Er musik kunst?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Er musik kunst?

Indlæg af GoatSonds »

For ikke så længe siden havde jeg den opfattelse at alt musik er kunst, men efter at ha sakket om det med nogle af mine venner (som ikke beskæftiger sig med musik), er jeg blevet i tvivl om hvad der er kunst.

På en måde kan jeg godt følge mine venners synspunkter: f.eks., er alt det moderne musik der bliver spillet på P3 kunst?
Selvfølgelig har folk altid diskuteret om al musik er kunst. Sådan er det ligeså snart der er nogen der synes noget musik lyder dårligt, men rigtig mange mennesker sidder bare og lytter til noget på radioen eller Spotify og er vilde med musikken, men de synes ikke det er kunst. Hvad sker der for det?

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Noget er kunst, noget er underholdning. Bare fordi man laver et produkt er det jo ikke kunst. Musik kan og er ofte bare et produkt, og det er der jo heller ikke noget i vejen med.

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Hvis kunstneren mener at det er kunst, så er det kunst. Så kan du som modtager synes om det hvad du vil. :)

Jeg vil dog mene at der er en flydende grænse mellem håndværk og kunst, men det er op til kunstneren selv at afgøre hvad resultatet er.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
kraen
Medlem
Indlæg: 371
Sted: Hjerm

Indlæg af kraen »

I min optik vælger folk det nemme. Musik skal være nemt at lytte til og noget man kan synge med på. Billedkunst skal ikke være for abstrakt og teater skal være noget, vi kender - gerne musicals.

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Du har fat i en lidt sjov betydning af ordet 'er' her. Prædikater som kunst er ligesom kasser man kun putte fænomener i. Musikken eksisterer jo som lyd uanset om man definerer den som noget eller ej. Fænomener 'er' ikke kunst på samme måde som de f.eks. kan have en farve, form, længde eller en tonalitet. Så jeg tror det ville være mere præcist at spørge om musik kaldes kunst. Og det er jo relativt nemt at afgøre, og vel ingen overraskelse at forskellige folk kalder ting for alt muligt forskelligt. Måske kan vi snakke lidt hvorfor vores kunstkasser har de forskellige former og størrelser de har, men helt ærligt ved jeg ikke hvor spændende jeg synes det er.
Nobody noes.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

keen skrev:Hvis kunstneren mener at det er kunst, så er det kunst. Så kan du som modtager synes om det hvad du vil. :)

Jeg vil dog mene at der er en flydende grænse mellem håndværk og kunst, men det er op til kunstneren selv at afgøre hvad resultatet er.
Hvis modtageren mener, at det er kunst, så er det kunst. Så kan du som afsender synes om det, hvad du vil. :)

Jeg vil dog mene, at der er en flydende grænse mellem håndværk og kunst. Men det er op til modtageren selv at afgøre, hvad resultatet er.

:)

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

SustainerPlayer skrev:
keen skrev:Hvis kunstneren mener at det er kunst, så er det kunst. Så kan du som modtager synes om det hvad du vil. :)

Jeg vil dog mene at der er en flydende grænse mellem håndværk og kunst, men det er op til kunstneren selv at afgøre hvad resultatet er.
Hvis modtageren mener, at det er kunst, så er det kunst. Så kan du som afsender synes om det, hvad du vil. :)

Jeg vil dog mene, at der er en flydende grænse mellem håndværk og kunst. Men det er op til modtageren selv at afgøre, hvad resultatet er.

:)
enig dér :)

Jeg har altid været af den opfattelse, at hvis andre end skaberen kalder et værk for kunst, så er det kunst, for netop de, som opfatter det således.

Skabt > formidlet > vurderet.

Derfor kan man jo godt være uenig med andre, og ignorere deres opfattelse.

Hvis man planter et flag i en lort, eller laver et lousy remix, og selv kalder det for kunst, så har vi en verden af selvudråbte kunstnere, hvilket jeg synes er problematisk, og meget symptomatisk for vores tid.


.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Tjaa, en af de bedste bøger jeg har læst de seneste år har været Jørgen Dehs' "Det autentiske - Fortællinger om nutidens kunstbegreb". Den er intet mindre end fantastisk.

