Registreret varemærke.

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Doc Noiz
Medlem
Indlæg: 1927
Sted: Kjøvenhavn

Registreret varemærke.

Indlæg af Doc Noiz »

Jeg kom til at tænke på, at hvis nu man er et band eller bare en producer, og man godt kunne tænke sig at skabe et "brand" - det kunne være man havde et band (eller ville være den nye P.Diddy), som godt ville sælge t-shirts til koncert under deres bandnavn eller lignende. - Er det egentlig nødvendigt at registrere sit bandnavn som et registreret varemærke?

F.eks.: Hvis nu man f.eks. havde et band der hed "Y" og man skabte sig et navn og spillede i radioer osv. og karrieren lå foran en, og man kunne begynde at sælge tennissko, tøj, cd'er osv. på sit navn. - Kunne det f.eks. tænkes at et medicinalfirma eller stor tøjkæde året efter lige pludselig hørte om navnet "Y" og tænkte at det var sgu da et fedt navn (og måske endda at det jo allerede var kendt pga. af bandet) - at så kunne de lige hurtigt registrere det som varemærke og så var det deres. - Og måske endda sagsøge bandet? Eller er det nok hvis man kan bevise at "man var der først" - om det så bare var beviser på at man havde spillet koncerter tidligere under det navn osv.?

Ok, jeg ved godt at det er et super klodset og kunstigt eksempel, men jeg håber I forstår spørgsmålet alligevel. :)
~ BEHRINGER - Because You're Worth It! ~

Medlemsavatar
Bacher
Medlem
Indlæg: 1193
Sted: Sjælland

Indlæg af Bacher »

Varemærkeloven:


§ 3. Varemærkeret kan stiftes enten

1) ved registrering af et varemærke i overensstemmelse med reglerne i denne lov for de varer eller tjenesteydelser, som registreringen omfatter, eller

2) ved ibrugtagning af et varemærke her i landet for de varer eller tjenesteydelser, for hvilke varemærket er taget i brug, og for hvilke det vedvarende anvendes.


§ 4. Indehaveren af en varemærkeret kan forbyde andre, der ikke har dennes samtykke, at gøre erhvervsmæssig brug af tegn, hvis

1) tegnet er identisk med varemærket, og de varer eller tjenesteydelser, for hvilke tegnet er taget i brug, er af samme art som de varer eller tjenesteydelser, for hvilke varemærket er beskyttet, eller

2) tegnet er identisk med eller ligner varemærket, og varerne eller tjenesteydelserne er af samme eller lignende art, såfremt der er risiko for forveksling, herunder at det antages, at der er en forbindelse med varemærket.

Stk. 2. Uanset begrænsningen i stk. 1 til varer eller tjenesteydelser af samme eller lignende art kan varemærkeindehaveren dog forbyde brugen også for varer eller tjenesteydelser af anden art, hvis varemærket er velkendt her i landet, og brugen ville medføre en utilbørlig udnyttelse af varemærkets særpræg eller renommé eller skade særpræget eller renommeet.

----------

Altså: Varemærker kan stiftes ved registrering eller ibrugtagning. Man kan kun forbyde andre at benytte sit varemærke hvis det benyttes indenfor samme eller beslægtede brancher. Undtagelsen er meget kendte varemærker (Disneyland (After Dark)...) hvor enhver brug kan forbydes. Derudover kan man aldrig forbyde andre at anvende eget slægtsnavn (galleri Lego...) Privat brug er helelr ikke omfatte af varemærkeloven, kan huske en sag hvor en eller anden knold kaldte sin hund for Barco og følgelig har fået medhold i at han må eje domænet barco.dk :lol:

Man må selvfølgelig aldrig snylte på andres design, ved at benytte andres design, logoer, tegninger, billeder osv. men det har sådan set intet med varemærker at gøre.

Medlemsavatar
Doc Noiz
Medlem
Indlæg: 1927
Sted: Kjøvenhavn

Indlæg af Doc Noiz »

Så ved "ibrugtagning" er det nok f.eks. at man har et band? Og man behøver ikke at have noget registreret eller have bandet oprettet som firma eller noget? Et "privat" band er nok - sålænge det er kendt af andre at man er kunstner under det navn?
~ BEHRINGER - Because You're Worth It! ~

Medlemsavatar
Bacher
Medlem
Indlæg: 1193
Sted: Sjælland

Indlæg af Bacher »

Doc Noiz skrev:Så ved "ibrugtagning" er det nok f.eks. at man har et band? Og man behøver ikke at have noget registreret eller have bandet oprettet som firma eller noget? Et "privat" band er nok - sålænge det er kendt af andre at man er kunstner under det navn?
Der skal være sket en eller anden grad af offentlig omtale af bandets navn via en hjemmeside, plakater, reklamer, pressemeddelse, udsending af demoer osv.

