Returret i den vilde verden (nu da 4sound er væk)

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Re: Returret i den vilde verden (nu da 4sound er væk)

Indlæg Skrevet: 6. nov 2019, 21:54

LarsRøv skrev:Fortrydelsesretten eksisterer stadigvæk, vil jeg vove at påstå.
Det er ikke det samme som retur ret men heller ikke så langt fra.

Fortrydelsret findes ikke i en fysisk butik.

Det er kun på nettet.

Du har hverken krav på at kunne levere en vare tilbage, få penge tilbage eller et tilgodebevis.

En handel er afsluttet og kan ikke gøres om når den er gennemført (dog undtaget uoprettelig reklamation).
Brugeravatar
MrBacon
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 6. nov 2019, 21:57

Holger skrev:
LarsRøv skrev:Fortrydelsesretten eksisterer stadigvæk, vil jeg vove at påstå.
Det er ikke det samme som retur ret men heller ikke så langt fra.

Fortrydelsret findes ikke i en fysisk butik.

Det er kun på nettet.

...og kun for privat handel medmindre andet er angivet. Altså, at varen er købt som privatperson og ikke gennem dit firma - ikke købt af en privatperson.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 6. nov 2019, 21:59

Yes, det nævnte jeg på side 1 ;)

Og ja, gælder ikke mellem privatpersoner på nettet. Det er der mange der ikke fatter på dba.
Brugeravatar
LarsRøv
Bag pulten
Bag pulten
Sted: Dopenhagen

Indlæg Skrevet: 7. nov 2019, 10:52

Jeg troede faktisk at fortrydelses retten dækkede produkter med åbenluse fejl der ved rep. ikke kan siges at blive som nye. Lidt som med pedalen.
Men det kan se ud som at lovgivningen også her er i sælgers favør, da det er temmelig svært at bevise for køber at hans fortolkning er gældende.
Så min påstand er temmelig udvandet.
Livet er hårdt, tænk dig godt om før du ødsler dine hårdt tjente dollars bort!
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 7. nov 2019, 12:18

LarsRøv skrev:Jeg troede faktisk at fortrydelses retten dækkede produkter med åbenluse fejl der ved rep. ikke kan siges at blive som nye.

Nej, der findes ingen fortrydelsesret her, men derimod er der en garanti eller reklamationsret der gælder.

Garantien er lovmæssigt bestemt til en periode på 1 år fra købet.

I de første 6 måneder efter købet er det sælger der skal bevise at fejlen er købers skyld, hvilket typisk er meget svært. Man antager nemlig at fejlen har været på produktet fra begyndelsen, hvis den opstår i løbet af de første 6 måneder. Derfor må sælger oftest reparere eller udskifte produktet uden beregning i denne periode.

I de følgende 6 måneder af garantien er det derimod køber, der skal bevise at fejlen ikke er købers skyld. Det er lidt sværere med bevisbyrden og her opstår der oftere tvister.

Så er der en lovmæssigt bestemt reklamationsperiode på 2 år fra købet. Denne periode kører sideløbende med garantien det første år.

Reklamation dækker typisk over væsentlige mangler. Dvs. hvis du er blevet lovet at produktet kan noget bestemt (og relativt vigtigt), men det ikke kan det alligevel.

Det opdager du måske først efter halvandet år, når du prøver at bruge produktet til noget bestemt.

Her skal sælger enten udbedre manglen, opgradere udstyret eller du kan i sidste ende lade handlen gå tilbage. Her kan der være tale om en "returret", men ikke en fortrydelsesret som sådan.

En interessant detalje er, at hvis en fejl udbedres, så får du pludselig ekstra tre års klagemulighed. Dvs. et næsten 2 år gammelt produkt der udbedres er nu sikret yderligere +tre år mod samme fejl.
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 7. nov 2019, 12:59

Jeg så en reklame for dette i går, undrede mig lidt, men der siger de 2 års garanti... Jeg mindes også at det hedder 1 års garanti og 2 års reklamationsret, men det er ikke helt det jeg får ud af denne side:
https://europa.eu/youreuright/content/k ... ars_search
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 10 år med ørene i Lydmaskinen -
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 7. nov 2019, 14:19

1 års garanti og 2 års overlappende reklamationsret, ja.

