Akustikregulering, Frekvensmåling af rum - og hvad så herfra?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
Jens Larsen
Medlem
Indlæg: 361

Akustikregulering, Frekvensmåling af rum - og hvad så herfra?

Indlæg af Jens Larsen »

Hej i forummet.

Jeg er omsider nået dertil, at der er overskud til at få gjort noget ved mit arbejdsrum mht. akustikken.

Jeg har et kælderrum der er indrettet som mit arbejdsrum - tør jeg næsten kalde det studie... (Mix af musik jeg har optaget andre steder og videoredigering)

Det er 2m højt, 3,5 m bredt og 4meter langt. Kælderfilt på gulvet, pudset loft, og profilbrædder uden noget dæmpning bagved på væggene, med undtagelse af væggen bagved højtalerne der er lavet af mursten. Højtalerne (Klein & Hummel O300 - med flad EQ) er placeret med 60cm til bagvæg og 60cm til sidevæg i hver side.

Jeg har købt en Behringer målemikrofon og hevet Room EQ Wizard ned - og lavet denne måling:

JL frekvensmåling.jpg
JL frekvensmåling.jpg (110.93 KiB) Vist 1745 gange

Jeg kan se at den har et dumt dyk fra omkring 50Hz til 150Hz med et bump ved 80Hz - hvilket matcher meget godt med, at jeg tit syntes det er ret svært at få placeret Bas og Storetromme ordentligt i mine mix - men ellers ved jeg ikke helt, hvad jeg skal mene om den. Lineært er det jo i hvert fald ikke, men hvor lineært plejer sådan noget at se ud når man laver målinger?

Jeg kan forestille mig at jeg skal ud i nogle traps og nogle refleksions dæmpere - det plejer at blive anbefalet - men hvor og hvorfor i dette tilfælde?

Nogen der har lidt erfaringer de har lyst til at dele, mht. hvordan jeg skal tolke denne måling - og evt. også hvad jeg kan gøre ved sagerne.

Mange venlige hilsner
Jens :-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det kunne se meget værre ud.

Hovedfokus bør være på dit 70 og 100 Hz dyk.

Det ved 100 Hz er ret stort dog.

Men det ligner noget seriøst kompakt Rockwool du skal have ind i rummet, men du bør nok også først eksperimentere med at flytte dine K+H tættere på bagvæggen og lytte/måle hvad der så sker med bassen og ikke mindst de 70+100 Hz. Prøv at stille dem 20-25 cm fra bagvæggen og prøv at måle igen?

Default avatar
Jens Larsen
Medlem
Indlæg: 361

Indlæg af Jens Larsen »

Hej - og tak for respons.

Nu prøvede jeg at rykke dem tilbage til væggen - godt nok ca 15 cm fra da der skal rigges noget andet stativ til hvis jeg skal ramme de 20-25cm, og samtidig i lyttehøjde med lige langt til begge højtalere fra lytteposition osv osv. Men resultatet ligner desværre lidt den anden position... med dykkene i bassen

Er det i hjørnerne bagved højtalerne jeg skal fylde op med rockwool, eller hvad vil modvirke de dyk bedst tror I?

VHJens :-)
Vedhæftede filer
Højtalere op ad væg.jpg
Højtalere op ad væg.jpg (135.91 KiB) Vist 1710 gange

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Hej Jens
Man skal jo aldrig forlade sig 100% på matematikken, men her kan vi gøre et forsøg. De 100Hz svarer meget godt til bredden i dit rum (340m/s / 100Hz = 3,4m). Her ville jeg forsøge at dæmpe først. Der skal som regel ret meget masse til for at dæmpe når vi er oppe på de her bølgelængder, men det kan være du kan vinde lidt. Og som du selv er inde på, så er hjørnerne nok heller ikke en tosset idé. Området omkring 70Hz ser da pænere ud på graf nr 2, synes du ikke?

Default avatar
schioler
Medlem
Indlæg: 3
Sted: Cph

Indlæg af schioler »

Følger lige med....

Har nogenlunde samme setup - musikarbejdsværelse i kælderrum, der matcher dine mål.
Mine højttalere er Focal Twin, Neuman KH125 og NS10. Jeg har fokuseret på Focal'erne indtil videre.
Jeg spiller på langs og højttalerne er positioneret ca 30 cm fra hver væg.
Siderne på in lytte-triangel er ca 1.20. (Speaker L, Speaker R, Lytte pos)

Jeg har også kørt REW, dog med lidt anderledes grafer, men jeg har også hjemmestrikket lidt akustisk behandling. (trap i et hjørne og glasuld i en af de lange vægge...)
Jeg har ikke graferne lige ved hånden, men har solidt dyk omkring 125 og tilsvarende billede i de højrere frekvenser,

Jeg har just bestilt et lille pakke fra GIK Acoustics: BassTraps og 4 60x60 242 Acoustic Panel.
De skulle være "på trapperne" - dvs. snart sendt fra GIK. (Hvornår de bliver implementeret er en anden sag - flere interessenter <3)
Deler gerne findings, hvis det har interesse.

bh Lars.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Blot for at være sikker, så måles der i lytteposition?
Hvis man "bare" har placeret den et andet sted i rummet eller ved siden af, kan det give meget forskellige resultater i forhold til det du lytter på.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Jens Larsen
Medlem
Indlæg: 361

Indlæg af Jens Larsen »

Hej Hald

Jo jo - jeg har faktisk banket hovedet ind i mikrofonen flere gange allerede... når jeg har ordnet et eller andet med Room EQ wizard, og allerede glemt at mikrofonen står der når jeg rejser mig fra stolen igen..

@Madelaire og Schioler - tak for jeres inputs, jeg hører meget gerne om jeres erfaringer og tanker.

Mht. om jeg syntes det ser pænere ud ved 70Hz med placeringen tættere på væggen. Det gør det vel, men jeg ved ikke rigtigt hvad jeg kan forvente, har ikke noget sammeligningsgrundlag med hvor lige sådan en graf egentligt plejer at være selv i gode "lineære" rum

Er der nogle der har det - hvordan ser jeres godt regulerede mixrum ud på frekvensmålinger?

VHJens :-)

Default avatar
Jens Larsen
Medlem
Indlæg: 361

Indlæg af Jens Larsen »

Hmm - havde målt rummets dimmensioner forkert op - mit rum og opstillingen har hidtil set således ud:

(Obs jeg har ikke nogen surface absorption sat op - bortset fra at tidligere ejer havde beklædt med profilbrædder)
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2018-03-06 kl. 09.15.23.png
Skærmbillede 2018-03-06 kl. 09.15.23.png (37.46 KiB) Vist 1654 gange

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg har selv været hele møllen igennem (og er endnu ikke nået helt i mål)

Måske kan du have glæde af min gamle tråd her http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=15&t=73578
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
Jens Larsen
Medlem
Indlæg: 361

Indlæg af Jens Larsen »

Spændede tråd Smittefar -tak. Gad vide hvorfor jeg ikke fandt den :-)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det kræver jo, at man ved, hvad man skal søge efter :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar