Lækkert site(Flash) om musik Piracy

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Brugeravatar
lakris
Forum Donator
Forum Donator
Sted: CPH, Denmark

Lækkert site(Flash) om musik Piracy

Indlæg Skrevet: 23. feb 2007, 11:08

Lækkert site(Flash) om musik Piracy. :-D

http://interaktiv.mccann.no/eng/piracy/
Kristofferb
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Århus, Danmark

Indlæg Skrevet: 23. feb 2007, 14:08

Flot side, men hold da op nogle dårlige argumenter.

Kristofferb's utopiske teori (:-D):

Downloading af ulovlig musik -> lavere, men mere kvalitetsbeviste pladekøb -> færre penge til industrien -> dårligere muligheder for kommerciel succes -> færre, der kun laver musik for penge og berømmelsens skyld -> en mindre musikelite, undergrunden rykker nærmere de etablerede -> Det bliver meningsløst at lave hitlister på samme måde som man gjorde for fem år siden, da udvalget er for stort til at overskue på en times sendetid -> bedre musik, samt at folk i højere grad udvikler en selvstændig musiksmag (hvilket jeg ser som en god ting).

Dette kan lade sig gøre, da det igennem de sidste 10 år, er blevet meget billigere at indspille sin musik (Politiken bragte engang en artikel om emnet, hvor der stod at et studie før kostede flere millioner, men nu kunne laves for få hundrede tusinde), samt at udgivelser i højere grad foregår igennem nettet. Det er nemmere at få studietid til en fornuftig pris, da antallet er boomet vildt meget, og grådige pladeselskaber spiller ikke den samme dominerende rolle, der tvinger kunstnerne til at tjene en masse penge til dem.

I og med, at Paris Hilton'erne langsomt forsvinder, vil vi se en voksende undergrund.

Det kan godt være, at der er detaljer, der ikke helt stemmer, men overordnet tror jeg, jeg har fat i noget.
Brugeravatar
Morten B
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Søvind

Indlæg Skrevet: 23. feb 2007, 14:59

Kristofferb skrev:....overordnet tror jeg, jeg har fat i noget.

Jeg gi'r dig ret....
Kristofferb
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 23. feb 2007, 15:26

Tak.
Brugeravatar
making-noize
Executive Producer
Executive Producer
Sted: ARDEN NORDJYLLAND

Indlæg Skrevet: 23. feb 2007, 21:46

I og med, at Paris Hilton'erne langsomt forsvinder

hold nu op,hun "synger"da skide godt(selvom hun er klam)
Kristofferb
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 24. feb 2007, 12:33

making-noize skrev:I og med, at Paris Hilton'erne langsomt forsvinder

hold nu op,hun "synger"da skide godt(selvom hun er klam)

Nåja. Hvor fjollet af mig.
Er der ingen, der skal forsvare pladeindustrien?
Brugeravatar
Daugbronxx
Tekniker
Tekniker
Sted: 6000 Kolding

Indlæg Skrevet: 25. feb 2007, 00:31

Ja, flot animation, men underlig side med en smule dårlige argumenter efter min mening.
Men hovedbudskaber er jo fint, det har jeg sådan set hele tiden gået ind for, men jeg tror bare ikke det er måden man vinder folks sympati på.

Piracy er kommet for at blive, sådan er udviklingen gået, synes måske bare man skulle lave en medielicens så al download fra nettet var legalt. (Ved bare ikke om det kan lade sig gøre i år 2007)
Jeg har ikke styr på lortet, jeg har lort på styret.
Brugeravatar
lakris
Forum Donator
Forum Donator
Sted: CPH, Denmark

Indlæg Skrevet: 25. feb 2007, 02:15

Jeg postede egentligt ikke sitet for at diskutere, mere pga. at det var flot lavet og relevant. :)

Jeg kan ikke lade være med en gang imellem, i lignende tråde, at tænke," hvor gamle er i?", for jeg har efterhånden den opfattelse, at hvis man er ung(dvs yngre end mig, Nej så gammel er jeg heller ikke) så accepterer man næsten alt piracy, og syntes at alle der tjener penge, på software og musik etc. er kapitalister osv. og "de har tjent hvad de skal"

Hvis i en dag, vil leve af jeres musik, hvordan vil i så gøre det, hvis i har så meget imod KODA, pladeselskaber osv. som bare skovler andres penge ind, og desuden bare er i vejen?

:)
Brugeravatar
bryla
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Indlæg Skrevet: 25. feb 2007, 12:25

well said lakris!

jeg opfatter det også som om at det er "den yngre" generation som er "for" piracy. Nok også fordi vi snakker om folkeskole og gymnasietiden hvor man måske har for mange penge, men en god internetforbindelse og et limewire-agtigt program. Det er jo bare ærgerligt at man så ikke selv har gjort noget for at stoppe det i tide og så når man selv står med sit første album er der kun én der køber det... resten får en kopi.

ps: jeg flyttede emnet til dette forum, fordi netop sådanne tråde oftest udarter sig til en debat 8-)
skriver noder
Brugeravatar
Lasso
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: DK

Indlæg Skrevet: 25. feb 2007, 13:11

Man kan jo spørge "de unge" om de synes at det er cool nok at stjæle en bog fra en boghandel, eller en quicksilver cap fra en butik. De fleste svarer nej. Er det cool nok at stjæle et album. Ja helt sikkert. Der er lavet en undersøgelse, hvor folk sidestiller illegal download med at gå over for rødt på en gade uden trafik. Så slemt står det desværre til.
Brugeravatar
bryla
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 25. feb 2007, 13:59

den undersøgelse viser vel bare at verden ER gået af lave!
skriver noder
Kristofferb
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 25. feb 2007, 16:20

Lasso skrev:Man kan jo spørge "de unge" om de synes at det er cool nok at stjæle en bog fra en boghandel, eller en quicksilver cap fra en butik. De fleste svarer nej. Er det cool nok at stjæle et album. Ja helt sikkert. Der er lavet en undersøgelse, hvor folk sidestiller illegal download med at gå over for rødt på en gade uden trafik. Så slemt står det desværre til.

Det er jo et spørsmål om hvordan man definerer problemet.
I stedet for at fokusere så meget på at de unge "stjæler", så kunne man downloadingen som en prøvelytning.
I Canada er det lovligt, at dele musik, og som et af de eneste lande, kan de melde om stigende pladesalg.

Måske skulle man stoppe med at kriminalisere og begynde at udvikle nogle løsninger på problemet.

Jeg tror helt klart problemet med manglende pladesalg kunne være imødegået for ca. syv år siden, hvis man konsekvent havde sænktet prisen på en CD til f.eks. 50 kr.. Det er for mig at se, pladeselskabernes egen grådighed, der har ført til den situation musikindustrien sidder i, i dag. De 160 kr. en cd koster i dag, er jo totalt ude af trit med virkeligheden, i forhold til hvor mange nye bands jeg og mine jævnaldrende bombarderes med i dag. Før i tiden overspillede man CD'er til bånd, så teknologien er bare blevet forbedret.

"And it's difficult to convince an educated audience that artists and record labels are about to go down the drain because they, the consumer, are downloading music. Particularly when they're paying $50-$125 apiece for concert tickets, and $15.99 for a new CD they know costs less than a couple of dollars to manufacture and distribute." - Janis Ian (.com)
Brugeravatar
Zaki
Executive Producer
Executive Producer
Sted: DK, Valby

Indlæg Skrevet: 25. feb 2007, 16:58

Kristofferb skrev:Flot side, men hold da op nogle dårlige argumenter.

Kristofferb's utopiske teori (:-D):

Downloading af ulovlig musik -> lavere, men mere kvalitetsbeviste pladekøb -> færre penge til industrien -> dårligere muligheder for kommerciel succes -> færre, der kun laver musik for penge og berømmelsens skyld -> en mindre musikelite, undergrunden rykker nærmere de etablerede -> Det bliver meningsløst at lave hitlister på samme måde som man gjorde for fem år siden, da udvalget er for stort til at overskue på en times sendetid -> bedre musik, samt at folk i højere grad udvikler en selvstændig musiksmag (hvilket jeg ser som en god ting).

Du har ret noget af vejen og teorien vil måske også kunne holde stik i et "mikro-univers". Prøv at se lidt længere frem og forestil dig et fremtids-scenario:

På grund af piratkopiering er tilgængeligheden af musik større end nogensinde og folk er generelt blevet mere musikalsk "dannede" på grund af den musikalske mangfoldighed på LimeWire, Napster m.fl. Hitlister er afskaffet og erstattet af "communities", hvor folk tipper hinanden om alt det "nyeste" og "fedeste".

Salget af undergrundsmusik er ganske vist steget, men salget af traditionel kommerciel musik er nærmest elimineret. Ingen køber musik uden først at have hørt den - derefter er det folks eget valg om de vil købe og der bliver ikke ført justits med hvorvidt musikken bliver købt.

Forestil dig så to fiktive personer: Benjamin, som sidder det meste af dagen og er meget aktiv i diverse communities og hører tonsvis af musik og måske endda selv laver musik og Signe, som egenligt bare godt kan lide at have musik i bilen når hun kører på arbejde om morgenen, men ikke går så meget op i hvad det er. De har begge to hentet de samme album på FutureWire - deres foretrukne p2p-tjeneste - og spørgsmålet er nu om de vælger at købe albummet gennem de anderkendte kanaler, som sørger for at alle som har været involveret i processen bliver betalt.

Signe ville gerne købe musikken - hun tjener ok og hun kan lide musikken, men nu kom hun altså lige til at shoppe en dyr Gucci-taske igår, så hun regner med at købe musikken næste måned...

Benjamin er fast indstillet på at købe musikken, fordi det er et band som han deler musikalske værdier med, men der er altså ikke lige nogen som har købt hans egne album endnu og han står virkelig og skal bruge en ny guitar, hvis det skal lykkes ham at få lavet "det" nummer, som skal gøre ham berømt blandt de mennesker han identificerer sig med. Derfor beslutter han sig til at fortsætte med at høre pladen og vente med at betale den til næste måned...

Hvordan tror du situationen ser ud næste måned?? Køber Signe musikken, eller har hun lige nået at bruge pengene på et par sko? Får Benjamin lavet det nummer han drømmer om og som skal differenciere ham fra den utrolige mangfoldighed af ualmindeligt differencieret musik??

Nej, vel?

Jeg tror det ender med at folk endegyldigt holder op med at tro på "købt" musik. "Undergrunden" vil rigtigt nok rykke op i kraft af, at den etablerede musikverden er gået i hundene, fordi ingen mennesker kan tjene penge på at lave musik og derfor i stedet må tage kassejobs i Netto. Uanset om man har brugt 25 år af sit liv på at tilegne sig et instrument og en genre, så kan man jo stadig ikke tjene penge på musikken. Man er fuldstændigt sidestillet med alle andre. Musik-communities vil blive oversvømmet med 16-årige, som uden nogen forhåndsviden om musik udnævner sig selv til DJs og bruger software, som målrettet er indrettet til at planke andre, i form af at brugen af færdiglavede samples og loops (som ingen vel og mærke vil betale for). Fuldstændig som man allerede idag ser det på mange sites med gratis musik og mulighed for at uploade eget materiale.

Det ville svare til at sige, at der kun er råd til læger på de danske sygehuse og at alle sygeplejersker skulle være frivillige arbejdere, men at de til gengæld ikke skulle behøve nogen forhåndsviden om sundhedssektoren. Der ville givetvis være frivillige som ville få meget ud af det og som ville være meget engagerede og kvalificerede, men der ville alle dage være flere der var det modsatte og rigtig mange ville søge helt andre veje.

Det er min opfattelse at musikindustriens opgave er ligger i udvælgelsen af "relevant" talent og investering i dette, så man netop undgår at musikverdenen bliver et stort skuddermudder af pis og lort. At de så i mange år har gjort et rigtig dårligt stykke arbejde er så en anden ting, men slet ikke spor underligt, set i lyset af hvilket pres der hviler på industriens skuldre - i høj grad i kraft af piratkopiering.

Jeg er ingen helgen. Jeg har ikke selv købt alle "mine" plader og jeg har også selv delt med venner og bekendte - simpelthen fordi der var noget som de "bare måtte høre", eller fordi en stolt ven viser den nyeste plade han med møje og besvær har opstøvet og som han tilbyder mig lige at få en kopi med hjem af, så jeg selv kan danne en mening om den. I det omfang virker det uskyldigt, men man glemmer let hvor let og i hvor stort omfang musikken kan blive spredt videre derfra.

Jeg savner tit at folk siger fra og siger "køb pladen selv", for det er s'gu svært at sige nej tak. Hvis flere gjorde det, tror jeg også det ville skubbe til min egen lidt flosne moral på området. Måske man selv skulle starte?

