Hvor seriøs er Dancechart.dk?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2918
Sted: Hørsholm

Hvor seriøs er Dancechart.dk?

Indlæg af Rosenfeldt »

Jeg sad og kiggede på Dancechart.dk (http://www.dancechart.dk/PDF/dancechartdk.pdf) for denne uge i Danmark, og undrede mig lidt over at ud af top 50, så er der 28 danske kunstnere at finde på listen!? Ikke at sige der som sådan er noget i vejen med det, men er der virkelig ikke flere udenlandske kunstnere der fylder gulvet rundt omkring i DK?

Nu har jeg ikke indgående kendskab til hvordan systemet er opbygget, men det virker lidt "indspist" når man kigger på charten....eller er historien en helt anden? :)

Medlemsavatar
awp
Forum Donator
Indlæg: 257
Sted: Denmark, Copenhagen

Indlæg af awp »

Jeg har haft samme tanke - sjovt.
Macbook Pro 17" - Mac Pro dual Xeon 30" cinema display - PC i7 3.0 ghz. Nexus2, East West QLOV, Trilogy, Halion, Cubase

Medlemsavatar
kokken4800
Medlem
Indlæg: 2511
Sted: Nykøbing Falster

Indlæg af kokken4800 »

Dancechart er jo for den seriøse DJ. Og det kræver jo sit, at kunne votere de forskellige tracks.
Men, de fleste DJ's er samtidigt også producere, og ønsker at deres release ligger højt på charten, og stemmer på deres eget som værende det bedste.
Det samme gælder bookingselskaber, der har et stærkt netværk at DJ's. De prøver også at pushe deres netværk til at stemme et track op, og dermed hype deres artist, så de kan tjene kassen på klub-bookinger.

Så 100% seriøst - nej.
http://www.diximusic.com - [b]International site for our label, and recording studio[/b]
[b]Worldwide digital music distribution[/b]
http://www.art-book.dk - [b]Booking - Management & Events[/b]

Medlemsavatar
Sieber
Medlem
Indlæg: 703

Indlæg af Sieber »

Jeg er ganske tilfreds med charten i næste uge og syntes den virker 100% seriøs :)
(Læg mærke til 3 pladsen :wink: )
Vedhæftede filer
431570_491630017532199_979611626_n.jpg
431570_491630017532199_979611626_n.jpg (81.32 KiB) Vist 2150 gange
[color=#FF40FF]iMac, Logic Pro X, K+H O300D, Manley Ref C, Manley VoxBox, Apollo Twin Duo, Beats By Dr. Dre, Virus Polar, JD-800, Calrec RQP3200, UA 1176, Danfield 726, H3000, Audio & Design Compex 760[/color]

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2918
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Sieber skrev:Jeg er ganske tilfreds med charten i næste uge og syntes den virker 100% seriøs :)
(Læg mærke til 3 pladsen :wink: )
Der er intet ondt i charten og de kunstnere der er på den, men hvis man seriøst kigger på nogle af de internationale hit der bliver rå-spillet i resten af verden, så undrer det mig stadig at der figurere 28 danske singler på en top-50 chart her i DK!?

PS! Tillykke med den flotte plads!

Medlemsavatar
Martin Winther
Medlem
Indlæg: 678
Sted: Midtsjælland

Indlæg af Martin Winther »

Sieber wrote:
Jeg er ganske tilfreds med charten i næste uge og syntes den virker 100% seriøs :)
(Læg mærke til 3 pladsen :wink: )


Der er intet ondt i charten og de kunstnere der er på den, men hvis man seriøst kigger på nogle af de internationale hit der bliver rå-spillet i resten af verden, så undrer det mig stadig at der figurere 28 danske singler på en top-50 chart her i DK!?

Jeg tror vi skal passe på ikke at blande seriøs og korrupt sammen.

Medlemsavatar
Kasper Hedegård
Medlem
Indlæg: 596
Sted: Herning

Indlæg af Kasper Hedegård »

Den er som resten af dk ikke til at stole på :-) ideal sender primært danske numre ud, og da de færeste der votere hver weekend gider at skrive numre ind i systemet som ikke allerede er der, stemmer man bare på det der allerede er.
Derudover er der mange der stemmer på venner og bekendte osv osv. Der er ca. 110 der stemmer på charten hvoraf mange kend hinanden i det private/gennem branchen.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2918
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Kasper Hedegård skrev:Den er som resten af dk ikke til at stole på :-) ideal sender primært danske numre ud, og da de færeste der votere hver weekend gider at skrive numre ind i systemet som ikke allerede er der, stemmer man bare på det der allerede er.
Derudover er der mange der stemmer på venner og bekendte osv osv. Der er ca. 110 der stemmer på charten hvoraf mange kend hinanden i det private/gennem branchen.
..."resten af dk" er måske lidt en hård påstand, men jeg har bestemt kendskab til en hel del fede dancechart numre fra udlandet, som sjovt nok ikke lander på den danske chart! :)

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Man skal også passe på med at egen smag ikke forstyrrer ens klarsyn i forhold til hvad der er realistisk i Danmark.
Jeg står ikke og spiller et tech house bootleg remix en lørdag aften i Jomfru Ane Gade, selvom jeg måske ville høre det derhjemme.
De fleste numre som ender i top 10 på Dancecharten, bliver hits i hele landet. Så måske er den ikke så meget ved siden af, som nogen mener.