Læs mere her: http://www.markedsforingsretten.dk/bogen/9.html

Medlemsavatar
Doc Noiz
Medlem
Indlæg: 1927
Sted: Kjøvenhavn

Indlæg af Doc Noiz »

Bacher skrev:
Doc Noiz skrev:Så ved "ibrugtagning" er det nok f.eks. at man har et band? Og man behøver ikke at have noget registreret eller have bandet oprettet som firma eller noget? Et "privat" band er nok - sålænge det er kendt af andre at man er kunstner under det navn?
Der skal være sket en eller anden grad af offentlig omtale af bandets navn via en hjemmeside, plakater, reklamer, pressemeddelse, udsending af demoer osv.

Læs mere her: http://www.markedsforingsretten.dk/bogen/9.html
Mange tak. Af ren nysgerrighed (og ikke for anfægte det du siger :) ), hvor ved du så sådan noget fra? Har du baggrund i jura, eget firma eller sådan noget lignende? :)
~ BEHRINGER - Because You're Worth It! ~

Medlemsavatar
Bacher
Medlem
Indlæg: 1193
Sted: Sjælland

Indlæg af Bacher »

Jeg læser cand.merc.jur, 8. semester.

Medlemsavatar
Doc Noiz
Medlem
Indlæg: 1927
Sted: Kjøvenhavn

Indlæg af Doc Noiz »

Bacher skrev:Jeg læser cand.merc.jur, 8. semester.
Det er godtaget så :prof: :wink:
~ BEHRINGER - Because You're Worth It! ~

Medlemsavatar
Bacher
Medlem
Indlæg: 1193
Sted: Sjælland

Indlæg af Bacher »

Jeg bør måske lige tilføje at der stadig er flere gode grunde til at registrere sit bandnavn, herunder for at sikre mod bevismæssige problemer. Desuden giver det en vis sikekrhed for at ens geniale navn ikke allerede er i brug.

Medlemsavatar
stjernemusik
Medlem
Indlæg: 906
Sted: København

Indlæg af stjernemusik »

Bacher skrev:Jeg læser cand.merc.jur, 8. semester.
lige et sidespring...

Hej Bacher, jeg læser negot (spansk) på sdu, og vil skifte over til HA- jur, da negot virker lidt for humanistisk og overflødigt.. noget du kan anbefale? Havde du så Ha eller ha-jura? og er merc.jur ik næsten det samme som aud.? altså nærmest en revisorkandidat?

Medlemsavatar
Bacher
Medlem
Indlæg: 1193
Sted: Sjælland

Indlæg af Bacher »

stjernemusik skrev:
Bacher skrev:Jeg læser cand.merc.jur, 8. semester.
lige et sidespring...

Hej Bacher, jeg læser negot (spansk) på sdu, og vil skifte over til HA- jur, da negot virker lidt for humanistisk og overflødigt.. noget du kan anbefale? Havde du så Ha eller ha-jura? og er merc.jur ik næsten det samme som aud.? altså nærmest en revisorkandidat?
Ha.jur, som jeg læste, er den eneste adgangsgivende eksamen til at læse cand.merc.jur, du kan ikke komme ind med ne almindelige HA. ha.jur er som du sikkert ved kernefagene fra HA og en række jurafag som er særligt anvendelige i erhvervslivet. Jeg syntes det var en god uddannelse, med fornuftig faglighed og sværhedsgrad, som altid er der nogle fesne metodefag i starten (matematik!!!) men sådan er det vist alle steder. Du skal være klar over at der er en del kvantitativ metode som kræver at man kan arbejde med tal, det er altså IKKE bare jura med lidt erhervsøkonomi. En del droppede ud fordi de ikke havde forstået det.

merc.jur og merc.aud har ikke meget med hinanden at gøre, merc.aud er rimeligt bundet og specifikt rettte mod revisorfaget, så de har masser af revision, regnskab og noget selskabsret. Merc.jur er meget mere fri, vi har kun et obligatorisk fag, resten vælger vi selv blandt alle jura og erhvervsøkonomifag. Man kan ikke blive statsaut. revisor med en merc.jur. Derimod har du med en ha.jur bachelor frit valg mellem cand.merc, cand.merc.aud og cand.merc.jur.

Default avatar
Telstar
Forum Donator
Indlæg: 354

Indlæg af Telstar »

Kan ligeså godt følge op på denne ret gamle tråd, end at lave en ny:
Jeg står i samme situation. Skal finde et bandnavn, og vil gerne sikre at det ikke er brugt i forvejen.
Vil også gerne beskytte mig i forhold til fremtidig brug ... især internationalt.
Hvordan gør jeg det? Og hvordan registrerer jeg navnet, både nationalt og internationalt?

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

læs nøje hvad der står her. her står om dansk, eu, og internationalt varemærke.
http://www.rettigheder.dk/varemaerker/r ... gIrjvD_BwE

Default avatar
rumlee
Medlem
Indlæg: 5

Indlæg af rumlee »

Patent og Varemærkestyrelsen. Når du har fået det danske varemærke, så kan du få hjælp til at få det registreret i EU, mener jeg. Men det koster lidt. 2350,- for det danske varemærke og så det andet oveni. Jeg har et navn, som en udenlands gruppe er begyndt at bruge, og de reagerer ikke på mine henvendelser, så hvis jeg ikke vil bruge 2500,- i timen på advokat, så må jeg bare acceptere det...

Nyt svar