Hans roder med akustikken i sit hjemmestudie

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Hans roder med akustikken i sit hjemmestudie

Indlæg af SustainerPlayer »

Dette bliver nok en lang og ævlende tråd, der kommer til at spænde over lang tid.
Så jeg forstår godt, hvis læserne allerede står af.

Men gode råd, korrektioner mm er velkomne undervejs, da jeg mest ser det her som en læringsrejse.

Oh boy. Så kaster jeg mig ud på dybt vand. Jeg har læst omkring her - og på det ganske internet om akustik, målinger and whatnot.
Når det hele tiden er på et forståelsessvært (ja, det er et ord nu) teoretisk plan, så bliver det hurtigt uoverskueligt.

Jeg sidder i et ubehandlet rum på førstesalen i en 1 1/2 plans villa. Jeg skal nok få lavet en tegning senere. Men dvs. skråvægge fra 86 cm og op, to vinduer og en dør - og ikke mindst en masse andre ting, da det også er husets pulterkammer, samt guitarværksted :shock:

Jeg har besluttet for at tage det i etaper. Så først vil jeg prøve at måle de forhold, jeg har nu. Og så undervejs, når jeg laver forbedringer.

Så første omgang er at lære Room EQ Wizard-programmet at kende.

Jeg har brugt denne video, som udgangspunkt:



Jeg er klar over, at det optimale er, at måle i et tomt rum, og så tage det derfra. Det kommer ikke til at ske, da der i så fald skal flyttes absurde kilo og kubikmeter af skrammel.

Så her de spæde resultater i bunden - som man siger ...
Udgangspunkt_graf.png
Udgangspunkt_graf.png (159.81 KiB) Vist 1478 gange
Og waterfall-grafen:
Udgangspunkt_waterfall.png
Udgangspunkt_waterfall.png (408.15 KiB) Vist 1478 gange
Første projekt bliver at få en cloud op i rummet. Mere herom senere.
Senest rettet af SustainerPlayer man 18. feb 2019 16:25, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Spændende, jeg følger med

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mere nørderi.

Et af elementerne i at måle rummet op, er at kalibrere Room EQ Wizard-programmet. Det kræver bl.a. en SPL-måling.

Jeg har prøvet researche "billige" SPL-metre, men de havde alle det samme problem som diverse apps til mobiltelefonen - de skal kalibreres. Og rigtigt gode SPL-metre koster ca. det samme, som jeg havde tænkt mig at bruge, på at forbedre akustikken i mit musikrum. Så ... no go.

Så har jeg prøvet at researche, om der en ball-park DIY-metode til at kalibrere en app. Og i denne forbindelse faldt jeg over dette et studie via denne side:

https://elacin.com/blog/elacin-wiki/how ... eter-apps/

Som henviser til dette studie:

https://asa.scitation.org/doi/pdf/10.1121/1.4865269
(Advarsel - siden giver udslag på manglende sikkerhed, så jeg har vedhæftet studiet, som PDF her, så andre ikke behøver løbe risikoen).

Hovedresultatet er:
Skærmbillede 2018-03-30 kl. 18.28.17.png
Skærmbillede 2018-03-30 kl. 18.28.17.png (65.29 KiB) Vist 1477 gange
Og med forbehold for forskelligt hardware (jeg har f.eks en iPhone 8+ og en Samsung S5 at teste med, se PDF'en for at se hvilke telefoner studiet har anvendt), så er følgende apps - Noise Hunter, NoiSee og SoundMeter - indenfor den magiske +/- 2 dBA-grænse indenfor a-vægtet målinger. Og hvor SoundMeter over all må siges at være en slags vinder.

SoundMeter kan hentes i en reklame-udgave og det koster sølle 9,- at fjerne reklamerne.

Det er nok det bedste man kan gøre, som et prisbilligt DIY-alternativ til et prof SPL-meter. Jeg ser ingen grund til at købe et "billigt" hardware-meter, da det på ingen måde vil være mere præcist.
1.4865269.pdf
(709.42 KiB) Downloadet 61 gange
Senest rettet af SustainerPlayer man 18. feb 2019 16:27, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Du kan låne et af mig. Jeg har købt for nyligt. Jeg synes, hardware meteret giver noget mere stabile og troværdige målinger end jeg har kunnet få en app til.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Smittefar skrev:Du kan låne et af mig. Jeg har købt for nyligt. Jeg synes, hardware meteret giver noget mere stabile og troværdige målinger end jeg har kunnet få en app til.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Tak. Det er pænt af dig. Hvilket meter er det? Og er det kalibreret? :)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er et voltcraft SL-200, og ja, jeg mener, det er kalibreret
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Spændende Hans...

