Regler for indkomst mellem kunstnere og label?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Regler for indkomst mellem kunstnere og label?

Indlæg af Mike JezZ »

Har startet mig eget labelselskab op, da jeg udgiver min egen musik. Den del er utrolig let, da der ikke er flere end mig involveret.

Men hvad sker der hvis jeg som labelselskab ønsker at udgive andre musikeres musik, hvis de ønsker at blive udgivet af mit label?

Der skal vel skrives en kontrakt sammen med advokater, og der skal gøres op hvor mange penge kunstneren bør tjene osv, ikke sandt?

Er der en simpel måde at gøre dette på, eller bør man bare holde sig til kun at udgive sin egen musik?

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

I princippet behøver du ikke en advokat, men det er fordel at få lavet en standard-kontrakt sammen med en advokat. I det store hele er en kontrakt juridisk bindende, når begge parter har underskrevet to sider. Advokaten skal bruges til at sikre at betingelserne er klare og tydelige, så du ikke får nogle grimme overraskelser - og så kan der være nogle regler ift. fordelingen af rettigheder (KODA o.l.) som skal overholdes. Men som sagt, kan du betale en advokat til at lave en skabelon, som du kan bruge fremadrettet. Det har jeg selv gjort :)

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Jo, I skal lave en juridisk "aftale" i form af en kontrakt, omkring fordeling af salg, kontraktens varighed, hvilke lande kontrakten er gældende i, hvem der skal betale for ting så som promotion osv... :)

Nyt svar