Dissonans i moderne kompositioner

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Re: Dissonans i moderne kompositioner

Indlæg af bryla »

Sjovt du nævner det, tænkte også på Bach i dag.

Det er nærmest kun første og sidste takt* i C-dur preludiet, der ikke har dissonanser

*generaliseret
skriver noder

Default avatar
RasmusJ
Medlem
Indlæg: 23
Sted: 5260

Indlæg af RasmusJ »

Ved 0:57 synger de: Et in tacta pu-ella. Det markerede er en dissonans jeg ikke mener fungerer. Her bør de underliggende tætopadliggende (kender ikke navnet på tonen) undertoner flyttes 1-2 halvtoner over/under, måske endda flere.
Det giver jo ingen mening bare at flytte tonerne.... Tonerne har jo en bestemt funktion i forhold til den overordnede tonalitet og struktur. Som Bryla skriver, bør det begrundes teoretisk, hvorfor du synes, det ikke fungerer.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Hvor lyder jeg dog dum i mine indledende indlæg i denne tråd. Nu har jeg studeret og lyttet indgående til dissonans i kormusik, og jeg må helt og holdent erklære mig enig med Mondrup, Bryla mfl.

Jeg skulle åbenbart "bare" have lidt tid til at vænne mig til dissonans. Hvad værre er, at jeg i så mange år nøje har holdt øje med om mine toner havde mindst 2-3 halvtoner imellem - og dermed helt uden grund begrænsede mig selv og mine kompositioner.

Dissonans fungerer fint, og alt afhængig af den stemning man ønsker at opnå, kan de være helt essentielle i en komposition.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Morale? - Cadd11 vinder til sidst.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Oh you!

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2640
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hvad der lyder som dissonanser nu, kan ende med at lyde helt harmonisk og normalt med tiden.
De første gange jeg hørte jazz, synes jeg akkorderne var dissonante og svære at forstå. Årtier senere synes jeg de giver mening.
Det samme med tyrkisk og arabisk musik som bruger kvarttoner. Det lød også super falsk i starten, men nu synes jeg det er fedt.
Og whisky smagte sgu heller ikke godt de mange første gange... men nu holder jeg faktisk af smagen. Selv de røgede af dem.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar