Sådan lever du af dit musik

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar

Ville du købe en bog om hvordan man lever af sit musik?

Afstemning sluttede man 14. mar 2016 08:26

Ja
12
57%
Nej
9
43%
 
Afgivne stemmer: 21
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Re: Sådan lever du af dit musik

Indlæg af david mondrup »

Mike-air skrev:
david mondrup skrev:
Mike-air skrev:Skal vi have gang i en anden tråd i så fald? :)
Det tror jeg. Alt andet ville være unfair overfor Thomas. Men jeg vil såmænd umiddelbart gerne deltage i at punktere alle-har-lige-muligheder-blot-ved-at-være-født-på-kloden myten.
Det var ikke så meget den debat - jeg tænkte mere dk-musikbranche-specifikt.
Men det er nøjagtig den samme debat. Da éns muligheder for at nå til et mål afhænger af ens startpunkt, ens rygstød, ens forudsætninger på alle mulige planer, så kan vi ikke alle nå det samme, selv om vi evt. gerne ville. Det gælder i musikbranchen såvel som alle mulige andre steder. Da uligheden i DK er så lille er det selvfølgelig nemmere her f.eks. at bryde den sociale arv, og det kan forlede nogen til at tro at der ikke eksisterer begrænsninger på individplan ift. at kunne udleve sine drømme, set i forhold til hvad der eksisterer af ulighedsskabte begrænsninger i livsmuligheder på globalt plan. Men vi kan ikke alle nå hvad som helst, heller ikke i DK. Så når neoliberalister går ud med deres "du er et dårligere menneske end jeg, fordi du er på kontanthjælp, mens jeg har startet min egen virksomhed", så er det selvfølgelig noget ondskabsfuldt vrøvl.

Sorry. Nu blev der lige tændt for mig.

Jeg hylder selvfølgelig til hver en tid enhver form for vidensdeling og opkvalificering. Det er med til at mindske den ulighed der trods alt er, og det er bare god stil at dele sine erfaringer og sin viden, og hjælpe andre med at realisere deres drømme. Så jeg vil gerne læse Thomas' bog, og hvis den har den relevans som den ser ud til at få, så kunne jeg sagtens finde på at købe den til skolen.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Men dit eksempel er også baseret på antagelsen om at hele populationen vil det samme. Hvis det var tilfældet, så har du helt ret i at der ikke er kapacitet til at alle f.eks. kører bus. Men jeg kan hurtigt finde 2 mennesker der ikke ønsker det samme.

Baseret på antagelsen om at hvert individ i samfundet ikke vil det samme, vil jeg stadig mene at det i DK er muligt at opnå det man ønsker aller mest, hvis blot man gør en indsats. Er det en ideologi? Det syntes jeg ikke, jeg syntes nærmere det er et faktum der meget let kan påvises.

Hvis mit største ønske var at blive den næste kato, så har jeg i skønne DK også muligheden for at gøre det, hvis blot jeg er tålmodig, og villig til at lære. OK, hvis jeg ikke har nogle hænder, så er det lidt svært, men hvis de fysiske rammer er på plads, så er det bare at lære + gøre en indsats.

Det er det dog imidlertid ikke, og det er årsagen til jeg ikke rigtig er blevet til en skid i musikbranchen :lol:
Men det har jeg det ok med, jeg kommer fra den lavere klasse og har mere travlt med at bryde den sociale arv.

