Nyt studie, problemer med bund.

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
Repro
Medlem
Indlæg: 2

Nyt studie, problemer med bund.

Indlæg af Repro »

Hej Lydmaskinen

Jeg er lige flyttet i nyt studie og jeg har en del problemer med akustikken.
Det cirka 32m2 og dimensionerne er cirka 5.3m bredt, 6m langt og 2.5m højt rum, dvs det er næsten kvadratisk men ikke helt.
Rummet er bygget som rum-i-rummet, med et lag gibsvæg, isolerings materiale, luft, isolerings materiale og endnu et lag gipsvæg.
Mit setup står i midten af den korte væg. Højtalerne har samme afstand til sidevæggene og bagvæggen, de er placeret cirka en halv meter fra væggen.

Det største problem og det jeg gerne vil have løst først, er at jeg næsten ikke får den laveste oktav med i sweetspottet.
Det er ret kritisk for mig da jeg primært arbejder med Elektronisk musik der er ret bastungt. Hvis jeg ruller ind i midten af rummet, kan jeg høre sub portionen, men det er lidt uhensigtsmæssigt for mig. Desuden er her en del decay.

Jeg vil i første omgang sætte nogle batts op jeg har fået foræret, og se hvad det gør. Battsne er cirka 5cm tykke. Jeg havde tænkt mig at prøve at sætte dem ved spejlpunkterne. Jeg håber på det hjælper på klangen herinde, men jeg forestiller mig bare ikke at det er nok til at flytte subben derhen hvor jeg gerne vil have den.

Jeg har tænkt på om jeg skal ud i at prøve at ændre dimensionerne i rummet. Jeg har overvejet at bygge nogle vægge lidt alá sådan nogle man stiller rundt om et trommesæt for at skærme det af. Så ville jeg prøve at justere rummets bredde så det blev mere rektangulært. Jeg ville bare bygge vægge uden nogen form for absorbtion, så jeg kunne starte med at sætte dimensioner, og så ville jeg behandle derfra. Er der nogle herinde der har god erfaring med den slags, eller har andre forslag?

Håber at høre fra jer :))

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

5 cm eller 10 cm batts gør intet for de problemer du har i bunden. Måske hvis du laver et komplet loft med 10 cm batts. Men du har jo desværre ikke meget at tage af i højden.

Når du siger den nederste oktav, er det så fra 25 til 50 hz, eller hvordan? Hvad hvis du sweeper frekvenser i den oktav, er det virkeligt hele oktaven der forsvinder?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Lav en tegning med mål og placering af dine ting, evt også billeder, så er det nok lidt nemmere at forestille sig i forbindelse med forslag.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Repro
Medlem
Indlæg: 2

Indlæg af Repro »

Jeg får lavet nogle tegninger og taget nogen billeder asap. :)

I mellemtiden, vil jeg meget gerne høre om der er nogen der har erfaring med at ændre dimensionerne på deres rum, ved at sætte skillevægge op, alá dem man bruger til at afskærme trommesæt f.eks.
Altså f.eks gipsplader eller træplader, der står oprejst på nogle fødder.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg skyder på at du skal have bass traps i alle hjørnerne.
Det fylder af helvede til men det virker.

De der batts vil nok mest gøre noget ved det der "decay". (Rumklang lidt længere oppe i frekvens.)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar