Sådan lever du af dit musik

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar

Ville du købe en bog om hvordan man lever af sit musik?

Afstemning sluttede man 14. mar 2016 08:26

Ja
12
57%
Nej
9
43%
 
Afgivne stemmer: 21
Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Sådan lever du af dit musik

Indlæg af garcia »

Kære medlemmer af lydmaskinen.
Jeg får ofte spørgsmålet:"Hvordan kan jeg leve af mit musik". Det har ført til mange samtaler, hvor jeg har tegnet og fortalt. Man kan nemlig sagtens planlægge sig til det, med en blanding af sund fornuft og logistik. Men det har selvfølgelig nogle menneskelige omkostninger, man skal være opmærksom på. Jeg har længe gået med tanken om at skrive en praksisfunderet bog om det, for at fjerne alle tanker om muser og held. Men det er også mange kræfter at lægge i et projekt, hvis ingen af jer er interesseret i den. Er der grobund for at jeg sætter mig ned og går i gang i weekenden? Jeg har sådan set skabelon og skelet klar
Deaktiveret

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Spændende! Jeg har stemt ja.

Medlemsavatar
eberl42
Medlem
Indlæg: 392
Sted: Djursland

Indlæg af eberl42 »

Jeg stemmer også ja;-)
http://www.johannessmed.com
Producer - Kunstner - Musiker

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ville nok gerne læse den, men købe... er jo et relativt spørgsmål til en vestjyde der ikke kender prisen. :wink:
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Måske kan jeg få et forbund til at betale, så den bliver gratis :)
Deaktiveret

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Jeg har også svaret ja, men som Hald er inde på, så er vi jo en flok jyder herinde som vægter materialet i forhold til pris og nytte :)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Fedt projekt, vil gerne forudbestille et eksemplar :wink:

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Hvad ville en fair pris være? Hvis der var nogle redskaber deri, som I rent faktisk kunne bruge og som gjorde muligheden for at leve af musik større :)
Deaktiveret

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Samme som den "den nye musikbranche" :)

Måske det var en idé at gå sammen med en af brancheorganisationerne?

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Ja, som jeg foreslog længere oppe. Det er oplagt. Snakker med DPA i første omgang, da jeg er mentor deri
Deaktiveret

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

sigt nu ikke for lavt! den skal selvfølgelig udgives og udbredes. det meste af den slags er smarte producere med videor på youtube :)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hvis selve produktet er immateriel ophavsret (viden), så er det en forholdsvist dårlig ide at give den for free på youtube, mod "reklameindtægter" :-P

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Skulle lige på den anden side af eksamen. Men nu er jeg i gang!
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (3.33 MiB) Vist 923 gange
Deaktiveret

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

f*ck hvor fedt, god arbejdslyst:)

Medlemsavatar
eberl42
Medlem
Indlæg: 392
Sted: Djursland

Indlæg af eberl42 »

Spændende
http://www.johannessmed.com
Producer - Kunstner - Musiker

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Tak. Jeg skriver den hen over sommeren og forventer en udgivelse til efteråret
Deaktiveret

Medlemsavatar
Simon Toft
Medlem
Indlæg: 71

Indlæg af Simon Toft »

Spændende. :)

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Bogen skulle måske mere præcist kaldes sådan lever du af din musik, selv om ingen vil betale for den hehe :-)

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Sådan KAN... ingen garanti og penge tilbage ;-)

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Jamen, alle som er nogenlunde rationelle og har en fornuftig arbejdsmoral kan hvis de følger bogen. Der er mange måder at leve af sin musik på og jeg folder det hele ud. Det er klart at hvis man KUN vil leve af at skrive sange og skriver en meget smal niche type sange, så bliver det svært, haha :D Men jeg synes der mangler så konkret en bog, som den jeg skriver på nu. Den manglede da jeg startede op og gør det stadig. Om der så er nogle der køber den, ved jeg ikke. Det må tiden vise :)
Deaktiveret

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Kapitel 1: Den nemme..

Et sikkert hit er at udgive en bog om hvordan man lever af sin musik.
:-D
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

garcia skrev:Jamen, alle som er nogenlunde rationelle og har en fornuftig arbejdsmoral kan hvis de følger bogen.
Det lyder unægtelig som den neoliberalistiske lighedsutopi, der handler om at alle kan hvad de vil, og ofte høres i udsagnet "når jeg kunne, så kan han/hun/de/du også". Men det er en anden diskussion ;-) ...

Jeg tænker at du allerede kender til Michael Højris gratis bog, Musikbranchen? http://www.musikbranchen.dk/author.html. Kan du sige noget om hvordan du tænker at din bog adskiller sig fra hans?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

david mondrup skrev:
garcia skrev:Jamen, alle som er nogenlunde rationelle og har en fornuftig arbejdsmoral kan hvis de følger bogen.
Det lyder unægtelig som den neoliberalistiske lighedsutopi, der handler om at alle kan hvad de vil, og ofte høres i udsagnet "når jeg kunne, så kan han/hun/de/du også". Men det er en anden diskussion ;-) ...
Ovenstående vil jeg gerne høre dit take på (hvis vi blot tænker i musik-verdenen). Skal vi have gang i en anden tråd i så fald? :)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Mike-air skrev:Skal vi have gang i en anden tråd i så fald? :)
Det tror jeg. Alt andet ville være unfair overfor Thomas. Men jeg vil såmænd umiddelbart gerne deltage i at punktere alle-har-lige-muligheder-blot-ved-at-være-født-på-kloden myten.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

david mondrup skrev:
Mike-air skrev:Skal vi have gang i en anden tråd i så fald? :)
Det tror jeg. Alt andet ville være unfair overfor Thomas. Men jeg vil såmænd umiddelbart gerne deltage i at punktere alle-har-lige-muligheder-blot-ved-at-være-født-på-kloden myten.
Det var ikke så meget den debat - jeg tænkte mere dk-musikbranche-specifikt.

Måske thomas heller ikke har noget imod vi diskuterer det lidt, fordi det måske også ville kunne vække lidt interesse for hans bog, da den eventuelt vil være et hack til at overkomme de begrænsninger vi diskuterer.

Jeg har en hypotese der hedder:
- Såfremt man brænder for/elsker musik, så kan har man mulighederne for at gå hele vejen for at nå sit mål i branchen, uanset hvem man er.

Nyt svar