Fred's studiebyggeri

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Fred's studiebyggeri

Indlæg af fred »

Jeg er glad for nu at være i stand til at kunne dokumentere byggeriet af mit nye studie.

Jeg vil ligge kammeraet i studiet, så jeg løbende kan tage en masse billeder og smide herop.

Studiet vil både være egnet mix & mastering, men det bliver også en produktionssuite med tilstødende iso-boks og køkken/entré. Designet ligger mere eller mindre i hovedet, så bær over med de manglende tegninger.

Alright. Jeg håber, at folk vil finde det inspirerende og byde ivrigt ind.

Rummet - skudt fra alle 4 hjørner - dagen før byg-start:
Vedhæftede filer
IMG_6680.JPG
IMG_6680.JPG (4.74 MiB) Vist 4027 gange
IMG_6681.JPG
IMG_6681.JPG (4.98 MiB) Vist 4027 gange
IMG_6682.JPG
IMG_6682.JPG (4.9 MiB) Vist 4027 gange
IMG_6683.JPG
IMG_6683.JPG (4.83 MiB) Vist 4027 gange
Senest rettet af fred man 11. nov 2019 09:49, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Framing...

Første gang vi arbejder med stålreglar. Det går stille, men sikkert frem. Der har været lidt overraskelser med lokalet m.v., men der skulle være tjek på det. I morgen skal rammen til vinduespartiet mod boksen + dørkamme gerne sidde i, så vi kan have isoleret og smidt gips over weekenden. I hverdagene arbejder vi kun nogen timer om aftenen, så vi tager et ordenligt ryk lørdag + søndag.
Vedhæftede filer
IMG_6689.JPG
IMG_6689.JPG (5.43 MiB) Vist 3954 gange
IMG_6690.JPG
IMG_6690.JPG (5.66 MiB) Vist 3954 gange

Medlemsavatar
nulpunkt
Medlem
Indlæg: 81

Indlæg af nulpunkt »

God vind med byggeriet! Det er altid sjovt at følge med i den slags :)

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Ja, spændende. Glæder mig til at se det færdige :) Skal der rockfon ind i rammerne?
Deaktiveret

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Tak :)

Nej, ikke rockfon. Frontvæggen og højre væg(med udgangspunkt i sweetspot) er decoupled henholdvis ca. 5 cm og 2,5 m. Indeni ryger der Rockwool, så 2 lag gips med green glue imellem og tætnet med spartel fra samme mærke, og slutteligt 100 mm isolering igen, som bliver betrukket med stof. Jeg kommer altså til at sidde i én stor bass trap foruden gulv, loft m.v.

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

I går var det momsfri lørdag i Silvan, hvilket betød 3 gange i byggemarkedet med den afbillede bus. Spaandex-gulv, underlag til laminatgulvet, gipsplader, isolering til væggene, værktøj, lister, skruer m.v.
Vedhæftede filer
IMG_6692.JPG
IMG_6692.JPG (5.58 MiB) Vist 3864 gange
IMG_6693.JPG
IMG_6693.JPG (6.65 MiB) Vist 3864 gange
IMG_6694.JPG
IMG_6694.JPG (6.09 MiB) Vist 3864 gange
IMG_6695.JPG
IMG_6695.JPG (6.09 MiB) Vist 3864 gange

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Så er den første væg oppe...
Vedhæftede filer
IMG_6706.JPG
IMG_6706.JPG (6.43 MiB) Vist 3863 gange
IMG_6703.JPG
IMG_6703.JPG (7.04 MiB) Vist 3863 gange

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Stolpen ved vinduet til iso-boksen har kun ca. 15-20 mm ud til første lag gips. Det er altså ikke meget uld el.lign., der kan fyldes deri. Jeg har kigget på lyddæmpningsplader hos bl.a. Biltema, thansen m.fl.(http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-t ... 000017199/), men det er en god kvadratmeterpris.

Er der nogen, der kender nogen alternativer? Jeg har muligvis flere steder hvor betonen stikker lidt ekstra ud, som kunne have godt af at blive pakket ind i 15-20 mm isolering med større effekt end stenuld.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Hej Fred
Hvad skal du bruge iso-boksen til? Hvis du ikke skal have trommer eller lignende larme-larm, tror jeg ikke du behøver gøre så meget ud af isolation omkring stolpen. Jeg tror det vil være begrænset hvad du får ud af at dæmpe med andet end rockwool. Hvis du skønner det nødvendigt kunne du evt forsøge med noget vinyl eller lignende tungt semi-fleksibelt materiale... Tror dog ikke at det vil gøre den store forskel. Men fedt projekt, btw :)
Vh Christian

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Tak for svar, Christian. Boksen er hovedsageligt til vokal, men jeg har heavy-naboer og mine højttalere vil stå indenfor 2 meter fra stolpen. Det er måske ikke min main concern, men jeg har det godt med ikke at springe over nogen steder eller gøre smuthuller.

