Akustikforbedring i stue, ikke prof lydstudie (HJÆÆLP!!)

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
Basviola
Medlem
Indlæg: 2
Sted: København

Akustikforbedring i stue, ikke prof lydstudie (HJÆÆLP!!)

Indlæg af Basviola »

Hej

Jeg har købt nogle canvas print på alibaba og er netop på vej ud og hente noget træ til rammer jeg vil spænde billederne op på.

Min plan er at købe noget lydabsorberende skum også fra aliexpress, og sætte dette ind i rammen bag billederne, jeg har også overvejet gamle håndklæder eller rockwool!

Imidlertid er jeg begyndt at sætte mig lidt ind i akustikforbedring, er netop blevet færdig med som Design og innovation's ingeniør fra DTU, men det her er helt felt for sig selv, inden for ingeniørvidenskab, med et hav af nye fagudtryk kompliceret teori. Hvorfor jeg søger hjælp her hos jer.

Jeg har ca. 8 print, som vil udgøre godt 50% af arealet på den ene af to parallelle vægge i vores stue. Jeg forestiller mig at at rammerne/billederne i sig selv vil have en lille diffuser effekt, og at et lydabsorberende materiale bag canvas kan gøre resten.

Jeg er dog lidt bekymret for at der ikke kan trække nok luft gennem det canvas billederne er printet på, og jeg dermed kun opnår den relativ lille diffuser effekt ved at der hænger "ting" på vægen, og at indsættelse af absorberende materiale blot vil være spild af tid og penge?
Når jeg tager canvas op til munden for forsøger at puste igennem kræver det en hel del kraft at få luft til at passere igennem! Jeg håber høje frekvenser fra børne stemmer alligevel vil trænge igennem og energien dermed kan blive omsat i materialet bag canvas?

Som absorberende materiale overvejer jeg, som sagt, skum panelerne fra aliexpress, eller rockwool beklædt med pladevat og stof bagerst. Er dog lidt bekymret for sidstnævnte grundet børn og en støvallergiker som kone. Selvom jeg allerede har læst der ikke burde være de store problemer! :-)
Gamle håndklæder kunne fikseres med velcro, hvilket giver mulighed for afmontering og vask, hvilket kunne være en fordel for den del af indeklima aspektet.


Formålet med projektet er ikke at få en fuldstændig naturlig akustik, som mange sikkert går efter ift. lydstudie m.m. men derimod at gøre rummet mere behageligt, da børnene godt kan blive temmelig højlydte til tider.

Er jeg helt galt på den her, eller nogenlunde på sporet?
Min kæreste vil gerne have jeg også spørger om det kan betale sig at sætte nogle skumpaneler op under vores spisebord? Vi er ikke så meget for at tage loftet i brug!

Håber nogle havde mod på at læse den mindre roman, og på forhånd tusind tak for din hjælp og indsigt!

Mvh. Nicolaj og Sara :-)

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Hvad er skumpaneler fra aliexpress?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

I mit daglige arbejde, står jeg bl.a også for velfærd og trivsel hos vores medarbejdere på diverse kontorer.

Hvor lokalernes akustiske egenskaber har givet anledning til problemer, er der til dels sat sådan nogle "akustikprint" op på væggene a la de her (kan ikke huske præcist hvilken leverandør):

https://www.lasertryk.dk/produkter/dat/ ... hMEALw_wcB

Dels er der sat løshængende Ecophon-plader op i loftet.

Det hjælper meget på at dæmpe på "snakkefrekvenserne" og almen støj.

Hvor tæt på dine løsninger vil komme, kan man jo kun gisne om. Men jeg vil tro, at du er på rette vej.

Men ellers er puder, tæpper, gardiner (og man kan godt finde løsninger der, der kan anvendes af støvallergikere) samt store møbler også gode til at give god akustik.

Endelig er der muligheden for at sætte plader i loftet såsom Troldtekt eller lign såsom: https://www.jemogfix.dk/traebeton-loftp ... 5/9049872/

Det sidste ser man jo ofte i børneinstitutioner og grisestalde.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Basviola skrev:Hej

Jeg har købt nogle canvas print på alibaba og er netop på vej ud og hente noget træ til rammer jeg vil spænde billederne op på.

Min plan er at købe noget lydabsorberende skum også fra aliexpress, og sætte dette ind i rammen bag billederne, jeg har også overvejet gamle håndklæder eller rockwool!
Nu skriver du ikke hvor dybe rammerne er, men jeg vil anbefale at du bruger tynde Rockwool Flexibatts eller skærer dem tynde selv og sætter ind i stedet. Væsentligt bedre dæmpningseffekt end skum eller håndklæder.
Jeg har ca. 8 print, som vil udgøre godt 50% af arealet på den ene af to parallelle vægge i vores stue. Jeg forestiller mig at at rammerne/billederne i sig selv vil have en lille diffuser effekt, og at et lydabsorberende materiale bag canvas kan gøre resten.
Jeg tror ikke man kan tale om reel diffusionseffekt, hvilket kræver langt mere struktur og variation i dybden, men du vil derimod kunne absorbere lidt top/mellemtone med canvasrammerne, og især hvis du kommer lidt Rockwool ind bag.

Sådanne rammer vil uden Rockwool ikke dæmpe særligt meget andet end tage lidt top og reducere slap-ekko (hvilket også kan være fint), men sæt Rockwool i og de vil dæmpe lidt mere i taleområdet, dog ikke i bunden hvor det runger.
Jeg er dog lidt bekymret for at der ikke kan trække nok luft gennem det canvas billederne er printet på, og jeg dermed kun opnår den relativ lille diffuser effekt ved at der hænger "ting" på vægen, og at indsættelse af absorberende materiale blot vil være spild af tid og penge?

Når jeg tager canvas op til munden for forsøger at puste igennem kræver det en hel del kraft at få luft til at passere igennem! Jeg håber høje frekvenser fra børne stemmer alligevel vil trænge igennem og energien dermed kan blive omsat i materialet bag canvas?
Rockwoolen skal nok hjælpe lidt længere nede, men stadig kun i mellemtonen.

Igen vil der ikke være tale om diffusion, men om absorption.
Som absorberende materiale overvejer jeg, som sagt, skum panelerne fra aliexpress, eller rockwool beklædt med pladevat og stof bagerst. Er dog lidt bekymret for sidstnævnte grundet børn og en støvallergiker som kone. Selvom jeg allerede har læst der ikke burde være de store problemer! :-)
Gamle håndklæder kunne fikseres med velcro, hvilket giver mulighed for afmontering og vask, hvilket kunne være en fordel for den del af indeklima aspektet.
Håndklæder samler fugt og har lagt mere kemi i sig end Rockwool. Jeg er multiallergiker og meget sart, og så længe Rockwool'en lige får gasset af et par dage udenfor først - 100% indeklimavenligt.

Pladevattet kan du springe over, det bruger man kun for at få en pæn underflade før tyndt stof. Ligegyldigt i din situation og det er brændfarligt, modsat rent Rockwool.
Min kæreste vil gerne have jeg også spørger om det kan betale sig at sætte nogle skumpaneler op under vores spisebord? Vi er ikke så meget for at tage loftet i brug!

Håber nogle havde mod på at læse den mindre roman, og på forhånd tusind tak for din hjælp og indsigt!
Ja, det kan kun betale sig at sætte nogle paneler op der - men ikke af skum.

Skum er generelt noget crap. Det er ueffektivt, grimt og det gulner med tiden og går i forbindelse med limen, så det opløses. Og det er normalt ikke brandsikkert.

Til det formål du nævner i loftet bør du købe allerede hvidmalede Rockfon (eller Echofon) plader til såkaldt direkte montering uden behov for skinnesystem. Effektivt og relativt pænt.

Default avatar
Basviola
Medlem
Indlæg: 2
Sted: København

Indlæg af Basviola »

Tusind tak for jeres hurtige svar. Jeg har efterhånden fået ro i sjælen omkring rockwool.

Angående skum paneler fra aliexpress, så fandt jeg også hurtigt ud af at skum ikke er vejen frem, det frister bare lidt, da de er utroligt billige... hvilket der så også er en grund til. Tak for at det blev skåret ud i pap for mig.

Jeg vil overveje de ovenfor nævnte plader til loft, men har besluttet først at bevæge mig denne vej hvis jeg/vi ikke er tilfredse med akustik forbedringen efter de hjemmebyggede billedrammer med "afdampet" rockwool som absorberende materiale.

Hvis der bliver træ til overs bygger jeg en absorber der kan sidde under vores spisebord.

Mange tak igen :-)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Vores naboer har moderniseret en gammel mejeribygning, og akustikken var skrækkelig, de løste det med troldtekt hvor det ikke var så synlig, og store dæmpebats (tænker trærammer med rockwool og hvidt stof) hængende ned fra loftet, det er faktisk ganske okay derinde på trods af rummets kæmpe størrelse.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar