Valg af monitor controller...

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Brugeravatar
Morten B
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Søvind

Valg af monitor controller...

Indlæg Skrevet: 5. nov 2006, 10:40

Godmorgen til folket :-D

Jeg har længe gået og luret på en SPL Volume 2, da jeg skal ha mig en passiv monitor controller. Jeg synes dog prisen er lige i overkanten af hvad jeg har lyst til at betale, men ved selvfølgelig også at man nok ikke bliver skuffet over kvaliteten med SPL.

Imidlertid er jeg så stødt på en anden controller, M-patch 2:
http://www.thomann.de/thoiw12_sm_pro_audio_mpatch_2_prodinfo.html

Så jeg ville høre om der er nogen der har erfaringer med den, og måske kan fortælle mig hvorfor jeg skal eller ikke skal vælge den frem for SPL Volume2:
http://www.thomann.de/thoiw12_spl_volume_2_prodinfo.html

Mvh Morten...
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 5. nov 2006, 11:08

Har du overvejet en af de større SPL'er hvis du vil have flere tilslutninger?

Men hvis den ellers rimelige pris på SPL Vol 2 skræmmer dig, så bliver det nok ikke til noget, da priserne her starter ved 5-6 k. :-)

SPL er super høj kvalitet rent lydmæssigt og drejeknapperne er gode. Det er i hvert fald vigtigt at vælge en controller med detented pots. (Detented = En drejeknap som har små trin er detented. Det gør det nemmere at finde det samme punkt på drejeknappen når man skal genindstille eller f.eks. finde et referencepunkt på en volume controller.)
Brugeravatar
Morten B
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 5. nov 2006, 11:47

Ja, jeg tror nu også valget falder på SPL'en, nogengange skal man bare lige ha vendt tankerne uden for hovedet for at være sikker :wink:
Jeg har også overvejet en af de større, men det er nok overkill da jeg ikke har planer (Læs: penge :roll: ) om at køre med flere monitors i den nærmeste fremtid. Jeg sidder lige nu foran et sæt Tannoy reveal active, og er igang med at skrabe penge sammen til et par ADAM S2.5A. Jeg ved ikke om det kan betale sig for mig at beholde mine Tannoy til den tid, men i såfald kan man sikkert få en nogenlunde pris for Volume 2 når det bliver tid til at udvide....
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 5. nov 2006, 12:49

Jeg vil ikke mene det gør den stor forskel med den ene eller anden controller på Tannoy Reveal. Der vil udbyttet være minimalt, men med f.eks. ADAM S2.5A vil det gør en stor forskel.

Fordelen ved de større SPL controllers er både at der er flere outputs (og inputs) og at den kan bruges til headphones/talkback m.v.
Brugeravatar
Morten B
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 5. nov 2006, 13:31

Nej, havde nu heller ikke forventet forbedring af lyd med mine Tannoy, men kan jo ligesågodt investere når jeg har planlagt en væsentlig forbedring af mit set-up. Det vil dog stadig gøre mit liv lidt letter med "hands-on" volumen styring. Har før kørt igennem min synq dj-mixer, men det giver bestemt ikke et godt resultat.
Jeg vil selvfølgelig gerne have de features der er på de større modeller, men umiddelbart synes jeg at forskellen på 3000 er meget for nogle features jeg meget sjældent vil få brugt sådan som jeg arbejder nu.

Jeg kunne selvfølgelig osse bare låne 100.000 og købe en Gyratec X, klein + hummel monitors, ny puter og alle de "småting" jeg går og mangler :-D
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 5. nov 2006, 14:21

Klart klart :-)

Fordelen ved SPL'en er jo lydmæssig kvalitet som ikke senere skal udskiftes, det er jo også en slags penge sparet.
Brugeravatar
Morten B
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 5. nov 2006, 14:36

Ja, helt sikkert... Har lidt for meget ubrugeligt lort stående ovre i hjørnet og samle støv... Tror jeg ender med en Volume 2, selvom MTC 2381 ser meget indbydende ud, men så er jeg selvfølgelig osse 3000 længere fra min gode ven Adam...
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 5. nov 2006, 14:38

Ved du om der er detents på Volume 2? Man kan sige at med den størrelse og præcision, samt tydelig skala - så er det dog slet ikke nødvendigt.
Brugeravatar
Morten B
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 6. nov 2006, 11:10

Hmmm, nej, kan faktisk ikke finde noget om det. Jeg gik egentlig bare ud fra at der er, men som du siger så er det måske slet ikke nødvendigt...
Kunne godt tænke mig at prøve den inden jeg køber selvfølgelig, men kan ikke umiddelbart finde nogen butikker i nærheden der har den...
Brugeravatar
Stylophone
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Randers, Denmark

Indlæg Skrevet: 7. nov 2006, 11:32

Har du tjekket mackies big knob? Dem har jeg selv 2 af (en i hver studie), og dem er jeg meget tilfredse med

/HC
H.C. Röder - http://www.hcrstudio.hcroeder.dk - http://www.hcroeder.dk - http://www.myspace.com/hcroeder - http://www.stylophone.dk

| MBP 15" 2.4 ghz - 2 gb ram | Mac Pro 2 x 2.66 ghz - 3 gb ram |
| Digidesign HD|2 m. 192 |
| Logic Studio 8 | Protools HD 8.0.3 |
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 7. nov 2006, 14:38

Det er lidt under kvaliteten hos SPL både hvad angår lyd og knapkvalitet, men den har fin funktionalitet.
Brugeravatar
bryla
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Indlæg Skrevet: 7. nov 2006, 16:00

hvad med presonus central station. lidt over i prisen med har kun hørt godt om den
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 7. nov 2006, 17:22

De tre Presonus Central Stations jeg har leget med har alle haft samme fejl: elendig tracking ved lav volume.
Brugeravatar
Michael
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vestsjælland

Indlæg Skrevet: 7. nov 2006, 17:45

Holger skrev:De tre Presonus Central Stations jeg har leget med har alle haft samme fejl: elendig tracking ved lav volume.

Så slipper jeg da for at prøve den........ det ender sikkert med SPL.
Er i hvert fald godt tilfreds med deres preamps, såe det........ :-D
I have no solution, but I do admire your problem.

[url]http://www.artbyaccident.dk[/url]
[url]http://www.lydgaarden.dk[/url]
[url]http://www.silentheart.dk[/url]
Brugeravatar
Anders
Forum Donator
Forum Donator
Sted: København

Indlæg Skrevet: 7. nov 2006, 19:28

Jeg har tidligere haft en Big Knob og har nu SPL SMC - de kan sådan set begge anbefales men SPL'en er en smule mere "lækker". Lydmæssigt set synes jeg ikke der en den helt store forskel.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 7. nov 2006, 20:14

Udover at være mere lækker så er der faktisk forskel i lyden. Prøv at bemærke hvordan SPL lyder mest naturlig i hele spektret, mens Mackie ligesom skiller lyden ad i tre dele, og du mister noget sammenhæng.
Brugeravatar
Morten B
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 7. nov 2006, 22:19

Det var egentlig også meningen at jeg ville ha bestilt den i dag, men så kom jeg til at købe et uad kort istedet, så må lige vente en uge eller to.
Hans Nissen
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 7. nov 2006, 22:38

Uncite skrev:... men så kom jeg til at købe et uad kort istedet ...

Jeg hader, når dét sker! :lol: :-D :lol:
Brugeravatar
XSF
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 8. nov 2006, 01:39

Min Presonus Central Station funker rigtig godt, kan varmt anbefales.
Du må da ha været sindsygt uheldig Holger??????????????

MVH

xsf
Let the force be with you!
Brugeravatar
Morten B
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 8. nov 2006, 08:13

Hans Nissen skrev:
Uncite skrev:... men så kom jeg til at købe et uad kort istedet ...

Jeg hader, når dét sker! :lol: :-D :lol:

Ja, det var bare en lortedag igår... Hæ hæ :ack:
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 8. nov 2006, 09:38

XSF skrev:Min Presonus Central Station funker rigtig godt, kan varmt anbefales.
Du må da ha været sindsygt uheldig Holger??????????????

MVH

xsf

Næh, det tror jeg faktisk ikke: Både Nexus (Nik & Jay) og Gustav (Mr. DIY) har Presonus Central Station som laver netop dette problem. Måske er det nærmere dig som er heldig hvis den tracker præcist ved lav volume, dvs. de første 3-4 trin ikke er særlig præcise L/R mæssigt. Generelt er lidt tracking problemer ved de første par trin ikke ualmindelig, men ikke så langt op og i så høj grad som Presonus. Hvis hele 3 ud af 3 maskiner jeg har hørt har præcis det samme problem, så lugter det af mere end tilfældighed.
Brugeravatar
XSF
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 8. nov 2006, 15:57

Min har da også en smule tracking problemer, indtil ca. step 3, men det er ikke et kæmpe problem synes jeg. ( måske fordi jeg kun høre ved lav volumen når jeg skal høre vokal level, og der høre jeg ved 4-5, så det er altså efter det går lidt galt for den ).
Det er alt i alt et super værktøj for mig. En lille ting, som er rigtig rar synes jeg, er at man slipper helt for kabel rod på bordet, hvis man altså har remoten.
Jeg har hørt, at der er mange som har haft SPL'erne til rep, så det er nok ikke kun Central Station'en som har lidt problemer?
Jeg har ikke hørt SPL'en selv, men det kan da være, at man skulle tage den hjem, for at lave en lille A/B test. Det er bare det der kabel rod på bordet, jeg ikke er så vild med. : ) :banan:

MVH

xsf
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 8. nov 2006, 16:20

Der to smarte ting ved Presonus Central Station: Remote og separat D/A. Men har man en god D/A (RME, Apogee m.v.) så kan den ikke følge med.

Man bygger da bare SPL'en ned i bordet, så kablerne løber på undersiden.

Lydmæssigt er SPL også på forkant, men det er logisk nok hvis man ser på komponenterne og hvordan priserne på de forskellige produkter er skruet sammen.
Brugeravatar
Hookah
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Bryggen

Indlæg Skrevet: 8. nov 2006, 16:45

Hephep..

Jeg har også central station incl remote..
Jep.. Den tracker lidt skævt når potmetret står mellem kl7 og kl9 (på remoten), men derefter er det ikke noget problem.
(og presonus siger at det ikke er en fejl.. men at det bare er sådan.... )

- Men lyden fejler ABSOLUT intet-.
Dog har jeg loddet flere gange i min fordi de er ikke er særligt godt bygget - lidt løse forbindelser hist og pist :wink: (der var/er dog stadig garanti på den , men gad ikke vente 2-4uger på en rep).

D/A Konverteren er lidt ala RME i kvalitet. Men bruger den som konverter for onboard lydkortet til lyde i windows - film, internet, mp3 og andet pjat.

Skulle jeg købe en monitor controller idag ville jeg nok enten bygge en selv eller købe en Dangerous MONITOR ST-SR
http://www.dangerousmusic.com/stsr.html
Brugeravatar
XSF
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 8. nov 2006, 17:37

Jeg tror jeg beholder min central Station, indtil at jeg lære at lodde hehe, eller for råd til at bruge 30- 40000,- på en ordenlig en.

MVH

xsf

Tilbage til "Branche & Teori"