Ventilation i rum-i-rum

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Ventilation i rum-i-rum

Indlæg af Madelaire »

Hej
Jeg går med (drømme-)tanker om at bygge nyt studie hvor det vil blive et lukket rum i et eksisterende rum. Jeg har kigget lidt rundt for at lade mig inspirere. Bla af holgers og lassos byggeprojekter. Jeg kan ikke umiddelbart se at der er tænkt aktiv ventilation ind her. Hvordan er det med et rum på ca 120 kubikmeter? Er det nødvendigt at tænke aktiv ventilation ind, eller er det rigeligt med en åben dør i løbet af dagen?

Medlemsavatar
Hald  
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg tænker at den nemme metode vil være at trække et rør til en ventilator som kan tændes og slukkes efter behov i en pause, og så et rør til at få den gamle luft ud igen. Tænker at du har styr på varme/køling derinde?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Tja, indtil videre er alt udformet på en ternet blok med fodnoter :) jeg tænker umiddelbart at lægge varme i gulvet

Edit: tænker i øvrigt ikke så meget på hvordan man kan gøre det. I første omgang mest om det er nødvendigt.

Medlemsavatar
Hald  
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Holger sidder ofte kun sig selv, men hvis man laver et stort studie fordi der lige rykker et 7 mands orkester ind, så er der måske andre behov i forbindelse med tilførsel af ilt.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Madelaire skrev:Edit: tænker i øvrigt ikke så meget på hvordan man kan gøre det. I første omgang mest om det er nødvendigt.
Jeg ved ikke om det er en nødvendighed, men jeg kunne i hvert fald ikke leve uden min udluftning i studiet. Se evt. min byggetråd: http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1 ... er#p633815

Det ene vindue er udskiftet med en plade hvori der er sat en lydsluse, førende til en ventilationsmotor(som er pakket godt ind i isolering bag indermuren), og via endnu en lydsluse, suger den altså konstant(når tændt, via en kontakt på væggen) luft ud af rummet. Husk endnu en sluse, så der også kommer luft ind.

Jeg sidder gerne hele dagen i studiet med udluftningen tændt, også når jeg er alene. Radiatorerne er gemt væk mellem inder- og ydervæg, men en mindre terrassevarmer kan snildt lynhurtigt varme rummet op. Er vi mange i studiet, lufter jeg også tit ud med åben dør og blæser, men udluftningen er stadig én af de fedeste features ved at bygge sådan studie.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

fred skrev:
Madelaire skrev:Edit: tænker i øvrigt ikke så meget på hvordan man kan gøre det. I første omgang mest om det er nødvendigt.
Jeg ved ikke om det er en nødvendighed, men jeg kunne i hvert fald ikke leve uden min udluftning i studiet. Se evt. min byggetråd: http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1 ... er#p633815
Yes man. Lige præcis den form for erfaring jeg er interesseret i :) kan faktisk godt huske din byggetråd. Det ser lækkert ud.
Hvad vil lydsluse sige? At du slanger røret rundt mellem nogle bafler eller hvordan?

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Jeg så et studie, hvor de havde sat en varmepumpe op og trukket rør/slanger i væggen. Rør/slanger lavede mange knæk i væggen og var isolerede. Det fungerede vist ret sublimt.

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Madelaire skrev:
fred skrev:
Madelaire skrev:Edit: tænker i øvrigt ikke så meget på hvordan man kan gøre det. I første omgang mest om det er nødvendigt.
Jeg ved ikke om det er en nødvendighed, men jeg kunne i hvert fald ikke leve uden min udluftning i studiet. Se evt. min byggetråd: http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1 ... er#p633815
Yes man. Lige præcis den form for erfaring jeg er interesseret i :) kan faktisk godt huske din byggetråd. Det ser lækkert ud.
Hvad vil lydsluse sige? At du slanger røret rundt mellem nogle bafler eller hvordan?
Godt at høre. Hvad det vil sige, bestemmer man lidt selv. Jeg har valgt den helt nemme løsning med nogen standard lyddæmpere som fås rundt omkring i butikkerne. Jeg er så heldig, at vinduet går ud mod en lukket gård. Dvs. jeg både får meget begrænset lyd ind, men også at jeg kan støje meget selv uden klager. Det har derfor været mindre prioriteret at gå mere op i dæmpningen dér.

Nyt svar