Vil følge det når jeg nu engang imellem forvilder mig herind...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Det er ikke så vigtigt at lydtryks kalibrere REW. Hvis bare det er indenfor 5-10 db er det fint. Jeg brugt en app til min samsung S II.
Vigtigere er at bruge den samme mikrofon som helst skal være kugle, og være lidt anal med at ramme samme måle placering, some regel der hvor dit hoved vil være.
Du skal også zoome ind på db skalaen så du kun ser et spænd på ca 30-40 db. på den kurve du har postet et sted mellem 30-80 db. Når du har kalibreret rew bare nogenlunde vil du ligge omkring 50-90 db.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Tak for svar. Jeg vender tilbage til REW-målingerne senere, for situationen har udviklet sig lidt siden sidst. :)

1. Mine nye Equator D8 MkII skulle komme fredag, og kan lige så godt bruge dem til målingerne fremadrettet.

2. Jeg har købt nogle Rockfon Koral (1200x600x100) batts billigt på DBA - og de kommer til at blive brugt til loft/cloud og til vægabsorbere. De har følgende karakteristik:
Skærmbillede 2018-04-04 kl. 19.22.34.png
Så kommer jeg uden om "madras i loftet"-designet, jeg gerne vil undgå - se evt:

http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=15&t=76087

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Meget senere

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ja - jeg løj ikke i OP. :-D

Men måske snart 8-)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Og så gik der "lidt" tid :dollargrin:

Der er så sket en masse siden trådstart. Jeg fik bygget cloud og absorbers af de føromtalte Rockfon Koral (1200x600x100) batts.
IMG_0483.jpg
IMG_0483.jpg (2.49 MiB) Vist 1834 gange
Jeg byggede en træramme i 180 x 240 cm til clouden:
IMG_0527.jpg
IMG_0527.jpg (3.37 MiB) Vist 1834 gange
Den blev hængt op i kæder. Et sindrigt system, så jeg ene mand kunne få clouden hængt op. Ideen var at man montere kæderne i den ene side i mens clouden stadig står på gulvet og så løfter op og hægter fast i den anden side. Derefter løfter man hvert kædepunkt en 3-4 kædeled ad gangen - og på den måde "kravler" clouden op i loftet.
IMG_0541.jpg
IMG_0541.jpg (2.28 MiB) Vist 1834 gange
Det gik næsten også som planlagt. Men desværre vred clouden sig da jeg løftede den op for at hægte første kæde på i den anden side, så hjørnerne gik fra hinanden. Det er rent kosmetisk - men irriterende. :evil:
Man bør være to til at løfte op i de to frie hjørner. Men stædig er jeg jo :dollargrin:
IMG_0551.jpg
IMG_0551.jpg (2.31 MiB) Vist 1834 gange
Men op kom den - som man siger :wink:

Jeg byggede små rammer til de væghængte absorbers:
IMG_0550.jpg
IMG_0550.jpg (3.28 MiB) Vist 1834 gange
IMG_0554.jpg
IMG_0554.jpg (1.72 MiB) Vist 1834 gange
IMG_0562.jpg
IMG_0562.jpg (3.44 MiB) Vist 1834 gange
Så langt så godt. Men som det tit sker, så udviklede projektet sig. Jeg var lidt led og ked af alle de der plastikopbevaringskasser, og havde brug for lidt mere Feng Shui. Så det endte med, at jeg købte en røvfuld IKEA køkkenelementer og absurd mange skuffer (god måde at udnytte skabspladsen optimalt) og satte op i siderne under skråvæggene:
IMG_0592.jpg
IMG_0592.jpg (1.39 MiB) Vist 1834 gange
IMG_0599.jpg
IMG_0599.jpg (1.6 MiB) Vist 1834 gange
Mellemrummene mellem absorbers på skråvæggene blev udnyttet til at hænge alle mine guitarer op. Nok ikke lige efter akustikbogen - men der skal også være noget udsmykning og noget LEAN! (man kan hurtigt nuppe en guitar ned af væggen).
IMG_0658 2.jpg
IMG_0658 2.jpg (1.38 MiB) Vist 1834 gange
IMG_0659.jpg
IMG_0659.jpg (1.11 MiB) Vist 1834 gange
Jeg benyttede Woodies Guitar Hangers: https://www.thomann.de/dk/woodies_stati ... g_bas.html, som er næsten usynlige og systemet har fungeret upåklageligt.

