Lydisolering og økonomi

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
dolbe
Medlem
Indlæg: 223

Lydisolering og økonomi

Indlæg af dolbe »

Jeg planlægger at bygge et studie/øvelokale på godt og vel 50 m2.

Væggenes opbygning lyder på: masse (2xgibs eller fermacell), isolering, 10 cm luft, isolering, masse.
Til isolering skal terrænbats være det bedste, har jeg læst mig til.

Spørgsmålet er, om det er nødvendigt, eller om jeg kan nøjes med almindelige bats.

Jeg vil gerne have så meget lyddæmpning som muligt, da jeg bygger i tæt på naboer.
Grunden til spørgsmålet er, at terrænbats koster fire gange så meget som almindelige bats, og hvis det skal i vægge, lofter og evt. gulv, bliver det sindsygt mange penge.

Der bliver støbt fundament, og loftet tænkes opbygget på samme måde som vægge, dog med rockfon inderst.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Spændende projekt. Kan ikke svare på hvor stor forskellen er, men jeg ville klart vælge flexibatts inde i væggen. Terrænbatts er muligvis lidt bedre på papiret, men i praksis (n dB dæmpning) tror jeg ikke at forskellen er så stor at det kan betale sig med prisforskellen. Udgangspunktet bør i øvrigt være at total isolering er utopi.
Tænker du i øvrigt over flydende gulv ovenpå det støbte? Jo færre rigide forbindelser der er mellem inder- og ydervæg desto bedre. Så det bedste vil være at lave en form for flydende gulv med en afstand til ydervæg og så bygge indervæggene ovenpå dette.

Default avatar
dolbe
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af dolbe »

Tak Madelaire.

Jeg forestiller mig bestemt flydende gulv oven på det støbte, og ligeså afstand mellem inder- og yderrum.

I den forbindelse er jeg meget modtagelig over for tips, tricks og materialevalg når det kommer til at gøre det inderste rum stabilt. Det kan jo ikke undgås at skulle forbindes med yderrum for stabilitet, men hvordan gør jeg det mest hensigtsmæssigt?

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

dolbe skrev:Det kan jo ikke undgås at skulle forbindes med yderrum for stabilitet, men hvordan gør jeg det mest hensigtsmæssigt?
Er du sikker på det? Har ikke prøvet at bygge sådan en helrumskonstruktion før, men jeg forestiller med at du godt kan lave en inderkonstruktion der er stabil i sig selv. Jeg ville godt turde forsøge med at bygge fire vægge af reglar (ca 9,5 x 4,5 cm) som er noget kraftigere en alm skillerumslægter. Væggene bliver sat godt og sikkert sammen og fastgjort til det flydende gulv. Overlæggere til loft ville jeg lave af noget kraftigere træ, kan ikke huske hvad det hedder, men måler ca 15 x 6 cm. Så tror jeg du kan få en stabil konstruktion uden at fastgøre til ydervægge. Men det er et fuldstændigt gratis (for mig) forslag. Er ikke tømrer eller noget andet sejt i den dur, men har bygget en del og ville umiddelbart selv gribe det sådan an.
Derudover lige et generelt tip til hvis du planlægger at bygge et helt gipsrum: tag højde for om du skal hænge ting op på væggene og hvor. Jeg synes gips er noget rod at fastgøre i. Så kan man enten planlægge lægteskeletet efter det eller sætte fx en spånplade under gipsen.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

dolbe skrev: Jeg vil gerne have så meget lyddæmpning som muligt, da jeg bygger i tæt på naboer.
Grunden til spørgsmålet er, at terrænbats koster fire gange så meget som almindelige bats, og hvis det skal i vægge, lofter og evt. gulv, bliver det sindsygt mange penge.

Der bliver støbt fundament, og loftet tænkes opbygget på samme måde som vægge, dog med rockfon inderst.
Terrænbatts er klart mest effektivt, hvis vi taler lydregulering.

Men nu siger du lydisolering... og lydisolering har ikke så meget at gøre med bare at smide bedre/mere Rockwool i. Lydisolering handler også om afklobling, dvs. at fjerne den direkte kobling mellem det indre rum og det ydre rum.

Du skal altså fokusere på at lyden ikke kan forplante sig gennem den indre struktur ud til den ydre struktur.

Derudover vil lyden fise ud hvor rummet er svagest konstrueret, dvs. du kan bruge 2 meter tyk Rockwool hele vejen rundt i rummet, men lyden vil fise lige ud og generere naboerne gennem døren og sprækkerne.

Løsningen er et rum-i-rummet løsning.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Holger skrev:.

Løsningen er et rum-i-rummet løsning.
Jeg tror nu også det er det han har tænkt sig :)

Edit: Holger, er dit studie egentlig rum-i-rum? Hvis ja, er indervæggene på nogen måde forbundet med yder-ditto? Eller kan det “bære sig selv”?

Default avatar
dolbe
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af dolbe »

Planen er rum-i-rum.

Spændende tanker om at inderrum selv skal kunne “holde balancen”.
Det må jeg drøfte med min tømrer.

Jeg har researchet mig til konstruktionen masse-iso-luft-iso-masse.
Hvis ikke det e den mest effektive lydisolering, vil jeg meget gerne blive klogere.

Lydregulering forestiller jeg mig skal ske når jeg har et rum.
Jeg er åben over for råd til om jeg bør gøre noget konkret i forbindelse med byggeriet, for at optimere akustikken/lydregulering.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

dolbe skrev: Jeg har researchet mig til konstruktionen masse-iso-luft-iso-masse.
Hvis ikke det e den mest effektive lydisolering, vil jeg meget gerne blive klogere.
Den er god. Alternativet er bare masse - og så meget af det. Men med din konstruktion undgår du samtidig at svingninger i indervæggene overføres til ydervæggen. Men du skal som sagt tænke dig om med gulvet afhængig af hvor tykt det støbte bliver. Kan ikke give dig nogen tærskelværdi, men jeg har tidligere læst at hvis et støbt gulv er tykt nok vil flydende gulv være overflødigt. Omvendt skal du stadig tænke over at indervæggene bør være “flydende” hvis du vil undgå en rigid forbindelse til ydervæggen.
dolbe skrev: Lydregulering forestiller jeg mig skal ske når jeg har et rum.
Jeg er åben over for råd til om jeg bør gøre noget konkret i forbindelse med byggeriet, for at optimere akustikken/lydregulering.
Det kommer an på hvor meget plads du har. Hvis du kun har de 50 kvm giver det lidt sig selv. Men hvis du har plads til at lege med rummets udformining kan det være en ide at planlægge det med så få parallelle flader som muligt. Det kan potentielt spare dig for rigtigt meget besvær med stående bølger og dermed forstærkninger hhv udfasninger i frekvensspektret.

Default avatar
dolbe
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af dolbe »

Tak for dine gode kommentarer, madelaire.

Nyt svar