EDM drops anno 2013

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar

Medlemsavatar
EmilZ
Medlem
Indlæg: 603

Indlæg af EmilZ »

Efterhånden ret gammel ikk'? (Tror også den er postet et sted herinde før. Hvertfald i en anden tråd)

Men inden folk skriver EDM genren er død og det hele lyder ens:

Jeg elsker de tracks, og det er noget af det bedste der er sket for EDM genren! :)
Det er jo også skide nemt bare at tage alle drops og smide dem sammen, og så sige det hele lyder ens.

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Kan man reelt ikke fremstille enhver genre således? :wink:

Medlemsavatar
Identity
Medlem
Indlæg: 271
Sted: København

Indlæg af Identity »

fred skrev:
Kan man reelt ikke fremstille enhver genre således? :wink:
Det kunne man sikkert også godt med en del mere arbejde, for det her er jo fuldstændigt absurd.
Det er jo alt sammen Beatport top 100, hvilket vil sige at det er det mest populære musik indenfor EDM.

Jeg tror aldrig nogensinde i musikhistorien, at der har været en genre, der har været så kedelig og uinspirerede som Big Room House de sidste 2 år. Tænk på hvor populær den er i øjeblikket.

Big Room House var fint med Epic og Atom, og derefter har det bare gået nedad bakke... Det har fuldstændigt smadret scenen i følge min mening.
Og det er grunden til at jeg overhovedet er begyndt at lave musik selv. Hvis andre ikke gider at lave god musik, må man jo bare selv gøre det :)

Jeg kan stadig virkeligt ikke se hvad der skulle være godt ved det. Hvad blev der af melodierne? Hvad blev der er af nytænkende arrangementer? Hvad blev der af groovet?
Og hvis I endelig vil have noget der er "hårdt", hvorfor så ikke høre Dubstep? Der er da langt mere smæk på?!
Nå nå, det er bare min mening.

Medlemsavatar
Identity
Medlem
Indlæg: 271
Sted: København

Indlæg af Identity »

EmilZ skrev: Jeg elsker de tracks, og det er noget af det bedste der er sket for EDM genren! :)
Det er jo også skide nemt bare at tage alle drops og smide dem sammen, og så sige det hele lyder ens.
Jep, det ER det nemlig. Og det er det der er problemet!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

God afslutning med LRAD. Dejligt den lige var med.
Når der er sådan en tendens plejer jeg at udse mig et enkelt eller måske 2-3 numre som jeg kan finde på at lytte til. I det her tilfælde er det blevet LRAD, fordi Knife Party drengene æder "alle de andre" til morgenmad hvad angår produktion og lyd, efter min mening.
fred skrev:Kan man reelt ikke fremstille enhver genre således? :wink:
Jo, der udkommer tilpas meget musik, og musikken udvikler sig tilpas langsomt, så det burde være muligt. I visse genrer eller subgenrer er der visse grundsten som man skal kunne li', for at man kan li' genren mere end bare det at høre et par eller 10 numre.

Medlemsavatar
EmilZ
Medlem
Indlæg: 603

Indlæg af EmilZ »

Identity skrev:
fred skrev:
Kan man reelt ikke fremstille enhver genre således? :wink:
Det kunne man sikkert også godt med en del mere arbejde, for det her er jo fuldstændigt absurd.
Det er jo alt sammen Beatport top 100, hvilket vil sige at det er det mest populære musik indenfor EDM.

Jeg tror aldrig nogensinde i musikhistorien, at der har været en genre, der har været så kedelig og uinspirerede som Big Room House de sidste 2 år. Tænk på hvor populær den er i øjeblikket.

Big Room House var fint med Epic og Atom, og derefter har det bare gået nedad bakke... Det har fuldstændigt smadret scenen i følge min mening.
Og det er grunden til at jeg overhovedet er begyndt at lave musik selv. Hvis andre ikke gider at lave god musik, må man jo bare selv gøre det :)

Jeg kan stadig virkeligt ikke se hvad der skulle være godt ved det. Hvad blev der af melodierne? Hvad blev der er af nytænkende arrangementer? Hvad blev der af groovet?
Og hvis I endelig vil have noget der er "hårdt", hvorfor så ikke høre Dubstep? Der er da langt mere smæk på?!
Nå nå, det er bare min mening.
Og det var så præcis dét, som jeg mente før med, at det er nemt bare at smide alle drops sammen, og sige det lyder ens. (Eller mangler melodi)

Vil du have melodier og arrangementer? Så hør de tracks individuelt. Mange af dem er faktisk rigtig gode.

Gået ned ad bakke? Synes da netop ikke det kan gå ned af bakke, når der er lavet hits som Animals, Tsunami, Booyah, Wizard osv. osv.
Igen, IMO, så har EDM genren aldrig været bedre, end det har været de sidste par år, og til nu.

(Og dubstep? Arrrhg, var? Tror da godt vi kan blive nogenlunde enige om, at dét hvertfald er lidt dødt :) )

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Dubstep dødt på hvilken måde? Dem der producerede det inden det blev hype producerer det da stadig.. Ja Britney bruger det ikke længere i hendes numre, og Trance producerne er også stoppet med at proppe "dubstep drops" ind nærmest tilfældige steder.

Medlemsavatar
EmilZ
Medlem
Indlæg: 603

Indlæg af EmilZ »

Helt cool. Jeg mener egentlig også "lidt dødt" i forhold til før, hvor det bare blev smidt ind i ALLE tracks. Selv total unødvendige steder, bare lige for at få noget dubstep ind, og være med på moden. Men det ligger vel stabilt nu, og dubstep producere kan få lov at være for sig selv :)

Det var nu heller ikke så meget det jeg ville ind på. Pointen er bare at jeg synes for mange klager over det nuværende EDM musik, og jeg forstår ikke hvorfor.

Medlemsavatar
Identity
Medlem
Indlæg: 271
Sted: København

Indlæg af Identity »

EmilZ skrev: Og det var så præcis dét, som jeg mente før med, at det er nemt bare at smide alle drops sammen, og sige det lyder ens. (Eller mangler melodi)

Vil du have melodier og arrangementer? Så hør de tracks individuelt. Mange af dem er faktisk rigtig gode.

Gået ned ad bakke? Synes da netop ikke det kan gå ned af bakke, når der er lavet hits som Animals, Tsunami, Booyah, Wizard osv. osv.
Igen, IMO, så har EDM genren aldrig været bedre, end det har været de sidste par år, og til nu.

(Og dubstep? Arrrhg, var? Tror da godt vi kan blive nogenlunde enige om, at dét hvertfald er lidt dødt :) )
Men de lyder jo fuldstændigt ens. Alle drops har det der kick, ingen bass, og så en eller anden simpel percussion/synth med reverb melodi, og til sidst den der snare i enden af hver bar, som er "nakket" fra et nummer Pryda lavede for 8 år siden (hvilket jo bare ikke siger for lidt om hvor gammelt det er).
Du vil muligvis, kunne gøre det samme med andre genre, men det kræver LANGT mere arbejde. Det vilde ved det der mashup er jo netop at alle sangene er taget fra Beatport top 100.
Vi kan jo lige tage et kig på den nuværende Beatport top 10. Sang nr: 1,3,4,5,6,7,9 og 10, er Big Room House, og lyder fuldstændigt ens. Amen, come on! :puke: Hør det lige, det er jo forfærdeligt...

Og ja jeg har hørt halvdelen af sangene i det mashup, og ja det har akkorder melodier osv i breakdownet (hvilket i øvrigt ALTID er lavet med en supersaw synth), men jeg savner at de ligesom fortsætter ind i "droppet", som de altid har gjort.
Og der er ingen der eksperimenterer den mindste smule med arrangementet mere heller. Det er den samme formel HVER gang. Og jeg mener virkeligt HVER GANG.

Og hvad så om dubstep er død? Det betyder jo ikke at man ikke må høre det stadig?!
Jeg er ligeglad med hvad du siger, den her sang er "hårdere" end nogen anden Big Room sang:


Men nej, det betyder ikke at den er bedre, jeg synes bare at det er mærkeligt, at man ikke hører dubstep, hvis man kun hører EDM for droppet, som alle siger når de argumenterer for hvorfor Big Room House er bedre end alt andet EDM.

Medlemsavatar
EmilZ
Medlem
Indlæg: 603

Indlæg af EmilZ »

Okay, så det er mærkeligt ikke at høre Dubstep istedet for Big Room, fordi du gør?

At du synes det lyder ens, er din mening.
Jeg synes også alt Deep House lyder ens, men derfor skal folk der hører det, også have lov til det, uden at jeg prøver at overbevise dem om, at de skal høre en anden genre.
For dem lyder det ikke ens, og de har det på samme måde, som jeg har det med f.eks. Big Room House.
Samme gælder for Dubstep.

At du ikke kan lide beatport top 10, er igen din mening. Men der må jo trodsalt være en grund til, at de tracks ligger så højt, ikk'? :)
Og hvad så om dubstep er død? Det betyder jo ikke at man ikke må høre det stadig?!
Det har jeg heller ikke sagt. Jeg tillader mig at quote det jeg mente:
Jeg mener egentlig også "lidt dødt" i forhold til før, hvor det bare blev smidt ind i ALLE tracks. Selv total unødvendige steder, bare lige for at få noget dubstep ind, og være med på moden. Men det ligger vel stabilt nu, og dubstep producere kan få lov at være for sig selv :)

Medlemsavatar
Identity
Medlem
Indlæg: 271
Sted: København

Indlæg af Identity »

EmilZ skrev:Okay, så det er mærkeligt ikke at høre Dubstep istedet for Big Room, fordi du gør?

At du synes det lyder ens, er din mening.
Jeg synes også alt Deep House lyder ens, men derfor skal folk der hører det, også have lov til det, uden at jeg prøver at overbevise dem om, at de skal høre en anden genre.
For dem lyder det ikke ens, og de har det på samme måde, som jeg har det med f.eks. Big Room House.
Samme gælder for Dubstep.

At du ikke kan lide beatport top 10, er igen din mening. Men der må jo trodsalt være en grund til, at de tracks ligger så højt, ikk'? :)
Og hvad så om dubstep er død? Det betyder jo ikke at man ikke må høre det stadig?!
Det har jeg heller ikke sagt. Jeg tillader mig at quote det jeg mente:
Jeg mener egentlig også "lidt dødt" i forhold til før, hvor det bare blev smidt ind i ALLE tracks. Selv total unødvendige steder, bare lige for at få noget dubstep ind, og være med på moden. Men det ligger vel stabilt nu, og dubstep producere kan få lov at være for sig selv :)
Fint, at du kan li' det. :)
Jeg siger bare, at jeg synes det har udvandet hele genren med ligegyldig musik. Og Big Room House er den eneste genre hvor du kan tage en top 10 liste med de mest populære sange, og de vil alle indeholde de samme elementer og have den nøjagtigt samme struktur.
Du kan ikke modargumentere det.
Alle sangene har et breakdown med en supersaw der spiller nogle akkorder.
Et buildup der har en eller anden for for stigen i pitch og nogle claps/snare på pulsslagende der går hurtigere for hver bar.
En eller anden ligegyldig nedpitched vokal lige inden droppet.
Et drop med et distortet kick og en simpel synth/perkussion med massere af reverb.
Og ofte den vekendte "pryda snare" samplet fra Prydas Miami to Atlanta, eller en anden der ligner, i slutningen af hver 4 bar.

Du ville ikke kunne tage NOGEN anden genre (vi snakker genrer ligeså kendte som Big Room House), der vil være så formateret og uopfindsom som Big Room House.

Jeg kunne som sagt, godt holde det ud i starten, men her 3 år senere er det godt nok tyndet ud.

