Molton til re-beklædning af rockwool bagvæg.

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
RapIdo
Medlem
Indlæg: 391
Sted: Melomani studiet, Nørrebro

Molton til re-beklædning af rockwool bagvæg.

Indlæg af RapIdo »

Hej,

Jeg skal til at udskifte noget gammelt lærredstof på en bagvæg i studiet, der hovedsageligt består af rockwool.
Jeg tænker at brandhæmmende stof altid er en god ide, og ville derfor beklæde med molton.
Men, det slog mig pludseligt at det måske er så tykt og tæt at det vil ødelægge basstrap effekten af rockwoolen bagved?
Er der nogen der har erfaring med det? Eller link til noget andet brandhæmmende stof man kunne bruge?
Jeg har desværre ikke en stump molton jeg kan prøve at puste igennem for at checke om det ville være brugbart.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Der er også forskel på molton, tykkelse og kvalitet, så du kan nok ikke få et generelt svar, dog vil jeg tro at de dybe frekvenser nok skal komme igennem det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Der findes følgende undersøgelse af bl.a. Molton, 300 g/m2:

En ret grundig PDF med grafer og hele pivetøjet.

Baseret på dit behov er Molton faktisk noget af det mest optimale (i testen) fordi det ikke absorbere så meget i bunden og reflekterer mest i toppen.

Fibertex scorer bedst kan man sige, men jeg kender ikke dets flammehæmmende egenskab eller manglen på samme. Jeg har Fibertex på ydersiden af mit studie.

Meeen jeg tror nu nok noget tyndt alm. bomuld vil være mest effektivt og transparent foran en trap.
Vedhæftede filer
Magnus Ognedal - AbsTex & Sound Absorption in free hanging textiles.pdf
(1.17 MiB) Downloadet 102 gange

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg havde på et tidspunkt sådan et backdrop som det her https://www.thomann.de/dk/stairville_bu ... chwarz.htm hængende i mit hjemmestudie.

Det gav ingen forskel på den opfattede lyd, om man stod lige foran eller lige bagved gardinet.

Det var også minimalt, hvad det gjorde af forskel i selve lokalet - om det var oppe eller ej.

Så det kan du trygt bruge. :)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Og det er også muligt at få 160g molton f.eks ude hos Arlo Scenedesign: http://molton.dk/46-dekomolton

Medlemsavatar
RapIdo
Medlem
Indlæg: 391
Sted: Melomani studiet, Nørrebro

Indlæg af RapIdo »

Tak for alle svarene, og spændende med de transmissionskurver.

Nyt svar