Hvor mange af jer har tinnitus?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar

Vælg det der beskriver jeres tinnitus.

Ingen ting, og har aldrig haft det.
60
19%
Har kun efter at have arbejdet/hørt højt musik.
123
40%
Har altid en lille smule.
103
33%
Har altid problemer med det.
19
6%
Har så meget at det er et stort problem i min hverdag.
3
1%
 
Afgivne stemmer: 308
Medlemsavatar
Kasper Hedegård
Medlem
Indlæg: 596
Sted: Herning

Hvor mange af jer har tinnitus?

Indlæg af Kasper Hedegård »

Vælg hvilken kategori i er og skriv evt. Hvad i gør ved det.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Jeg hører konstant en halvsinus, lav brummen, for begge ører.
Diagnose: for mange mp3 og lofi lyde fra computere..

Medlemsavatar
oesterby
Forum Donator
Indlæg: 1573
Sted: Frøstrup, Nr. Nebel

Indlæg af oesterby »

Efter at have dømt 5 volleyballkampe i træk for 1 1/2 år siden, hvor jeg blæste igennem med fløjten hele tiden og kombineret med rigelig baggrundsstøj, fik jeg en konstant men heldigvis meget svag tone ved 10 kHz (anslået - ikke tjekket).

Den forstærkes, når jeg er træt eller har været udsat for meget larm, men er i øvrigt ikke til gene for mig reelt. Men psykisk tog det mig lidt tid at acceptere det.
Anders Østerby [cand.mag. i musikvidenskab og dansk]
Forstander på http://www.frostruphave.dk

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Har konstant en høj tone (omkring 15 khz vil jeg tro). Den varierer i styrke alt efter hvor meget jeg har arbejdet med lyd eller festet.

Den er nok startet tilbage da jeg var 10 år og startede i mit første band. Vi var ikke for gode til at bruge ørepropper.
Senere begyndte jeg at gå til techno fester. Rigtig mange techno fester. Det gjorde det bestemt ikke bedre :)

Medlemsavatar
YoBilee
Medlem
Indlæg: 333
Sted: Kolding

Indlæg af YoBilee »

Ingen særlige problemer og ellers rask hørelse :)

Jeg har fået lavet nogle tilpassede høreværn til når vi øver i de orkestre jeg spiller i - ellers bliver mine ører stegt. Jeg har ikke lyst til at ende op midt i tredverne som halvdøv pga. for mange trompeter i nakken :wink:

Det er lidt ærgerligt, at det er nødvendigt, da det både bliver sværere at spille, samt en del af glæden ved at lytte til musikken går tabt :(
[color=#808080]Med Venlig Hilsen
Søren :-D[/color]
[color=#808080][url]http://soundcloud.com/soren-larsen[/url][/color]

Medlemsavatar
Anonymbruger01
Medlem
Indlæg: 629

Indlæg af Anonymbruger01 »

Kun hvis forskellige belastninger falder sammen, som fx øvning uden ørepropper, for høj volume når jeg mixer eller Jomfru Anegaden (stedet hvor en vuvuzela ikke ville overstige det gennemsnitlige lydniveau meget)

Har dog et sæt alpine ørepropper jeg bruger flittigt.

En ting der overrasker mig lidt, er hvor meget det lader til at slide på mine øre når jeg hører musik med mine lukkede sennheiser modsat højtalere eller åbne høretelefoner, også ved relativt lav afspilning.

Medlemsavatar
T.Find
Medlem
Indlæg: 1787
Sted: Rødovre

Indlæg af T.Find »

har en lav hylen i de høj frekvenser konstant. Som de andre, bliver den forstærket hvis jeg har været "udsat" for høje lyde musik/larm. En smule irriterende men jeg har vænnet mig til det. Det er mest hvis jeg bliver opmærksom på det, så er det lidt irriterende. Det er 100% kommet af for mange psy fester, for meget byture UDEN mine nuværende små dejlige høreværn og så sikkert også i høj grad pga. torturen de har været udsat for når jeg stod bag pulten med monitoren & høretelefonerne braget godt op :doh:
- If Chuck Norris has 5 dollars and you have 5 dollars, Chuck Norris has more money than you -

