Skat og fordeling mellem gruppemedlemmer

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Default avatar
Sjuft
Medlem
Indlæg: 15

Skat og fordeling mellem gruppemedlemmer

Indlæg af Sjuft »

Hej Lydmaskinen. Jeg er med i en gruppe, hvor vi af og til har mindre spillejobs.
Lige nu, står jeg for finanserne i gruppen, og modtager derfor også betalingen. Jeg bruger et online værktøj (ved ikke om jeg må linke), til at udregne hvor meget der skal betales i skat og AM bidrag.

Men derfra, står jeg med et beløb som så skal deles i fire. Typisk laver jeg bare en bankoverførsel til dem, men blev i tvivl om hvordan og hvorledes dette bør håndteres i forhold til skat? På min konto kan det jo godt ligne jeg udbetaler "løn" til 3 ansatte. Hvor det i virkeligheden bare er en fordeling af de penge vi allerede har betalt skat af.

Nogen der kan hjælpe?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Indtægten skal vil fordeles på de forskellige konti, hvorefter alle skal opgive deres bid af kagen til skat.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Sjuft
Medlem
Indlæg: 15

Indlæg af Sjuft »

Hald skrev:Indtægten skal vil fordeles på de forskellige konti, hvorefter alle skal opgive deres bid af kagen til skat.
Det virker bare meget bøvlet? Og kan ikke forestille mig andre bands gør det sådan. Så skal spillestedet lave 4 separate udbetalinger, eller endnu flere hvis det er en større gruppe. Tænker der må være en anden måde.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Du kan jo ikke betale skat for en anden person, måske din samvittighed siger at det er OK, men det bliver næppe godtaget hvis man spørger Skat. Husk at det er besværligt at tjene penge :-)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Det er arbejdsgiveren/spillestedets pligt at opgive til skat, hvem de har udbetalt til. Jeg plejer at lave et honorarbilag med en oversigt over alle musikeres cpr- og bankoplysninger. Så har de info til at oplyse til skat. Som regel kan jeg få dem til at overføre beløbene direkte til musikerne, men hvis de overfører hele beløbet til mig, er det også fint. Bare de opgiver de enkelte honorarer i de respektive cpr-numre.

Hvis du finder ud af, at der er blevet opgivet noget i dit navn, som skulle have været i en andens, trækker du det bare fra på selvangivelsen igen og skriver på dit regnskab, at beløbet er videregivet til cpr blabla.

Nyt svar