Billigst mulige vocal booth

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
janengelbrecht
Medlem
Indlæg: 70
Sted: Aarhus

Billigst mulige vocal booth

Indlæg af janengelbrecht »

Tænker jeg til cue vokal brug ville lave et billigt setup hvor jeg lige kunne bræge noget cue vokal ind. Altså noget kompakt. En lille dæmpet kasse som en mic på lille stativ med fod kunne stå inde i så de værste reflektioner i alletilfælde bagfra micen kunne dæmpes. Det kan selvklart købes færdigt. Men kunne være lidt sjovt at lave selv :)
Kravene er vel små ? Tænker sådanne placeret inden i en kasse: https://www.thomann.de/dk/eq_acoustics_ ... s_grey.htm

Nogen særlige krav til den kasse der holder dem ?
Så opstår der vel ikke de store reflektioner ? Tænker lyd bagfra er der vel ikke meget af når det man sender fremad dæmpes ?

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Du skal faktisk tænke omvendt.

Dæmpningen skal være bag dig. Der kommer overraskende meget støj fra dine omgivelser, som kan blive ret tydeligt efter komprimering.
Til vokal vil man også typisk bruge en cardioid mikrofon, som ikke opfanger signal bag ved kapslen.

Hvis du har lidt skills og mulighed for at bygge selv, så er det rigtig nemt at konstruere en eller to rammer med lægter, som så fyldes med rockwool. Skum er ikke godt til akustisk behandling, da det er ekstremt uliniært og ikke tager noget i bunden. Rockwool dæmper meget mere liniært over hele frekvens spektret og lyder derfor mere naturligt. Det er desuden væsentligt mere effektivt og samtidig billigere.

Jeg ville selv lave to rammer i den højde du nu skal bruge. Rammerne ville jeg så samle med et hængsel, så de kan klappes sammen og stilles i et hjørne og samtidig støtte hinanden når de skal stå bag ved dig.

Du kan finde god info om konstruktion og materiale valg i denne tråd:
http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php ... ts#p626713

Når alt det her er sagt, så har jeg også opnået fine optagelser helt uden dæmpning, eller med tæpper, dyner og andet halløj.

Medlemsavatar
Brinkand
Forum Donator
Indlæg: 174
Sted: Nordjylland

Indlæg af Brinkand »

Prøv i første omgang at åbne et klædeskab og syng ind i tøjet. Sæt madrasser og dyner på lågerne, eventuelt over/under også. Gerne noget bagved også. Det er billigste måde at skaffe en del dæmpning. Jeg kender en voice artist, der bare kravler ind i sit walk-in closet og laver god lyd dér.

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Efter jeg har rykket studiet hjem igen, så skal jeg have kigget på den her: https://www.4sound.dk/studie/studietilb ... x-isovox-2
Deaktiveret

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Garcia, var det ikke dig, der var rimelig glad for Kaotica Eyeball? https://www.4sound.dk/studie/studietilb ... ca-eyeball
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Til en cue vokal, ville jeg ikke bekymre mig det helt store om reflektioner. Hvis det skal være fint så stil en madras (ikke fjeder) i et hjørne og syng med ryggen til madrassen
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Jeg kender 3 der har den eyeball og bruger den hele tiden. De er meget glade for den. Jeg oplevede den i Malaga, på et hotelværelse, med en svensk producer. Det virker sgu fint. Men den æder lidt af toppen, føler jeg. Dog bedre end at få en masse af rummet med. Det er oftest det der gør at vokalerne lyder af pis og ikke kan behandles ordentligt. Jeg vil dog gerne prøve den isoboks som virker lidt spændende. Til cuevokaler, plejer jeg bare at close mic'e mest muligt. Men hvis det skal spilles ude af huset, så er det ikke godt nok. Så skal vokalerne være bedre i min optik, da folk bare modtager det og tænker wtf
Deaktiveret

Nyt svar