Billede

Billede

Billede

Billede

Det er blevet et dejligt sted og det har virkeligt boostet min lyst til at lave musik - og har da også sat gang i min produktion. Jeg prøver jo at udgive et nummer med video und alles ca. en gang om måneden. Se evt. https://www.youtube.com/noncommittal og indtil videre er jeg "foran" frem til maj!

Jeg overvejer at lave nogle radiatorskjulere/traps - men har ikke lige fundet designet endnu. Jeg overvejer også at bygge en konsol - men det er også stadig på designstadiet.

Nå ja - så mangler jeg også at lave Room EQ Wizard målinger i rummet efter al ombyggeriet :wink:

Stay tuned! :-D

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Cool nok Sustainer, jeg subscriber lige for at se noget mere af det studie.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det ser sgu godt ud Hans

De der Rockfon batts ser ret fede ud - Er det bare som et 'batt' med en lidt pæn forside? Har du malet på dem, eller hænger de bare 'rå' ud mod værelset.

De der guitarophæng. Det ser næsten ud til, at man altid skal hænge den samme guitar op samme sted, og at man skal være rimelig grundig når man måler op til at placere de to dele af ophænget. Gav det problemer?
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Smittefar skrev: De der Rockfon batts ser ret fede ud - Er det bare som et 'batt' med en lidt pæn forside? Har du malet på dem, eller hænger de bare 'rå' ud mod værelset.
IMG_0482.jpg
IMG_0482.jpg (1.9 MiB) Vist 1796 gange
De er leveret med "finish" - så de er rå. De er dog desværre også meget sarte i overfladen. Så jeg har fået "dented" dem nogle gange. Du ved guitarhoveder, mikrofonstativer man lige skal flytte, fotostativ der lige skal slås sammen. :lol:

Alt sammen en del af charmen. Man kan dog godt reparere med lidt maling og gefühl.

Men patina er jo også en værdi!
Smittefar skrev: De der guitarophæng. Det ser næsten ud til, at man altid skal hænge den samme guitar op samme sted, og at man skal være rimelig grundig når man måler op til at placere de to dele af ophænget. Gav det problemer?
Ja - altså Stratocastere kan jo skiftes ud med hinanden. Men ikke med en Explorer!

Men de kan allesammen hænges op. Og for den sags skyld i loftet, hvis man synes det er fedt.

Nu er jeg jo qua mit arbejde vant til at hænge alt muligt op, så jeg synes ikke det var særligt udfordrende.
Jeg bestilte først et sæt - bare for at teste det af. Men det er som sagt et rigtigt godt system.

Jeg skulle lige lave et dybere afstandsstykke, da guitarerne gerne ellers vil rotere om deres egen akse, når de hænger på en skråvæg. Det kan man se på et af billederne ovenfor.

Men eller er det nemt - og der er justeringsmuligheder, så man behøver ikke mikrometernøgle og lasermål. Bare ganske almindelig omtanke.

Med det her system kan man hænge guitaren på alle flader og i alle vinkler inkl. på hovedet.

Det er ret cool.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Cool - tak for info.

Jeg ved ikke helt med de der ophæng. Jeg må indrømme, at min track record med at hænge ting på vægge ikke er fantastisk god.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Smittefar skrev:Jeg må indrømme, at min track record med at hænge ting på vægge ikke er fantastisk god.
:-P

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

SustainerPlayer skrev:
Billede

Billede

Det er blevet et dejligt sted og det har virkeligt boostet min lyst til at lave musik - og har da også sat gang i min produktion. Jeg prøver jo at udgive et nummer med video und alles ca. en gang om måneden. Se evt. https://www.youtube.com/noncommittal og indtil videre er jeg "foran" frem til maj!
Ser dejligt ud.

Kan du mærke en forskel i lyden til det bedre? Måske mest i mellemtonen/toppen og lidt i bassen?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Holger skrev:
Ser dejligt ud.

Kan du mærke en forskel i lyden til det bedre? Måske mest i mellemtonen/toppen og lidt i bassen?
Tak.

Ja - absolut.

Men nu er alt jo så også skiftet - incl monitors.
Men første åbenbaring var jo, at alt jeg havde mixet/"masteret" før lød af h.t. :dollargrin:

Så det alene tager jeg som et godt tegn.

Og det er bare så meget bedre at opholde sig i "rent akustisk". Ørene bliver mindre trætte.

Nyt svar