Findes der akustikpaneler med rimelig performance og høj WAF?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
cygge
Medlem
Indlæg: 203
Sted: Horsens

Findes der akustikpaneler med rimelig performance og høj WAF?

Indlæg af cygge »

Jeg sidder i skrivende stund i vores nye tilbygning, der er tegnet og bygget uden andre hensyn end at det skulle være så stort som tilladeligt på vores grund. Jeg har siden flyttet hjertet af mit ydmyge hjemmestudie (computer, lydkort og monitors) herud, og jeg er egentlig ret tilfreds med lyden – primært fordi jeg er en glad amatør, og ikke skal lave professionelle produktioner alligevel. Der er Troldtekt i loftet, men resten er glatspartlet og møj' høj (der er loft til kip, og loftshøjden det øverste sted er ca. 443cm). Så der er højt til loftet, grundplanen ellers er ca. 4.8 x 5 meter, og der er en hel del glas.

Det største problem jeg er stødt ind i er, at højfrekvente lyde (når ungerne råber herude, eller jeg f.eks. klapper) giver en sjov rumklang-effekt som jeg ikke synes jeg hører med bas- og mellemtoner. Efterklangstiden er lidt over et sekund, og lyder grangiveligt som en mono-delay med et delay på et lavt tocifret antal millisekunder. Rummet er nemlig rimeligt tomt, og bliver ikke tæt møbleret i fremtiden. Jeg åbnede så Lydmaskinen i den naive tro at jeg kunne læse mig frem til et hurtigt og letlæseligt svar, men har måttet sande at akustik er omtrent så stort og langhåret et område som jeg forestiller mig teologi eller kernefysik.