Skrå eller fladt loft?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
Fistermedister
Medlem
Indlæg: 34

Skrå eller fladt loft?

Indlæg af Fistermedister »

Hejsa
Jeg har et lile hus i haven hvor jeg vil bygge et studie.
Har fjernet det gamle gips loft, og inden jeg går videre, ville jeg lige spørger til råds

Hvad er bedst? Fladt loft eller skråt

Det flade loft vil blive ca. 2.25m højt, og det skrå ville være
Ca. 2.25m ved det laveste punkt og lidt over 3m ved det højeste punkt.
Rummet er 2.40m bredt

Fandt et billed der minder lidt om det:
Vedhæftede filer
M.I.2d.jpg
M.I.2d.jpg (118.18 KiB) Vist 1183 gange

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det kan være lidt sværere at beregne de stående bølger og finde sweet spottet på forhånd, men i mindre rum er det efter min mening næsten altid en fordel at have lidt flere m3.

Rummet ser længst ud på tværs, men med den nuværende form skal du sidde symmetrisk og kigge mod venstre på billedet.

Så du skal sandsynligvis placere monitors i den lave ende (venstre) og sidde ca. 38% tilbage fra enten den lave eller den høje ende. Da rummet ikke er så dybt (H-V på billedet), så kan det godt være at du med fordel kan sidde 38% tilbage fra højre side (indgangen).

Default avatar
Fistermedister
Medlem
Indlæg: 34

Indlæg af Fistermedister »

Ok... Så beholder det flade loft. Ellers bliver der plads mangel hvis jeg skal sidde der som du siger :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Husk at lægge en ordentlig røvfuld Rockuld op i det loft. Ellers vil du stadig få en asymmetrisk respons fra det skrå loft. I den dybe bund kan du nok ikke undgå det bliver lidt ujævnt i H-V uanset hvad. Måske er du heldig at det ikke er så slemt.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2640
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

En af mine venner sidder under et skråt loft. Man kan slet ikke høre noget der er assymetrisk overhovedet. Til gengæld har jeg indtryk af, at han er sluppet for en del af de stående bølger man typisk får, hvis der er sådan nogen fæle 90° vinkler over det hele.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Et skråt loft når de er asymmetrisk på tværs af sidderetningen vil med 100% sikkerhed lave ujævnheder i bunden. Dvs. subben vil ændre sig meget, når du flytter dig rundt i og omkring sweet spottet.

Test det med en sinus på fx 50 Hz og flyt dig så rundt.

Afhængig af om loftet så er dæmpet eller ej, så vil det også være mere eller mindre tydeligt i højere frekvenser.

I et best case scenario er det skrå loft ekstremt tyndt (tænk crap-carport eller tilbygning) og meget af bassen fiser i stedet ud i stedet for at reflekteres tilbage.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Er vi enige om, at rummets form vil være 100% højre/venstre-symmetrisk i forhold til mandens lytte-position? (Forudsat at han placerer sig rigtigt naturligvis).

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger er loft og gulv i dit studie (det indvendige rum) 100% parallelle?
Husker jeg forkert, eller er der noget med, at dine sidevægge er vinklet en smule i forhold til hinanden?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mr. Soundman skrev:Er vi enige om, at rummets form vil være 100% højre/venstre-symmetrisk i forhold til mandens lytte-position? (Forudsat at han placerer sig rigtigt naturligvis).
Nej, han vil sidde den "forkerte" vej rent symmetrisk. Dvs. med sidderetning i længden og dermed asymmetrisk V-H.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger skrev:
Mr. Soundman skrev:Er vi enige om, at rummets form vil være 100% højre/venstre-symmetrisk i forhold til mandens lytte-position? (Forudsat at han placerer sig rigtigt naturligvis).
Nej, han vil sidde den "forkerte" vej rent symmetrisk. Dvs. med sidderetning i længden og dermed asymmetrisk V-H.
Okay, så var det bare mig der misforstod præmissen... Så giver det væsentlig bedre mening, det du har skrevet mht. asymmetri i lydbilledet.

Nyt svar