Hvad kaldes det?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
mediumaevum
Producer
Producer

Hvad kaldes det?

Indlæg Skrevet: 12. aug 2017, 21:07

https://www.youtube.com/watch?v=CPFfD2R2qR8

Hvad kaldes det, der sker præcis mellem 1:50-1:52? (som pianisten gør med sin venstre hånd) Hedder det crescendo, eller hvad kaldes det? Jeg søger nemlig efter noget teori til at lave det med strygere. Dvs. at binde et stykke sammen med et andet vers ved at gå en oktav op, for derefter at sætte hele strygerensemblet sammen i et episk værk.

Hvad kaldes det?

Det er lidt svært at søge efter noget man ikke ved hvad hedder.
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator
Sted: DK/SE

Re: Hvad kaldes det?

Indlæg Skrevet: 12. aug 2017, 21:27

Det er vel bare den gennemgående stigende figur med tilføjelse af af en eller to toner ekstra anvendt som en form for "bridge" videre

Men det har sikkert et fornemt navn :-)
S1-Pro/W7/Z77/3770K/32GB

https://soundcloud.com/dubtemple

Billede
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg Skrevet: 12. aug 2017, 21:29

OT: hvis du ikke allerede har oplevet middlealder ugen i Visby på Gotland så kan jeg give min bedste anbefaling, kommer lige derfra ;-)
S1-Pro/W7/Z77/3770K/32GB

https://soundcloud.com/dubtemple

Billede
mediumaevum
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 12. aug 2017, 21:31

DUBTEMPLE skrev:Det er vel bare den gennemgående stigende figur med tilføjelse af af en eller to toner ekstra anvendt som en form for "bridge" videre

Men det har sikkert et fornemt navn :-)

Har nemlig søgt på bridge, men det gav mig ikke brugbare resultater.
dormin
Gearslæber
Gearslæber

Indlæg Skrevet: 12. aug 2017, 21:31

Skal det hedde noget?

Nu har jeg kun set/hørt nogle forskellige dele af denne video, men det ser ud som om at pianisten i det meste af stykket bryder akkorderne i venstre hånd mens han spiller melodi og (blok)akkord toner i højre. Omkring 1.50 følger en opgang i venstre hånd og både venstre og højre hånd spiller derefter (blok)akkorder (uden de tidligere brudte/flydende akkorder i venstre hånd. - Dette for at skabe kontrast. Derefter går han retur til det han lagde ud med.

De brudte akkorder er typisk/idiomatisk for klaveret for at skabe fremdrift, for at "fylde ud" og for gøre det muligt at lave blødere crescendi/decrescendi (end hvis det blot var blok-akkorder). - Hvis det skulle orkestreres ville det formentlig godt kunne flyttes over i en strygersats uden de store problemer, men det der er idiomatisk for et klaver er ikke det samme som det der er idiomatisk for strygere. - Det vil være andre teknikker du vil skulle bruge for at lave en lign. strygersats (godt) - hvis du vil tage udgangspunkt i hvad der er "naturligt" for strygere.

Der findes rigtig mange (pragmatiske) eksempler på orkestreringer hvor der ikke tages højde dog de enkelte instruments idiomatik når der orkestreres/transkriberes - men det bliver, efter min mening, langt bedre hvis musikken skrives med udgangspunkt i hvordan de enkelte instrumenter spilles og hvad der er naturligt for dem.
Et godt studie i orkestrering og transkription kunne være "Udstillingsbilleder". Den originale klaversats af Modest Mussorgsky og Ravels efterfølgende orkestrering.

Jeg ved godt du ikke efterspørger dette - men det er blot vigtigt for mig at skrive at det ikke blot er et spørgsmål om at oktavere og tage udgangspunkt i hvad der fungerer for er klaver når du skal lave en strygersats - selvom strygere nok i den forstand er mere taknemmelige end blæser at skriver for - med udgangspunkt i en transkriberet klaversats.
mediumaevum
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 12. aug 2017, 21:38

Det kaldes åbenbart "Bridge-passage".

Jeg forsøger at skrive musik som bygger broer som denne:

https://www.youtube.com/watch?v=OkGkk6LHdDs
(fra 1:12-1:16)

Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal gøre det!
Brugeravatar
bryla
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Indlæg Skrevet: 13. aug 2017, 00:48

Det hedder en akkordbrydning. Fancy ord: arpeggio.

Tilbage til "Branche & Teori"