Så kan producenter tilbyde en ekstra garanti, som ikke negativt må påvirke de lovsikrede rettigheder.

Pinligt at der er begrebsforvirring på den der EU-side.

Edit: kan se at Tænk kalder det hele reklamation og bruger 6/18 måneders forklaringen.

Garanti er så kun et begreb de bruger om forhandlergaranti.

Hvis man erstatter ordet “garanti” med reklamation, så bliver EU-siden korrekt.
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: 2300

Indlæg Skrevet: 7. nov 2019, 22:51

Jeg er stor fan af de små butikkers overlevelse, ser døde bydele for mig ellers. Reklamations & fortrydelsesretsreglerne taler ikke deres sag. Plus det faktum, at jeg, fordi jeg har købt fysisk i butikken, skal jeg møde op fysisk i butikken igen. Har en refundering som – åbenbart –ikke kan klares via en bankoverførsel eller andet, men kræver min fysiske tilstedeværelse i butikken. Ja, ok, jeg er lidt selvmodsigende, men synes det er nederen jeg skal lægge det ind i mit formiddagsprogram, når det nu er en formalitet jeg kommer forbi efter aka mine egne penge.
[b]Arbejdssøgende[/b] inden for musikundervisning i sammenspil, guitar og sangskrivning, samt inden for social mentoring og misbrugsvejledning
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: På kanten

Indlæg Skrevet: 8. nov 2019, 08:12

Holger skrev:1 års garanti og 2 års overlappende reklamationsret, ja.

Så kan producenter tilbyde en ekstra garanti, som ikke negativt må påvirke de lovsikrede rettigheder.

Pinligt at der er begrebsforvirring på den der EU-side.

Edit: kan se at Tænk kalder det hele reklamation og bruger 6/18 måneders forklaringen.

Garanti er så kun et begreb de bruger om forhandlergaranti.

Hvis man erstatter ordet “garanti” med reklamation, så bliver EU-siden korrekt.

Der er nu ikke begrebsforvirring på EU-siden. Efter den seneste købelov trådte i kraft har ordet været "reklamationsret".

https://www.forbrug.dk/raad-og-rettighe ... ationsret/

Om forskellen på reklamationsret og garanti: https://www.forbrug.dk/artikler/forbrug ... n/garanti/

Det "sjove" er, at selve købeloven nævner ordet reklamation 1 gang (og ikke reklamationsret - og slet ikke garanti):

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=142961
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 8. nov 2019, 08:56

Prøv at læse igen ;)

Der står tværtimod “garanti” på EU-siden - altså forkert.

Holger skrev:Hvis man erstatter ordet “garanti” med reklamation, så bliver EU-siden korrekt.
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 8. nov 2019, 09:38

Jeg beklager. Jeg fik på en eller anden måde vendt plusser og minusser i dit indlæg og EU-siden.

Det eneste troværdige forsvar, jeg kan komme på, er sindssyge - så vil jeg lade det op til andre om at vurdere, hvor tidsbegrænset det er.

Og sørge for ekstra friske bær på jordbærkagen.
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 8. nov 2019, 09:39

Graceville skrev:J... ser døde bydele for mig ellers.

Det hedder "forstæder".
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: 2300

Indlæg Skrevet: 8. nov 2019, 09:41

Jeg tænker nu mere broerne, Holstebro ikke inkluderet.

Hedder det så:

Præst søges til snarlig besættelse

– eller ansættelse?
[b]Arbejdssøgende[/b] inden for musikundervisning i sammenspil, guitar og sangskrivning, samt inden for social mentoring og misbrugsvejledning
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 8. nov 2019, 09:54

Graceville skrev:Jeg tænker nu mere broerne, Holstebro ikke inkluderet.

Hedder det så:

Præst søges til snarlig besættelse

– eller ansættelse?

Bisættelse ...?

Tilbage til "Branche & Teori"