Hjælp til opsætning af lyd.

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
OpaDK
Medlem
Indlæg: 15
Sted: Herlev

Hjælp til opsætning af lyd.

Indlæg af OpaDK »

Hej Lydmaskinen,

Jeg må desværre erkende at jeg ikke har den kendskab til lyd som jeg godt kunne tænke mig.
Det er sådan i dag, at jeg godt kan lide at spille diverse computerspil, samt livestreame sessioner til bl.a. Twitch og Youtube.

I den forbindelse har jeg købt en Shure SM7B og en Yamaha MG10XU. Jeg har tilsluttet mixeren i en USB3.0 port på min PC.

Er der nogle generelle anbefalinger, så som ikke at benytte USB, eller at købe en Cloudlifter, eller andet udstyr der ikke koster det samme som en brugt bil?

Jeg vil meget gerne høre nærmere. :)

- Opa
- Opa

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det er lidt uklart, hvad du specifikt har problemer med - eller søger hjælp til?

Men en SM7B er notorisk kendt for at kræve meget gain. Så hvis mixeren ikke kan levere det (hvad den næppe kan?) - så er en Cloudlifter en umiddelbar og kendt løsning - hvis vel og mærke din mixer kan levere phantompower?

https://www.thomann.de/dk/cloud_microph ... ivator.htm

ellers skal man op i denne model (det er dog stadig billigt for en brugt bil):

https://www.thomann.de/dk/cloud_microph ... _cl_zi.htm

Men i det sidste tilfælde, skulle du måske overveje, at skifte mixeren ud med et lydkort, der kan levere gain "ud af boksen" i stedet. Hvad bruger du ellers mixeren til ud over mikrofonen?

Medlemsavatar
OpaDK
Medlem
Indlæg: 15
Sted: Herlev

Indlæg af OpaDK »

Hej SustainerPlayer,

Tusinde tak for dit svar.

Du har helt ret, jeg var ikke tydelig nok. Jeg syntes ikke min mikrofon lyder så godt som den burde og jeg ville bare tjekke at jeg gjorde det rigtigt. Det kunne være at jeg havde lavet en stor fejl ift. hardware, eller glemt at købe det "rigtige" udstyr.

Mit problem er at jeg som regel har skruet helt op for gain m.m. for at være i 'nogenlunde' niveau, hvilket for mig virker en smule tosset.

Jeg havde også læst at den krævede meget gain, men derimod også at YAMAHA MG10XU'eren burde være stærk nok, til at håndtere SM7B'ens tørst for gain. Jeg havde dog også læst mig til at Shure SM7B ikke skal bruge phantompower da den ikke har så godt af det? Dette er en funktion på mixeren, bør jeg benytte dette?

Jeg er ved at kigge på at lave diverse virtuelle kanaler på computeren og få dem kørt igennem mixeren.
- Opa

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

OpaDK skrev:Jeg havde dog også læst mig til at Shure SM7B ikke skal bruge phantompower da den ikke har så godt af det? Dette er en funktion på mixeren, bør jeg benytte dette?
Mikrofonen skal ikke have phantompower - men hvis du køber "den lille" Cloudlifter, så skal den have phantompower for at virke.

Men hvis mixeren giver nok, er det selvfølgelig ikke et problem.
Om man har fuld gain på, skal man ikke lade sig skræmme af. Bare det lyder godt?!

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Folk der streamer på Twitch og vil have god lyd bruger Blue Yeti miccen

Medlemsavatar
OpaDK
Medlem
Indlæg: 15
Sted: Herlev

Indlæg af OpaDK »

SustainerPlayer skrev:
Om man har fuld gain på, skal man ikke lade sig skræmme af. Bare det lyder godt?!
Det er bare det, jeg syntes ikke det lyder super fedt når der er skruet helt op for gain.
Mixeren har en masse funktioner, men uanset hvad jeg piller ved. Så syntes i bare det er med til at gøre min mic lavere.

Jeg vil gerne ligge nogle eksempler op hvis du vil give dit besyv med.
- Opa

Medlemsavatar
OpaDK
Medlem
Indlæg: 15
Sted: Herlev

Indlæg af OpaDK »

bredal187 skrev:Folk der streamer på Twitch og vil have god lyd bruger Blue Yeti miccen
Hej Bredal187, tak for dit svar.

Jeg har tidligere haft en Blue Yeti, men den fanger alt for nemt keyboards, og andre lyde omkring mig.
Jeg har også bemærket at mange 'store' streamere benytter en Shure SM7b.
- Opa

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

OpaDK skrev:
Jeg vil gerne ligge nogle eksempler op hvis du vil give dit besyv med.
Gør endelig det. Jeg kan nok først lytte rigtigt på søndag - men der er masser af skrappe mennesker her på forum, der nok skal komme med kommentarer.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Ja, læg endelig nogen eksempler op. Måske er det noget processering der mangler?
Jeg har (som forsøg) prøvet at lave sådan en plugin her, som kan give den der pumpede radio sound. Måske hjælper den?:
http://www.robotplanet.dk/audio/vst_podcast_helper/
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
OpaDK
Medlem
Indlæg: 15
Sted: Herlev

Indlæg af OpaDK »

Joachip skrev:Ja, læg endelig nogen eksempler op. Måske er det noget processering der mangler?
Jeg har (som forsøg) prøvet at lave sådan en plugin her, som kan give den der pumpede radio sound. Måske hjælper den?:
http://www.robotplanet.dk/audio/vst_podcast_helper/
Hej Joachip,

Mange tak for dit input, det vil jeg undersøge nærmere.
- Opa

Medlemsavatar
OpaDK
Medlem
Indlæg: 15
Sted: Herlev

Indlæg af OpaDK »

Jeg har taget nogle billeder af hvordan jeg sidder, jeg er ikke sikker, men bør jeg hænge noget op bagved mine skærme så lyden ikke 'bouncer' tilbage?

