Firkantet bass trap / Super chunk

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Firkantet bass trap / Super chunk

Indlæg af Smittefar »

Normalt dækker man jo sine hjørner med trekanter stablet fra gulv til loft.

Men på grund af mine bredbåndsabsorbere har jeg faktisk ikke rigtig plads til trekanter. Normalt ville jeg jo skære et 100x60 cm2 terrænbatt (eller flexibatt) op til fire trekanter, der har korte sider 50x60 cm2. Men mine bredbåndsabsorbere sidder så jeg kun har lidt mere end 50 cm i den ene side og lidt mere end 40 cm i den anden side. Til gengæld har jeg ikke rigtig noget at bruge pladsen inde i hjørnet til, så det ville ikke genere mig at lave dem firkantede.

Jeg ville skære et terrænbatt op til fire firkanter, der var 50x30 cm2 og så bare begynde at stable i højden. Ville det virke lige så godt som den trekantede version med samme mængde rockwool?
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

En tegning eller to havde været dejligt, men som jeg forstår det vil jeg sige at firkanter burde være gode også, specielt da du ikke har plads til trekanter pga der allerede er dæmpning "for tæt på", det vil jo betyde at dæmpningen allerede findes i det område du ikke kan have trekanter på, og så er du vel dækket ind. Jeg vil også mene at firkanterne burde gøre det bedre end mindre trekanter.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hald skrev:Jeg vil også mene at firkanterne burde gøre det bedre end mindre trekanter.
Arealet bliver det samme i de to scenarier der spørges til. Tilgengæld kommer den firkantede til at fylde noget mindre i den ene retning - Iforhold til hvordan man plejer at lave de trekantede hjørne-traps. Det kunne lyde til, at det her lille mellemrum fra broadband absorber over til hjørne-trappen bliver lige over 10 cm. Det er nok OK.

Du finder ikke mange der har erfaringer (og målinger) med firkantede rockwool hjørnetraps herinde, så det er nok svært at give entydige svar. Det bliver noget nemmere for dig at lave den firkantede løsning, så den ville jeg nok også selv vælge.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Den burde være relativt nem at lave. Jeg overvejer det lidt endnu. Jeg frygter lidt, at den bliver svær at beklæde pænt med stof. Jeg kunne måske godt ende med at være en kylling og købe mig ud af det. Det bliver godt nok lidt dyrt, men til gengæld er det ret nemt at flytte rundt på, hvis nu konen en dag bestemmer, at studiet skal flyttes til et andet rum i huset

Billede
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Da jeg byggede akustikpaneler til mit hjemmestudie, så lavede jeg også en firkantet til det ene hjørne:
IMG_4106_B.jpg
IMG_4106_B.jpg (95.55 KiB) Vist 1482 gange
Der lå ikke mange overvejelser bag - målene gav sig selv udfra den plads der var.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Cool - Man må jo arbejde med det, man har
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Lige nøjagtig - det er vilkårene for et hjemmestudie.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Men du glemte at skrive, om de så virkede som ønsket?
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg byggede stort set alle mine paneler samtidig, så det er svært for mig at sige, hvor meget den enkelte absorber i sig selv giver. Den nævnte er heller ikke meget mere end en meter høj. Dertil kommer, at de store højttalere, som giver en meget fyldigere bas-lyd end de andre 2 højttalersæt, først kom til senere. Så jeg må være svar skyldig.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Fair nok
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar