Lydregulering af rum, hårdt brug for hjælp

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
bjorne42
Forum Donator
Indlæg: 248
Sted: Aabenraa

Lydregulering af rum, hårdt brug for hjælp

Indlæg af bjorne42 »

Kære Lydmaskinister,

Jeg har samlet mine spørgsmål i bunden af tråden, hvis man ikke gider læse den alenlange forhistorie. :-D

Rummet
Jeg har endelig fået delt det rum op i to, som jeg allernådigst har fået lov til at lege musiker/producer/mikser m.m. i. Billederne vedr. "kontrolrummet", hvor jeg kommer til at sidde det meste af tiden. Rummet har de ca. værst tænkelige dimensioner og er bygget af de værst tænkelige materialer til formålet. Det er lecastensvægge med hård kalkmaling, gulvet er klinker, og loftet har ingen isolering whatsoever til stuen ovenpå. Derudover er der to super dårligt placerede vinduer i den ene sidevæg, og modsatte sidevæg er lavet af masterboards (fiberbeton) med isolering i. Der går desuden et stort T-jern gennem rummet lige under loftet som er bærende konstruktion, og af den grund hænger mine to clouds ret lavt.

rummets dimensioner er: LxBxH = 398 cm x 335,5 cm x 235,5 cm. Ud fra formlen 1130 feet pr sec. / distance between parallel surfaces, er jeg kommet frem til, at rummet har følgende "standing waves":
Længde: 1st mode: 43,27 Hz, 2nd mode: 86,54 Hz og 3rd mode: 129,81 Hz.
Bredde: 1st mode: 51,33 Hz, 2nd mode: 102,66 Hz og 3rd mode: 153,99 Hz.
Højde: 1st mode: 72,81 Hz, 2nd mode: 145,62 Hz og 3rd mode: 218,43 Hz.
Heldigvis ingen direkte sammenfald mellem frekvenserne, men der er nogen der er tætte på hinanden.

Akustikregulerende materialer:
Jeg har ud fra forskellige tråde her på lydmaskinen bygget mig 6 basstraps, alle med 2 stk. terrænbatt erhverv på 5 cm tykkelse, og så de to clouds, som er hver med 6 stk. terrænbatt erhverv også i 5 cm tykkelse.

Derudover har jeg lavet to fractal diffusorer tror jeg de hedder, som Lars Tirsbæk postede herinde, som jeg oprindeligt havde tænkt mig at hænge på bagvæggen.

På sigt skal jeg have lavet mig nogle corner traps, men er der andet jeg skal holde mig for øje, som kunne bruges til lydregulerende formål?


Formålet med rummet er at komponere/producere, men håbet var naturligvis, at jeg kunne lydregulere rummet tilstrækkeligt til, at det også kunne blive et hæderligt rum at mikse i.


Udfordringer:
Jeg så et videokursus af Bobby Owsinski igår om skustisk lydregulering, og læste nogle artikler på musictech, men blev mest mere forvirret af det. Jeg har købt mig en målemikrofon, men er ikke kommet så langt endnu at jeg kan lave lydmålinger.

RFC:
Jeg vil jo gerne lave sådan en reflection-free zone der hvor jeg sidder, og tænker min fremgangsmåde bliver det med spejlet langs sidevæggen, for at teste hvor de tidlige refleksioner kommer. Det jeg dog blev forvirret af på videokurset var, at det blev påstået, at det ikke var nødvendigt at regulere frontvæggen (altså bag mine højtalere), hvor jeg ellers havde tænkt mig at hænge en bass-absorber bag hver højtaler. Skal jeg lydregulere min frontvæg, eller kun bagvæggen for at opnå de bedste resultater?

