Er musik kunst?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Re: Er musik kunst?

Indlæg af mik_c »

Alt menneskeskabt kan potentielt være kunst. Så længe nogen syntes det er kunst, er det kunst. Længere er den faktisk ikke.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Præcis.

Eller: så længe den som har skabt det, synes det er kunst, så er det kunst (med mindre man ikke mener et træ der falder i skoven laver en lyd).

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Men noget musik, kan være mere unikt; og åndsfyldt, end andet, og her tænker IKKE på "ånd" sådan som ordet ofte misbruges, altså ikke i meningen "begavet", eller "dygtigt".

Men den linde strøm af crap, uanset hvad man så kalder det, så er det mig en gåde at man forretningsmæssigt kan tage patent på disse gentagelser fra urtiden

Jeg gad faktisk godt hvis nogen gad skrive, eller henvise, til en artikkel om PRÆCIS hvordan man tager ophavsret på disse tit ens metervarer der sælges pt :-)
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er egentligt meget simpelt: når man har skabt et værk, ja så har man automatisk ophavsret til det. Man "tager" derfor ikke ophavsret, man "får" den ;-) Derfor behøver man heller ikke at skrive "Copyright" eller ©, da man allerede har ophavsretten pr. definition.

I praksis kan dog så kræve, at man registrerer sit værk hos fx KODA og i gamle dage sendte en kopi til sig selv i en forseglet og påstemplet konvolut i forb. m. en evt. tvist.

Default avatar
Joonathan
Medlem
Indlæg: 398

Indlæg af Joonathan »

Holger skrev:Præcis.

Eller: så længe den som har skabt det, synes det er kunst, så er det kunst (med mindre man ikke mener et træ der falder i skoven laver en lyd).
Jeg vil faktisk påstå, at træet kun laver en lyd, hvis der er et øre til at konvertere bevægelse til lyd?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev:Det er egentligt meget simpelt: når man har skabt et værk, ja så har man automatisk ophavsret til det. Man "tager" derfor ikke ophavsret, man "får" den ;-) Derfor behøver man heller ikke at skrive "Copyright" eller ©, da man allerede har ophavsretten pr. definition.

I praksis kan dog så kræve, at man registrerer sit værk hos fx KODA og i gamle dage sendte en kopi til sig selv i en forseglet og påstemplet konvolut i forb. m. en evt. tvist.
Det kan godt være jeg ender hos Koda på et tidspunkt :roll:

Vedrørende ophavsret så må der da være nogle noder m.m, dokumentation, ligesom en patent-ansøgning, ellers flyver alt jo rundt i vægtløs tilstand

:)
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nej, det er der ikke noget krav om eller norm for.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

DUBTEMPLE skrev: ... ellers flyver alt jo rundt i vægtløs tilstand

:)
Og det vel også det, det faktisk gør. Og derfor man ser alle de retssager, trusler om retssager og forlig om netop ophavsret.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

SustainerPlayer skrev:
DUBTEMPLE skrev: ... ellers flyver alt jo rundt i vægtløs tilstand

:)
Og det vel også det, det faktisk gør. Og derfor man ser alle de retssager, trusler om retssager og forlig om netop ophavsret.
Det er sygt, faktisk, måske branchen de facto selv fraskriver sig ordentlig documentation, fordi documentation blot kan/vil bevise af alt er "stjålet" til at starte med, og dette er man ikke interesseret i at flashe

Så hellere manøvrere i gråzonen, hvor store selskaber, og jurister, og rettigheds-aktører, kan knuse dem de finder belejligt,..

Min grundlæggende holdning er at der ikke er noget moralsk ejerskab over noget som helst, og derfor heller ikke burde være et juridisk, eller under alle omstændigheder en meget lille mulighed for at "sætte sig på noget"

Alt er mere eller mindre "stjålet", eller opstået i en symbiose basseret på tidligere frembringelser, der så tilføres et nyt lille twist hver gang,..

Jeg har heller ikke upfundet bilen fordi jeg sænker undervognen på min slæde derhjemme, for derefter vælger at kalde den noget andet end bil

Det er åbenbart frækheden, til at påstå, der tæller, og så evnen til at køre det beskidte juridiske spil, eller true sig frem
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hvordan står iøvrigt "Creative Commons" placeret i "landskabt" i dag anno 2018 ???

Hvad siger Koda om det ???

Og hvad mener I personligt om det ???

Og hvad er fremtidsperspektivet for dette ???

https://creativecommons.org/

Sidst jeg var aktiv, for ca 15 år siden, var der meget tale om dette begreb ved f.eks.collabs på mp3.com, versionist, RDW,.. og lignende steder

Alle delte deres ting, på RDW var der noget vi kaldte "back-office", en server hvor folk loaded deres værker op, som multi-tracks, klar til videre dub-mix, cover-versioner, osv,... eneste tommelfinger-regel var at give credits, og ikke tage penge for det, når man arbejdede videre med noget

Jeg husker at Loopmasters i den periode også uploadede en af Horseman-trackene, og udskrev en konkurrance, frit slag,...

Vel en form for pendant til "open source" filosofien

Jeg er umiddelbart posetiv over for det

Men har ikke studeret det ned detaljen, eller fulgt det gennem årene,..
/Dub

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

"Er [indsæt noget] kunst" ... er et spørgsmål som jeg kun tror man kan besvare tilfredsstillende med en længerevarende uddannelse i filosofi bag sig, og selv da tvivler jeg på at man vil kunne opnå et svar som kan overleve særligt megen kritik. Men det er et godt spørgsmål at stille, hvis man gerne vil starte en langvarig debat! :-D
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

DUBTEMPLE skrev:Hvordan står iøvrigt "Creative Commons" placeret i "landskabt" i dag anno 2018 ???

Hvad siger Koda om det ???
Fandt dette:

https://www.koda.dk/medlem/registrering ... ve-commons
/Dub

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

For mig er kunst, at formidle sine tanker, følelser, holdninger og drømme osv. igennem kreativitet... så snart man gør det, så er man i mine øjne kunstner.... om det så er god eller dårlig kunst, afhænger af lytteren/beskueren, men kunst vil det altid være uanset hvad andre folk mener... mere indviklet behøver det slet ikke at være ;)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2635
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

musik er kunst, fordi det er en skabelse, en kreation, af fri fantasi og inspiration. det er at sidestille med et maleri. man skaber en form, og viser den frem på lærred eller i lydstruktur og lyrik.

Nyt svar