Mix i "pulterkammer"?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
hejmathias
Medlem
Indlæg: 3

Mix i "pulterkammer"?

Indlæg af hejmathias »

Jeg har mulighed for at lave et setup derhjemme i vores kontor/pulterkammer. Jeg har kun mulighed for at behandle rummet med en cloud, men spørgsmålet er, om det er umagen værd?

Rummet er ca. 2m x 3m med ca. 2,5m i loftshøjde. Rummet er PROPPET. Langs den ene væg er der bogreoler, langs den anden væg er der skriveborde med hylder over. Min DAW vil skulle placeres midt på den lange væg med monitors på en hylde i ørehøjde. Monitors er små aktive 5". Jeg er vant til at mixe ved lav volumen, og jeg vil ikke lave bas eller færdige mix i det rum.

Jeg har mulighed for at smide en cloud op i midten af loftet, fx 120cm x 200cm (og evt. hænge nogle "producertæpper" foran vinduet og døren), men spørgsmål er, om det er værd at bruge energi på.

Mine primære mål: 1) Mulighed for at kunne skifte mellem hovedtelefoner og monitors. 2) Fjerne rummets grimme ringende delay i de høje frekvenser.

Hvor meget giver sådan en halvstor cloud, som ikke når ud i hjørnerne?

Alle gode råd modtages desuden med kyshånd :love:
/mathias

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Baseret på hvad du skriver, nemlig at rummet er proppet med diverse bogreoler og ting og sager, så burde de lyse resonanser faktisk primært komme fra loftet (og gulvet), så præcis en cloud ville give god mening her.

Naturligvis så stor som muligt, men tykkelsen betyder nok mindre her fordi du mest er interesseret i toppen.

Dog bør du checke om der er noget andet i rummet, der giver disse lyse ringende mislyde, fx. metal der sættes i svingninger. Det kan ofte dæmpes helt med en klump stof og gaffatape på fx en metalreol, under en metalhylde, m.v.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Enig med Holger. Jeg har selv haft et meget lille rum engang, og selv om jeg da havde lavet forskellig dæmpning derinde var det helt klart min Cloud jeg var mest positivt overrasket over, så ingen tvivl om at du skal have lavet sådan en og evt hængt den op i nogle kroge og kæder. :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
hejmathias
Medlem
Indlæg: 3

Indlæg af hejmathias »

Tak, gutter! :-D Jeg må have en cloud op.
Der er to metalskabe, som jeg lige skal have tjekket så. Har ikke lavet et frekvenstjek af lokalet endnu. Jeg har faktisk Sonarworks Reference og en målemikrofon, men jeg tro sgu, at rummet er for småt til programmet!

Nyt svar