Hvornår har du sidst købt et musiknummer eller album?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.

Indenfor den sidste uge
4
14%
Indenfor den sidste måned
7
25%
Indenfor det sidste år
8
29%
Indenfor de sidste 5 år
9
32%

Afgivne stemmer: 28
Brugeravatar
MrBacon
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 30. nov 2019, 14:38

Er nysgerrig på tallene.
Senest rettet af MrBacon 30. nov 2019, 14:49, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
david mondrup
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Århus

Re: Hvornår har du sidst købt et musiknummer?

Indlæg Skrevet: 30. nov 2019, 14:43

Musikkøb på enkelt-nummer basis lugter jo mest af download pt. Men jeg går ud fra det også gælder køb af musik på fysiske medier?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
Der er nu en ting, det ville være skønt at have vidst: om de fleste er de bedste, eller bare de fleste
Brugeravatar
MrBacon
Forum Superstar
Forum Superstar

Re: Hvornår har du sidst købt et musiknummer?

Indlæg Skrevet: 30. nov 2019, 14:49

david mondrup skrev:Musikkøb på enkelt-nummer basis lugter jo mest af download pt. Men jeg går ud fra det også gælder køb af musik på fysiske medier?

Ja, da. Både downloads og fysiske medier.

Det var mere køb kontra streaming, jeg var nysgerrig på. Albums/EPs er også ok at tage med. Hvis du har købt et album indenfor sidste uge, sætter du bare kryds der.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Re: Hvornår har du sidst købt et musiknummer eller album?

Indlæg Skrevet: 30. nov 2019, 14:58

Køber enkeltnumre løbende, men primært til arbejdet (referencer). I omegnen 12-15 numre om året.

Køber en håndfuld CD albums om året via Amazon.

Har købt et par digitale albums i år, som en undtagelse. Det er kun til hovedtelefonlytning på flyrejser med mine nye Bose Quietcomfort.
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: 2300

Indlæg Skrevet: 30. nov 2019, 15:03

Hov, jeg læste det som musikinstrument. Er på iTunes, eller hvad det nu hedder eller kommer til at hedde. Kom til at sætte det på random under arbejdet i går & nød virkelig mine 'likes' gennem tiden inden for indie.

Har flere kilo musik cd'er uden cover, som jeg ikke ved, hvad jeg skal stille op med, hvor afsætter man mon cd-skiver uden noget, hvis ikke i Røde Kors?
[b]Arbejdssøgende[/b] inden for musikundervisning i sammenspil, guitar og sangskrivning, samt inden for social mentoring og misbrugsvejledning
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg Skrevet: 30. nov 2019, 15:10

Ingen abbonenter, lige så meget principielt, princippet om at binde sig til faste beløb finder jeg ikke ok

Hører ikke main-sream og meter-varer alligevel

Men har f.eks. specielle downloads som her

https://taxitabou1.bandcamp.com/album/s ... io-edition

Derudover 2-3 gange om året en CD til en koncert

Ellers kører det på egen samling og lidt YouTube til ny inspiration

Kunne MÅSKE find på at betale for at undgå reklamer på Youtube, men kun måske,...
/Dub
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 30. nov 2019, 16:31

Køber oftest ved Junodownload. når de sender lidt rabat min vej. Så det blev til 11 numre tidligere på måneden, og har nu købt musik hele 3 gange i år. Det er meget, efter min nye standard.
Da jeg havde røven fuld af penge købte jeg flere albums hver måned.
Får ikke rigtigt købt på Bandcamp og div. labelstores, selvom det er billigere end junodl, eller evt. ikke findes på junodl. Men det bliver da til lidt hist og her, igen oftest når de sender tilbud.
Gravity Assist - Portal To Infinity - Ambient nummer fra Juni 2016:
https://youtu.be/6NLsO5hpvXs
Brugeravatar
Kimex
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Aarhus

Indlæg Skrevet: 30. nov 2019, 16:32

Har flere kilo musik cd'er uden cover, som jeg ikke ved, hvad jeg skal stille op med, hvor afsætter man mon cd-skiver uden noget, hvis ikke i Røde Kors?

Det samme her. Jeg har dog cover på langt de fleste. Jeg har nok omtrent 200 CDer.

Bortset fra track fra Karaoke, så er det mere end 5 år siden jeg har købt musik. Jeg bruger Spotify. Måske overflødigt, da jeg kan høre det meste af musikken på youtube. Men Spotify er mere overskueligt. Så hvis track fra Karaoke ikke tæller med. Så skulle der være valgmuligheden - 5 år eller længere siden.
Jeg har ikke noget imod at betale for musik. Det er faktisk et princip for mig. Kan jeg bruge andres arbejde til noget, så bør jeg også betale. Men, at bevidst betale mere for musikers arbejde end det, der for mig, er det mest økonomiske. Er imø mine øjne velgørenhedhed. Og så er der så mange andre som har mere brug for en hjælpende, økonomisk, hånd.
Senest rettet af Kimex 30. nov 2019, 17:01, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
derermusikanten000
Executive Producer
Executive Producer
Sted: copenhagen