Med hensyn til det du siger i dit sidste indlæg, Kristoffer, hvad skulle en cd så koste, hvis nu udbuddet af musik blev ti-doblet, eller måske 100-doblet?? (hvilket ikke er urealistisk med den teknologien internettet giver os imellem hænderne)
Kristofferb
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 25. feb 2007, 21:12

Jeg kan godt se, hvor du vil hen med Benjamin og Signe eksemplet, men ifølge min teori, så gør det ikke nogen skade, at de undlader at købe pladerne, da jeg egentlig mener, at man ikke kan eje lyd. Jeg har intet imod alle de ting du fremstiller i dit scenario. Kunstnerne skal lave musik for deres egen fornøjelses skyld, ikke for pengene. Jeg vil desuden sige, at hvis man endelig er dygtig nok, så vil flere og flere begynde at tale om een, indtil man til sidst både kan sælge plader samt leve af liveoptrædelser. Så behøver man ikke sidde ved kassen i Netto, men kan leve af musikken. Min teori udelukker ikke den måde at være prof. musiker på, men de talentløse Paris Hilton'er vil ikke længere have et marked.

Når folk drømmer om at være musikere i dag, så tænker de på masser af penge, og det er egentlig bare det jeg vil til livs. Hvem siger, at man skal blive millionær af musikken for at 'det kan betale sig'? Der må være en mellemvej mellem at sidde i Netto og til at tjene kassen. Måske er det på tide at gøre op med den forestilling, at musikere tjener store penge?

Zaki skrev:Med hensyn til det du siger i dit sidste indlæg, Kristoffer, hvad skulle en cd så koste, hvis nu udbuddet af musik blev ti-doblet, eller måske 100-doblet?? (hvilket ikke er urealistisk med den teknologien internettet giver os imellem hænderne)

Jeg ville overflødiggøre pladeselskaber (i den klassiske forstand), sådan så der ikke er en masse mellemmænd mellem køber og kunstner.
Det burde kunne klares sådan her:
Kunstneren sender sin musik, som han har lavet i en studio, hvilket ikke længere er særlig dyrt at benytte, til et CD (eller vinyl) trykkeri, som så sender pladerne tilbage til ham. Derefter kan kunstner distribuere pladerne igennem han hjemmeside til en pris han fastsætter. Vil folk betale 30, 40, 50 kr? Det kommer an på hvad han føler kan løbe rundt.

Nu kunne man så også diskutere, om ikke hele idéen med udgivelser af plader er forældet. Men det kan vi vidst godt gemme til en anden gang. :-D
Brugeravatar
Jesper Zar
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Aalborg

Indlæg Skrevet: 25. feb 2007, 21:51

men ifølge min teori, så gør det ikke nogen skade, at de undlader at købe pladerne,

Nej og ifølge min teori gør det ikke ondt når jeg sparker dig i bollerne, for jeg kan jo ikke mærke det!!??!!!

Du vil ikke have at kunstnere skal tjene penge ? Jamen husk det og send dine koda checks til velgørenhed og ikke bruge dem på dig selv.

Det at lave musik er et erhverv når det udgives kommicielt, at der så er mange der vil kalde det andet er bare bedrag...

Nå bliver nød til at løbe... jeg skal lige have lavet et nummer færdigt (har lige fået nogle nye cracked plugins) inden jeg skal se "Ghost Rider" på dvd'en... hvis der er nogen der mangler at høre det nye album med "napstar" så send en pm og jeg kan sende det over MSN på min Windows XP som jeg købte for 100kr på min sidste ferie til Thailand, damn de tog røven på sig selv... jeg mener 100 kr og det er originalt... det sagde de selv.. Jeg havde dog ikke tid til at tjekke da jeg stod med en fræk lille dreng...Man er vel sød, så han tjente lige det samme som han ville have tjent på at arbejde for nike i en måned, på 1 time...
Utroligt at de ikke betaler de stakkels børn mere.... nå men har i set at der forresten er tilbud på håndklæder hos Jydsk? 5 Luxux håndklæder for 100 kr!!! Det er sq billigt... de forstår virkelig at få nogle gode vare hjem....

AAAAAAHHHHHHHHHHGGGGGGGG!!!!!
Brugeravatar
bryla
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 25. feb 2007, 22:07

det er sgu fandme for sjovt at læse den post Jesper :-D
skriver noder
Brugeravatar
Zaki
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 25. feb 2007, 22:34

Det giver jo sig selv at det er sjovere at lave noget man får penge for. Jeg kan huske da jeg fik et rengøringsjob på et autværksted som 14-årig. Jeg hadede som pesten at gøre rent derhjemme, men det var s'gu cool nok at skrabe olie op ad gulvet når jeg fik en ussel mindsteløn for det - jeg satte endda en ære i at gøre det så godt som muligt.

Det samme gør sig gældende med musik. De opgaver jeg har haft, hvor der har været en deadline og en lille gimmick i form af en beskeden hyre i sidste ende har været dem som har løftet mig mest både personligt og fagligt.

Du har ret i at man skal lave musik for lystens skyld og ikke for pengenes skyld, men der er s'gu ikke noget som er så motiverende som at få løn for det man laver. Samtidig betyder et "dobbeltliv" som musiker med dagjob ofte at man ikke har overskydende tid til at tage en god uddannelse og få et velbetalt job og derfor er det netop at mange ender med lavtlønnede deltidsjobs, som knap kan hive huslejen hjem. Når så musikken ikke rigtig betaler middagsmaden må man skrue op for sit dagjob og på et tidspunkt dør lysten til at lave musik fordi man simpelthen ikke har tid til den. Tro mig - jeg har prøvet det - og det tror jeg rigtig mange herinde også har i et eller andet omfang.

Det med at blive rig af at lave musik må jo nok siges ta være lidt en myte. Men det er en myte på linie med de myter der er i alle andre fag. Der er få som rent faktisk bliver rige af det - meget rige, men andelen af musikere som bliver rige sammenlignet med andre selvstændige erhverv er helt sikkert forsvindende lille. Du vil blive overrasket over hvor mange millionærer der i Danmark idag og det er altså ikke folk, som lige har lavet en plade der blev et hit.

Musiker er per definition noget man bliver fordi man har lyst - ellers skal man holde sig væk.

Jeg synes idéen om at udgive udenom pladeselskaber er rigtig, rigtig god og det er der da også mange som i et eller andet omfang gør idag, men metoden har også en række svagheder.

Først og fremmest afskærer den mindst ligeså mange, som pladeselskaberne afskærer. Det er nemlig en krævende proces.

- Den forudsætter at musikeren har et indgående kendskab til musikproduktion, herunder optageteknik, redigering, miksning og mastering.

- Den forudsætter at musikeren har forretningsmæssigt talent og er i stand til at veje sine indtægter imod sine udgifter og få det hele til at gå op i en højere enhed = plus på bundlinien (og stadig sandsynligvis kun et meget lille plus, for der er jo ingen der køber pladerne?)

- Den forudsætter at musikeren har stor juridisk viden og f.eks. kan gardere sig imod at blive taget ved næsen.

- Derudover forudsætter den at musikeren har et vanvittigt omfattende netværk, som kan markedsføre pladen, for at maksimere salget og desuden skal musikeren selv skabe kontakter til alle de mennesker, som potentielt kan give ham livejobs.

For at lære at udtrykke sig igennem sin musik har musikeren måske allerede brugt 10 år eller mere på at tilegne sig sit instrument, en bestemt genre osv. men han kan nu se frem til en måske lige så lang periode til at lære ovenstående - sansynligvis ved trial and error-metoden, eftersom uddannelse på området ikke er så tilgængelig og desuden hurtigt kan blive meget kostbar.

Et effektivt alternativ til at gøre det hele selv kunne være selv at hyre konsulenthjælp udefra, men det vil jo også mangedoble udgifterne til at udgive pladen og måske endda være dyrere end et eventuelt pladeselskabs andel. Samtidig kan man ikke altid være sikker på at det er kvalificeret konsulenthjælp man står med og man står jo med ansvaret for alting selv, økonomisk ansvar, juridisk ansvar og kunstnerisk ansvar... hele baduljen.

Man skal med andre ord investere ekstremt store mængder ressourcer i selv at udgive en plade - både personlige og økonomiske - og risikoen er stadig urimeligt høj. Tror du at alle talentfulde musikere ville være villige til at løbe den risiko, blot fordi de har talent??

