Er det i orden at plagiere uden at kreditere?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Brugeravatar
djtamilstyle
Røvballemusiker
Røvballemusiker

Er det i orden at plagiere uden at kreditere?

Indlæg Skrevet: 1. okt 2006, 16:32

Det er lidt gammelt, men synes alligevel det var lidt interesseant nu hvor de er plade-aktuelle:

http://www.musikgeil.dk/?artikelid=2819
Simon

Indlæg Skrevet: 1. okt 2006, 16:45

Okay den med Nelly er rimelig påfaldende. Men generelt er det vist svært at bevise, at det er direkte plagiat. Man vil jo altid kunne påpege en forskel i melodi, tekst, beat osv.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 1. okt 2006, 17:23

Nu er skribenten Daniel Munk normalt ganske fornuftig :-) Men jeg synes det er lidt for unuanceret og det der angreb, og lige lidt for "forarget".

For én af de mest almindelige forteelser er, at man på ubevidst plan er blevet inspireret af et nummer man har hørt. Enten for nylig eller for lang tid siden.

Det sker konstant, og altså også for f.eks. Nexus og Nik & Jay.... ELLER de har rent faktisk plagieret - men det er jo svært at bevise.

Jeg har selv oplevet den ubevidste kopiering flere gange og ved da, at det sker meget tit for de fleste sangskrivere. Hvis det ikke er åbenlyst kopieret 1:1 med identiske akkorder og/eller tekst m.v. så er det bare helt ok med mig, hvis det er i god tro.

Nu kan man sige at Nelly og Nik & Jay er åbenlyst tæt på hinanden lyd/genremæssigt, kontra f.eks. ham den Bulgariske sangskriver som sagsøgte Michael Jackson.
Brugeravatar
JimR
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Fredensborg

Indlæg Skrevet: 1. okt 2006, 18:39

Jeg er blevet beskyldt for at plagiere, jeg forstår det slet ikke.... :joint:

Tag min hånd mp3

JimR
Simon

Indlæg Skrevet: 1. okt 2006, 18:52

JimR skrev:Jeg er blevet beskyldt for at plagiere, jeg forstår det slet ikke.... :joint:

Tag min hånd mp3

JimR

Well, verset minder en del om "det er mig der står herude og banker på" men ellers ved jeg ikke.
Sive
Bag pulten
Bag pulten
Sted: København K

Indlæg Skrevet: 1. okt 2006, 18:56

Der er også Niarn's Antihelt - den har vidst rigtig meget identisk med en pink floyd sang..
Hmf
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 1. okt 2006, 18:59

JimR skrev:Jeg er blevet beskyldt for at plagiere, jeg forstår det slet ikke.... :joint:

Tag min hånd mp3

JimR

:shock: Ja det er godt nok soundalike, men ikke plagiat.
Brugeravatar
bryla
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Indlæg Skrevet: 1. okt 2006, 19:05

Sive skrev:Der er også Niarn's Antihelt - den har vidst rigtig meget identisk med en pink floyd sang..

hver gang jeg hørte den i radioen var det en stor overraskelse for mig at de var begyndt at spille high hopes igen!! men ak...

Tilbage til "Branche & Teori"