Medlemsavatar
EmilZ
Medlem
Indlæg: 603

Indlæg af EmilZ »

Identity skrev:Jeg siger bare, at jeg synes det har udvandet hele genren med ligegyldig musik. Og Big Room House er den eneste genre hvor du kan tage en top 10 liste med de mest populære sange, og de vil alle indeholde de samme elementer og have den nøjagtigt samme struktur.
Du kan ikke modargumentere det.
Havde det været Dubstep der havde været på top 10'en, ville jeg også synes de alle havde samme elementer og strukturer.
Det er bare en del af genren. Man finder ud af hvad der fungerer, og så laver man det. Du kan ikke forvente at alle tracks skiller sig ud.
Alle sangene har et breakdown med en supersaw der spiller nogle akkorder.
Et buildup der har en eller anden for for stigen i pitch og nogle claps/snare på pulsslagende der går hurtigere for hver bar.
En eller anden ligegyldig nedpitched vokal lige inden droppet.
Et drop med et distortet kick og en simpel synth/perkussion med massere af reverb.
Og ofte den vekendte "pryda snare" samplet fra Prydas Miami to Atlanta, eller en anden der ligner, i slutningen af hver 4 bar.
Og hvor er det så du vil hen? Du har lige beskrevet genren (som den er lige nu) i en nøddeskal.
At du så ikke bryder dig om det, er fair nok.

Der skal være et break. Om det er supersaws eller hvad det er, er jeg ligeglad med. Bare melodien er god, og det lyder fedt, og kan holde interessen.
Der skal være et buildup før droppet, ellers havde det da godt nok været trist at høre på.
En "nedpitched vokal" før droppet er altid fedt. IMO har det gjort tracks som Animals, Tsunami, Stampede, Flute lige de 10-20% bedre! :)
Et distorted kick er en del af genren. Om der så bliver brugt percs i droppet eller hvad der gør, er jeg også ligeglad med, bare det lyder fedt.

Igen, du kan jo ikke forvente at alle tracks skiller sig ud. Sådan er musik bare. Nogen kommer op med noget nyt, og så efterligner andre. Sådan er det i alle genre til en vis grad. (Også dubstep :) )

Medlemsavatar
Identity
Medlem
Indlæg: 271
Sted: København

Indlæg af Identity »

EmilZ skrev:
Identity skrev:Jeg siger bare, at jeg synes det har udvandet hele genren med ligegyldig musik. Og Big Room House er den eneste genre hvor du kan tage en top 10 liste med de mest populære sange, og de vil alle indeholde de samme elementer og have den nøjagtigt samme struktur.
Du kan ikke modargumentere det.
Havde det været Dubstep der havde været på top 10'en, ville jeg også synes de alle havde samme elementer og strukturer.
Det er bare en del af genren. Man finder ud af hvad der fungerer, og så laver man det. Du kan ikke forvente at alle tracks skiller sig ud.
Alle sangene har et breakdown med en supersaw der spiller nogle akkorder.
Et buildup der har en eller anden for for stigen i pitch og nogle claps/snare på pulsslagende der går hurtigere for hver bar.
En eller anden ligegyldig nedpitched vokal lige inden droppet.
Et drop med et distortet kick og en simpel synth/perkussion med massere af reverb.
Og ofte den vekendte "pryda snare" samplet fra Prydas Miami to Atlanta, eller en anden der ligner, i slutningen af hver 4 bar.
Og hvor er det så du vil hen? Du har lige beskrevet genren (som den er lige nu) i en nøddeskal.
At du så ikke bryder dig om det, er fair nok.

Der skal være et break. Om det er supersaws eller hvad det er, er jeg ligeglad med. Bare melodien er god, og det lyder fedt, og kan holde interessen.
Der skal være et buildup før droppet, ellers havde det da godt nok været trist at høre på.
En "nedpitched vokal" før droppet er altid fedt. IMO har det gjort tracks som Animals, Tsunami, Stampede, Flute lige de 10-20% bedre! :)
Et distorted kick er en del af genren. Om der så bliver brugt percs i droppet eller hvad der gør, er jeg også ligeglad med, bare det lyder fedt.

Igen, du kan jo ikke forvente at alle tracks skiller sig ud. Sådan er musik bare. Nogen kommer op med noget nyt, og så efterligner andre. Sådan er det i alle genre til en vis grad. (Også dubstep :) )
Jeg synes bare at det er sjovt hvor let det er at beskrive en hel genre.
At man kan beskrive hele genren på 4 sætninger, siger jo bare ikke for lidt om hvor ensformigt det er!

Dubstep har på ingen måde de samme begrænsinger som Big Room House.
Prøv at sammenlign de to:



Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Arh, er det ikke også lige at spænde buen og sige at Skrillex hører til i samme specifikke genre som det Ghost Rider nummer? Og er de egenligt fra samme periode? (jeg ved det ikke)
Forskellige genrer har jo rødder i forskellige ting, nogle mere stilrene end andre. Eksempelvis synes jeg ikke der er meget House over Big Room House. På den måde er det muligvis passende at kalde det EDM, men Electronic Dance Music spænder vel ca. fra 100 til knap 200 bpm. Deep house og langsom techno som noget af det langsomste, til jungle/Drum n Bass og Hardcore som godt kan nærme sig de 200 bpm.

Er diskussionen ikke snart ved at være ved ende? Jeg forstår godt din argumentation, Identity, og jeg er helt enig i at det er en alt for ensformig subgenre. Men du har vel efterhånden givet udtryk for hvad du mener om det. :)

Medlemsavatar
Identity
Medlem
Indlæg: 271
Sted: København

Indlæg af Identity »

Christoffer I. N. skrev:Arh, er det ikke også lige at spænde buen og sige at Skrillex hører til i samme specifikke genre som det Ghost Rider nummer? Og er de egenligt fra samme periode? (jeg ved det ikke)
Forskellige genrer har jo rødder i forskellige ting, nogle mere stilrene end andre. Eksempelvis synes jeg ikke der er meget House over Big Room House. På den måde er det muligvis passende at kalde det EDM, men Electronic Dance Music spænder vel ca. fra 100 til knap 200 bpm. Deep house og langsom techno som noget af det langsomste, til jungle/Drum n Bass og Hardcore som godt kan nærme sig de 200 bpm.

Er diskussionen ikke snart ved at være ved ende? Jeg forstår godt din argumentation, Identity, og jeg er helt enig i at det er en alt for ensformig subgenre. Men du har vel efterhånden givet udtryk for hvad du mener om det. :)
Det synes jeg også jeg har gjort, men den er åbenbart ikke gået helt ind :wink:

Og EDM kan da være hvilket som helst tempo, også under 100 BPM. F.eks. dubstep, det kommer bare an på om man antager at der er 1 eller 2 snares (eller whatever) pr takt.

Og ja mit eksempel gik måske lidt stærkt, men synes det er et godt eksempel på hvor alsidig man kan være indenfor samme genre.
Det er begge 2 dubstep, men to vidt forskellige lyde. Ghost Rider kunne ligeså godt være udgivet i dag.

Medlemsavatar
EmilZ
Medlem
Indlæg: 603

Indlæg af EmilZ »

Identity skrev:
Christoffer I. N. skrev:Arh, er det ikke også lige at spænde buen og sige at Skrillex hører til i samme specifikke genre som det Ghost Rider nummer? Og er de egenligt fra samme periode? (jeg ved det ikke)
Forskellige genrer har jo rødder i forskellige ting, nogle mere stilrene end andre. Eksempelvis synes jeg ikke der er meget House over Big Room House. På den måde er det muligvis passende at kalde det EDM, men Electronic Dance Music spænder vel ca. fra 100 til knap 200 bpm. Deep house og langsom techno som noget af det langsomste, til jungle/Drum n Bass og Hardcore som godt kan nærme sig de 200 bpm.

Er diskussionen ikke snart ved at være ved ende? Jeg forstår godt din argumentation, Identity, og jeg er helt enig i at det er en alt for ensformig subgenre. Men du har vel efterhånden givet udtryk for hvad du mener om det. :)
Det synes jeg også jeg har gjort, men den er åbenbart ikke gået helt ind :wink: .
Arhg, come on..
Så fordi jeg ikke er enig med dig, så har jeg ikke har forstået hvad du siger. Det da næsten sødt.

Hvorfor skulle Big Room være begrænset? Alle genre er vel et eller andet sted begrænset til visse ting, så man netop HOLDER sig til den genre. Det er ikke mere begrænset en hvad man selv gør det til.
For mig lyder dubstep ligeså ens, som du synes Big Room gør. For mig er dubstep ikke andet en skrillex-wannabe lyde der smaskes sammen. (Forstå nu hvad jeg mener)
Jeg synes bare at det er sjovt hvor let det er at beskrive en hel genre.
At man kan beskrive hele genren på 4 sætninger, siger jo bare ikke for lidt om hvor ensformigt det er!
Tror du kan beskrive mange genre på 4 sætninger, hvis du bare gider.
At du synes det lyder ensformigt, er igen, din egen mening.

