Akustik i mini rum

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
Knord
Medlem
Indlæg: 109
Sted: Kbh

Akustik i mini rum

Indlæg af Knord »

Hej alle
Et par spørgsmål jeg håber I kan hjælpe med.
Jeg har er minirum som jeg skal have det bedste ud af.
Jeg laver elektronisk musik og vokalindspilning.
Rummet er 1.10 * 2.5 m. Så det er småt.
Jeg skal kun have et lille bord til comp/skærm/key og små monitors.
Hvordan griber jeg akustikken bedst an?
Det er jo nærmest en vokalvox man skal sidde i.
Jeg har aku skum og ecophon plader.
Skal jeg lave basstraps i alle hjørner eller kun de forreste to bag monitors.
Skal jeg gøre rummet helt dødt eller holde bagvæggen “levende” ??
Alle indspark modtages med glæde og tak.

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

Køb et par lækre hovedtlf... :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

raoul skrev:Køb et par lækre hovedtlf... :)
+1...

Baseret på at der allerede er Ecophon, så kan man næppe proppe specielt meget mere effektiv dæmpning derind, ikke engang hjørnetraps vil gøre den store forskel.

Default avatar
Knord
Medlem
Indlæg: 109
Sted: Kbh

Indlæg af Knord »

Tak for svar
Har et par ok BD pro 770 250o som fungerer fint....men ville gerne undgå, at sidde med dem på hele tiden.
Beklager hvis jeg ikke var helt klar i beskrivelsen.
Jeg har ikke sat skum/ plader op endnu.
Mit spørgsmål går mest på, skal jeg lave et så dødt rum som muligt (en fordel for vokal indspilning) eller skal jeg kun dæmpe den ene ende så der er lidt “liv”
Eller er det håbløst...set i et fritidsperspektiv?

Medlemsavatar
Hald  
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har haft et lidt større lokale i en lejlighed engang, og jeg følte at det var umuligt at lave en ordentlig lyd i pga dimensionerne. Det var først da jeg købte DT-770'erne at mine mix begyndte at lyde rimelige igen. Men første reflektion skal du have fokus på, og bagvæggen. Det der gav mest i mit rum var en cloud over mig.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Knord skrev:Tak for svar
Har et par ok BD pro 770 250o som fungerer fint....men ville gerne undgå, at sidde med dem på hele tiden.
Beklager hvis jeg ikke var helt klar i beskrivelsen.
Jeg har ikke sat skum/ plader op endnu.
Mit spørgsmål går mest på, skal jeg lave et så dødt rum som muligt (en fordel for vokal indspilning) eller skal jeg kun dæmpe den ene ende så der er lidt “liv”
Eller er det håbløst...set i et fritidsperspektiv?
Glem alt om skum.

Brug kun sten- eller glasuld af den komprimerede slags. Begynd med hjørnerne og sæt derefter et par plader op på de reflektive vægge, dvs. for-, bag, og sidevægge.

Loftet bør du dæmpe med tykke batts, hvis muligt.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2640
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Vokalindspildning kan blive drilsk. Eksperimentér eventuelt med hvor henne i rummet personen står (også selvom det kun er meget lidt der kan flyttes rundt). Der kan være forskel på om det er lidt midt i eller tættere på hjørnerne.

Rumklang i den størrelse lyder nærmest ikke som rum, men mere som om der er noget underlig EQ på optagelsen nede i bassen og mellemtonen. Så det er nok lige så meget dét man skal lytte efter, når du optager ting i det rum.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
Knord
Medlem
Indlæg: 109
Sted: Kbh

Indlæg af Knord »

Igen tak for de brugbare svar
Har væltet en væg så nu er der næsten 4 m gange 1,2m
Nok ikke meget bedre men jeg prøver, at gå med rigtig meget dæmpning med uld og også i loftet.
Så må vi se

Default avatar
Holm325@gmail.com
Medlem
Indlæg: 9

Indlæg af Holm325@gmail.com »

Jeg sælger nogle akustisk paneler hvis det kunne have interesse. Du kunne eventuelt hænge i dit loft. Har jeg selv gjort og det har hjulpet rigtig meget.

Nyt svar