Rumdeler til indspilning af vokal i stuen

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
betamax
Medlem
Indlæg: 28

Rumdeler til indspilning af vokal i stuen

Indlæg af betamax »

Hej Lydmaskinen.

Jeg står over for at skulle optage noget vokal (sang og rap) hjemme i min stue. Har gjort det før med god succes, så mine standarder er nok noget lavere end jeres. Jeg indspiller på en NT1A Røde mikrofon. Jeg har læst mig frem til, at det kan være godt at have fx et tæppe hængende bag sig, når man indspiller, for at slippe for nogle uønskede refleksioner. Nu har jeg ikke umiddelbart mulighed for at hænge et tæppe op i stuen, men havde tænkt at en rumdeler med stof, måske kunne tjene samme formål. Det kunne være noget i stil med denne:

Billede
https://www.vidaxl.dk/e/8718475621782/v ... 0-x-170-cm (ja, den er så lidt for lav, men hvis vi nu forestiller os at den var højere. Der findes mange rumdelere, og opslagstavler på stativer og den slags, det er vel bare at lede længe nok)

En rigtig discountløsning der kræver minimal gør-det-selv-indsats. Spørgsmålet er så, om det vil have nogen effekt, eller om det kan være lige meget. Hvad tænker I?

På forhånd tak :-)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Et tæppe over rumdeleren, og du har samme effekt eller bedre end tæppet alene. Det er svært lige at gennemskue hvor meget fyld der i den rumdeler du linker til.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
betamax
Medlem
Indlæg: 28

Indlæg af betamax »

Tak for mange gode tips :-) Vil klart overveje det med stativ og tæppe, det var en nem løsning :-)

Madrassen skulle måske være med fjedre for at stå selv, har faktisk en skummadras liggende, men den er lidt slap i det.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

En madras med fjedre giver fjederrumklang :D

Hvis det skal hjælpe skal det netop være en skummadras, der har massivt (omend ikke særlig tungt) fyld.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
betamax
Medlem
Indlæg: 28

Indlæg af betamax »

Haha, nå ja - selvfølgelig! Jeg tror jeg går med det solide mikrofonstativ (der også kan bruges til andre ting) og så en dyne - virker som en god og ret billig løsning :-)

Default avatar
betamax
Medlem
Indlæg: 28

Indlæg af betamax »

Opdatering: Jeg endte med MS200-stativet og en dyne henover - tak for tippet :D
Det gør godt nok en kæmpe forskel! Større end det SE Electronics Reflexion Filter jeg også kom i Thomann-kurven...

Billede

Nu kan jeg ikke lade være med at tænke på, om det - i teorien - ville være mere effektivt med endnu en dynedæmpning bag mikrofonen i stedet for refleksionsfilteret? Synes nemlig det er lidt udfordrende at jeg ikke kan stå med en sangtekst når jeg synger med refleksionsfilteret.

På sigt ville det måske være en bedre ide med en SM7b til hjemmestudiet... Har lavet lidt test-indspilninger med min SM58 og selvom det også hjælper med dynen her, er den klart mindre rum-følsom.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Reflektionsfiltre af denne art er crap. Giver kamfiltrering.

Så hellere Kaotica Eyeball.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2918
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Holger skrev: ... Så hellere Kaotica Eyeball.
Den er fed! :thumbup:

Default avatar
betamax
Medlem
Indlæg: 28

Indlæg af betamax »

Holger skrev:Reflektionsfiltre af denne art er crap. Giver kamfiltrering.

Så hellere Kaotica Eyeball.
Ja ok - det er modtaget! Den vil jeg klar overveje :-)

Hvad er kamfiltrering?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Kamfiltrering er en uønsket effekt af reflektioner som kommer tilbage og blander sig med originalsignalet. Når reflektionerne er høje og tæt på, så opstår en ret tydelig udfasning med mellemrum i frekvensgangen.

Kigger man på en analyzer ligner det en kam, altså høje og tætte dyk/peaks, a la det her testsignal:

Billede

Ironisk nok giver sE's Reflexion filter meget tydelig kamfiltrering. Godt nok lidt lavere rumklang (kun meget lidt lavere dog, da det ikke fanger noget fra fronten af mikrofonen hvor der kommer mest lyd ind), men kamfiltreringen er ofte værre fordi den er endnu højere.

I din stue er den bedste løsning nok at kombinere nogle GIK gobos (de der stofpaneler = ingen effekt udover den fine top) med en Eyeball.

Default avatar
betamax
Medlem
Indlæg: 28

Indlæg af betamax »

Tak for forklaringen, det giver mening.

De ser fede ud de Gobo'er, vil jeg helt sikkert overveje. Indtil der er økonomi til det fortsætter jeg med dyne-over-stativ-løsningen bag mig, som efter mine ører giver en markant forbedring.

Nyt svar