Studiet flytter i kælderen

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Nullergren
Forum Donator
Indlæg: 17
Sted: Odense

Studiet flytter i kælderen

Indlæg af Nullergren »

Hej jer
Mit indeklemte hjemmestudie på 1. salen kan snart flytte i kælderen.
Men jeg har brug for jeres hjælp...
På tegningen kan I se hvordan studiet kommer til at se ud, men:
hvad skal jeg isolere med i mellem loftbjælkerne?
Hvilket gulv bør jeg ligge?
Hvad vil den bedste placering af et mix bord - som ikke er anskaffet - være?
Andre ting jeg bør overveje?

Frank
Tegning
Tegning
Studie.jpg (675.56 KiB) Vist 1898 gange

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Velkommen

Første overvejelse må værre risiko for både fugt og vand

Jeg arbejder med ejendomme, og har efterhånden set selv de tørreste kældre blive oversvømnet helt uventet grundet ændring i nedbør og grundvand

Et omfangsdræn eller en pumpe kan også svigte

Det lyder til du primært vil dæmpe, og ikke lydisolere 100 pct, det gør det hele meget meget nemmere

Er ikke ekspert i dæmpning, men der er allerede et utal af tråde, både her, og der,..

Som udgangspunkt, hellere overdæmpe, end underdæmpe,... som ugangspunkt sid på langs af rummet, f.eks. med næsen mod vinduet

Plads bag højtalere ,... de skal ikke sættes helt op mod en væg ,.. egen placering selvfølgelig mest mulig midt i rummet

Som minimum et godt tykt tæppe, effektive hjørne-traps, pletvis ekstra traps som muligt, og efter behov

Jeg ville personligt udnytte pladsen mellem loftbjælker til en effektiv dæmpning, som minimum noget med rockwoll og gips, men gerne noget endu mere "sugende", evt via hulplader yderst

Undgå plastic som dampspærer og indkapsling af støv fra isolering, lad bygningen ånde, og brug diffusionsåbne alternativer

Heldigvis er der en masse herinde der er endu klogere end mig ;-) men det var en simpel måde at gå igang sådan nogenlunde fornuftigt

Er du den akademiske type så kan du jo regne på det først, samt måle, og sikkert alligevel blive overrasket over udfaldende undervejs ,.. først og fremmest ,... LYT :-)

Der er allerede masser af tråde om DET også !!!

Do your homework, søge-funktionen er din ven
/Dub

Medlemsavatar
Nullergren
Forum Donator
Indlæg: 17
Sted: Odense

Indlæg af Nullergren »

Vi har omfangsdræn, men som du skriver kan det jo svigt - og det er trods alt for temmelig mange penge udstyr der kommer der ned...
Det der bekymrer mig mest er fugt der kunne komme op igennem gulvet. Der findes nogle Radonspærrer som isolerer mod fugt - nogen der erfaringer med dem?

Medlemsavatar
Nullergren
Forum Donator
Indlæg: 17
Sted: Odense

Indlæg af Nullergren »

Man kunne selvfølgelig give gulvet en gang Epoxy, men spørgsmålet er om det vil flytte et evt. problem ud i væggene?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Præcis grunden til jeg ikke ville bruge epoxy, og kun tæpper der kan fjernes hurtigt, alt udstyr og kabling hævet et stykke over gulvet, samt løbende kontrol af gulvet og luftfugtigheden, har i et lignende lidt mindre lokale også haft en affugter placeret permanent, den behøver jo kun køre når man ikke er til stede, samt hvis det er nødvendigt
/Dub

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

men vandet skal jo komme et sted fra for at der kan komme oversvømmelse. Hvis der er afløb i gulvet, kan du installere et med manuelt luk (eller højtvandslukke). Desuden kan man sikre kælderdøren så der ikke trænger vand ind der ved skybrud (godt nok lidt dyrt hvis det skal gøres ordenligt).
Mht opstigende fugt fra gulv, så er det vil ikke meget anderledes end gulvet i et parcelhus der ligger i en lavning eller lign.? Hvis luftfugtigheden generelt er lav/ normal dernede og kælderen er relativt skybrudssikker, burde der vel ikke være noget i vejen for at lægge gulv med dampspærrer under. Eller hvad?

En anden god ting at tænke over i forb med fugt og svamp er ventilation. Er der vinduer i kælderen?

Medlemsavatar
Nullergren
Forum Donator
Indlæg: 17
Sted: Odense

Indlæg af Nullergren »

Ja, der er vinduer.
Jeg overvejer den her: https://www.isola-platon.dk/produkter-2 ... aton-gulv/
Og så et trægulv på

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Nullergren skrev:Ja, der er vinduer.
Jeg overvejer den her: https://www.isola-platon.dk/produkter-2 ... aton-gulv/
Og så et trægulv på
Det lyder da meget fornuftigt udfra deres beskrivelse. Kender den ikke, og er i øvrigt ikke videre kompetent på området.
Jeg går selv med tanker om gulv i mit kælderlokale og har undersøgt en smule. Jeg er nået frem til at præmissen må være at de penge og den tid jeg bruger på et nyt gulv er tabt hvis uheldet er ude og det drukner i en stormflod. Derfor vil jeg budgettere derefter. Men selvfølgelig handler det alligevel om at finde den bedst mulige og mest langtidsholdbar løsning (hvis stormfloden udebliver) inden for de rammer :)

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Jeg har nu lavet studie i kælderen i mit hus for anden gang. Første gang var i et rækkehus, anden gang i en villa. Begge steder var der ingen historie med optrængende fugt, og der lugtede fint og tørt dernede (som man siger). I rækkehuset rev jeg det eksisterende pudsloft ned og satte et nyt gipsloft op imellem bjælkerne for at få mere loftshøjde. Med rockwool og dampspærre i etageadskillelsen. Det fungerede akustisk rigtig fint, fordi bjælkerne brød meget af lyden. Begge steder lagde jeg gulvtæppe, fordi evt fugt kan trænge op igennem det, og så tænkte jeg også, det var bedre for akustikken, når det nu var rå betonvægge. Og så lavede jeg nogle akustikpaneler af trærammer, rockwool og stof og hængte op på strategisk udtænkte steder.

Det har fungeret rigtig godt til øvning, indspilning og produktion, men det er ikke verdens bedste mix-rum.

Medlemsavatar
Nullergren
Forum Donator
Indlæg: 17
Sted: Odense

Indlæg af Nullergren »

Dagen i går gik med at rive det gamle loft ned - host!
Det her kælderrum er meget tørt og jeg tror at udgifterne ved at sikre det i hoved og r.. uden at man kan være sikker på noget som helst, er for store.
Jeg tror jeg nøjes med at udbedre de skader - og en enkelt overraskelse - der er i gulvet.
Men hvilket gulv bør jeg så ligge ovenpå - er træ ikke det bedste når jeg bruger mit studie mest til mix?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Din forsikring dækker formentlig ikke, hvis dit trægulv i kælderen bliver ødelagt af en vandskade.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Nullergren
Forum Donator
Indlæg: 17
Sted: Odense

Indlæg af Nullergren »

Det bør jeg selvfølgelig undersøge, men hvilken gulvbelægning på jeg vælge i forhold til akustikken?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Se det er der andre, der kan råde dig meget mere kompetent om

Lige præcis vandskade på trægulv i kælder havde jeg til gengæld erfaring med
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Simonfromsidney
Forum Donator
Indlæg: 314
Sted: Ryomgård

Indlæg af Simonfromsidney »

Generelt er kældre opført før år 2000 ikke fugtsikre, heller ikke i gulvkonstruktionen. Jeg ville ikke binde an på at lave en fugtspærre i gulvet, men lave hele opbygningen så diffusions åben som mulig og etablere balaceret ventilation styret af en hygrostat. I min kælder (som jeg arbejder på endnu) har jeg haft seriøse vand problemer som blev løst med jeg måtte gravede ind under huset for at lave dræn. Der var en vandåre i et vandførende lag.

Jeg havde trægulv før lagt af forrige ejer og det var pil rådent visse steder, selv med fugtspærre under.
Jeg lader nu betongulvet stå råt med støvbinder på og løser akustikken i loft og vægge.

Jeg havde overvejet en ren epoxy maling på gulvet, men de er diffusion lukkede, selvom fabrikanterne har typer de påstår er åbne.
Med venlig hilsen

Morten
Udstyr: Lidt af hvert.

Medlemsavatar
Nullergren
Forum Donator
Indlæg: 17
Sted: Odense

Indlæg af Nullergren »

Jeg har fulgt med i dit projekt - det er noget af en opgave...

"Jeg lader nu betongulvet stå råt med støvbinder på og løser akustikken i loft og vægge." det er også en mulighed - men kan jo smide et par løse Ikeatæpper hest og pist...

Nyt svar