Alternativ lydregulering af bagvæg

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Macbane
Medlem
Indlæg: 238

Alternativ lydregulering af bagvæg

Indlæg af Macbane »

Hej venner :)

Jeg har et lille studie, som jeg har lydreguleret. Jeg har efterfølgende gået med en tanke om at få gjort det hele lidt pænere at se på. Primært bagvæggen.
Her er mit ønske evt at lave en hel væk med terræn batts i, som skal fange bunden i stedet for de 3 traps som sidder der nu.
Jeg tænker at lave en ramme som jeg så kan placere batts i(Ca 10 cm), men derudover skal der sætte noget op foran(Helst ikke stof) hvad bruger man typisk, jeg forestiller mig ikke gipsplader er særligt godt?

I kan se billeder her. Jeg håber at nogle af jer har nogle inputs. :)

Billede
Billede
Billede

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg tænker ikke at du slipper for stoffet så der ikke kommer partikler ud i luften fra dæmpebattsne.
Men er det ikke hullet masonit Holger bruger i studiet.

Billede
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Macbane
Medlem
Indlæg: 238

Indlæg af Macbane »

Jeg er godt med på der skal stof på foran batts, men "efter" stoffet kunne det være fedt, hvis man kunne sætte nooget på, så det blev mere en "væg". Håber det giver mening. :)

Medlemsavatar
BOBofthePOP
Forum Donator
Indlæg: 404
Sted: Nørrebronx

Indlæg af BOBofthePOP »

Der er mange, som bruger alm. brædder placeret med en cm imellem.
MillFactory bagvæg.jpg
MillFactory bagvæg.jpg (143.34 KiB) Vist 2667 gange
MillFactory bagvæg tæt.jpg
MillFactory bagvæg tæt.jpg (128.98 KiB) Vist 2667 gange
d(-_-)b
www.facebook.com/weknownothingdk
Producer: We Know Nothing / Klaus Schønning / Michael Barcelona and the World / StenoSaur

Medlemsavatar
Macbane
Medlem
Indlæg: 238

Indlæg af Macbane »

Av ja! Det var da egentligt heller ikke nogen dårlig ide! :) Tak!

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Man skal dog huske at afstanden mellem bræderne er med til at bestemme hvilke frekvenser der skal filtreres.

Jeg læste en del om det for mange år siden, man kan ikke lige komme på hvor.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Macbane
Medlem
Indlæg: 238

Indlæg af Macbane »

Det er udelukkende for at styre bunden(sub) :) Men jeg må lige se om jeg kan finde noget om det på nettet, men super fedt du lige gør obs på det. .

Medlemsavatar
Macbane
Medlem
Indlæg: 238

Indlæg af Macbane »

Lige et tillægs spørgsmål. Når nu man laver en væg på væggen. I et rum på de her 9-10 m2 skal det så være 5 eller 10 cm tykkelse ?

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Macbane skrev:Lige et tillægs spørgsmål. Når nu man laver en væg på væggen. I et rum på de her 9-10 m2 skal det så være 5 eller 10 cm tykkelse ?
Jo tykkere jo bedre, især hvis det er de dybe frekvenser du vil have styr på... endnu bedre hvis du også laver lidt luft mellem dine absorbenter og den eksisterende væg.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

EmilEmil skrev:
Macbane skrev:Lige et tillægs spørgsmål. Når nu man laver en væg på væggen. I et rum på de her 9-10 m2 skal det så være 5 eller 10 cm tykkelse ?
Jo tykkere jo bedre, især hvis det er de dybe frekvenser du vil have styr på... endnu bedre hvis du også laver lidt luft mellem dine absorbenter og den eksisterende væg.
Enig, hvis du vælger 100mm batts og også tilføjer 10cm mellem batts og væg.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Macbane
Medlem
Indlæg: 238

Indlæg af Macbane »

Ok, umiddelbart er det lidt svært at lave 10 cm batts og 10 cm luft da det vil gå ud over døren(Plus det vil gøre rummet mindre da jeg gør det samme på den modsatte væg. Men så må man gå på kompromis.:) Det bliver dog nogle meget dybe lægter der skal udgøre rammen hvis vi skal lave 15-20 cm dybe.

Lige bonus info

Med det nuværende setup har jeg bokset lidt med at lyden i lytte position er MEGET tæmmet i sub frekvenserne. Faktisk er jeg i tvivl om der er decideret modfase eller om det er fordi der er dæmpet for meget. Skulle jeg f.eks lave et trap nr med en dyb 808'er så ville jeg være udfordret(det er ikke fordi jeg skal have en sub på for det kunne jeg sagtens i det gamle studie jeg havde med samme setup af udstyr og højtalere). Resten af lyd spektret lyder super duper og giver mig gode mix resultater.

Medlemsavatar
Macbane
Medlem
Indlæg: 238

Indlæg af Macbane »

Nu har jeg været inde og tjekke op på materialer. Det at den skal være 15 cm i dybden(5 cm luft og 10 cm batts det er hvad der er plads til) Det gør det noget besværligt/bøvlet, da det vil kræve nogle sindsygt lange skruer på 20 cm eller at man skal lave en ramme på rammen. Nu er jeg ikke født med 10 tommelfingre men jeg er heller ikke et orakel. Er det bare sådan det skal være eller er der en smart løsning jeg ikke har gennemskuet? :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis trærammen sider fast i siderne og så har et par punkter der går ind og er skruet i væggen ser jeg ingen problemer, sådan blev min dæmpede væg bygget.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hald skrev:Jeg tænker ikke at du slipper for stoffet så der ikke kommer partikler ud i luften fra dæmpebattsne.
Men er det ikke hullet masonit Holger bruger i studiet.

Billede
Jo jeg bruger sådan masonit.

Der kommer dog ikke partikler ud af battsne. Altså hvis man rører ved dem så kan de kradser af helvedes til, men der er ikke noget farligt for åndedrættet eller lign. ved stenuld.

De skal muligvis lige gasse lidt af en dag eller to efter udpakningen, men that's it.

Hvis man placerer masonitten helt op ad battsne så er der ingen reel Helmholtz effekt ved hullerne, dvs. de vil ikke skabe problemer ved specifikke frekvenser.

Medlemsavatar
Macbane
Medlem
Indlæg: 238

Indlæg af Macbane »

Ok fedt tak for info Holger. :) Jeg har fundet en løsning på det med bagvæggen så nu skal jeg bare i gang. Super hjælp i har givet, det er bare så skønt!

Men nu tager det jo lidt om sig.. hehe Jeg vil egentligt gerne have ryddet min front væg for de batts der hænger nu og så sat corner traps op. Er sådan noget her hvis man købte det og stablede dem fra gulv til loft.

https://www.thomann.de/dk/the_takustik_ ... 0wodZAEI-g

https://www.thomann.de/dk/the_t.akustik ... l_353118_4

Mærkbart dårligere end hvis jeg valgte at lave dem selv ud af terræn batts, træ og stof? Selvfølgelig i samme størrelse.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nej, dem skal du ikke bruge.

Ja, de vil være klart dårligere, ca. 50% ringere densitet.

Medlemsavatar
Macbane
Medlem
Indlæg: 238

Indlæg af Macbane »

Ok, så bliver det helt sikkert diy metoden. :)

Hvor vigtigt er det at sådan nogle corner traps går helt op til loftet? Som vist på billederne nedenfor så har jeg fint plads til 2 corner traps der er 50cm x 50cm i hvert hjørne, men de vil ramme min "cloud" omkring 2m oppe. Problemet er at min cloud skal pilles ned og gøres mindre og det vil jeg helst gerne undgå.

Spørgsmålet er om det ikke er helt fint at lave corner traps i begge hjørner indtil de "møder" clouden?

Jeg vil lave dem som anvist i det her link (Ca 40 % derned af) http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=15&t=73578


(Der skal højre klikkes på billederne og åbnes i ny fane)

Billede

Billede

https://www.dropbox.com/s/mlfj7xwhrgabw ... 1.jpg?dl=0

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mht. hullet masonit:
Er der forskel på lydabsorbtionsegenskaberne på rockwool beklædt med stof kontra hullet masonit?
Er der lydmæssigt fordele ved at beklæde rockwoolen med hullet masonit fremfor stof?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Macbane skrev: Med det nuværende setup har jeg bokset lidt med at lyden i lytte position er MEGET tæmmet i sub frekvenserne. Faktisk er jeg i tvivl om der er decideret modfase eller om det er fordi der er dæmpet for meget. Skulle jeg f.eks lave et trap nr med en dyb 808'er så ville jeg være udfordret(det er ikke fordi jeg skal have en sub på for det kunne jeg sagtens i det gamle studie jeg havde med samme setup af udstyr og højtalere). Resten af lyd spektret lyder super duper og giver mig gode mix resultater.
Hvad har du brugt som "målestok" til at vurdere, at der er for lidt sub-frekvenser i lyttepositionen?

Jeg undrer mig, fordi jeg synes da man plejer at sige, at bassen er det, der plejer at være mest vanskelligt at tæmme.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Bassen et det det er sværest at få rigtigt, men om det er for meget eller for lidt eller begge dele, kan man ikke sige noget generelt om.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Macbane
Medlem
Indlæg: 238

Indlæg af Macbane »

Jeg har ikke målt det efter på nogen måde. Det er ud fra hvad mine ører fortæller mig og hvad jeg oplever. :) Jeg ville mene at mit rum ville give anledning til ekstra bulder i bassen, men der sker det modsatte at bassen(Primært sub) udfases. Igen jeg er ikke ekspert, men jeg synes jeg kan høre forskel på om bassen er væk pga af overdæmpning og modfase. Men ret mig endelig hvis det er forkert. :)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Macbane måske skulle du overveje at tjekke, om der rent faktisk er noget om snakken. Her er et par forslag til, hvad du kunne gøre:
1. Hvis du har - eller har adgang til - (dvs. kan låne) - et par rigtig gode hovedtelefoner - ("gode" vil sige med en flad karakteristik og i dit tilfælde et ry for en korrekt basgengivelse) - så kunne du afspille nogle tracks, hvor du sammenligner lyden fra højttalerne i lyttepositionen med lyden fra de samme tracks i hovedtelefonerne. Til den genre du nævner, der tænker jeg at f.eks. et par Sennheiser HD 650 kunne være et fint valg, men der findes bestemt også andre modeller, der kan bruges til noget fornuftigt.
2. Hvis du har adgang til et prof eller semiprof studie, hvor du ved, at rummet efter al sandsynlighed gengiver højttalerlyden mere korrekt end dit eget rum, så kan du jo tage nogle tracks, som du afspiller dér, og bagefter afspille de samme tracks i dit eget hjemmestudie til en sammenligning.
3. Der er også mulighed for, at du kan lave konkrete målinger i din lytteposition... Det er der nogle her på Lydmaskinen, der ved noget om - ham der kalder sig "Smittefar" har rodet med det for nylig, og det er der blevet skrevet om i en anden tråd... det kan han sikkert fortælle en hel masse om, hvis det er.

Jeg er en af dem der tror, at hvis man er en af dem, der har et musikstudie, der ikke er akustisk prof, så kan en investering i nogle ordentlige headphones være rigtig godt givet ud :wink:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mr. Soundman skrev:Mht. hullet masonit:
Er der forskel på lydabsorbtionsegenskaberne på rockwool beklædt med stof kontra hullet masonit?
Er der lydmæssigt fordele ved at beklæde rockwoolen med hullet masonit fremfor stof?
Ja, der er forskel i toppen og lidt ned i mellemtonen.

Ja, fordelen kan være at rummet lyder mere naturligt og åbent i toppen. Et rum kun beklædt med Rockwool og stof kan lyde meget indelukket og ubehageligt.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Macbane skrev:Jeg har ikke målt det efter på nogen måde. Det er ud fra hvad mine ører fortæller mig og hvad jeg oplever. :) Jeg ville mene at mit rum ville give anledning til ekstra bulder i bassen, men der sker det modsatte at bassen(Primært sub) udfases. Igen jeg er ikke ekspert, men jeg synes jeg kan høre forskel på om bassen er væk pga af overdæmpning og modfase. Men ret mig endelig hvis det er forkert. :)
Du kan ikke overdæmpe bassen i et almindeligt rum, så hvis den virker svag, så er det udfasning (eller små højttalere).

Medlemsavatar
Macbane
Medlem
Indlæg: 238

Indlæg af Macbane »

Jeg er selv overbevist om at det er modfase og det er derfor jeg vil lave denne her væg så det dæmper modfasen. Jeg havde tidligere et rum magen til bare med gasbeton vægge og der var problemet der ikke. Her havde jeg samme højtalere. KRK vxt 6

Nyt svar