Samlede spørgsmål:
1) Ift. en reflection free zone, er det da anbefalelsesværdigt at regulere frontvæggen? (bag højtalerne) Eller er det kun loft, sidevægge og bagvæg der skal reguleres for at opnå gode resultater.
2) Alle de bass-absorbers jeg hænger op, skal de være lige overfor hinanden, eller er det kun i min reflection free zone? Skal øvrige absorbers der hænges op hænges således, at der på den parallelle væg overfor ikke hænger noget, så man på den måde dækker mest af rummet? (altså ved at hænge dem forskudt?
3) Jeg undergår ikke at skulle lave cornertraps på et tidspunkt, men "hvor små" hjørnetrekanter kan man lave, hvor de stadig giver mening? Det er ikke alle hjørner af rummet hvor der er meget plads, og pænt er det jo heller ikke altid. er runde cylinderformede en bedre idé? og kan de selvbygges?
4) mine to diffusorer, giver de mening at benytte i kontrolrummet, eksempelvis på bagvæggen i lige linje bag min lytteposition? eller hører de kun til i "live-rummet"?
5) Lytteposition: ud fra video-kurset var læren, at højtalerne bedst placeres mellem 25% og 75% af rummets længde. Som de står nu, står de på. ca. 15% af rummets længde. Til gengæld er min lytteposition lige nu 35% af rummets længde, hvor nogle siger at 38% er den optimale. Er det et problem højtalerne står hvor de gør, så længe de står symmetrisk i rummet ift. frontvæg og sidevægge?
6) de fleste spørgsmål ovenfor har været rettet mod bass-frekvenser. Er der noget jeg særligt kan gøre, for at imødekomme problemer i mid- og high range frekvenser? (udover symmetrisk opstilling af monitors)
7) Monitors: skal de pege vandret ud i rummet, eller vinkler man dem helst, således at de "skyder" enten skråt opad eller skråt nedad?
8) Jeg har ikke råd til et Trinnov ST-2 room correction system :), men læste om miniDSPs DDRC-24 i går, men hvis nogen har forslag til andre løsninger, hører jeg gerne om dem.
9) kan en bass-absorber hænge et stykke ud fra en væg og stadig gøre gavn, eller skal den monteres på en væg? (den ene side i min reflection free zone har et vindue der, hvor jeg regner med de tidlige refleksioner kommer).
Sig endelig til hvis der er noget man vil have uddybet? og/eller, hvis noget er uklart (det er der nok noget der er).

Jeg har vedhæftet nogle billeder nedenfor, beklager kvaliteten og alt skramlet i rummet.

Jeg håber I har nogle gode råd, jeg er lidt på bar bund nemlig :/
Vedhæftede filer
Et billede af mine diffusers. Der er to stk, 42 cm brede og 120cm lange.
Et billede af mine diffusers. Der er to stk, 42 cm brede og 120cm lange.
IMG_3428.JPG (851.11 KiB) Vist 2027 gange
Billede taget fra frontvæggen, så man kan se bagvæggen. Døren er til venstre og er ikke synlig på billedet. Det smalle bord ovre i højre side er permanent, men de bass-absorbers er ikke permanente der hvor de hænger, og skal sandsynligvis også længere ned. På bagvæggen kommer der desuden til at stå guitarforstærkere, en reol med papkasser med kabler, og et guitarstativ, så det meste af bagvæggen kommer tila t være usynlig.
Billede taget fra frontvæggen, så man kan se bagvæggen. Døren er til venstre og er ikke synlig på billedet. Det smalle bord ovre i højre side er permanent, men de bass-absorbers er ikke permanente der hvor de hænger, og skal sandsynligvis også længere ned. På bagvæggen kommer der desuden til at stå guitarforstærkere, en reol med papkasser med kabler, og et guitarstativ, så det meste af bagvæggen kommer tila t være usynlig.
IMG_3427.JPG (690.15 KiB) Vist 2027 gange
billedet taget stående ved bagvæggen, så man kan se hele frontvæggen. de smarte rør ovre til venstre er fjernvarmen der kommer ind i huset og fordeles videre fra dette rum.
billedet taget stående ved bagvæggen, så man kan se hele frontvæggen. de smarte rør ovre til venstre er fjernvarmen der kommer ind i huset og fordeles videre fra dette rum.
IMG_3426.JPG (666.02 KiB) Vist 2027 gange
i billedets center/højre side ses frontvæggen, og øverst de to clouds over min lytteposition.
i billedets center/højre side ses frontvæggen, og øverst de to clouds over min lytteposition.
IMG_3425.JPG (687.42 KiB) Vist 2027 gange
Bagvæg ses til venstre i billedet, i billedets center ses den sidevæg, jeg kommer tila t have i venstre side, når jeg glor på frontvæggen (som ikke er synlig på billedet. Billedet er taget fra døren ind til rummet.
Bagvæg ses til venstre i billedet, i billedets center ses den sidevæg, jeg kommer tila t have i venstre side, når jeg glor på frontvæggen (som ikke er synlig på billedet. Billedet er taget fra døren ind til rummet.
IMG_3424.JPG (727.61 KiB) Vist 2027 gange

Medlemsavatar
bjorne42
Forum Donator
Indlæg: 248
Sted: Aabenraa

Indlæg af bjorne42 »

Hvis man har indspark/erfaringer/guldkorn til bare et eller nogle af mine problemstillinger ovenfor, hører jeg gerne om dem :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har ikke læst din tråd ordentligt igennem, jeg giver generelle svar på de specifikke spørgsmål.


"9) kan en bass-absorber hænge et stykke ud fra en væg og stadig gøre gavn, eller skal den monteres på en væg? (den ene side i min reflection free zone har et vindue der, hvor jeg regner med de tidlige refleksioner kommer). "

Jeg går ud fra du mener en broadband absorber her. Altså standard 50-200mm tyk terræn batt eller flexi/A batt, monteret på væg eller loft.
Det er en god ting at have luft fra bagsiden af absorberen ind til væggen. Hovedreglen er normalt samme mængde luft som tykkelsen på absorberen.

Rockwool dæmpning virker optimalt ned til den kvarte bølgelængde. Jeg har forklaret den basale matematik i det i denne post:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=664748#p664748


"7) Monitors: skal de pege vandret ud i rummet, eller vinkler man dem helst, således at de "skyder" enten skråt opad eller skråt nedad?"

Normalt placeres diskanten i ørehøjde, og så er monitors placeret fladt/vandret, så de hverken peger op eller ned.
Nogle monitors vinkles så de skyder forbi ørerne og rammer bagvæggen. Det er en overdrivelse, men det kan mig bekendt have stor indflydelse på stereobilledet. Det kaldes så vidt jeg husker toe in og toe out, det jeg har beskrevet er toe out.


"4) mine to diffusorer, giver de mening at benytte i kontrolrummet, eksempelvis på bagvæggen i lige linje bag min lytteposition? eller hører de kun til i "live-rummet"?"

Jeg har ikke selv erfaring med diffusorer, desværre, men det kan give mening at have dem på bagvæg, loft eller side, alle i førstereflektions punkt. Det er også set at de sidder symmetrisk bag ved førstereflektions punktet på sidevæggene.


"3) Jeg undergår ikke at skulle lave cornertraps på et tidspunkt, men "hvor små" hjørnetrekanter kan man lave, hvor de stadig giver mening? Det er ikke alle hjørner af rummet hvor der er meget plads, og pænt er det jo heller ikke altid. er runde cylinderformede en bedre idé? og kan de selvbygges?"

Som jeg er inde på i mit link til spørgsmål 9, så virker rockwool ved den kvarte bølgelængde. På udregningerne kan du se at bass bølgelængderne er helt absurd lange. Derfor skal du lave cornertraps så store som du overhovedet har mulighed for.
Hvis du har mulighed for at måle rummet før og efter akustik-behandling, så prøv at lægge mærke til peaks eller dyk i bunden. Har du en markant resonans under 100 hz kommer cornertraps ikke til at gøre den store forskel på dem. Hvis rummet er eksempelvis 2.00x4.00m, får du en resonans som er så godt som umulig at slippe af med. Det er muligt at en tuned trap kan afhjælpe sådan et problem, jeg har ingen erfaringer med dem.


"2) Alle de bass-absorbers jeg hænger op, skal de være lige overfor hinanden, eller er det kun i min reflection free zone? Skal øvrige absorbers der hænges op hænges således, at der på den parallelle væg overfor ikke hænger noget, så man på den måde dækker mest af rummet? (altså ved at hænge dem forskudt?"

Jeg ved ikke hvad begrebet reflection free zone dækker over.
Sidder du i midten af rummet, så de to sidevægge er lige langt væk fra din lytteposition og monitors, så kan du nok godt regne med at absorbers i førstereflektions punkt skal sidde symmetrisk. Der er tip til hvor absorbers skal placeres, ved brug af et spejl op mod væggen. Jeg kan uddybe eller finde links hvis ikke du kender til det.

Medlemsavatar
bjorne42
Forum Donator
Indlæg: 248
Sted: Aabenraa

Indlæg af bjorne42 »

Hej Christoffer, mange tak for svar, så har jeg noget at gå videre med :)

Dit svar til 9)
Matematikken er bestemt min svageste side, men som jeg forstår dit regneeksempel, så vil jeg faktisk ikke kunne dæmme op for nogen af de i baggrundsteksten angivne modale frekvenser, da rummets dimensioner er "for små"?
Og ja, jeg mener netop en broadband ansorber :) Det jeg mener med at hænge ud fra væggen er, at selve det dæmpende materiale (2x5cm terrænbatt = 10cm) på hver absorber, sidder på en ramme, der kun er 5 cm tyk. Og spørgsmålet går så på, om absorberen mister sin effekt, hvis absorberens ramme ikke hænger helt ind mod muren?

Dit svar til 7)
så tænker jeg at stille dem så de peger vandret, men naturligvis skråt til siden, så de rammer øret, i stedet for at pege i lige linje mod bagvæggen, parallelt med sidevæggen, går jeg ud fra?

Dit svar til 4)
Der må jeg eksperimentere lidt, evt. lave nogle målinger når mine absorbers hænger hvor de skal.

Dit svar til 3)
Så idéen er, at massen i en cornertrap er afgørende? Altså som i, at jo længere ned i frekvenserne jeg vil absorbere, jo dybere skal laget af rockwool være i hjørnerne?

Dit svar til 2)
RFC dækker over at man i lyttepositionen har sørget for at lydregulere alle 1. refleksionspunkterne (sådan som jeg har forstået det. Altså ved loftet med clouds, på sidevæggene, og jo så også bagvæggen. Men jeg er i tvivl om, om det har en effekt eller ej, at have noget på frontvæggen bag mine højtalere? Og i tilfælde af at jeg hænger absorbers op både på for- og bagvæg, skal de så hænge direkte overfor hinanden, eller forskudt?

Ift. lytteposition, så sidder jeg midt i rummet, altså midt i mellem sidevæggene. Mit hovede er 140 cm fra forvæggen, så altså ikke i midten af rummet hvis man ser mellem for- og bagvæg. Og det her med spejl op mod væggen har jeg tænkt mig at gøre for at finde 1. refleksionspunkterne på sidevæggen, men er der også en fremgangsmåde når man skal finde det på for- og bagvæg?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ad 3: ja

Ad 2: En RFZ er ikke altid optimalt, fx kan diffusion lyde bedre end absorption lige ud for lyttepositionens sidevægge. Men ja, 1. Reflektionspunktet skal absorberes.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

bjorne42 skrev:Dit svar til 9)
Matematikken er bestemt min svageste side, men som jeg forstår dit regneeksempel, så vil jeg faktisk ikke kunne dæmme op for nogen af de i baggrundsteksten angivne modale frekvenser, da rummets dimensioner er "for små"?
Rummets dimensioner har ikke noget at sige hvad det angår. Det er primært for at vise bølgelængden på de forskellige frekvenser, og give viden om hvilken tykkelse absorber der dæmper ned til hvilken frekvens.
bjorne42 skrev:Og ja, jeg mener netop en broadband ansorber :) Det jeg mener med at hænge ud fra væggen er, at selve det dæmpende materiale (2x5cm terrænbatt = 10cm) på hver absorber, sidder på en ramme, der kun er 5 cm tyk. Og spørgsmålet går så på, om absorberen mister sin effekt, hvis absorberens ramme ikke hænger helt ind mod muren?
Absorberen vil virke uanset om rammen hænger helt ind til væggen, med de 5 cm mellemrum mellem batt og væg, eller om du vælger 10 cm (e.l.) mellemrum. Så det skal du ikke være nervøs for.