- Opa

Medlemsavatar
OpaDK
Medlem
Indlæg: 15
Sted: Herlev

Indlæg af OpaDK »

Sådan her har jeg sat mit mixer op pt.


Hvis jeg presser "mic" ned, (hvilket jeg ville tro gav mening?) så bliver min mic super lav, selvom jeg i forvejen har gain helt oppe, som kan ses.
Jeg har selvfølgelig skruet ned for mit peak, da jeg ikke benytter min mic pt.
- Opa

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

jeg er ikke sikker men skal man ikke snakke ned i enden af en SM7B ?

edit: nå nu skiftede du billede.....

Medlemsavatar
OpaDK
Medlem
Indlæg: 15
Sted: Herlev

Indlæg af OpaDK »

raoul skrev:jeg er ikke sikker men skal man ikke snakke ned i enden af en SM7B ?

edit: nå nu skiftede du billede.....
Jo, du har helt ret. Jeg har oplevet af en god mængde af comp, gør at den lytter meget god med, selvom jeg ikke kun taler direkte ned i den.
- Opa

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

Men så får du vel osse en masse "rumklang" med ?

Medlemsavatar
OpaDK
Medlem
Indlæg: 15
Sted: Herlev

Indlæg af OpaDK »

raoul skrev:Men så får du vel osse en masse "rumklang" med ?
Det har du ret i, men det er faktisk ikke så slemt.
Mic'en kan godt håndtere at jeg ikke taler direkte i 'toppen'.
- Opa

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

ok cool nok :)
Giv os noget lyd link så man kan høre hvad der kan optimeres

Medlemsavatar
OpaDK
Medlem
Indlæg: 15
Sted: Herlev

Indlæg af OpaDK »

Okay,

Undskyld mit ramble. Jeg hader at tale uden at vide hvad jeg skal sige.

Så det her er mit udgangspunkt.


Som det kan høres i baggrunden bliver der ude i køkkenet rørt ved en tallerken, så mikrofonen fanger selv den mindste prut. Jeg har gain og peak helt i top og alligevel rammer jeg ikke maks.

Jeg håbede på at ramme noget lig. Det er samme mik og mixer.
- Opa

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det første der slår mig, er at du slet ikke taler højt nok. Det er en god idé at opfatte en mikrofon som en gammel bedstefar med nedsat hørelse. For når man først begynder at tale højt, vil ens udtale blive tydligere (som man kan høre på ham fyren på twitch), og lydende fra køkkenet vil blive overdøvet, og man får nok signal ind (din optagelse er cirka 20 dB for lavt gainet).

Så tal højt og tydeligt. Det hjælper mega meget! :)

Næste skridt er så processeringen. Ham på twitch har først et highpass filter på (sikkert omkring 150-200 Hz) og så en kompressor.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
OpaDK
Medlem
Indlæg: 15
Sted: Herlev

Indlæg af OpaDK »

Joachip skrev:Det første der slår mig, er at du slet ikke taler højt nok. Det er en god idé at opfatte en mikrofon som en gammel bedstefar med nedsat hørelse. For når man først begynder at tale højt, vil ens udtale blive tydligere (som man kan høre på ham fyren på twitch), og lydende fra køkkenet vil blive overdøvet, og man får nok signal ind (din optagelse er cirka 20 dB for lavt gainet).

Så tal højt og tydeligt. Det hjælper mega meget! :)

Næste skridt er så processeringen. Ham på twitch har først et highpass filter på (sikkert omkring 150-200 Hz) og så en kompressor.
Tusinde tak!!! Det betyder meget at du gider hjælpe, mange tak! :-)
Jeg vil prøve at tale højere og kigge nærmere på highpass filter og kompressor.

Det med at tale højt gælder vel bare om træning :)
- Opa

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Yep - ud over din performance - så er resten ret meget tilført kompression og måske limitering der mangler.
Skærmbillede 2018-11-25 kl. 15.14.45.png
Skærmbillede 2018-11-25 kl. 15.14.45.png (34.01 KiB) Vist 2239 gange
Hvis du højreklikker på din yt-video og vælger "statistik for nørder", så ser du også, at din endelige videolyd ligger ca. 22 dB under "standarden" som ligger på ca. -13 LUFS (I). http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=34&t=67538

Det er ikke sikkert at andre videoupload-sites kører det samme loudness target - eller i det hele taget har et.

Medlemsavatar
OpaDK
Medlem
Indlæg: 15
Sted: Herlev

Indlæg af OpaDK »

Men bør jeg lade mig program håndtere mere gain, eller er det noget jeg skal skaffe med hardware?
- Opa

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det kan sagtens ske i software. Har du mulighed for at lægge VST-plugins på?

Medlemsavatar
OpaDK
Medlem
Indlæg: 15
Sted: Herlev

Indlæg af OpaDK »

SustainerPlayer skrev:Det kan sagtens ske i software. Har du mulighed for at lægge VST-plugins på?

Ja, det har jeg. Der er nogle enkelte features i programmet der allerede er langt ind, så som gain, voice gate, comp etc.
- Opa

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Fint at starte med det i stedet for hardware så.

Nyt svar