Medlemsavatar
T.Find
Medlem
Indlæg: 1787
Sted: Rødovre

Indlæg af T.Find »

LauKeiding skrev:
En ting der overrasker mig lidt, er hvor meget det lader til at slide på mine øre når jeg hører musik med mine lukkede sennheiser modsat højtalere eller åbne høretelefoner, også ved relativt lav afspilning.
Jeg tror generelt det slider på hørelsen at bruge høretelefoner
- If Chuck Norris has 5 dollars and you have 5 dollars, Chuck Norris has more money than you -

Medlemsavatar
Cmay
Forum Donator
Indlæg: 2425
Sted: Vejle omegn

Indlæg af Cmay »

God hørelse her. ingen ringen for ørene efter at have spillet guitar. Jeg har da jeg var en ung frisk rask mand spillet meget guitar med volume hvor jeg godt kunne få lidt ringen for ørene efter at have øvet.

men passer generelt meget godt på. Jeg har arbejdet med svin i mange år hvor når de fodres er der en hylen og skrigen helt vildt og til trods det har jeg fået målt er noget nær tæt på perfect hørelse. altså har jeg bedre hørelse end mange som har arbejdet på fabrik og ligned. men de allermest høje frevenser skulle der være lidt nedsat hørelse på men jeg falder inden for normal hørelse i høretesten.

Men grundet min auto immune sygdom kan jeg godt få noget høre nedsættelse som mange af os med wegners oplever. jeg har også perioder hvor min hørelse svigter mig lidt men det drejer som noget helt andet end de kendte årsager til høretab. ved ikke meget om det men har ladet mig fortælle at det er sådan dengang jeg blev undersøgt til min status attest vedrørende arbejds evne.
[b]I fear the day when the technology overlaps with our humanity. The world will only have a generation of idiots. - Albert Einstein[/b]

Default avatar
Instrumental Reason
Medlem
Indlæg: 218
Sted: Nørrebro

Indlæg af Instrumental Reason »

Der er så også andre problemer som ikke decideret er tinnitus men også lydrelaterede.

Har spillet en del i band men har altid haft ørepropper i. Nu er jeg så blevet en smule oversensitiv overfor høje lyde. Eksempelvis må jeg have propper i når vores lille datter tuder inderligt, mens min kone er (lydniveaumæssigt) pænt kold overfor det.

Kendte en korleder som skiftede spor til psykologi pga samme problem bare i højrere grad, hun rendte på uni med høreværn (altså sådan nogen byggepladsnogen) som kun lukkede en smule lyd ind. Så selvom tinnitus givetvis er mere invaliderende skal man sku passe på sine ører på alle leder og kanter.

Medlemsavatar
Lars von Qualen
Forum Donator
Indlæg: 2450
Sted: Aarhus V, Danmark

Indlæg af Lars von Qualen »

Jeg har sådan en konstant lav frekvent brusen, kan muligvis være mit blod om løb jeg kan høre.. Men irriterende, det er det, til gene? ikke rigtigt :)
Lars von Qualen
LydSky - [url]https://soundcloud.com/lars-von-qualen[/url]
LydSky Alter Ego - [url]https://soundcloud.com/schwarz-child[/url]
Random - [url]http://www.facebook.com/larsvonqualen[/url]
Web - [url]http://larsvonqualen.dk[/url]

Medlemsavatar
Mulle_p
Forum Donator
Indlæg: 1096
Sted: Skive

Indlæg af Mulle_p »

Jeg har så længe jeg kan huske haft en "susen" for mine ører. Forstået på den måde at når der er HELT ro, så kan jeg høre en svag susen, ved ikke om det er normalt??? Det er ikke noget som generer mig, og jeg har ikke hyletone, kun hvis jeg har glemt ørepropperne en aften. Så kan ørene til gengæld hyle lidt et døgns tid eller noget derefter!

hvis jeg hører en meget diskant lyd, eller musik med meget diskant som "skærer i ørene", hjælper det faktisk at holde mig for det ene øre :? Det er kun det ene øre som gør "ondt" i disse tilfælde. Det bilder jeg mig også ind at der ikke er heeeelt normalt :-)
/Morten