bjorne42 skrev:Dit svar til 7)
så tænker jeg at stille dem så de peger vandret, men naturligvis skråt til siden, så de rammer øret, i stedet for at pege i lige linje mod bagvæggen, parallelt med sidevæggen, går jeg ud fra?
Det er helt bestemt det bedste udgangspunkt. Så kan du altid eksperimentere med toe out, hvis du får lyst.


bjorne42 skrev:Dit svar til 3)
Så idéen er, at massen i en cornertrap er afgørende? Altså som i, at jo længere ned i frekvenserne jeg vil absorbere, jo dybere skal laget af rockwool være i hjørnerne?
Præcis. Det kræver (meget) masse for at dæmpe bass. Se på bølgelængderne i mit link fra tidligere.


bjorne42 skrev:Dit svar til 2)
RFC dækker over at man i lyttepositionen har sørget for at lydregulere alle 1. refleksionspunkterne (sådan som jeg har forstået det. Altså ved loftet med clouds, på sidevæggene, og jo så også bagvæggen. Men jeg er i tvivl om, om det har en effekt eller ej, at have noget på frontvæggen bag mine højtalere? Og i tilfælde af at jeg hænger absorbers op både på for- og bagvæg, skal de så hænge direkte overfor hinanden, eller forskudt?
Ok, så dæmpning i førstereflektions punkter. Det er jo fin.
Jeg har ikke selv erfaringer med at dæmpe på frontvæggen, dvs. bagved højtalerne. Holger eller andre kan nok sige noget klogt om det. Bass'en vil jo være tilstede i den reflektion, men samtidigt dæmper du ikke bass'en med 10cm batts i det punkt alligevel...
bjorne42 skrev:Ift. lytteposition, så sidder jeg midt i rummet, altså midt i mellem sidevæggene. Mit hovede er 140 cm fra forvæggen, så altså ikke i midten af rummet hvis man ser mellem for- og bagvæg. Og det her med spejl op mod væggen har jeg tænkt mig at gøre for at finde 1. refleksionspunkterne på sidevæggen, men er der også en fremgangsmåde når man skal finde det på for- og bagvæg?
Ja, spejlmetoden kan bruges på alle reflektioner. I princippet burde du også kunne finde næste reflektion ved at stille et spejl i 1. reflektion, og sætte et nyt spejl der fanger det første spejl. Det har jeg aldrig prøvet.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Indimellem de her svar kræves der måske lidt yderligere information. Blandt andet har Holger gode erfaringer med at lave et fuldt loft med rockfon og/eller terræn batts, som er så godt som tæt, som virker længere ned end en "løs" cloud ville. Men jeg ved dog ikke om det er muligt eller relevant i din situation her..

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Christoffer I. N. skrev:
bjorne42 skrev:Dit svar til 9)
Matematikken er bestemt min svageste side, men som jeg forstår dit regneeksempel, så vil jeg faktisk ikke kunne dæmme op for nogen af de i baggrundsteksten angivne modale frekvenser, da rummets dimensioner er "for små"?
Rummets dimensioner har ikke noget at sige hvad det angår. Det er primært for at vise bølgelængden på de forskellige frekvenser, og give viden om hvilken tykkelse absorber der dæmper ned til hvilken frekvens.
Korrekt, men i mindre rum vil det være langt mere udtalt.
Jeg har ikke selv erfaringer med at dæmpe på frontvæggen, dvs. bagved højtalerne. Holger eller andre kan nok sige noget klogt om det. Bass'en vil jo være tilstede i den reflektion, men samtidigt dæmper du ikke bass'en med 10cm batts i det punkt alligevel...
Hjørnerne bag højttalerne er netop der jeg dæmper allermest. Jeg har 70 cm Terrænbatt lagt forbandt fra gulv til loft, men i en stor "vinge", dvs. ikke bare en alm. superchunk, men over 2 meter med knæk i midten. Det tager en lille smule i bunden... optimalt set burde der være 6 meter Rockwool... :-D Heldigvis har jeg så luft uden om rummet, dvs. rum i rum uden hårde vægge.