Indlæg Skrevet: 30. nov 2019, 16:50

:clap: jeg har nok købt 20 albums - der er kommet en masse fede albums i år - bruger ikke streaming da jeg i forvejen har masser af fede albums som kan høres fra start til slut
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: På kanten

Indlæg Skrevet: 30. nov 2019, 18:20

Skærmbillede 2019-11-30 kl. 18.16.30.png
Skærmbillede 2019-11-30 kl. 18.16.30.png (59.45 KiB) Vist 226 gange

Hopper og shopper generelt rundt på de forskellige streamingtjenester. Men af og til køber jeg lidt på iTunes/Apple Music. Enten for at støtte og/eller der lige er noget jeg vil høre. Det er mindst 3. gang jeg køber Violator :-P / :roll:
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 30. nov 2019, 18:23

Og så bare for at være ekstra irriterende - det hedder album både i ental og flertal på dansk! :smash: :morning:

Der dør en transistor i jeres favorit hardware, hver gang I skriver album med s i enden. :jesus:
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: 2300

Indlæg Skrevet: 30. nov 2019, 18:35

Koncertbilletter & direkte støtte ville være bedre givet ud. Apple & Spotify tager halvdelen eller måske mere. Follow the money.

Men jeg skal ikke være hellig selv. Hvem har jeg sidst støttet fordi de laver originalmusik. Synes altid der er et eller andet der frasiger dem retten for mit vedkommende & dem der ikke gør, skal sku nok klare sig, tænker jeg.

Til det sidste har jeg hørt samme tankegang/fænomen fra en gademusiker. Han øvede sig sindsygt meget på at blive afsindig god. Mens han nåede dertil, stoppede det med mønterne gradvist, som i bagklogskabets erkendelseslys, var sympatiytringer.
[b]Arbejdssøgende[/b] inden for musikundervisning i sammenspil, guitar og sangskrivning, samt inden for social mentoring og misbrugsvejledning
Brugeravatar
david mondrup
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg Skrevet: 30. nov 2019, 18:38

Graceville skrev:Koncertbilletter & direkte støtte ville være bedre givet ud. Apple & Spotify tager halvdelen eller måske mere. Follow the money.

Jeg køber ikke musik for at støtte kunstneren. Jeg køber musik fordi jeg kan lide musik. At jeg så derved også støtter kunstneren med et eller andet mere eller mindre inferiørt beløb, det er en sidegevinst.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
Der er nu en ting, det ville være skønt at have vidst: om de fleste er de bedste, eller bare de fleste
Brugeravatar
derermusikanten000
Executive Producer
Executive Producer
Sted: copenhagen

Indlæg Skrevet: 30. nov 2019, 18:49

det er bare federe at have et album i hånden og høre det på et godt gammeldags stereo anlæg - og så støtter man ikke de smarte folk fra spytifly :)
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 30. nov 2019, 19:34

Ja ok. “Støtte” er nok i overkanten. Lad os kalde det en tilkendegivelse af anerkendelse!
Brugeravatar
Seskho
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Odense

Indlæg Skrevet: 2. dec 2019, 10:29

Købte musik i iTunes Store dengang jeg havde iPhone. Da jeg skiftede til Samsung/Android røg musikken på telefonen, og da Google Play stank for meget skiftede jeg til Spotify. Senere fik mit teleselskab deres egen streaming app som jeg har brugt lige siden (Telmore musik, samme som Yousee Musik).
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 2. dec 2019, 11:50

Tror jeg købte nogle LP'er for 1,5-2,5 år siden, og 90% af dem kun fordi de havde levet længe blandt mine favoritter på Apple Music.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 10 år med ørene i Lydmaskinen -
Brugeravatar
the green 9
Executive Producer
Executive Producer
Sted: oddesund

Indlæg Skrevet: 2. dec 2019, 12:13

david mondrup skrev:
Graceville skrev:Koncertbilletter & direkte støtte ville være bedre givet ud. Apple & Spotify tager halvdelen eller måske mere. Follow the money.

Jeg køber ikke musik for at støtte kunstneren. Jeg køber musik fordi jeg kan lide musik. At jeg så derved også støtter kunstneren med et eller andet mere eller mindre inferiørt beløb, det er en sidegevinst.

jeg køber ofte plader fra bandcamp, der havner pengene oftest i musikernes lommer.
koncerter kommer jeg sjældent til grundet arbejde, eller afstand.
jeg ynder at "støtte" musikere jeg godt kan lide ved at tilkendegive det vha køb.
Brugeravatar
the19thbear
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Roskilde

Indlæg Skrevet: 2. dec 2019, 23:35

Hey sustainerplayer. Den der swimmingpool udgivelse du har screenshot af, har jeg produceret, mixet, spillet på etc. Fedt at se at der faktisk er et andet menneske der har hørt det:)

Edit: vi har snakket om det tidligere åbenbart. Min hjerne er en si.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbage til "Branche & Teori"