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Jeg har altid en lille smule meget fine høje konstante toner på mit venstre øre, samt der er mellemtone frekvenser jeg ikke høre så godt som på på højre øre. Det kommer fra min DJ tid hvor jeg ikke brugte formstøbte hørepropper fra midt 80erne og frem til y2k skiftet. Det er ikke slemt, og jeg fokusere ikke på ved normal daglig rum støj og tale. Men nogen gange når jeg skal sove, kan det drille mig lidt hvis jeg uheldigvis får fokuseret på det. Nu bruger jeg hørepropper bare jeg skal slå græs, for at det ikke skal blive værre :-)

Efter jeg så Kontant sidst omkring det med høreapparaterne, så har jeg faktisk tænkt lidt på, om man kan få et høre apparat der sender samme tinnitus frekvenser ind i mit venstre, for at udfase dem? Hmm.. man kunne eventuelt bruge apparatet når man skulle producere?! Men hvor godt det virker i praksis ved jeg ikke. Men har tænkt på, at eftersom jeg ikke høre samme frekvenser lige så godt på venstre ør som på det højre øre, at det muligvis nok kan snyde mig i mixning, mastering fasen.

SLL

Medlemsavatar
Lars von Qualen
Forum Donator
Indlæg: 2450
Sted: Aarhus V, Danmark

Indlæg af Lars von Qualen »

SLL skrev:Efter jeg så Kontant sidst omkring det med høreapparaterne, så har jeg faktisk tænkt lidt på, om man kan få et høre apparat der sender samme tinnitus frekvenser ind i mit venstre, for at udfase dem? Hmm.. man kunne eventuelt bruge apparatet når man skulle producere?! Men hvor godt det virker i praksis ved jeg ikke. Men har tænkt på, at eftersom jeg ikke høre samme frekvenser lige så godt på venstre ør som på det højre øre, at det muligvis nok kan snyde mig i mixning, mastering fasen.

SLL
Du kan ikke udfase tinitus lyden, den bliver ikke genereret inde i øret, men derimod oppe i hjernen, da hjernen kompensere for ørets manglende evne til at opfatte den ramte frekvens, hvilket igen skyldes nogle meget meget meget små hår, så vidt jeg husker, som knækker.. Desværre! Hvis det var muligt ville det nok også være mere udbredt :)
Lars von Qualen
LydSky - [url]https://soundcloud.com/lars-von-qualen[/url]
LydSky Alter Ego - [url]https://soundcloud.com/schwarz-child[/url]
Random - [url]http://www.facebook.com/larsvonqualen[/url]
Web - [url]http://larsvonqualen.dk[/url]

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har ingen konstant, men efter et par timer med dj-bøffer på hovedet med fuld smadder på er det svært at undgå bagefter.
Jeg ved helt ærligt ikke hvornår jeg holder op med det. Får et rush af at høre høj musik i fede hovedtelefoner, og det er ganske vanedannende. Men jeg er ikke i tvivl om at det er usundt for min hørelse..

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Ingen problemer her, men til gengæld oplever jeg ind imellem en "forbipasserende" Tinitus... det er som om der sker noget inde i ørets ballancedel så man bliver svagt rundtosset en brøkdel af et sekund hvorefter der kommer en klar hyletone som langsomt "ebber ud" igen... ved ikke om det har noget med Tinitus at gøre, men har haft dette "fænomen" så længe tilbage i livet jeg kan huske... sker måske 1-3 gange på et halvt år.

Til gengæld har jeg en lille høreskade på venstre øre efter et familiemedlem engang baldrede en ballon lige ved siden af til en nytårsfest... siden da har jeg haft et "hul" i frekvenserne på det øre, samt at meget høje lyde lader til at provokere venstre øre med en underlig "kildren" hvor efter det føles "unormalt" i øret lidt tid efter... så jeg dækker tit venstre øre ved meget høje lyde.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Jeg har ikke tinnitus, men kunne engang høre min puls meget højt i øret, og tror det havde noget at gøre med for høje monitors på scenen (det passede med højre side), da jeg spillede trommer, det er mange år siden og er gået over.