Dimensionerne er det vigtigste i et rum, uden dem er det virkelig op ad bakke.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

I et lille, hårdt rum hvor der ikke er plads til at lave fulde vægge med absorption, så ville jeg begynde med superchunks i alle hjørner, derefter et godt loft. Min 20 cm. terrænbatts med 2-4 cm Rockfon afslutning.

Er gulvet beton, så ville jeg også lave et rigtigt gulv på kertostrøer, batts i og massiv parket (ikke klik-gulv).

Superchunks er klart den mest effektive måde at reducere basknep. Har man et lidt større rum, så ville jeg lave dem forbandt med et knæk:
http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=32&t=74735

Så kan man smide bredbåndsabsorbere op og lidt diffusion evt. bagefter.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Husk at spørge videre, hvis vi ikke fik besvaret det du havde brug for for at komme videre.

Medlemsavatar
bjorne42
Forum Donator
Indlæg: 248
Sted: Aabenraa

Indlæg af bjorne42 »

Så blev der tid til at svare. Tak for indspark indtil videre, det er en stor hjælp!

Jeg skal nok lige præcisere, at vi taler om at "få det bedst mulige" ud af et rum, der ikke kan ændres så meget på, andet end regulering og diffusion. Dermed mener jeg, at jeg ikke kan (orker) at pille loftpladerne ned og isolere der eksempelvis, ligesom at tre af væggene i rummet jo er bærende vægge.
I et lille, hårdt rum hvor der ikke er plads til at lave fulde vægge med absorption, så ville jeg begynde med superchunks i alle hjørner, derefter et godt loft. Min 20 cm. terrænbatts med 2-4 cm Rockfon afslutning.
Som det kan ses af vedhæftede billeder, er det at lave cornerchunks lidt af en udfordring, da der enten er ført kabel ned langs hjørnerne, eller som i det viste tilfælde, at fjernvarmen kommer ind i huset i netop det hjørne, så chunken bliver rimeligt omstændig at lave. Jeg har vedhæftet en tegning også jeg håber man kan læse dimensionerne på, hvor det vigtigste aspekt er, at alle cornertraps/superchunks ikke ville kunne have de samme dimensioner. Er symmetri vigtigt ift. absorption, eller handler det mere om hvilket frekvensområde der skal absorberes? (at det er ligemeget for basfrekvenser eksempelvis, men vigtigt ift mid- og high frekvenser?).

Som nævnt længere oppe sidder der et bærende T-jern parallelt med væggen, 72,5cm inde i rummet, oppe under loftet. Mine clouds skulle derfor hænge under, og undersiden af dem er lige nu i 204 cm højde. Jeg kan altså ikke rigtigt lægge mere på, uden at jeg knalder hovedet i når jeg står op :? De har samme tykkelse som mine bass traps.
Er gulvet beton, så ville jeg også lave et rigtigt gulv på kertostrøer, batts i og massiv parket (ikke klik-gulv).
Det er desværre tilfældet, men grundet rummets i forvejen lave højde, kan jeg ikke rigtigt lave gulv på strøer i rummet :(
Hjørnerne bag højttalerne er netop der jeg dæmper allermest. Jeg har 70 cm Terrænbatt lagt forbandt fra gulv til loft, men i en stor "vinge", dvs. ikke bare en alm. superchunk, men over 2 meter med knæk i midten. Det tager en lille smule i bunden... optimalt set burde der være 6 meter Rockwool... :-D Heldigvis har jeg så luft uden om rummet, dvs. rum i rum uden hårde vægge.

