Mentor - DR1.

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
lovesquad
Forum Donator
Indlæg: 734
Sted: København

Mentor - DR1.

Indlæg af lovesquad »

Hvad tænker I om:

Konceptet ?

Mentors ?

Menties ?

Personligt tænker jeg at det er forfriskende at afprøve en ny vinkel på denne type program, men er usikker på om det virker på tv.

Underlægningsmusikken er, for mig, misvisenden for programmet.

Blachmann's rolle virker uklar: hvad vil han ? Er han "overmentor" eller er han "beskuer" med sine sædvanlige filosofiske meta tilgange til kunst, kultur og sidst men ikke mindst: popmusik ?
Så længe det er sjovt.....
http://www.myspace.com/lovesquad

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Arh, jeg synes det er lidt kedeligt.
Det bliver for meget snak og for lidt musik, efter min smag, så jeg zapper.

Ville godt høre mere fra de nye artister uden så meget indpakning.
Senest rettet af the songcabinet tors 12. sep 2013 21:58, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg så desværre ikke første afsnit i fredags, kunne godt tænke mig at se minimum et afsnit for at vurdere det selv.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg så det. På mig virkede det som om at de har tænkt at de ville tage alt det negative fra X-factor - mobningen, skænderierne, usaglig taktisk kritik, udstillingen af for store egoer med for lidt at have det i - og pakket det ned i en papkasse og dumpet den ude over Stillehavet. I stedet er der fokus på konstruktiv kritik, talentudvikling, respekt for forskellighed m.m. Alt sammen positive og konstruktive værdier. Alene for det skal de have ros.

Bortset fra det, kan der jo ske meget når udskilningen af konkurrenterne begynder. Så lad os se om det holder stik.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Lasso
Medlem
Indlæg: 1775
Sted: DK

Indlæg af Lasso »

boooooooooring

Medlemsavatar
Lars von Qualen
Forum Donator
Indlæg: 2450
Sted: Aarhus V, Danmark

Indlæg af Lars von Qualen »

Jeg har lige set det, og det skal lige siges at jeg på ingen måde havde spoilet det for mig selv, men jeg kunne alligevel sige helt præcis hvem der fik hvilken mentor, ud fra hvordan programmet var klippet og tilrettelagt. Se DET er dårligt tv. Oh, og konceptet sutter.. Hvorfor skal det altid være sådan nogle snot forvirrede teenagere der ikke aner hvad de vil?!
Lars von Qualen
LydSky - [url]https://soundcloud.com/lars-von-qualen[/url]
LydSky Alter Ego - [url]https://soundcloud.com/schwarz-child[/url]
Random - [url]http://www.facebook.com/larsvonqualen[/url]
Web - [url]http://larsvonqualen.dk[/url]

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Lars von Qualen skrev:Hvorfor skal det altid være sådan nogle snot forvirrede teenagere der ikke aner hvad de vil?!
Hvis man arbejder med unge dygtige og ambitiøse musikere til daglig vil man i løbet af årene opdage, at det er de snotforvirrede teenagere uden tjek på tilværelsen der oftest ender med senere at være dem der bemærkes som mest interessante i den brede offentlighed. Jeg synes de er ret præcist castet i forhold til mange af dem jeg møder.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Lars von Qualen
Forum Donator
Indlæg: 2450
Sted: Aarhus V, Danmark

Indlæg af Lars von Qualen »