Dét pladeselskabet gør er, at investere i musikere som de vælger. De heldige musikere vil dermed få rum til at fokusere på dét de er bedst til: at lave musik (hvilket tilfældigvis også er det de har lyst til at lave, for laver man musik for lystens skyld, hvis kun 5% af arbejdet består i at lave/spille musik?). Pladeselskabet sørger for specialiseret konsulenthjælp til alt fra optagelse til markedsføring. Musikerens succes afhænger af hvor godt pladeselskabet gør det og pladeselskabets succes afhænger af hvor godt musikeren gør det.

Den pressede pladeindustri og den generelle uvilje til at satse på nyt har medført at mange musikere idag har tilegnet sig mange af ovenstående færdigheder, men hvis man spørger musikerne hvad de helst vil bruge deres tid på, så tror jeg svaret er rimeligt entydigt. At musikere bruger tid på de ting er af min overbevisning et tegn på afmagt overfor branchens generelle forstokkethed.

Hvorvidt man kan eje musik er en helt anden diskussion. Du har ret i at hvis man tænker konkret, så kan musikeren ikke "eje" den luft som lytterens højttaler sætter i svingninger. Musikeren ejer ikke som sådan musikken der bliver gengivet af lytterens cd-afspiller, for det er jo cd-afspilleren (som er lytterens) der gengiver musikken og musikeren ejer heller ikke cd'en (for den har lytteren jo købt), men musikeren ejer rettighederne, altså retten til "opskriften" på musikken, som cd-afspilleren gengiver, altså alle de 0'er og 1-taller, som der står på skiven. Så jo, i min verden mener jeg godt man kan eje musik, som det abstrakte begreb det er.
Brugeravatar
Zaki
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 25. feb 2007, 22:38

Jesper Zar skrev:Nå bliver nød til at løbe... jeg skal lige have lavet et nummer færdigt (har lige fået nogle nye cracked plugins) inden jeg skal se "Ghost Rider" på dvd'en... hvis der er nogen der mangler at høre det nye album med "napstar" så send en pm og jeg kan sende det over MSN på min Windows XP som jeg købte for 100kr på min sidste ferie til Thailand, damn de tog røven på sig selv... jeg mener 100 kr og det er originalt... det sagde de selv.. Jeg havde dog ikke tid til at tjekke da jeg stod med en fræk lille dreng...Man er vel sød, så han tjente lige det samme som han ville have tjent på at arbejde for nike i en måned, på 1 time...
Utroligt at de ikke betaler de stakkels børn mere.... nå men har i set at der forresten er tilbud på håndklæder hos Jydsk? 5 Luxux håndklæder for 100 kr!!! Det er sq billigt... de forstår virkelig at få nogle gode vare hjem....

PM sendt :wink:

Hvor i Thailand finder man i øvrigt sådan en fræk "købeknægt"?
Brugeravatar
Stylophone
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Randers, Denmark

Indlæg Skrevet: 26. feb 2007, 00:06

Hvis i en dag, vil leve af jeres musik, hvordan vil i så gøre det, hvis i har så meget imod KODA, pladeselskaber osv. som bare skovler andres penge ind, og desuden bare er i vejen?

Tjekket bemærkning! :-)

Kunstnerne skal lave musik for deres egen fornøjelses skyld, ikke for pengene.

?! Hmmmm........ Jeg, og sikkert masser af i andre ærede medlemmer her på sitet, lever af at spille/indspille musik. Og jeg må så absolut sige, at noget af det jeg laver ind imellem IKKE er for min egen fornøjelses skyld, men absolut i høj grad for pengene - Dermed ikke sagt at jeg ikke hygger mig med det, selvom det er "pengejobs", men nogle ting ville jeg nok vælge fra, hvis ikke lige der var noget der hed familie, som gerne skal have nogle frikadeller, og tøj en gang imellem. Der er også noget der hedder husleje, og vist nok også noget med en investering på VÆSENTLIGT mere end "et par hundrede tusind" i grej, som gerne skulle tjenes ind hen ad vejen - Og også gerne give et overskud, til de førnævnte frikadeller!!

Musik er mange ting for mig: Hobby, afslapning, livsnerve osv - Men det er altså også først og fremmest den måde JEG kan tjene penge på, fordi jeg er god til det jeg laver - Hvorfor så ikke gøre det til sin levevej?

Har forsøgt mig med en boglig uddannelse, men det kan jeg altså ikke finde ud af :-)

Så den der hippie-attitude virker sikkert i teorien, men i praksis, tror jeg altså ikke den fungerer!