Dimensionerne er det vigtigste i et rum, uden dem er det virkelig op ad bakke.
Jeg kan godt se, at jeg nok ikke kommer helt udenom at skulle lave cornertraps/chunks i de to hjørner, hvis det skal have nogen effekt, men jeg mente mere, om det er vigtigt at have absorbers/bass traps, lige bag højtalerne eksempelvis? Ham her mener det er overflødigt:
. I så tilfælde ville jeg nemlig stille bordet med monitors så tæt på bagvæggen som muligt, og så bruge mine absorbers på sidevægge og bagvæggen i stedet for.
Rummets dimensioner har ikke noget at sige hvad det angår. Det er primært for at vise bølgelængden på de forskellige frekvenser, og give viden om hvilken tykkelse absorber der dæmper ned til hvilken frekvens.
Når man tænker på hvor tyk disse absorbers skal være for at tage de modale frekvenser der er i mit rum, er der vel egentlig kun to muligheder, 1) at fylde hele rummet rockwool (hvilket ikke engang er nok, hvis jeg skal op på de 6 meter som Holger skriver) :-D , eller 2) mikse alt low-end på høretelefoner, fordi man ved at alt under eksempelvis 400 Hz gengives forkert i rummet?
Absorberen vil virke uanset om rammen hænger helt ind til væggen, med de 5 cm mellemrum mellem batt og væg, eller om du vælger 10 cm (e.l.) mellemrum. Så det skal du ikke være nervøs for.
Fedt, det har jeg faktisk længe frublet over, og det gør det da i det mindste noget lettere at treate sidevæggen med de to vinduer.
Ad 2: En RFZ er ikke altid optimalt, fx kan diffusion lyde bedre end absorption lige ud for lyttepositionens sidevægge. Men ja, 1. Reflektionspunktet skal absorberes.
Jeg begynder faktisk lidt at tænke, at diffusion sådan overall er en bedre løsning for rummet, især ift. de lave frekvenser. Er det vigtigt med symmetri, i forhold til hvordan diffusorer hænges/placeres i et rum?

Jeg har vedhæftet endnu en tegning, der viser et forsigtigt bud på, hvordan jeg kunne udnytte de materialer jeg allerede har, samt med cornertraps/chunks. Er det helt i skoven? eller noget åbenlyst man burde ændre? Der er naturligvis også en masse rack gear, guitarforstærkere, synthesizere og andet hejs der kommer ind i rummet, som ikke er afbildet, det skal jo nok også diffuse noget (og gøre absorberingen til et endnu større puslespil).
Vedhæftede filer
Bud på en opstilling og regulering. Det skal selvfølgelig komme an på en prøve, om diffusoren i den angivne position har en effekt, men mest af alt er jeg stadig i tvivl om, om frontvæggen skal have treatment eller ej.
Bud på en opstilling og regulering. Det skal selvfølgelig komme an på en prøve, om diffusoren i den angivne position har en effekt, men mest af alt er jeg stadig i tvivl om, om frontvæggen skal have treatment eller ej.
IMG_3442.JPG (1022.33 KiB) Vist 1932 gange
Primært medtaget for at man kan se de mulige mål for cornertraps/superchunks, som er svært at gøre ens i alle hjørner, hvis det skal "batte" noget. de stiplede linjer er T-jernet oppe under loftet.
Primært medtaget for at man kan se de mulige mål for cornertraps/superchunks, som er svært at gøre ens i alle hjørner, hvis det skal "batte" noget. de stiplede linjer er T-jernet oppe under loftet.
IMG_3441.JPG (1017.89 KiB) Vist 1932 gange
Hjørnet til venstre for lytteposition. Rimeligt træls sted at skulle lave en cornerchunk :/
Hjørnet til venstre for lytteposition. Rimeligt træls sted at skulle lave en cornerchunk :/
IMG_3440.JPG (852.89 KiB) Vist 1932 gange

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Superchunks i hjørnerne i den ene ende er klart at foretrække, istedet for ingen superchunks.
Din plan ser fin ud, synes jeg.
Og når du har lært rummet og monitors ordentligt at kende, kan du sagtens lave lækker lyd på det. :)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Christoffer I. N skrev:... Det kræver (meget) masse for at dæmpe bass.
Holger skrev:Jeg har 70 cm Terrænbatt lagt forbandt fra gulv til loft, men i en stor "vinge", dvs. ikke bare en alm. superchunk, men over 2 meter med knæk i midten. Det tager en lille smule i bunden... optimalt set burde der være 6 meter Rockwool...
Hvad med sådan noget som stablede sandsække fyldt med sand eller grus eller muld eller sådan noget... Det må jo have en større massefylde end Rockwool. Er der nogen der ved, om det er egnet til bas-absorption i lydstudie?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

...og så får jeg lige en anden tanke: Hvad hvis man komprimerer rockwool og derved hæver massefylden... Er det ikke flexibatts de hedder de bløde? De må vel kunne komprimeres en hel del. Kunne dette være en idé, eller ville der mon være lydmæssige ulemper ved komprimeret rockwool?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvis det bliver for kompakt, så reflekterer det igen. Dutter ikke.