david mondrup skrev:
Lars von Qualen skrev:Hvorfor skal det altid være sådan nogle snot forvirrede teenagere der ikke aner hvad de vil?!
Hvis man arbejder med unge dygtige og ambitiøse musikere til daglig vil man i løbet af årene opdage, at det er de snotforvirrede teenagere uden tjek på tilværelsen der oftest ender med senere at være dem der bemærkes som mest interessante i den brede offentlighed. Jeg synes de er ret præcist castet i forhold til mange af dem jeg møder.
Det kan der selvfølgelig være noget om, nu har jeg endnu ikke helt forstået hvad deltagerne får ud af det, er der overhovedet nogen som "vinder"? Hvis der ikke er, så er det jo egentlig fint nok, jeg kan bare ikke se pointen med at lave et populistisk program ud af det. Hvis man nu i stedet lavede mentorordninger hvor professionelle kunne få nye spirer under vingerne, så ville vi kulturelt sikkert få et langt større udbytte. Er det noget der findes eller hvad?
Lars von Qualen
LydSky - [url]https://soundcloud.com/lars-von-qualen[/url]
LydSky Alter Ego - [url]https://soundcloud.com/schwarz-child[/url]
Random - [url]http://www.facebook.com/larsvonqualen[/url]
Web - [url]http://larsvonqualen.dk[/url]

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Lars von Qualen skrev:Hvis man nu i stedet lavede mentorordninger hvor professionelle kunne få nye spirer under vingerne, så ville vi kulturelt sikkert få et langt større udbytte. Er det noget der findes eller hvad?
http://artlab.dk/form/support/
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Jeg syntes ikke det var decideret dårligt. Men det var lidt diffust kedeligt til tider, hvor hver mentor skulle have tildelt sin kunstner. Det var lidt noget jævnt mystik, med mangle på større adspredelse mellem kunstnere og mentor. Men det var jo kun første afsnit, og jeg tror det bliver langt mere interessant i de efterfølgende afsnit, hvor de sikkert går mere i dybden.

SLL

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

I kan hyre mig som mentor hvis I er medlem af en af de tre store komponistforeninger herhjemme. Det koster jer ikke noget hvis I er medlem.
Deaktiveret

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

david mondrup skrev:Jeg så det. På mig virkede det som om at de har tænkt at de ville tage alt det negative fra X-factor - mobningen, skænderierne, usaglig taktisk kritik, udstillingen af for store egoer med for lidt at have det i - og pakket det ned i en papkasse og dumpet den ude over Stillehavet. I stedet er der fokus på konstruktiv kritik, talentudvikling, respekt for forskellighed m.m. Alt sammen positive og konstruktive værdier. Alene for det skal de have ros.

Bortset fra det, kan der jo ske meget når udskilningen af konkurrenterne begynder. Så lad os se om det holder stik.
Heldigvis har vi Lise Rønne til at hive det op på et overfladisk niveau lige når samtalerne bliver spændende :)

Synes som sådan det er et fint koncept. Og underlægningsmusik. Det er jo blachmans program så hvad er mere passende end hans eget musik?
skriver noder

Medlemsavatar
Viggo Steincke
Forum Donator
Indlæg: 296
Sted: Nørresundby, Denmark

Indlæg af Viggo Steincke »

garcia skrev:I kan hyre mig som mentor hvis I er medlem af en af de tre store komponistforeninger herhjemme. Det koster jer ikke noget hvis I er medlem.
Lige en rettelse:
Er du medlem af DKF eller DJBFA, betaler pågældende forening. Er du medlem af DPA, er der en egenbetaling på 1.000kr.
DJBFA har dog opbrugt de afsatte midler for 2013. Som DJBFA medlem må derfor vente til 2014.

Denne oplysning er dugfrisk, da et DJBFA medlem netop har fået afslag på at få mig som mentor.
http://www.steincke.dk
Steincke Soundlab
Referencer: DR, Motorola, DGI, Kræftens Bekæmpelse, Lundbeck

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Ok. Men jeg kan stadig hyres. Og jeg ved hvad jeg taler om! 15 års brancheerfaring på begge sider af bordet (den kreative+salg)
Deaktiveret

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fik set det igår.
Fedt nok at tilgangen er lidt anderledes iforhold til eksempelvis X-Faktor, og også fedt nok med et så forholdsvis bredt udvalg af mentorer. Er dog ikke helt sikker på at de har fanget mig godt nok til at jeg glor med igen på fredag.