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Wow, så stak den af. Jeg forsøgte at være sjov i forhold til joken KAN. Men så lad så lad mig forklare: Sådan lever du af din musik er en bog der som udgangspunkt punkterer alle myter om muser og kreative inputs og held. Den fokuserer i stedet på de levebetingelser vi mennesker bliver mødt af i forhold til vores økonomi. Med udgangspunkt i ens privatøkonomi breder jeg en vifte ud af muligheder for indkomst af ens musik, som i dag er mangefacetteret. Har du en psykisk lidelse som sætter nogle begrænsninger, så er det klart at vejen til at leve af den, er længere. Om folk kan eller ikke kan, det vil jeg ikke gøre mig til dommer for. Men jeg nægter at kalde den KAN eller MÅSKE, af frygt for at træde nogle over tæerne, som har en tendens til at overtolke. Hvis man har et problem med at jeg er kommerciel sangskriver, så lad være med at købe bogen. Hvis du tænker du godt gad leve af din musik og vil have et godt og nemt overblik over mulighederne, så køb den. Musikbranchen 2.0 er en kæmpe klods som ingen nye musikere gider læse, fordi den er kæmpe, punkteret og indeholder en hel masse man ikke har overblik over endnu. Den er pisse god og indeholder alt, men nogle starter også med garageband før de køber Logic.

Jeg kommer fra det man før ville kalde arbejderklassen med en mor der var syerske og en far der var lastbilschauffør. I dag har de videreuddannet sig. Halleluja for de muligheder.
Senest rettet af garcia tors 9. jun 2016 15:30, rettet i alt 1 gang.
Deaktiveret

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Udgangspunktet for bogen er faktisk at vi ikke alle kan være superstjerner, men derfor kan man godt leve af sit musik. Giv den en chance! :-D
Deaktiveret

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

garcia skrev:Giv den en chance! :-D
+1
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Hvor finder man den bog???
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

garcia skrev:Wow, så stak den af.
Ja. Jeg undskylder - det var et sidespor. Interessant til en anden tråd, men her forstyrrer det nok lidt. Beklager.

Min kommentar til bogen er, at det er fabelagtig ide, jeg kunne sagtens finde på at købe og læse den, og at give mine elever mulighed for at læse den, da det lyder som svar på det som mange af dem spørger om.

Jeg synes det er superfedt at du deler ud af din viden og dine erfaringer. Du er en af dem der er god til at gøre det, og jeg ville ønske der eksisterede mere af den slags. Uanset hvad ens forudsætninger og muligheder så måtte vise sig at være, så er det aldrig nogen skade til at prøve at blive klogere og lære af andre, og det får man så en mulighed for med denne bog. Hatten af for det!

Det jeg egentlig spurgte om i den post der fik det hele lidt af sporet var, hvordan du forestiller dig at din bog vil sammenligne sig med Mikael Højris' Musikbranchen, og det svarede du også på inde midt i din ordstrøm.
garcia skrev:Musikbranchen 2.0 er en kæmpe klods som ingen nye musikere gider læse, fordi den er kæmpe, punkteret og indeholder en hel masse man ikke har overblik over endnu. Den er pisse god og indeholder alt, men nogle starter også med garageband før de køber Logic.
Det er fedt! Branchegennemgange har det med at blive meget uoverskuelige. Også når de kommer fra en ellers udmærket formidler som Højris der har styr på sit pis - jeg har set ham gennemgå branchen et par gange efterhånden. Det skyldes selvfølgelig delvis at branchen er uoverskuelig, men der er det fedt at du har en ambition om at gøre det lettere at fange, hvis jeg ellers har forstået din intention rigtigt. Den slags pædagogik er der brug for.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

:thumbup:
Senest rettet af MrBacon fre 10. jun 2016 04:36, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

danstanley skrev:Hvor finder man den bog???
Jeg udgiver den til efteråret :)
Deaktiveret

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Højris har hjulpet mig (og mange andre) mange gange. Han er en god fyr :)

Bogen er tiltænkt dem der optræder lidt, skriver lidt, producerer lidt, underviser lidt, men godt gad at leve af det. Så sætter jeg en simpel model op og breder herefter paletten ud, på en (forhåbelig) forståelig måde. Så den er tiltænkt typisk unge mennesker som dem på Engelsholm, eller ældre der aldrig helt har turde at tage springet, fordi de tror man kun kan leve af sit musik, hvis man laver kæmpe hits. Jeg gennemgår ikke alle de juridiske faldgruber som bandaftaler og kontrakter, firma konstellationer og fiduser. Den er så specifik møntet på netop den ene del. Når man er godt i gang med den, så kan man følge op med det andet og så er musikbranchen 2.0 en del nemmere at tygge sig igennem og forstå. Jeg henviser i øvrigt til andre bøger fra andre forfattere, som jeg synes dækker de respektive emner godt. F.eks henviser jeg til Maibritt Ingvordsens bog under afsnittet med crowdfunding. Så man kan søge mere viden på det område, hvor man tænker man skal have en indtjening. Nå, nu blev det igen en endeløs ordstrøm :lol:
Deaktiveret

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

garcia skrev:Nå, nu blev det igen en endeløs ordstrøm :lol:
- men en god en af slagsen ... det lader til at blive en god bog.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg beklager at jeg lige fik afsporet debatten :)

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

garcia skrev:Kære medlemmer af lydmaskinen.
Jeg får ofte spørgsmålet:"Hvordan kan jeg leve af mit musik". Det har ført til mange samtaler, hvor jeg har tegnet og fortalt. Man kan nemlig sagtens planlægge sig til det, med en blanding af sund fornuft og logistik. Men det har selvfølgelig nogle menneskelige omkostninger, man skal være opmærksom på. Jeg har længe gået med tanken om at skrive en praksisfunderet bog om det, for at fjerne alle tanker om muser og held. Men det er også mange kræfter at lægge i et projekt, hvis ingen af jer er interesseret i den. Er der grobund for at jeg sætter mig ned og går i gang i weekenden? Jeg har sådan set skabelon og skelet klar
Hvorfor en bog?
Er det for at kunne udgive denne og tjene en skilling på den? Eller fordi det er mest egnet medie? Eller noget helt tredje..

Lige umiddelbart så tænkte jeg, at et digitalt medie, blog eller andet måske ville være langt mere anvendelig. Måske en WiKi-tingeste.
Men det er klart, at hvis det er et økonomisk aspekt, så er det lidt anderledes.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

kandersen skrev:
Hvorfor en bog?
Er det for at kunne udgive denne og tjene en skilling på den? Eller fordi det er mest egnet medie? Eller noget helt tredje..

Lige umiddelbart så tænkte jeg, at et digitalt medie, blog eller andet måske ville være langt mere anvendelig. Måske en WiKi-tingeste.
Men det er klart, at hvis det er et økonomisk aspekt, så er det lidt anderledes.
Kan du mon uddybe dine kommentarer mht. At det ikke er en gratis bog?

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Mike-air skrev:
kandersen skrev:
Hvorfor en bog?
Er det for at kunne udgive denne og tjene en skilling på den? Eller fordi det er mest egnet medie? Eller noget helt tredje..

Lige umiddelbart så tænkte jeg, at et digitalt medie, blog eller andet måske ville være langt mere anvendelig. Måske en WiKi-tingeste.
Men det er klart, at hvis det er et økonomisk aspekt, så er det lidt anderledes.
Kan du mon uddybe dine kommentarer mht. At det ikke er en gratis bog?
Ja, medmindre han selv betaler for at få lavet bogen, så er den jo ikke gratis.
Og så selve mediet i en bog. Om det er det optimale, til det formål han vil bruge den til. Jeg er fx ikke den store boglæser. Men det betyder jo ikke at jeg ikke ville kunne finde det interessant.

Medlemsavatar
midibass500
Medlem
Indlæg: 339
Sted: Aarhus

Indlæg af midibass500 »

Mike-air skrev: - Såfremt man brænder for/elsker musik, så kan har man mulighederne for at gå hele vejen for at nå sit mål i branchen, uanset hvem man er.
Den køber jeg :) Og jeg synes, at det er superfedt med mere viden og bøger. Der var intet dengang jeg startede for en 10 år siden :)
Martin Ahm

Laver lyd til brands - og udgiver 80er elektro på vinyl
Ahmatron - musik og lyddesign til broadcast
Code Elektro - 80er elektro

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Den bliver udgivet som bog, fordi det er nemmere at slå op og få et overblik sådan, end ved at rode nogle videoer igennem. Der kommer dog som supplement nogle videoer som omhandler lidt af de samme ting, bare præsenteret på en helt anden måde. Mere info om det i August. Jeg er så småt i gang med at filme. Bogen er ikke gratis at trykke for mig, så den bliver heller ikke gratis at modtage. MEN jeg påtænker at tale med DPA og DJBFA, for måske at nye medlemmer kunne få den gratis eller endda i KODA regi. Nu må vi se. Ud kommer den, på den ene eller anden måde. Så må vi se modtagelsen.