Tror bare vi skal være enige om, at du ikke kan lide det nuværende EDM/Big Room, og det kan jeg. Vi får ikke noget ud af at diskuterer hvilken genre der er bedst.

Medlemsavatar
Inzider
Medlem
Indlæg: 1551
Sted: København S

Indlæg af Inzider »

EmilZ skrev:
Identity skrev:
Christoffer I. N. skrev:Arh, er det ikke også lige at spænde buen og sige at Skrillex hører til i samme specifikke genre som det Ghost Rider nummer? Og er de egenligt fra samme periode? (jeg ved det ikke)
Forskellige genrer har jo rødder i forskellige ting, nogle mere stilrene end andre. Eksempelvis synes jeg ikke der er meget House over Big Room House. På den måde er det muligvis passende at kalde det EDM, men Electronic Dance Music spænder vel ca. fra 100 til knap 200 bpm. Deep house og langsom techno som noget af det langsomste, til jungle/Drum n Bass og Hardcore som godt kan nærme sig de 200 bpm.

Er diskussionen ikke snart ved at være ved ende? Jeg forstår godt din argumentation, Identity, og jeg er helt enig i at det er en alt for ensformig subgenre. Men du har vel efterhånden givet udtryk for hvad du mener om det. :)
Det synes jeg også jeg har gjort, men den er åbenbart ikke gået helt ind :wink: .
Arhg, come on..
Så fordi jeg ikke er enig med dig, så har jeg ikke har forstået hvad du siger. Det da næsten sødt.

Hvorfor skulle Big Room være begrænset? Alle genre er vel et eller andet sted begrænset til visse ting, så man netop HOLDER sig til den genre. Det er ikke mere begrænset en hvad man selv gør det til.
For mig lyder dubstep ligeså ens, som du synes Big Room gør. For mig er dubstep ikke andet en skrillex-wannabe lyde der smaskes sammen. (Forstå nu hvad jeg mener)
Jeg synes bare at det er sjovt hvor let det er at beskrive en hel genre.
At man kan beskrive hele genren på 4 sætninger, siger jo bare ikke for lidt om hvor ensformigt det er!
Tror du kan beskrive mange genre på 4 sætninger, hvis du bare gider.
At du synes det lyder ensformigt, er igen, din egen mening.

Tror bare vi skal være enige om, at du ikke kan lide det nuværende EDM/Big Room, og det kan jeg. Vi får ikke noget ud af at diskuterer hvilken genre der er bedst.

DISKUSSIONEN UDEN ENDE :D

I bliver aldrig enige og det er vel også fint nok.

Når man begynder at diskutere "hvilken genrer der er bedst" så stopper den dér.

Man kan synes hvad man vil om tracks om Animals, Tsnuami mv. Nogen er mere originale end andre IMO.
Min holdning er dog bare at EDM i sig selv skal "passe på" ikke at dræbe/oversaturate sig selv. Det blev døden for forgående genre dengang elektronisk musik var noget man hørte på "Striben" og på IN. Det blev template musik og det dræbte en ellers ganske fin genre/scene.

Jeg synes kreativiteten er meget større nu, men der er også MANGE flere artister/producere og ENDNU FLERE releases. Det koster intet/meget lidt at udgive et track og alle kan gøre det, så derfor vil der automatisk være en masse lort i mellem også.

Vi er heldigvis så heldige at vi kan lytte til lige det vi vil og vælge de artister vi synes er fede og dem vi synes sucks :)
Jay Adams Productions
Sound Design
Scoring
Music Production

Medlemsavatar
Rahbek78
Medlem
Indlæg: 1061
Sted: Esbjerg - Denmark

Indlæg af Rahbek78 »

Dejlig diskussion :)

Der er egentlig ikke noget nyt under solen her. Sådan har det altid været med EDM. Da jeg ikke er helt ny længere husker jeg tydeligt hvordan lyden blev kopieret i start 90erne da dance musikken også var meget populært (1991-1995). Lytter man til tracks fra den tid, så er der virkelig mange der lyder ens. DOK DOK kick og gallop bassline + en kvindelig vokal og en halvsløj rapper ind over = så var den hjemme. :) Jeg indrømmer gerne at jeg elskede musikken dengang (og gør det stadig da det var en del af mine teenage år) :)

Jeg husker at alle skulle efterligne Faithless og bruge den velkendte Pizzicato lyd (1996-1998) som lead lyd. Sideløbende med det bestod alle House tracks typisk af et eller andet 70er agtigt disco sample af en eller art filtereret op og ned. Derefter blev det så supersaw lyden fra Roland JP80xx der skulle være med i alle tracks. Hvad med Benassi lyden/effekten i 2004-2005. Skrillex er jo også blevet kopieret uendeligt meget. Sådan kan man blive ved.
Alle disse fænomener har fungeret i mere eller mindre grad det kan man ikke komme udenom. Man vælger heldigvis selv hvad man gider lytte til.

Som Casper skriver så er jeg lidt bange for at vi endnu engang har en ballon der næsten ikke kan tåle mere luft. Og jeg har en dårlig mavefornemmelse mht. at EDM markedet går hen og bliver oversvømmet eftersom amerikanerne har taget EDM til sig. Det KAN gå hen og blive McDonalds-agtigt og ligegyldigt, hvilket vel lidt er det nogen føler når de lytter til BeatPort Top 100. Omvendt er der også mulighed for at det tager genren "to the next level" og endnu engang skubber til grænserne for vores elskede genre (hvilket jeg håber). Desværre er der bare risiko for at "alm" folk bliver fed up af alle de enslydende tracks og vender hele genren ryggen. Husk at mange skærer genren over én kam og ikke har styr på alle sub-genres osv.

Mht. til Big Room "slowdown hardstyle" genren så tror og håber jeg at det giver sig selv og at vi inden alt for længe vil se en naturlig udvikling. Ska da blankt erkende at jeg eks. faldt pladask for Animals. Der var bare et eller andet der fangede. Og da jeg hørte det første gang sendte jeg det lystigt videre til flere af mine musik-buddies og skrev at der var et eller andet over det.
Jeg har sågar selv 3-4 projekter i Cubase som er baseret på den opskrift. Med Pryda sample og det hele. :) Har et enkelt råt preview på SC hvis nogen ka holde det ud.

Men må indrømme at jeg efterhånden ikke længere sådan lige med ét ryger op i loftet når jeg hører sådan et track. Og jeg søger dem egentlig heller ikke længere. Så jeg er vel egentlig også lidt stået af når det kommer til stykket. Til gengæld synes jeg der kommer mange spændende tracks fra UK og tyskland som lugter lidt af de tidlige 90ere med en god omgang piano og spændende akkorder og typisk stærke vokaler.

Bottom line: Neverending story.

Medlemsavatar
Rahbek78
Medlem
Indlæg: 1061
Sted: Esbjerg - Denmark

Indlæg af Rahbek78 »



:)

Medlemsavatar
Identity
Medlem
Indlæg: 271
Sted: København

Indlæg af Identity »

Rahbek78 skrev:

:)
Det er jo SÅ rigtigt!

Her er i øvrigt Deadmau5's nye EDM hit (den er desværre fjernet fra hans Soundcloud)!


I øvrigt er den lavet for at tage pis på Afrojack og hans musik.

Medlemsavatar
martinleblanc2
Medlem
Indlæg: 226
Sted: Virum

Indlæg af martinleblanc2 »

Det lydklip er præcist det jeg afskyr mest inden for elektronisk musik for tiden (ud over måske titlen EDM).

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Jeg er fuldstændig ligeglad med om det hedder Heavy-House, Pop-Rock, Soul-Dub eller hvad det skal være ..., - så længe det lyder godt og folk gider danse til det, så er den vel ikke længere!? Fint nok at dele musikken op i hovedkategorier, men fordi man bruger en lyd fra 90'erne i 2014, så er man ikke en dårlig musiker/producer. Folk lægger alt for meget snobberi i lyden, fremfor at lytte til melodien og de kreative elementer.

Og, det var så lige de 2 cents jeg skulle have fyret af! :dollargrin:

Nyt svar