Terrænbatts har den perfekte kombo af luft/masse.

Medlemsavatar
bjorne42
Forum Donator
Indlæg: 248
Sted: Aabenraa

Indlæg af bjorne42 »

Superchunks i hjørnerne i den ene ende er klart at foretrække, istedet for ingen superchunks.
Din plan ser fin ud, synes jeg.
Og når du har lært rummet og monitors ordentligt at kende, kan du sagtens lave lækker lyd på det. :)
Fedt, så tror jeg, jeg starter med det,og så må jeg jo lave nogle målinger henadvejen, og måske kigge lidt på roomcorrection software. Så det kommer der nok en tråd med senere, hvis jeg ikke kan finde en her på siden :-D


Igen, tak for indspark til jer alle, jeg smider nogle billeder op i "vis dit studie" tråden, når det engang er færdigt (som om det nogensinde bliver det).

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg fik måske ikke tydeliggjort, at jeg udelukkende tænkte på bas-frekvenserne i forhold til komprimeret rockwool.
Holger skrev:Hvis det bliver for kompakt, så reflekterer det igen.
Men vil det være lige så stort problem ved meget lave frekvenser som ved høje frekvenser?

Spørgsmålet er jo, hvad der vil være det ideelle kompromis i en situation, hvor det alligevel aldrig bliver helt godt, uanset hvordan man gør - (i lille rum med hårde vægge).

Hvis man tager en situation, hvor der ikke er plads til mere end f.eks. 0,7 meter absorber, og lad os så sige, at der f.eks. er betonvæg bag absorberne, så vil det meste af bassen jo alligevel blive reflekteret ud i rummet igen, hvis det er lavet med terrænbatts, i og med at pladsen ikke er der til at lægge batts i 6 meters tykkelse.

Spørgsmålet bliver så, hvad den næstbedste løsning kunne være i forhold til et 6 meter tykt lag af terrænbatts.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja det gælder også meget lave frekvenser hvis materialet er hårdt nok. Men ellers sker det mere eller mindre proportionalt, dvs. toppen reflekteres først og mest, og så fremdeles.

Det ideelle kompromis rent materialemæssigt ligger lige omkring Terrænbatts i forhold til massefylde. Det viser Jacob Vincentz’ afhandling fra DTU.

I forhold til en mere holistisk vinkel, så er det mest ideelle ført at ændre på dimensionerne i rummet via falske vægge. Men kun til en vis grænse, da mindre rum jo heller ikke er ønskværdigt.

Har du et lidt for smalt rum, men meget aflangt, så kan det ret sandsynligt betale sig at korte rummet ned hvis der kan opnås bedre dimensioner i HxBxL for at ændre på de stående bølger og dermed udfasningerne i bunden. Derefter Superchunks, loft, gulv, absorption og diffusion.

Højttalerplaceringen er naturligvis en væsentlig faktor og ligeledes lyttepositionen. Min erfaring er at i et veldesignet rum er de 38% right on the money.

Medlemsavatar
bjorne42
Forum Donator
Indlæg: 248
Sted: Aabenraa

Indlæg af bjorne42 »

I forhold til cornertraps/superchunks, så er der ikke den samme plads i alle hjørner af mit studie, især det ene hjørne ved bagvæggen, hvor døren ind til rummet er placeret i sidevæggen ca. 30 cm fra bagvæggen.

Er symmetri vigtigt ift. størrelse af superchunks/cornertraps? eller kan de godt laves i forskellige tykkelser? kan nogle laves normale, og andre forbandte eksempelvis?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Symmetri er altid ønskværdigt, men lige med superchunks der må du bare bygge hvad der er plads til. Der gælder "mere er mere og noget er bedre end ingenting."

Medlemsavatar
bjorne42
Forum Donator
Indlæg: 248
Sted: Aabenraa

Indlæg af bjorne42 »

fedt, det må jeg bare i gang med så :)

Nyt svar