Akustik regulering af åbent rum i lejlighed

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Akustik regulering af åbent rum i lejlighed

Indlæg af mixolydisk »

Hej Lydmaskinen!

Jeg går og overvejer at prøve at dæmpe det rum jeg arbejder i, i min lejlighed.

Jeg har vedhæftet en hurtig skitsering af lejlighedens layout. Ned på tegning er gade, op er gård. Nederste højre dør er opgang, øverste højre del er køkken. Af logistiske årsager er rummet der hænger sammen med køkkenet der jeg arbejder :)

Bemærk - idéen er ikke at gøre lejligheden perfekt til lydarbejde - det meste mix osv. laver jeg i andre, mere regulerede studier.

Det meste arbejde kan jeg lave fint i lejligheden ved en kombination af lav volumen og hørebøffer. Men især bas og lav mellemtone er et kæmpe problem i lejligheden. Det er ekstremt mudret, og det er egentlig bare det jeg gerne vil have ryddet lidt op i :)

Som tegningen måske hentyder kan jeg ikke dæmpe rummet symmetrisk, ej heller dæmper hjørnene foruden ét (nedre venstre).

Jeg pønsede på fx at hænge 6 stk. 120x30 244 bass trap paneler fra https://gikacoustics.co.uk/ på venstre langside, og et par paneler på bagvæggen (midterste delevæg), hvor der er plads. Bare for at få suget et eller andet. Er det et totalt futilt foretagende? Vil den asymmetriske dæmpning gøre mere skade end gavn?

Er det i stedet loftet jeg skal igang med? Af hensyn til lejlighedens rummelighed, ville jeg helst undgå loftet - men hvis det er vejen frem vil jeg genoverveje det. Det er en klassisk lidt-for-lille-men-ok-hyggelig 50 kvm på nørrebro så jeg prøver at udnytte mine kubikmeter bedst muligt :)

Håber i kan hjælpe med et par overvejelser!
Vedhæftede filer
Screen Shot 2018-10-02 at 00.41.07 copy.png
Screen Shot 2018-10-02 at 00.41.07 copy.png (1 MiB) Vist 869 gange

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg læser det sådan at du sidder i din lytteposition og kigger ud af vinduerne, retning op på billedet, eller hvordan?

Jeg ved ikke hvor mange der har erfaring med asymmetrisk dæmpning herinde. Jeg sidder selv tættere på den ene væg end den anden, men med lige meget absorbering på begge sider.
Jeg tror umiddelbart ikke det bliver lettere at arbejde på, ved at dæmpe venstre væg.

Omkring loftet, hvor højt har du til loftet? 10-20 cm optaget af luft og dæmpning over din lytteposition kan hjælpe en god del.

Nærmest uanset hvad du finder på, kommer du ikke af med bass-problemerne.

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Lytte positionen kan lidt flyttes alt efter hvad der er bedst. Men ja, enten i retning op på billedet, eller retning venstre mod væggen.

Skal der hjørnetraps op før det hjælper på bassen eller?

Loftshøjden er ca. 2,6m. Hvis det er der dæmpning kunne hjælpe kunne jeg måske godt hænge et element over lyttepositionen.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

2.6 i højden er da ret godt! En cloud på ~2x2 meter e.l. over lyttepositionen burde rydde en del op i mellemtonen m.m. Det fikser ikke bass-problemet, men vil stadig gavne.

Ja, rockwool o.l. dæmper optimalt ved den kvarte bølgelængde. 10 cm batts med 10 cm luft til væg dæmper derfor effektivt ned til ~800-810 hz, da 800 hz har en bølgelængde (λ) omkring 40 cm. Så er matematikken derfra eksempelvis 400 hz λ=0.8m, 200 hz λ=1.6m, 100 hz λ=3.2m, osv.....

Jeg har heller ikke plads i hjørnerne, så jeg har fyldt væg til loft hjørnerne ud med 50x60 cm terrænbatt trekanter. Min bass er langt fra optimal, og bliver det aldrig i det her rum. Men jeg har da lært det nogenlunde at kende..

Hjørnetraps vil hjælpe, ja, men igen ved jeg ikke med den skæve symmetri.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

De dele af rummet man dæmper bliver jo på en måde taget lidt ud af ligningen fordi der så vil komme mindre rumklang tilbage fra de dele af.
Sagt på en ande måde: Jeg ville hellere have asymmetrisk dæmpning end asymmetrisk rumklang.

Specielt i betragtning af antallet af hjemmestudier, jeg har set, som havde for meget dæmpning (indtil til videre: nul), så ville jeg sige at det sansynligvis er en god idé at dæmpe så meget du kan komme afsted med.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar