Moms af streams

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
MichaelHausted
Medlem
Indlæg: 82

Moms af streams

Indlæg af MichaelHausted »

Hej

Er der en af jer der kan svare mig på om indtjening fra streams eksempelvis fra spotify er momspligtig?

DBH Michael Hausted

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

KODA/NCB er momsfrit. Det er ophavsrettigheder baseret på komponistvirksomhed.

Produktions- og masterrettigheder er normalt momspligtige, da det følger et "produkt", også selvom det nu er streamet. Ofte er der også tidligere udbetalt et honorar (til dækning af produktionsomkostninger) på den pågældende produktion.

Spotify afregner begge dele, men muligvis ikke direkte til dig. Det kommer an på hvem der har masterrettighederne. Er det et pladeselskab, så afregner de producerroyalties til dig og du sender dem en faktura på beløbet + moms.

Du kan læse mere fra side 80 her:
http://dansk-kunstnerraad.dk/wp-content ... 2017-1.pdf

Det bliver du måske ikke meget klogere af, da det ikke er voldsomt gennemskueligt. Som tommelfingerregel kan du regne med min ovenstående forklaring.

Jeg går ud fra du spørger fordi du har en momsregistreret virksomhed. Dine ophavsrettigheder som komponist bliver registreret som personlig skattepligtig indkomst fra KODA/NCB. De indkomster skal du naturligvis ikke beskattes to gange af, så dem skal du hive ud igen fra din selvangivelse og køre gennem virksomheden, hvor du har mulighed for at reducere din skattebetaling via fradrag relateret til din sangskrivningsvirksomhed.

Afregninger for komponistvirksomhed via forlag i udlandet afregnes direkte til din konto og registreres ikke på selvangivelsen, så dem skal du selv føre ind i dit regnskab.

Så kan der være krav om splitmoms fordi din indtægt nu består af både momset og ikke-momset indtægt og dit momsfradrag derfor ikke nødvendigvis udgør den fulde sats længere.

Medlemsavatar
MichaelHausted
Medlem
Indlæg: 82

Indlæg af MichaelHausted »

Holger skrev:KODA/NCB er momsfrit. Det er ophavsrettigheder baseret på komponistvirksomhed.

Produktions- og masterrettigheder er normalt momspligtige, da det følger et "produkt", også selvom det nu er streamet. Ofte er der også tidligere udbetalt et honorar (til dækning af produktionsomkostninger) på den pågældende produktion.

Spotify afregner begge dele, men muligvis ikke direkte til dig. Det kommer an på hvem der har masterrettighederne. Er det et pladeselskab, så afregner de producerroyalties til dig og du sender dem en faktura på beløbet + moms.

Du kan læse mere fra side 80 her:
http://dansk-kunstnerraad.dk/wp-content ... 2017-1.pdf

Det bliver du måske ikke meget klogere af, da det ikke er voldsomt gennemskueligt. Som tommelfingerregel kan du regne med min ovenstående forklaring.

Jeg går ud fra du spørger fordi du har en momsregistreret virksomhed. Dine ophavsrettigheder som komponist bliver registreret som personlig skattepligtig indkomst fra KODA/NCB. De indkomster skal du naturligvis ikke beskattes to gange af, så dem skal du hive ud igen fra din selvangivelse og køre gennem virksomheden, hvor du har mulighed for at reducere din skattebetaling via fradrag relateret til din sangskrivningsvirksomhed.

Afregninger for komponistvirksomhed via forlag i udlandet afregnes direkte til din konto og registreres ikke på selvangivelsen, så dem skal du selv føre ind i dit regnskab.

Så kan der være krav om splitmoms fordi din indtægt nu består af både momset og ikke-momset indtægt og dit momsfradrag derfor ikke nødvendigvis udgør den fulde sats længere.
Tak for svaret. Selvom det står meget klart og tydeligt er jeg stadig fuldkommen forvirret :D Men må jeg snakke med min revisor om. Mange tak for det i hvert fald. Jeg forsøger også lige at kaste mig over den PDF.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mange revisorer har ikke styr på den slags. Skal jeg anbefale en med kendskab til branchen?

Medlemsavatar
MichaelHausted
Medlem
Indlæg: 82

Indlæg af MichaelHausted »

Holger skrev:Mange revisorer har ikke styr på den slags. Skal jeg anbefale en med kendskab til branchen?
Jeg bruger Uffe fra Fink Revision, da han er inde i musikdelen af revision. Kender du ham ? :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nej, men så længe han har styr på det, så er det bare fint.

Nyt svar