Hvilket vinylprodukt kan du referere til? :)

Og tak!

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Biltemas lyddæmpningsplader blev løsningen. Jeg nåede desværre ikke at tage et billede, inden der røg gips op.

Min egentlig eneste reelle nabo havde 2 timers smadderrock i går aftes. Vi troede egentlig, at vi havde fået lukket alle huller derind til, men det havde vi så ikke - og den første (front)væg ind til dem havde langt fra den effekt, vi havde håbet på.

Der er pt. 2 x 13 mm gips, 100 mm glasuld i stålreglar, 2 x 13 mm gips, spånplade, luft, 70 mm stenuld i stålreglar og slutteligt 2 x 13 mm gips forbandt med green glue og sealant fra naboen ind til mig. Loft, gulv og (til dels) vægge sættes minimalt i svingninger - vi skulle have været grundigere med decoupling og givet mere luft bagtil.

Lige nu ledes der efter alternative løsninger til endnu en væg mellem det nuværende yderste lag gips og ''inder''-væggen(100 mm høj-densitets stenuld beklædt med stof), samtidig med at radiatorer, vandrør o.lign. bliver pakket godt ind.

Var det ikke første gang naboerne havde hørt sig selv mic'et op i et kælderrum godt med rumklang, kunne de måske synes lidt regulering/isolering ville virke som en god idé. I så fald havde det været en bedre aften i går :)

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

Hej Fred - jeg er i gang med et lignende projekt - godt nok i min lejlighed, hvor jeg til den ene side har de træ/siv/puds vægge der var populære for 100 år siden. Ud fra råd, har jeg brugt 2 lag fibergips plader i stedet for de almindelige gips plader. De er væsentligt tungere, og mindre skrøbelige (og dyrere) - Det kunne måske også hjælpe hos dig.

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Hoby skrev:Ud fra råd, har jeg brugt 2 lag fibergips plader i stedet for de almindelige gips plader. De er væsentligt tungere, og mindre skrøbelige (og dyrere) - Det kunne måske også hjælpe hos dig.
Vi har godt opdaget, at de her gipsplader er mere skrøbelige. Fibergips koster dog det fjerde-dobbelte og 25 kg/pladen(120 x 240 mm) er rigeligt i forvejen med alle de gange vi har haft fat i dem(det er indtil nu 1 tons gips der er hevet ned fra butikshylden og over i bilen, fra bilen og ned i kælderen og dernæst op på væggen). Tror vi fandt på en løsning der er lidt mere ''rum-i-rummet''-inspireret med så lidt framing blottet som muligt,

Der er ved at komme lidt definition på rummene. Det ser ikke ud af meget på billederne - farmand er inde som målestok.
Vedhæftede filer
IMG_6711.JPG
IMG_6711.JPG (4.97 MiB) Vist 3719 gange
IMG_6710.JPG
IMG_6710.JPG (5.32 MiB) Vist 3719 gange

Default avatar
dolbe
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af dolbe »

Hvis du har lavet eller får lavet effektiv lydisolering, er jeg meget nysgerrig på byggeopskriften, da jeg står over for at starte noget lignende op snart.

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

fred skrev: Vi har godt opdaget, at de her gipsplader er mere skrøbelige. Fibergips koster dog det fjerde-dobbelte og 25 kg/pladen(120 x 240 mm) er rigeligt i forvejen med alle de gange vi har haft fat i dem(det er indtil nu 1 tons gips der er hevet ned fra butikshylden og over i bilen, fra bilen og ned i kælderen og dernæst op på væggen).

Tell me about it - Jeg bor på 4.sal og har lyd isoleret med 2 lag på 2 vægge ...

Medlemsavatar
Jesper Zar
Medlem
Indlæg: 863
Sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Zar »

Du bygger ikke 2 vægge med mellem rum ?

Altså 2xgips, 100mm rockwool, 10 cm luft, 100mm rockwool, 2xgips

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Hoby skrev:Tell me about it - Jeg bor på 4.sal og har lyd isoleret med 2 lag på 2 vægge ...
Respekt!
Jesper Zar skrev:Du bygger ikke 2 vægge med mellem rum ?

Altså 2xgips, 100mm rockwool, 10 cm luft, 100mm rockwool, 2xgips
Jo, noget lignende. Væggen til gang og nabo har bare 6 x gips + en gang spånplade og noget OSB, der allerede var skruet op inden overtagelse. Den ene væg er dog kun 70 mm.

Boksen får endnu en væg indvendigt(i første omgang kun mod naboen, for så er der egentlig min. 2 vægge til alle 4 sider undtagen mod entréen, hvor der jo er minimal støj fra), og så bliver main room - eller hvad jeg kan tillade mig at kalde det - indrammet af en konstruktion med samlet gulv, vægge og loft(alla rum-i-rummet). En bredere vinduesramme var nok én af de ting, jeg skulle have investeret i, men jeg håber, at det vil fungere at forlænge den.

Hele projektet er meget learning by doing, og mange materialer(vinduer, døre, reglar, isolering) er købt igennem dba.dk. Ordentlig planlægning og prioritering af materialer m.v. kunne være at fortrække, men realiteterne i form af tid, penge, kræfter og kunnen kan indhente én :)

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

dolbe skrev:Hvis du har lavet eller får lavet effektiv lydisolering, er jeg meget nysgerrig på byggeopskriften, da jeg står over for at starte noget lignende op snart.
Jeg har helt sikkert ikke opfundet den dybe tallerken, men du skal da være velkommen til at skrive eller kigge forbi :)

Default avatar
Poul Mundbjerg
Medlem
Indlæg: 93
Sted: Vejle

Indlæg af Poul Mundbjerg »

Jeg er ingen ekspert på det her område, men jeg skal bare lige høre om jeg forstår det rigtigt, for det lyder mest som om, at der reelt kommer 3 vægge ud af det her?
fred skrev:Der er pt. 2 x 13 mm gips, 100 mm glasuld i stålreglar, 2 x 13 mm gips, spånplade, luft, 70 mm stenuld i stålreglar og slutteligt 2 x 13 mm gips
For sådan som jeg læser det alle steder, så er det bestemt ikke at foretrække. 2 vil være bedre end 3. Medlem Lasso her på maskinen har skrevet en masse om det (ved ikke hvor meget, og hvilket du har læst forud for dit byggeri, så undskyld hvis jeg gentager, hvad du i forvejen ved) og hans egen beggetråd findes her: http://www.lydmaskinen.dk/forumpics/Las ... studie.pdf

Et andet forum som du måske også kender er John Sayers, hvor der kan være ret meget godt at hente, hvor han også har samlet en hel pdf, om nærmest i sådan et byggeri: http://www.tendolla.com/design/studio%20design.pdf

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Bare et lille pip vedr. ovenstående.

Modsat nødvendigheden her i Freds studie, så er lydisolering ikke et mål i mit studie, jeg er alene gået efter akustisk regulering. Derfor har jeg ingen gips eller anden hård yderskal. I stedet er der kun en stabil skeletopbygning og så terrænbatts (20 cm i siderne, op til 70 cm lagt forbandt i hjørnerne).

Derefter 1 - 1.5 meter luft før hård yderskal. Således er der minimalt med bundreflektion/udfasning.

På indersiden 3 mm perforeret masonit og Sonar Activity som monolitisk loft (+terrænbattts over). Udvalgt diffusion på bagvæg og sider. Gulvet er lagt på Kertostrøer og er massiv askeparket med batts mellem.

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Tak for inputs, Poul og Holger.

Fedt at se Lassos idybdegående PDF. John Sayers har jeg ikke hørt om før. Tak.

Holgers studie er trods de forskellige indlysende omstændigheder stadig en stor inspiration. Næste studiebyggeri kan forhåbentlig nærme sig samme dimensioner. Loftet bliver nogenlunde samme, men med en anden loftshøjde. Hvad har du i gulvet?

Poul, der kommer kun én væg til venstre(væggen ud til med 2 vinduer) og samme med bagvæggen(omend det bliver en tykkere væg). Mod boks og entré bliver der 2 vægge(og fra boks til gang endnu 2 vægge), men ind mod naboen vil der blive den oprindelige væg og den afbillede væg(som tilsammen udgør overnævnte formel) og dertil bygger vi ''rum-i-rummet'', som udgør den tredje væg. Der er altså kun 3 vægge ind mod naboen, men dette kan jeg kun se fordelene i :)

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

fred skrev: Holgers studie er trods de forskellige indlysende omstændigheder stadig en stor inspiration. Næste studiebyggeri kan forhåbentlig nærme sig samme dimensioner. Loftet bliver nogenlunde samme, men med en anden loftshøjde. Hvad har du i gulvet?
Terrænbatts. Det er ikke flydende gulv, hvilket kan være smart til andre applikationer dog.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Holger skrev:
Derefter 1 - 1.5 meter luft før hård yderskal.
Really?

Default avatar
Poul Mundbjerg
Medlem
Indlæg: 93
Sted: Vejle

Indlæg af Poul Mundbjerg »

Nu kan jeg forstå, at du kender Green Glue, så du kan lige få deres forklaring på, hvorfor det netop vil være en dårlig ide, med tre lag, i en væg: http://www.greengluecompany.com/sites/d ... Effect.pdf
Senest rettet af Poul Mundbjerg ons 2. aug 2017 09:28, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

mikkels skrev:
Holger skrev:
Derefter 1 - 1.5 meter luft før hård yderskal.
Really?
Really. Og mere over loftet.

Indre dimensioner er L 6.08 m x B 5 m x H 3.2 m

0.7 m terrænbatts i hjørnerne. Det "batter", tøhø ;)

Nyt svar