I øvrigt er det en fordel for os alle herinde, hvis der er mange danske artister derpå.
For det åbner en mulighed for at udenlandske selskaber vil give artisterne et fair lyt.
Deaktiveret

Default avatar
sidelmann
Medlem
Indlæg: 445
Sted: Dronninglund

Indlæg af sidelmann »

Garcia: hovedparten af de danske tracks på Dancecharten er sunget på dansk, så en fair chance i udlandet er måske en overdrivelse, dog har du ret i grundsynspunktet, at charts generelt kan generere hype, dog er der ikke meget der tyder på at den danske chart efterlader megen plads til internationale artister, trods deres egne chart placeringer, mm. Vi snakker top 5 mainstream :)

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Jamen, man har da også en engelsk version klar, i tilfælde af at nogen udenlandske selskaber springer på!?
Ellers laver man det da i en fart. Alt andet er da selvmål. Eksempel:
http://europopped.com/denmarks-new-danc ... darwich-an
Skrevet af en a & r fra LA. Han vidste ikke en Warner sangskriver var inde over på det tidspunkt (mig)
Det ved han nu. Er der interesse derovre fra, så lur mig om ikke der ryger en engelsk version af Solstorm afsted, rimelig hurtigt :wink:
Hvis den gør det godt på den danske dancechart, så får jeg da også min publisher til at sende dem et link :)

Generelt er der meget efterspørgsel på musik på dansk. Sådan ser tingene ud herhjemme pt.
Nogle brokker sig fordi de foretrækker på engelsk, men det er købers marked.

Igen, det betyder noget at være på Dancecharten. Men selvfølgelig ikke alt.
Men det er en god idé at være opmærksom på hvad Dancecharten egentlig er og hvordan den fungerer.
Deaktiveret

Default avatar
sidelmann
Medlem
Indlæg: 445
Sted: Dronninglund

Indlæg af sidelmann »

Helt enig :-)

Medlemsavatar
Jesper Zar
Medlem
Indlæg: 863
Sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Zar »

Man kan vel sige hvor seriøs er charts overhovedet ?

Det er måske ikke alle der ved det, men det har jo i mange år været helt normalt at du ikke kunne komme på div charts, medmindre du på en eller anden måde betaler for det.

Kan da huske at vi med Daze i tidernes morgen ikke kunne komme på Fonas top 10, da de ikke fik rabat på indkøbsprisen af vores album, selvom den lå nr. 1 på den officielle :)

Du kan jo heller ikke være på dancecharten medmindre du betaler en sum penge for at være tilmeldt (adm. udgifter).

Jeg synes at man kan bruge dancecharten til at danne sig et blik over hvad der rykker og virker her i dk, men ja der er da også enkelte numre, hvor jeg tænker.. hva sker der lige her?? Men det kan sagtens være min personlige smag, der leger der.

Men mange charts har jo sindsygt meget med hype at gøre, ligesom mange andre "varer" så handler det jo om at skabe en efterspørgelse.

Der findes jo også strategier for at få ens musik på toppen af iTunes, og kan godt være at det i starten ikke er et hit, men når folk så ser den ligger på charten i iTunes eller dancechart fx, så stiger interessen og det BLIVER et hit.

Men jeg ved også at Dancecharten bliver lavet af ca 110 forskellige (genre, typer) djs i hele landet, så det giver et meget godt billede hvad der rører sig.

Nu skal det siges at mange af os I dk, ALTID har grint lidt over den hedder dancecharten, da mange af de sange der ligger på den, og tit i toppen ikke er dance for os nørder... men bare pop, men det er det danmark er, vi er et pop/rock land, og det er kun de helt store udenlandske kommercielle trakcs som vil komme til tops herhjemme.
Verdens musikmarked er pt, meget lokal, og det er da kun fedt, at vi har Svenstrup & Vendelboe, Breum, Darwich, Puls, Medina, Rasmus Seebach, og en masse andre danske artister som det går godt for herhjemme... SÅ jeg synes kun det er dejligt at se så mange danske artister på dancecharten... både fordi de hitter, men også fordi at djs giver dem support.

Men jeg synes da også at de store internationale hits har ligget godt på dancecharten.. Swedish House Mafia, David Guetta, LMFAO, og ny Psy med Gangnam style... Men lig mærke til at det er de poppede tracks, ikke de hårdt pumpende tracks som mange djs, selv godt kan li (Inkl mig selv).

Medlemsavatar
Kasper Hedegård
Medlem
Indlæg: 596
Sted: Herning

Indlæg af Kasper Hedegård »

Det var godt nok nyt info for mig ! Betale for at komme på charten.. Hvad sker der lige ?

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Kasper Hedegård skrev:Det var godt nok nyt info for mig ! Betale for at komme på charten.. Hvad sker der lige ?
Tja, er vel kun tracks som er promoveret via Ideal, som man kan stemme på? Eller tager jeg fejl?

Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Indlæg af Claus Flid »

[/quote]

Tja, er vel kun tracks som er promoveret via Ideal, som man kan stemme på? Eller tager jeg fejl?[/quote]

Som ideal dj kan du stemme på alverdens musik. Men kun musik tilmeldt dancechart af de danske selskaber kan komme ind på dancecharten.
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Medlemsavatar
Kasper Hedegård
Medlem
Indlæg: 596
Sted: Herning

Indlæg af Kasper Hedegård »

så da jeg i sin tid sad og selv skrev numre ind jeg købe i udlandet, så havde de aldrig en reel chance for at komme på charten ?

Medlemsavatar
Martin Frederiksen
Medlem
Indlæg: 991
Sted: Odense

Indlæg af Martin Frederiksen »

Kasper Hedegård skrev:så da jeg i sin tid sad og selv skrev numre ind jeg købe i udlandet, så havde de aldrig en reel chance for at komme på charten ?
Korrekt :-)

Dog kan de komme på hypecharten uden betaling, så vidt jeg husker
Venlig hilsen
Martin Almind // Producer & Sangskriver
https://www.facebook.com/MartinAlmindMusic

Medlemsavatar
Kasper Hedegård
Medlem
Indlæg: 596
Sted: Herning

Indlæg af Kasper Hedegård »

Martin Frederiksen skrev:
Kasper Hedegård skrev:så da jeg i sin tid sad og selv skrev numre ind jeg købe i udlandet, så havde de aldrig en reel chance for at komme på charten ?
Korrekt :-)

Dog kan de komme på hypecharten uden betaling, så vidt jeg husker
Sjovt at de ikke informere om sådan noget. så er dancecharten jo fuldstændig ubrugelig !
plus at jeg føler jeg har spildt min tid de sidste 4 år på at skrive feedback ?

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Den er da ikke ubrugelig. Men fordi 2 mennesker har downloadet et specifikt dubstep nummer fra et fjernt østeuropæisk land, havner den jo ikke på listen.
Deaktiveret

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2635
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

charts er noget gøgl. selskaber laver dem jo nærmest selv, og når først noget er røget i playlisterne på DR, kan det cykel rundt i måneds, årevis. charts er noget gøgl :)

Medlemsavatar
Martin Frederiksen
Medlem
Indlæg: 991
Sted: Odense

Indlæg af Martin Frederiksen »

Det er slet ikke så slemt længere økonomisk... Så skulle i bare se den gang vi skulle sende fysiske cd`er til ideal, og naturligvis betale en ret pæn slat penge for at producere de cd`er, samt medlemskab... Og yderligere også betale til MI Service for at være medlem der, så de sange man sendte til ideal kunne blive indekseret, således at de kunne komme/stemmes på charten... Og igen yderligere betale et geby pr. md HVIS udgivelsen rent faktisk gik hen og kom på charten...

:shock: Ja det var barske tider den gang :D
Venlig hilsen
Martin Almind // Producer & Sangskriver
https://www.facebook.com/MartinAlmindMusic

Medlemsavatar
Jesper Zar
Medlem
Indlæg: 863
Sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Zar »

Synes det er lidt sjovt at det kan skabe så meget foragelse/overraskelse at det koster penge at ligge på en chart :)

Det er jo et firma som står for at hive de data ud der er brug for, og de personer skal jo også betale regninger.

Jeg ved at for mange er det kærlighed til musikken som er drivværket, og heldigvis for det, men man bliver også nød til at se det som en forretning.
Der kan være mange penge i det, og i den forbindelse er der også en masse udgifter.

Er det fair at man skal bruge penge på at komme på en chart? Ja, så længe du ikke betaler for at blive placeret et bestemt sted på charten.

Medlemsavatar
Kasper Hedegård
Medlem
Indlæg: 596
Sted: Herning

Indlæg af Kasper Hedegård »

Jesper Zar skrev:Synes det er lidt sjovt at det kan skabe så meget foragelse/overraskelse at det koster penge at ligge på en chart :)

Det er jo et firma som står for at hive de data ud der er brug for, og de personer skal jo også betale regninger.

Jeg ved at for mange er det kærlighed til musikken som er drivværket, og heldigvis for det, men man bliver også nød til at se det som en forretning.
Der kan være mange penge i det, og i den forbindelse er der også en masse udgifter.

Er det fair at man skal bruge penge på at komme på en chart? Ja, så længe du ikke betaler for at blive placeret et bestemt sted på charten.
Nu er det jo bare sådan at det koster penge at være medlem af ideal. Lige pt. koster det 500kr i måneden. det giver Ideal 660.000kr om året til at holde en hjemmeside oppe, og til at styre en chart. Det kan man da UMULIGT bruge så mange penge på ?

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Næsten løn til 2 personer

Nyt svar