SAMTLIGE medlemmer herinde tror jeg enten lever, eller et eller andet sted DRØMMER om at leve af sin musik - hvadenten det er som producer, solist, musiker, eller noget helt andet.............

Det er et faktum!

Og lige afsluttende: NEJ - Pirateri er IKKE ok - Men for at komme til livs skal der tages fat ved roden: Pladeselskaberne.... Jeg har en idè om, at hvis selskaberne skar ANTALLET af udgivelser ned, men tilgengæld budgeterede noget højere på de udgivelser der så ville være (altså i produktions delen) - Så ville der være tid/lyst/muligheder for simpelthen at lave bedre produkter - Og give folk LYST til at gå i Stereo studio, GUF eller et tredje sted, og købe en "ægte" skive - Vel og mærke hvis man kan få folk til at opdage at det nu engang lyder bedre end mp3 formatet - Jeg tror det handler om at få folk til at blive ligeså kvalitetsbevidste omkring deres musik-køb, som omkring eks. vis bilkøb, madvarer etc..........

Ja - Det var lige mit lille bud - Og DET ER selvfølgelig den eneste, ALT OVERSKYGGENDE sandhed!! :nose: :-)
H.C. Röder - http://www.hcrstudio.hcroeder.dk - http://www.hcroeder.dk - http://www.myspace.com/hcroeder - http://www.stylophone.dk

| MBP 15" 2.4 ghz - 2 gb ram | Mac Pro 2 x 2.66 ghz - 3 gb ram |
| Digidesign HD|2 m. 192 |
| Logic Studio 8 | Protools HD 8.0.3 |
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 26. feb 2007, 14:37

Piratpenge tilbage til kunstnerne

AntiPiratGruppens legatpulje har fordelt 700.000 kroner. Pengene kommer fra de erstatninger, som gruppen foreløbig har fået fra mere end 1.300 piratsager. Indtil videre er der er opnået ca. 4,5 millioner kroner i erstatninger, og 50 danske kunstnere inden for musik og film har fået glæde af den første portion, der er kanaliseret tilbage i kunstnernes lommer. Blandt dem er Tobias Trier, Mai Seidelin, Knud Odde og Peter Laugesen.
Brugeravatar
Emil Thomsen
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Aarhus

Indlæg Skrevet: 26. feb 2007, 19:47

Zaki, dit eks med Benjamin og Signe er sgu da lidt fesent. Det er da ingen sag at lave en omvendt historie med Bente og Finn, der blev så glade og lykkelige at de måtte købe cd'en. Så må din Benjamin og din Signe til at høre noget bedre musik synes jeg. Jeg synes, at det på mange måder har været godt at få åbnet lidt op for tilgængelighedssluserne de sidste 5-10 år (ja okay, i princippet starter det her vel allerede da folk begyndte at få båndoptagere). Det har gjort lytterne, genrerne, musikerne etc meget mere mangfoldige.

Når det er sagt skal folk selvfølgelig have deres løn og jeg er ikke fortaler for storstilet pirateri og kristofferb, det holder jo ikke at afskaffe al kommerciel musik, det er jo vanvittigt idealistisk. Men det må være et selvregulerende marked, folk må få hvad de kan få for det de laver efter udbud- og efterspørgselsprincippet - og musikindustrien er jo ikke uefne udi at lave restriktioner på deres filformater og hvad ved jeg (de folk der ligger og koldsveder om natten fordi de er bange for at pladeindustrien skulle gå ned kan være ganske rolige...).
Kristofferb
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 26. feb 2007, 21:45

Jesper Zar skrev:
men ifølge min teori, så gør det ikke nogen skade, at de undlader at købe pladerne,

Nej og ifølge min teori gør det ikke ondt når jeg sparker dig i bollerne, for jeg kan jo ikke mærke det!!??!!!

Du vil ikke have at kunstnere skal tjene penge ? Jamen husk det og send dine koda checks til velgørenhed og ikke bruge dem på dig selv.

Det at lave musik er et erhverv når det udgives kommicielt, at der så er mange der vil kalde det andet er bare bedrag...

Nå bliver nød til at løbe... jeg skal lige have lavet et nummer færdigt (har lige fået nogle nye cracked plugins) inden jeg skal se "Ghost Rider" på dvd'en... hvis der er nogen der mangler at høre det nye album med "napstar" så send en pm og jeg kan sende det over MSN på min Windows XP som jeg købte for 100kr på min sidste ferie til Thailand, damn de tog røven på sig selv... jeg mener 100 kr og det er originalt... det sagde de selv.. Jeg havde dog ikke tid til at tjekke da jeg stod med en fræk lille dreng...Man er vel sød, så han tjente lige det samme som han ville have tjent på at arbejde for nike i en måned, på 1 time...

Hehe. :-D
Jeg må indrømme, at en del af de ting jeg har sagt har været for at skabe lidt debat.
Jeg har f.eks. lige købt Vista Home Premium originalt, men min overordnede pointe er bare, at mange ikke har råd til at købe ti Cd'er hver måned, men alligevel bør have lov til at høre musik de godt kan lide. Jeg håber ikke du er alt for fornærmet.

Jeg håber ikke hele Lydmaskinen ser mig som den vildeste pirat, som sidder og brænder CD'er med andres musik som jeg så sælger videre - det er forkasteligt, og jeg vil gerne pointere, at sådan er jeg ikke. Jeg synes bare, at det er et godt emne at debatere, som desuden er mere aktuelt i dag end nogensinde. Såå... Du behøver ikke sidde og sige, at du vil sparke mig i bollerne. :wink:

Til Stylophone omkring det med 'hippie attituden': Du har nok ret i, at den ikke vil fungere i praksis. Men jeg kan alligevel godt lide tanken om at gøre tingene anderledes, og jeg synes ikke der er noget galt i, at forestille sig en mere velfungerende verden (omend fremstillingen hurtig kan komme til at virke naiv). :)

Edit: Til Stylophone: Din idé med at tage fat i pladeindustrien synes jeg lyder som en super idé.
Kristofferb
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 26. feb 2007, 22:04

Holger skrev:Piratpenge tilbage til kunstnerne

AntiPiratGruppens legatpulje har fordelt 700.000 kroner. Pengene kommer fra de erstatninger, som gruppen foreløbig har fået fra mere end 1.300 piratsager. Indtil videre er der er opnået ca. 4,5 millioner kroner i erstatninger, og 50 danske kunstnere inden for musik og film har fået glæde af den første portion, der er kanaliseret tilbage i kunstnernes lommer. Blandt dem er Tobias Trier, Mai Seidelin, Knud Odde og Peter Laugesen.

Har det ikke tidligere været et problem, at bødepengene ikke er gået til kunstnerne, men til advokater, eller er det helt forkert?
Brugeravatar
Jesper Zar
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Aalborg

Indlæg Skrevet: 26. feb 2007, 22:10

Kristofferb: Jeg kan sagtens se hvor du vil hen, og jeg synes også selv at regler omkring alt det her pirateri er svære at finde rundt i, og ikke altid virker efter hensigten.

Jo det er desværre gået hen og blevet det samme som at gå over rødt... det betyder ingenting... MEN det gør det for dem der prøver at leve af det... eller bare tjene så vi kan have lidt mere tid til at lave musikken istedet for at skulle have et "dødeligt" arbejde som stjæler alt tiden...

Jeg kan sagtens se pointen i at man kan bruge det som promotion, og jeg har da også stiftet bekendtskab med nogle kunstnere som jeg ikke ville have gjort ellers.... dog meget få. Problemet er bare at man IKKE går ned og køber Cd'en næste måned,.. for så er den jo old news... og der er kommet noget nyt, som man lige skal tjekke ud...
Og det ville også virke for en tid hvis man lagde nummerne ud i en dårlig kvalitet.. når jeg siger for en tid, så er det fordi folk vil vænne sig til den dårlige kvalitet og så skal alt ligepludselig lyde sådan... Det er de færeste produktioner der i dag lyder "godt & behageligt" og vi har vænnet os til det... (dance& techno) Sjovt nok har RnB og Hip hop gået et skridt i den mere kvalitets retning... men det er en uendelig diskussion, hvor fakta er at det er ulovligt om man kan li det eller ej, så er det så op til en selv om man vil følge det eller ej.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 27. feb 2007, 00:12

Kristofferb skrev:Har det ikke tidligere været et problem, at bødepengene ikke er gået til kunstnerne, men til advokater, eller er det helt forkert?

Sådan er det ALTID :nose:

Tilbage til "Branche & Teori"