Dog er jeg blevet ekstremt følsom overfor lyd, bla. om aftenen og når jeg skal sove, der har jeg store problemer når folk hører musik i ejendommen, selvom det er meget lavt.

Jeg var bange for på et tidspunkt, at det var noget jeg bildte mig selv ind.
Men så boede jeg på et tidspunkt i en ejendom, hvor da jeg havde boet der en uge, spurgte ejeren om hvorfor jeg kunne høre en lav rumlen 2 gange om dagen, hans svar var "Kan du høre det???", det viste sig, at på loftet var en stor propel, der hjalp til udsugningen, 2 gange om dagen.
Der havde aldrig været nogen, der havde nævnt det før, i de 16 år det havde været sådan.

Rart at høre godt, men ikke altid.

Medlemsavatar
Crevil
Medlem
Indlæg: 733
Sted: Brabrand

Indlæg af Crevil »

Har en højfrekvent hyletone i venstre øre og noget mellemtone i højre konstant.
Så har jeg en støjskade som resultere i nedsat hørelse i mellemtrone området på venstre øre.
Og til sidst, så har jeg fået sådan noget "transistor radio skrat" i mit venstre øre.

Det er rigtig surt, når man ikke er mere en 20 år gammel. :(

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Crevil skrev:Har en højfrekvent hyletone i venstre øre og noget mellemtone i højre konstant.
Så har jeg en støjskade som resultere i nedsat hørelse i mellemtrone området på venstre øre.
Og til sidst, så har jeg fået sådan noget "transistor radio skrat" i mit venstre øre.

Det er rigtig surt, når man ikke er mere en 20 år gammel. :(
Øj ja, det var godt nok tidligt du har fået tinnitus. Fremover pas på dine øre m. hørepropper på diskotek, eller andre steder
med larm. Det er min erfaring, at når skaden først er sket, skal der ikke ligeså meget til før det bliver værre. Jeg har selv samme
problem som lidt højfrekvent tone i venstre øre, pga. en hørebøf som jeg altid har brugt på venstre øre som DJ. Mit højre øre er
stadig intakt uden problem. Det skrat du snakker om har jeg dog ikke oplevet.

Jeg håber for dig, at du ikke fokusere for meget på tonerne i dit venstre øre. Hvis det ikke er så meget, så er der måske muligheden for,
at du som jeg, ikke har de helt store problemer med tonerne. Men pas godt på dine øre.

SLL

Medlemsavatar
deMib
SEO Guru
Indlæg: 1245
Sted: The World

Indlæg af deMib »

Jeg i mange år haft lidt højfrekvent susen - nogle gange lidt mere end andre gange. Det er klart mest udbredt når mine øre er mest tilstoppede - og det bliver de altid med tiden, da de er indrettet lidt skidt. Så de skal op og støvsuges hos ørelægen en gang imellem. Men så er de også OK :)

Jeg fik for en del år siden en "skudskade" på venstre øre lige omkring 8khz (blev dengang testet af ørelægen på Roskilde Sygehus). Dengang det skete mixede jeg virkelig mange plader i mit gamle studio- Teen Town Studio, så jeg kendte lyden der virkelig godt. Men så pludselig begyndte midten at forskubbe sig mod højre - da skaden i venstre side satte ind (ved fortsat ikke hvorfor den kom ...). Jeg blev naturligvis lidt panikken over det i forhold til om jeg kunne fortsætte med at være god til mit arbejde. Men det viste sig overraskende hurtigt, at det kunne jeg godt!

Det jeg gjorde var, at jeg i nogle måneder brugte virkelig meget tid og mental energi på at tvinge min hjerne til, at skubbe lyden ind i midten igen. Og det virkede! Efter få måneder vil jeg påstå, at jeg kom tilbage til mit gamle jeg og fortsat den dag i dag har en helt normal hørelse - i praksis. Det fik for alvor mine øjne op for hvor ekstrem stor del af væres hørelse der sidder i hjernen, og hvor fantastisk god den er til at rette op på skader eller unøjagtigheder der måtte være i den mekaniske del af høre-systemet.

Medlemsavatar
Crevil
Medlem
Indlæg: 733
Sted: Brabrand

Indlæg af Crevil »

SLL skrev:
Crevil skrev:Har en højfrekvent hyletone i venstre øre og noget mellemtone i højre konstant.
Så har jeg en støjskade som resultere i nedsat hørelse i mellemtrone området på venstre øre.
Og til sidst, så har jeg fået sådan noget "transistor radio skrat" i mit venstre øre.

Det er rigtig surt, når man ikke er mere en 20 år gammel. :(
Øj ja, det var godt nok tidligt du har fået tinnitus. Fremover pas på dine øre m. hørepropper på diskotek, eller andre steder
med larm. Det er min erfaring, at når skaden først er sket, skal der ikke ligeså meget til før det bliver værre. Jeg har selv samme
problem som lidt højfrekvent tone i venstre øre, pga. en hørebøf som jeg altid har brugt på venstre øre som DJ. Mit højre øre er
stadig intakt uden problem. Det skrat du snakker om har jeg dog ikke oplevet.

Jeg håber for dig, at du ikke fokusere for meget på tonerne i dit venstre øre. Hvis det ikke er så meget, så er der måske muligheden for,
at du som jeg, ikke har de helt store problemer med tonerne. Men pas godt på dine øre.

SLL
Jeg gør alt for at passe på den. :)
Og jeg er så kedelig at jeg sjældent bevæger mig ind på et diskotek, så det er ikke noget problem.

Jeg skal til ørelægen om et par uger og have tjekket op på det skrat. Har ikke fået set på det endnu. Men det er rigtig ubehageligt.

Jeg skulle bare have lyttet ordentligt efter i 4. klasse da der var foredrag med en , som havde skader på ørene. ;)

Medlemsavatar
Delax
Forum Donator
Indlæg: 3640
Sted: København

Indlæg af Delax »

Crevil skrev:Jeg skal til ørelægen om et par uger og have tjekket op på det skrat. Har ikke fået set på det endnu. Men det er rigtig ubehageligt.

Jeg skulle bare have lyttet ordentligt efter i 4. klasse da der var foredrag med en , som havde skader på ørene. ;)
Det der skrat havde jeg også for mange år siden. Mit var værst om morgenen eller når jeg var træt. Det gik helt væk igen og var sikkert noget hyperakusis noget. Altså overfølsomhed over for høje frekvenser. Din tinnitus forsvinder nok ikke men skratten gør højest sandsyneligt.
Plugin presets @ https://www.16sounds.com/
.NET Development @ http://www.dotbuch.net/

Medlemsavatar
kris7956
Medlem
Indlæg: 177
Sted: Humlebæk, Nordsjælland

Indlæg af kris7956 »

Husk allesammen, at der er muligheder for at dæmpe, eller næsten kurere det! Akupunktur skulle f.eks. kunne reducere med op til 99%, og så kan man også vænne sig lidt hurtigere til det, hvis man har lav musik kørende, når man sover... Er kun 15, men er allerede bange for at jeg erhvervet mig en højfrekvent tinnitus, skal til ørelægen og have det tjekket, det kan nemlig (heldigvis) muligvis være noget overtryk i stedet...
Kristian Ullum Vind
[color=#0000FF]// Kris Winds[/color]

A heavy bassline is my kind of silence...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er desværre noget vrøvl.

Udover at akupunkturs virkning generelt er særdeles tvivlsomt, så findes der ingen kur for tinnitus.

Min personlige erfaring over et længere forløb med akupunktur hos "danmarks bedste akupunktør" er, at det er ren placebo og spild af penge.

Medlemsavatar
Delax
Forum Donator
Indlæg: 3640
Sted: København

Indlæg af Delax »

Ja forebyggelse er det bedste værn og så må man jo bare blive bedre til det i sit næste liv.
Plugin presets @ https://www.16sounds.com/
.NET Development @ http://www.dotbuch.net/

Nyt svar