Akustik i et rundt rum ?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Akustik i et rundt rum ?

Indlæg af DUBTEMPLE »

33 kvm gulv, 2,55m højde i midten, en slags halvkugle

Hvordan vil det være til øvning ? Og studie ?
Vedhæftede filer
Bunker_øvelokale.jpg
Bunker_øvelokale.jpg (2.55 MiB) Vist 1465 gange
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

En af mine venner har øvelokale i sådan en bunker. Det kan sagtens fungere. Det er sikkert ikke "ideelt" - men der er også en cool stemning, som også har en værdi.

I den forening har de trukket kabler mellem de forskellige bunkers, så de kan optage fra den ene til anden f.eks.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Manden bag Trommeslageren.dk byggede øvelokale i sådan en bunker.
http://www.trommeslageren.dk/forum/inde ... liver-til/&
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

^^ Det kan være lyset/fotograferingen, der driller ... ^^

... men det ligner imprægneret træ, og det må ikke bruges indendørs.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Nej det kunne godt tyde på det, men billederne er 11 år gamle, og ved ikke om det stadig bliver brugt.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har prøvet at øve et par gange i sådan en bunker der, og der var endda ikke engang gjort lige så meget ud af akustikken som på billedet. Det fungerede faktisk bedre end jeg havde regnet med. Faktisk tror jeg det er bedre end et typisk firkantet rum i samme størrelse og materiale.

Det var straks noget mere syret at lave live lyd i Dome of Visions. Stod man bestemte steder, kunne man pludselig høre en anden persons stemme hvis den anden person stod et helt bestemt sted. Der var et par gange hvor jeg troede jeg hørte stemmer/spøgelser/var blevet kuk-kuk i låget.

Billede
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ja der er ikke mange paralelle flader der kan stå toner imellem, men jeg vil tro at center i lokalet er forfærdentlig, dog kan det også være fantastisk.. Det er lidt 50/50% med sådan nogle sjove konstruktioner.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Lyden bevæger sig langs ydervæggen i sådan en kuppelkonstruktion. Dvs. at hvis man sidder ude ved ydervæggen kan man hviske med den, der sidder diamentralt modsat - uden at en, der står i midten kan høre det.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tak for alle svar, fristende,... (omend mindre sandsynligt)
/Dub

Nyt svar