En teaser i forhold til spørgsmålet i tråden "Autenticitet... handler her om ting der faktisk er eller ikke er, hvad de udgives for at være. I æstetisk kontekst er dette spørgsmål af vital betydning." (s.23).

Dehs bog handler så om hvordan man gennem historien frem til i dag har forholdt sig til autenticitet i kunst. Man kan måske oversætte det autentiske til om det er "street" 8-)

Anyway, så synes jeg bestemt musik er en kunst i de tilfælde hvor det lykkes værket at formidle en kunstnerisk hensigt. Altså hvor musikken realiserer en fælles forståelse hos både afsender og modtager om noget der har kunstnerisk værdi. Kunstnerisk værdi betyder for mig at værket giver en indsigt eller oplevelse, som jeg ikke kan få andre steder.

Jeg har masser af musik der passer på den definition, men kan også pege på rigtig meget der ikke gør. Dvs den måde vi definerer hvad der kan kaldes kunst og ikke kunst etablerer en grænse, som hjælper os til at placere nogen indenfor og udenfor.

Historisk har disse grænser været defineret af de rige, de magtfulde, og kulturelle institutioner, herunder indkøbere, a&r og anmeldere. Men disse grænser brydes ned i denne tid, hvor man kan selvudgive, så "kunst" i old school paradigmet er nærmest helt død.

Selvudgivelse betyder jo bl.a. at den enkelte kulturproducent selv kan definere og etablere grænserne for hvad der er kunst og ikke kunst. Juryen er dog stadig ude om den selvudgivede kunst vil blive værdsat ligeså meget som den elitære og institutionelle kunst..

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg deler det ofte op sådan at når det er musik jeg ikke forstår/ikke betegner som ordentlig musik... Så må det være kunst.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg bruger helst ikke begrebet kunst om musik. Jeg får ikke noget positivt ud af at bruge energi på at overveje hvad intentionerne er (= om det er kunst eller ej, set fra kunstnerens synspunkt så), der kan sagtens ligge noget dybere i/bag et nummer, som kan medvirke til, at det for mig subjektivt er godt eller dårligt, men jeg forholder mig bare til om jeg kan li' det eller ej.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Hald skrev:Jeg deler det ofte op sådan at når det er musik jeg ikke forstår/ikke betegner som ordentlig musik... Så må det være kunst.
hehe, jah man kan jo også vende det på den måde at musik kan være så meget mere end kunst :party:

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Christoffer I. N. skrev:Jeg bruger helst ikke begrebet kunst om musik. Jeg får ikke noget positivt ud af at bruge energi på at overveje hvad intentionerne er (= om det er kunst eller ej, set fra kunstnerens synspunkt så), der kan sagtens ligge noget dybere i/bag et nummer, som kan medvirke til, at det for mig subjektivt er godt eller dårligt, men jeg forholder mig bare til om jeg kan li' det eller ej.
+1 og jeg "ser" primært musikken som underholdning, og ikke kunst. Kunst for mig er maleri og lign.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

I gamle dage blev musikere også tiere kaldet kunstnere. I vore dage er det mere hyppigt brugt, at kalde dem artister. I gamle dage var en artist en slags gøgler. Og på den måde passer det nok meget godt.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

SustainerPlayer skrev:I gamle dage blev musikere også tiere kaldet kunstnere. I vore dage er det mere hyppigt brugt, at kalde dem artister. I gamle dage var en artist en slags gøgler. Og på den måde passer det nok meget godt.
Meget god pointe! :)

Medlemsavatar
PelleB
Forum Donator
Indlæg: 903
Sted: Copenhagen / Aalborg

Indlæg af PelleB »

SustainerPlayer skrev:I gamle dage blev musikere også tiere kaldet kunstnere. I vore dage er det mere hyppigt brugt, at kalde dem artister. I gamle dage var en artist en slags gøgler. Og på den måde passer det nok meget godt.
Stjæler lige den linje!

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Taylor Swift har også taget stilling til dette spørgsmål..