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Der er nogle gevaldige problemer med det program. Jeg sad i går og savnede, at se længere klip af sidste fredags performances. Man skal jeg bedømme, om de har forbedret sig i forhold til sidste uge, hvilke jeg havde meget svært ved. Ganske simpelt fordi jeg ikke huskede hvor godt det var sidste fredag. Det vanskeliggøre ideen med hele showet meget.

Og stadigvæk er den meget diskuteret forbedringsproces mellem deltagerne i showet, en meget vanskelig størrelse for den alm. tv seer, og noget forvirrende. Vi snakker flere gange om teknikker, der hurtigt frasortere den alm. underholdningsseer. Showet er også mere alvorligt, i forhold til andre shows, hvilke igen frasortere alm. underholdnings tv seer. Blachman's indblanding hele tiden, er nogle gange ret upassende og irriterende. Til tider lidt noget rod.

Umiddelbart vil jeg ikke tror, at showet har mange seer i forhold til f.eks. x faktor og andre talent shows. Personligt vil jeg nok forsætte med at se det, eftersom jeg godt kan lide flere af de kunstnere der er med, som er meget dygtige. Og så hvilken sange de fortolker.

SLL

Medlemsavatar
Lasso
Medlem
Indlæg: 1775
Sted: DK

Indlæg af Lasso »

De prøver at intellektualisere et populært format. Det er uforståeligt for den jævne tv-seer = der kommer ikke en sæson 2. OG gudskelov for det.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Dybest set har Blachman vel ikke noget at gøre i live-delen - og alle forstyrrelser fra hans side er måske et forsøg på at finde en plads "i solen". Idéen er ikke dårlig - og ros for at give sendetid. Det foreløbige indtryk er en værre rodebutik, hvor det er svært at se retning. Det er da rart at se, man prøver at udvikle genren (man kunne måske ønske sig afvikling:)) og så må der kastes bolde op i luften, som falder forskelligt ned.

Medlemsavatar
Rahbek78
Medlem
Indlæg: 1061
Sted: Esbjerg - Denmark

Indlæg af Rahbek78 »

Synes også det er fint at de prøver på at forny sådanne shows.

Men hvor kommer de sangere fra? Hvordan er der valgt. Har der været noget omkring den del? Så ikke de første 15 min. af første udsendelse.

En hel anden ting er at selvom det skal virke som om seerne har ultimativ indflydelse, så ku de fleste da vist fornemme den fine manipulation der var mht. hvilken sanger der skulle trænes af hvem. Det synes jeg var alt for åbenlyst og irriterende.

Og som flere skriver, så tror jeg også mange knap så musik interesserede står af og zapper videre. Det rammer ikke bredt nok. Tænker sågar 1/3 ser programmet alene fordi Blachmann er til stede. Lets face it, halvdelen ser jo alligevel ikke X-Factor pga. musikken.

De må for min skyld hellere skære lidt ned på budgettet og lave noget der sådan rigtigt handler om musikere og producere. Og så eks. smide det på DR3. Det må der da være plads til, hvis der er plads til at vi skal se på folk der bruger penge på silikone-boobs. :)

Medlemsavatar
Lars von Qualen
Forum Donator
Indlæg: 2450
Sted: Aarhus V, Danmark

Indlæg af Lars von Qualen »

Rahbek78 skrev:Synes også det er fint at de prøver på at forny sådanne shows.

Men hvor kommer de sangere fra? Hvordan er der valgt. Har der været noget omkring den del? Så ikke de første 15 min. af første udsendelse.

En hel anden ting er at selvom det skal virke som om seerne har ultimativ indflydelse, så ku de fleste da vist fornemme den fine manipulation der var mht. hvilken sanger der skulle trænes af hvem. Det synes jeg var alt for åbenlyst og irriterende.

Og som flere skriver, så tror jeg også mange knap så musik interesserede står af og zapper videre. Det rammer ikke bredt nok. Tænker sågar 1/3 ser programmet alene fordi Blachmann er til stede. Lets face it, halvdelen ser jo alligevel ikke X-Factor pga. musikken.

De må for min skyld hellere skære lidt ned på budgettet og lave noget der sådan rigtigt handler om musikere og producere. Og så eks. smide det på DR3. Det må der da være plads til, hvis der er plads til at vi skal se på folk der bruger penge på silikone-boobs. :)
Ja, jeg kunne da hvertfald forudsige fordelingen af mentees uden problemer inden jeg havde set afgørelsen..

Nu vi er ved forandringer, så kunne man måske droppe konkurrence elementet.. Jeg kan ikke se nogen fordel i at det bliver en konkurrence, jeg ville være meget mere interesseret i at se en samlet udvikling over 6 måneder f.eks. også kunne man have en afstemning om hvem der havde gjort det bedst. Desuden kunne jeg også godt tænke mig noget mere dybdegående tv omkring selve mentor processen, hvordan forbedre de deres mentees? Så i sidste ende skulle man måske prøve at proppe det i et dokumentar format i stedet?
Lars von Qualen
LydSky - [url]https://soundcloud.com/lars-von-qualen[/url]
LydSky Alter Ego - [url]https://soundcloud.com/schwarz-child[/url]
Random - [url]http://www.facebook.com/larsvonqualen[/url]
Web - [url]http://larsvonqualen.dk[/url]

Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator
Indlæg: 2621
Sted: Holstebro - Denmark

Indlæg af SAPPY »

Ved ikke om det er mangel på musisk talent eller noget, men jeg kunne overhovedet ikke forudse hvem der røg ud og alt det der.....hele familien sad og kiggede med i fredags på show 2 (dog sad datteren på 11 år med snuden i mobiltelefonen :roll: ), og jeg følte mig egentlig ganske godt underholdt.....er igen også i dette reality program ganske overrasket over hvor mange upolerede talenter Danmark har gemt rundt omkring i det ganske land. Blachman bidrager absolut intet posetivt med synes jeg, og kunne efter min mening være sparet helt væk. Istedet kunne man have brugt pengene på at give alle danskere gratis TV i et år (aner dog ikke hvad det ville koste). Han kan ikke tie stille og lade andre tale, og han er så forbasket ivrig efter at høre sig selv hele tiden at det bliver pinligt. Han er ofte helt ude hvor han ikke kan bunde, selvom han er uden tvivl er utrolig talentfuld når han er på hjemmebane. Kan egentlig godt li' Blachman i X-factor, men i dette program.....puuuuhaaa! ......hvis det passer ind kalenderen, er Mentor et program jeg gerne vil se, især fordi jeg nyder at se hvordan vores proffesionelle kunstnere sammen med sangerne fortolker andres musik.....også selvom Blachman kæfter op ind imellem :dollargrin:

Medlemsavatar
Macbane
Medlem
Indlæg: 238

Indlæg af Macbane »

Det kunne for en gang skyld være rart hvis de gad lave noget med at de havde en uge til at skrive et nummer i samarbejde med mentoren. Så skal du se hvorfor der render så mange "talenter" rundt derude. Ja der er mange der er er dygtige, men der er også mange der er dygtige og som ikke vil/gider/forstår at lægge det arbejde i det det kræver. Messi bliver jo altså også nødt til at møde op til træning dagligt i Barcalona. :)

Jeg så det for første gang her i fredags og mit indtryk var at Blachmann jo var helt fejl castet til det program, samt nogle af dommerne er direkte uinteressante.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Pga. denne tråd måtte jeg jo lige se et afsnit.. det er stadig igang mens jeg skriver dette..

Det er for langsomt, der sker for lidt, og programmet er bygget på at Thomas skal afbryde de andre og snakke forvirret.

Han er bedre som X-faktor dommer.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Svært at fjerne idémanden fra programmet

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Han kunne jo sagtens være idémand og bagmand uden at være på selv.....

Nyt svar