Jeg manglede ihvertfald den type bog, da jeg startede
Deaktiveret

Default avatar
Mosh
Medlem
Indlæg: 352
Sted: Denmark. Silkeborg

Indlæg af Mosh »

Jeg synes det er lækkert du vil skrive en bog om det. Har har købt og læst en del artikler fra den store verden via download (PDF) til alt mellem 15-100kr per download. Det med at udgive fysisk er død land for mig, køber 100% digitalt. Så hvis jeg skal læse den, hvilket jeg rigtig gerne vil, så skal det forgå som download :D

Jeg er så heldig at leve af musikken i forvejen, bevares, jeg lever ik som en konge men det løber lige rundt. Det jeg synes de fleste blogs/bøger/artikler mangler er helt konkrete eksempler. Stort set ingen kommer med specifikke ting man kan gøre.

Her er f.eks et eksemple jeg er stødt ind i flere gang:

Artiklen handler om hvordan man skrive en pressemeddelse til sit band, dette er et af punkterne.

"Præciser dit budskab, inden du begynder at skrive.
Gør dig klart hvad dit formål er med pressemeddelelsen. Skriv stikord ned, inden du begynder at formulere teksten. hvis du ikke kan formulere pressemeddelelsens budskab i nogle få korte præcise stikord, er din vinkel ikke tilstrækkeligt gennemtænkt!"

Når man sidder som musiker og egentlig bare gerne vil spille musik, men man er nødt til selv at gøre disse ting så er den ikke helt så nem enda. Tænker som sådan ikke der er noget galt med teksten, men hvis den var efterfuldt af 2-3 super gode eksempler så ville det være meget nemmere for læseren af afkode hvad der menes og hvordan det bruges i praksis. Jeg er selv meget visuel og skal helst have tegnet mens der bliver fortalt, og dette mangler jeg tit ved artikler.

Derfor kort opsumeret fra mig af: Hvis du skal lave en bog der sparker røv på de andre så kom med masser af klasse eksempler undervejs på konkrete ting. 8-)

Jeg glæder mig rigtig meget til at læse bogen :)
-------------------------
Chris Blaize

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

garcia skrev:Den bliver udgivet som bog, fordi det er nemmere at slå op og få et overblik sådan, end ved at rode nogle videoer igennem. Der kommer dog som supplement nogle videoer som omhandler lidt af de samme ting, bare præsenteret på en helt anden måde. Mere info om det i August. Jeg er så småt i gang med at filme. Bogen er ikke gratis at trykke for mig, så den bliver heller ikke gratis at modtage. MEN jeg påtænker at tale med DPA og DJBFA, for måske at nye medlemmer kunne få den gratis eller endda i KODA regi. Nu må vi se. Ud kommer den, på den ene eller anden måde. Så må vi se modtagelsen.

Jeg manglede ihvertfald den type bog, da jeg startede
Du kunne jo supplere med en blog, som giver mulighed for at diskutere yderligere vedr. bogens indhold og evt. komme med andre løsninger.??

/Dan
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Har kun haft en håndfuld lønnede "jobs" inden for musik, (og det var i min ungdom), at "leve af musik" er selvfølgeligt muligt for et få-tal,
men selv for dem vil det betyde at en masse af tiden reelt vil gå med trivia, død-kedelige opgaver, før den procces er til ende. I rigtig-rigtig
mange tilfælde vil det bedre kunne betale sig at gennerere sin indkomst andet steds fra, for i sidste ende at få mere tid frigjort til musikken.

