Akustik til skodrum.

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
dennispedersen
Forum Donator
Indlæg: 25
Sted: Skørping, Danmark

Akustik til skodrum.

Indlæg af dennispedersen »

Hej alle.

håber på at få lidt hjælp herinde. Jeg har fået lov af chefen at indrette mit lille ministudie.
Men som jeg kan fornemme ved at læse mig lidt frem kommer det til at have stor betydning jeg har så småt lokale.

Jeg har forsøgt mig ved at placere mig op mod venstre væg, men mit skrivebord er 180cm bred hvilket betyder der er 30cm på hver side - det er bare ikke nok :| og så har jeg også problemer med first reflection på venstre side (for mig) da der er vindue, og en del bass som overstyrer gevaldigt.

Dette resulterede faktisk i at jeg vendte setuppet 90 grader så jeg har skærme mod vindue. Og mit bass problem er blevet lidt mindre.

Jeg har følgende akustik:
4x 100x60cm flexibatts absorbers bygget.
2x 200x60 terrænbatts erhverv absorber til bass? (hvilket jeg måske har lavet forkert?)

Er der nogle der kan pege mig i retning af hvad der er bedst? Mit rum er fyldt med bass hvis jeg ryger 20 cm ud af sweetspot.

Har inkluderet en lille sketch af hvordan rummet er opbygget da det er "lidt" mærkeligt.
Vedhæftede filer
Rum.png
Rum.png (6.48 KiB) Vist 1538 gange

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg ville (intuitivt) placere mig på højre side. Der er lavere til loftet og måske kan hvælvingen gøre noget, også når/hvis du sætter en cloud op.

Såvidt jeg ved, så er det bedst at placere sig på den korte ende, så lyden har noget luft at løbe på, før den rammer noget reflektion.

Måske er dine højttalere for store til rummet, eller osse spiller du bare generelt for højt?

Skal du tracke vokal, så (hvis muligt og der ikke er for meget støj og klang derude) kan du placere dig i højre øverste hjørne og synge ud af en åben dør, hvis der er ro derude, det kan muligvis være bedre end en lukket dør.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Svjv skal man sidde på langsiden :-) inde i rummet, er det 38%?

Medlemsavatar
dennispedersen
Forum Donator
Indlæg: 25
Sted: Skørping, Danmark

Indlæg af dennispedersen »

@Graceville
Tak fordi du har taget dig tid! Jeg tror måske mine monitors er for store ja. og har bestilt nogle lidt mindre. Går fra 8'' bass enhed til 6,25. Jeg forsøgte mig med at sidde mod højre. men mit bord er 1m dybt samt 1,80 m bred, som gør at højtalerne ikke kan stå ved siden af bordet og højtalerstaverne er for brede, hvilket betyder højtalerne står bag bordet, og så er det bare virkelig svært at få sweetspot uden de kommer bag mine 2 skærme.
Jeg skal til gengæld ikke tracke vokal.

Jeg må erkende jeg selv syntes det er mærkeligt at jeg har bedst lyd på den lange led.

Tror jeg vil forsøge at sætte mig i højre side igen så snart de nye højtalere kommer. og så få bygget 2 clouds af flexibatts (95x60x10) måske? Vil det hjælpe?

@Lakris
Tror du mener man skal sidde på den korte side right? :D

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2640
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det er slet ikke så dumt at spille på den lange led, for det giver ofte bedre bas.

Problemet med bas er at tyndt dæmpemateriale ikke kan gøre det helt store fordi bølgelængden ved de dybe frekvenser er så lang som den er, så der skal nogen ret tykke objekter til at have en god effekt. Store sofaer og hylder fyldt med bøger og LP'er er f.eks. gode til at få styr på bassen med. Men i et rum af så små dimensioner er det lidt mere tricky. Jo mere jævnt du kan få bassen til at fordele sig i rummet, jo bedre. Og det vil nok kræve en del eksperimenteren.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

dennispedersen skrev:@Graceville
Tak fordi du har taget dig tid! Jeg tror måske mine monitors er for store ja. og har bestilt nogle lidt mindre. Går fra 8'' bass enhed til 6,25. Jeg forsøgte mig med at sidde mod højre. men mit bord er 1m dybt samt 1,80 m bred, som gør at højtalerne ikke kan stå ved siden af bordet og højtalerstaverne er for brede, hvilket betyder højtalerne står bag bordet, og så er det bare virkelig svært at få sweetspot uden de kommer bag mine 2 skærme.
Jeg skal til gengæld ikke tracke vokal.

Jeg må erkende jeg selv syntes det er mærkeligt at jeg har bedst lyd på den lange led.

Tror jeg vil forsøge at sætte mig i højre side igen så snart de nye højtalere kommer. og så få bygget 2 clouds af flexibatts (95x60x10) måske? Vil det hjælpe?

@Lakris
Tror du mener man skal sidde på den korte side right? :D
Nej, den lange - feks hvor vinduet er

Medlemsavatar
dennispedersen
Forum Donator
Indlæg: 25
Sted: Skørping, Danmark

Indlæg af dennispedersen »

@lakris what. Det er stik modsat det jeg ellers læser på nettet.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Pga hjørnerne, dine monitors vil vel få en væg bagved og en på siden - så er det bedre med en bagved kun :-)

- men lyt mere til erfarne folk, jeg ved ikke så meget om det


Edit: nu så jeg så lige at dit rum har forskelligt højde fra gulv til loft? så ved jeg ikke.
Men ellers ville jeg sætte mig med ansigt mod den væg med vindue, og så sætte noget bagved monitors, på væg bag dig og i hjørnerne til at starte med.
Og selvfølgelig sætte mig så der er lige langt ud til højre og venstre

Medlemsavatar
dennispedersen
Forum Donator
Indlæg: 25
Sted: Skørping, Danmark

Indlæg af dennispedersen »

lakris skrev:Pga hjørnerne, dine monitors vil vel få en væg bagved og en på siden - så er det bedre med en bagved kun :-)

- men lyt mere til erfarne folk, jeg ved ikke så meget om det


Edit: nu så jeg så lige at dit rum har forskelligt højde fra gulv til loft? så ved jeg ikke.
Men ellers ville jeg sætte mig med ansigt mod den væg med vindue, og så sætte noget bagved monitors, på væg bag dig og i hjørnerne til at starte med.
Og selvfølgelig sætte mig så der er lige langt ud til højre og venstre
Det var præcis det jeg gjorde før! :) Nu har jeg så fået mine mindre monitors, og det virker meget bedre. Men er kommet i tvivl om, om der er for lidt bass nu. åh gud. :D

Og ja at der er forskellig højde gør også at jeg ikke aner hvad der er bedst.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det her er ikke løsningen til alle ting, men en hurtig grovskitse over hvordan jeg ville starte ud hvis det var mig.
studio grovskitse.png
studio grovskitse.png (63.92 KiB) Vist 1383 gange
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Det ser godt ud!

Jeg har faktisk selv overvejet at have et 'gardin' eller et indvendigt skod til vinduet af terrænbat. Gardinent vil jeg montere på en eller to skinner, så jeg kan køre den til siden, når jeg vil lufte ud.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Og når vi kommer til loftet ville jeg overveje et par clouds hængt i kæder/wire.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
dennispedersen
Forum Donator
Indlæg: 25
Sted: Skørping, Danmark

Indlæg af dennispedersen »

Hej Hald! :) tak for hjælpen. Jeg får lavet et par clouds + en mere bag mig. så har jeg det næsten som på billedet ud over noget for vinduet. det bliver nok et tykt gardin af en slags på skinne.

Nyt svar