"Music is art, and art is important and rare. Important, rare things are valuable. Valuable things should be paid for. It’s my opinion that music should not be free, and my prediction is that individual artists and their labels will someday decide what an album’s price point is. I hope they don’t underestimate themselves or undervalue their art." -Time (http://time.com/3554468/why-taylor-swift-spotify/)

Kunne det tænkes at musik måske bliver mere værdifuld, hvis man går til det som mere seriøs kunst, og omvendt mindre værdifuld hvis det bare er underholdning?

"Underholdning" er vel bare i sin enkle form en reproduktion af noget kendt hvor man udnytter genkendelseseffekten. Dvs at man principielt ikke behøver mere af det, og fint kan nøjes med de ting der allerede er udgivet, for at få sig en god fest hvor folk "kan li musikken". Altså en ærke konservativ tilgang til musik og musik produktion.

Medlemsavatar
Tau Gundersen
Medlem
Indlæg: 2075
Sted: Nansensgade

Indlæg af Tau Gundersen »

Musik kan være kunst!

Medlemsavatar
Bjerre
Forum Donator
Indlæg: 2030
Sted: Randers

Indlæg af Bjerre »

Det er lige meget hvad I mener og syntes... Musik er en kunstart. Kort og godt. At det er blevet hver mands eje at lave musik, har måske ikke skabt mere "kunst", som ordet populært bliver brugt nu om dage, hvor det implicit betyder, om det er godt eller ej. Et maleri er også kunst. Også når det er lavet af en 2 årig, en delfin eller en spastiker. Om DU eller andre værdsætter det er underordnet. Musik er en kunstart. På godt og ondt... På lige fod med lyrik, malerkunst, billedkunst, en danseserie og så meget andet. Det ligger i skabelsen af et unikt, planlagt produkt, som skal vække en følelse eller tanke hos modtageren. Ligegyldigt om du sætter dig selv i skaberens eller modtagerens sko. Det er kun vigtig i forhold til afkodningen.
[i]Hearing is believing... Or so I've heard[/i]

[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

at stille sig op med en guitar og spille en kim larsen sang med 3 akkorder, er ikke kunst
at lave et lydunivers med 30 spor fyldt af klange og farver og rytmer, er kunst

bare miin mening :)
processen at male et abstrakt billede og bruge en hel uge på det, er den samme som at lave lange numre med 30 spor..

sagt på en anden måde: jo mere arbejdsindsats i værket, jo mere kunstnerisk kan det opfattes.

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Jeg har det sådan at hvis der er en gut der har stået og malet et maleri med alle sine følelser, og det at male, er noget personen har perfektioneret på den måde personen synes det skal være.. Dét er kunst. Sådan er det selvfølgelig også med musik.. Og sådan er næsten al musik sgu lavet.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Dagens Wulfmorgenthaler kan ikke være tilfældig.
2015-03-21 09.09.48.png

Medlemsavatar
Bjerre
Forum Donator
Indlæg: 2030
Sted: Randers

Indlæg af Bjerre »

SustainerPlayer skrev:Dagens Wulfmorgenthaler kan ikke være tilfældig.
2015-03-21 09.09.48.png
Smukt! Det er ihvertfald kunst! B-)
[i]Hearing is believing... Or so I've heard[/i]

[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Hehe der er vidst ikke så meget punani i at lave musik mere.. Når man fortaler andre at man laver musik, virker det som om de ser lidt skævt til en, og tænker "nå, endnu en der ikke kan finde noget ordentligt at tage sig til" :-P

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

En af mine venner, der godt nok arbejder i den visuelle verden, definerer kunst i retning af "en fri tanke udtrykt uden kommercielle interesser". Selvom den måske ikke dækker det hele, synes jeg måske den har fat i et eller andet.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Kunst, som det kommer til udtryk i ordforbindelser som krigskunst, elskovskunst og kogekunst dækker begrebet enhver særlig udviklet færdighed (kunnen).

Denne brede betydning er også den ældste. Kunst forstået som fællesbetegnelse for maleri, skulptur, arkitektur, musik og digtning, de såkaldte skønne kunster, stammer først fra 1700-t. I antikken og middelalderen kunne fx musik, dans, maleri og poesi sammenlignes mht. deres sociale nytte eller skade, men uden at tanken om et fælles grundlag for alvor blev diskuteret.

Kilde: http://www.denstoredanske.dk/Kunst_og_k ... eori/kunst

Nyt svar