Selv trappevask el.lign. vil som oftest give et bedre afkast, og hvis man sætter sig billigt i de fast udgifter vil det give mere tid til overs,..

Måske det hører hjemme i en anden bog ,.. eller måske der ofres lidt plads på denne mulighed :-)

At trække penge ud af musik-branchen kan være et mål, men også blive et principielt selv-mål, men det vil altid være meget individuelt,..

Spændende emne iøvrigt, ved de folk jeg har truffet herinde fra lydmaskinen IRL har indrettet sig vidt forkelligt, men det
hører selvfølgeligt hjemme i en anden tråd, så hvis nogen har lyst til at vende den er det nok bedre at starte en ny tråd :-)

Pøj-pøj med bogen !!!! og husk nu at tage dig betalt på en eller anden made ;-)

/Henrik
Senest rettet af DUBTEMPLE tirs 14. jun 2016 09:00, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Og igen kunne du jo lave den som en E-Book i pdf format også?
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Selvom man måske ikke kan leve af at lave lyd, ville det da være fedt hvis det kunne bidrage til at betale de udgifter man har til udstyr osv. :-) Indtil nu har jeg vist kun haft udgifter:-(
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

danstanley skrev:Og igen kunne du jo lave den som en E-Book i pdf format også?
Ja, rent teknisk er det bare at udgive begge typer parralelt, det vil ethvert godt forlag sikkert kunne gøre uden videre bøvl eller udgift

Ville selv vælge den trykte, men helt klart tilbyde en e-book også
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

danstanley skrev:Selvom man måske ikke kan leve af at lave lyd, ville det da være fedt hvis det kunne bidrage til at betale de udgifter man har til udstyr osv. :-) Indtil nu har jeg vist kun haft udgifter:-(
Det har du ret i, (been there), men for dem af os der har indrettet os 100 pct med anden indtægt, er spørgsmålet om koda osv tit mere påtrængende

For mig er det nærmest blevet et mål ikke at leve af musik, fordi musik-indkomst i praksis altid har betydet at jeg i langt højere grad
kom til at danse efter andres fløte, og det er bare SÅ nederen, men well, andre har måske haft andre oplevelser,...

Nå, men det var den tråd der ikke skulle hi-jackes ,. stopper her :dollargrin:
/Dub

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

DUBTEMPLE skrev:
For mig er det nærmest blevet et mål ikke at leve af musik, fordi musik-indkomst i praksis altid har betydet at jeg i langt højere grad
kom til at danse efter andres fløte, og det er bare SÅ nederen, men well, andre har måske haft andre oplevelser,...

Nå, men det var den tråd der ikke skulle hi-jackes ,. stopper her :dollargrin:
Beklager, men må altså lige smide et par kommentarer til den her, inden den lukkes, (det er jo stik modsat af OP´s mening med tråden og at skrive sin bog, der netop går på, at alle kan leve af at lave musik).

Ovenstående er også min opfattelse af hele den kommercielle branche, som jeg dog på ingen som helst måde har direkte kendskab til.
I det øjeblik man skal leve af det, så er der 3 kategorier.
1. Enten slå igennem fra start som mega stjerne, og derfor nærmest kunne styre sig egen udvikling. (langt de færreste rammer den her fra start).
2. Danser efter andres pibe, (hvilket er logisk nok, hvis andre skal betale gildet), Men det kan få konsekvenser for motivationen, og deraf resultatet.
3. Man er sig selv og uafhængig. Her tror jeg langt de fleste er, og det er dem der virkelig kæmper for at leve af det, og det lykkes ikke. Deres musik er i stedet en bi-indtægt for dem, af større eller mindre grad.

Der findes vel ikke andre kategorier, udover sådan en som mig, der er hobby-musiker, og slet ikke har nogen som helst økonomi indblandet. Jeg kan gøre og sige præcis som jeg selv har lyst til, har et fuldtidsarbejde ved siden af, som giver mig brød på bordet, og derfor reelt slet ikke høre med i debatten om at leve af musikken.

Nyt svar