IKEA hack - vokalboks?!

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Re: IKEA hack - vokalboks?!

Indlæg af Mike JezZ »

Ved godt den er en del lavere end de andre. Men vi er vel enige om, at hvis jeg laver en høj fod til den og får den op i højde er den brugbar :)

Det ser bare ud som om at det er den opsætning de har brugt.

De hjul jeg har set på får reolen op i 187, men det er stadig for lidt når jeg selv er 186. Men tænker hvis jeg får lavet en fod til den og den kommer tættere mod loftet så er den vel ganske fin?

Jeg gætter på at mit mål er at nå loftets højde så tæt som muligt, for at få den bedste effekt?

Det kunne bare være rart at kunne transportere reolen selv uden problemer

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mike JezZ skrev:Ved godt den er en del lavere end de andre. Men vi er vel enige om, at hvis jeg laver en høj fod til den og får den op i højde er den brugbar :)

..

De hjul jeg har set på får reolen op i 187, men det er stadig for lidt når jeg selv er 186. Men tænker hvis jeg får lavet en fod til den og den kommer tættere mod loftet så er den vel ganske fin?

Jeg gætter på at mit mål er at nå loftets højde så tæt som muligt, for at få den bedste effekt? ..
Yes x3

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Modtaget

Jeg gætter på at smide noget løst rockwool op mellem gabet af reolens top og loftet ikke vil have en stor effekt, og det ville være bedre at løfte reolen istedet?

Synes bare det er svært at finde en læsning der hæver reolen så meget, samtidigt med at den er prisbillig.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Alternativt skal du ned i den lokale trælast og give dem nogle mål de skal save ud af en standard plade, kunne være krydsfiner, og så skrue det sammen derhjemme. Altså du kan jo også selv save stykkerne, hvis du har en sav der kan den slags, eller saver godt i hånden. Så behøver du ikke være låst til reolerne.

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Christoffer I. N. skrev:Alternativt skal du ned i den lokale trælast og give dem nogle mål de skal save ud af en standard plade, kunne være krydsfiner, og så skrue det sammen derhjemme. Altså du kan jo også selv save stykkerne, hvis du har en sav der kan den slags, eller saver godt i hånden. Så behøver du ikke være låst til reolerne.
Det har jeg kigget på, men det så ud til at det var billigere at købe nogle færdige reoler.

Hvad er grunden til at vi kun sætter stof på den ene side? For at spare penge, eller ville det påvirke lyden negativt?

Og hvor mange hylder skal jeg smide ind i reolen? Gør det en stor forskel hvor jeg sætter dem for rumklangen?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Der skal stof på alle de rockwool overflader der ikke er dækket af træ.

Du kan købe billigt stof til de overflader der ikke ses, hvis det er. Du skal kunne trække vejret eller puste igennem stoffet.

Så få hylder som overhovedet muligt. Træ gør ikke noget godt for akustikken, når vi gerne vil dæmpe så meget lyd og reflektioner som muligt.

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Spørgsmålet var også blot, om det betød noget om der kom et par hylder ind. Ville gøre det for at stabilisere reolen. Vil gerne have et par hylder nemlig, da jeg ikke ønsker at det bliver for vakkelvornet.

Og der skal både stof foran og bagpå? Modtaget.

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Og er det fordi stoffet også lydisolere eller blot for udseendes skyld?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Udseende... og det faktum at man ikke bør sidde i rockwool de mange timer man ofte er i studiet.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Har fået købt stof osv, men kunne desværre ikk nå at anskaffe mig en hæftemaskine. Ville den her være god nok?

http://www.harald-nyborg.dk/p4708/air-m ... tol-6-16mm

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja rigeligt.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Du ved godt, at du skal bruge en kompressor til den hæftepistol, ikke?

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Så blev den første væg lavet, og hvis jeg snakker ind mod den forsvinder al rumklang, så det virker :D

Stoffet er meget tyndt, ved ikke om det er for tyndt, for der skal ikke meget til at få små rifter i stoffet. Men det virker som det skal.

Har brug glasuld, hvilket vel har samme funktion som alt andet form for uld i den kategori. Har brugt det fordi jeg fik det gratis :)

Medlemsavatar
ThomasRiem
Forum Donator
Indlæg: 285
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg af ThomasRiem »

Kan lige supplere med, at man skal se sig lidt for med glasuld/rockwool - det, jeg har brugt i mit hjemmestudieprojekt, er behandlet med noget urea-etellerandet, så der stadig er en lovlig hjemlig (stald-)stemning indimellem..!

Og for lige at følge op på Hald, så er hyppig udluftning og støvsugning nok en fin ide, når der er tonsvis af rockwool lige om ørerne på en, osse selv om det er pakket lidt ind.
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Det er modtaget.

Det er sådan noget glasuld her jeg har brugt:

http://www.jemogfix.dk/glasuld__1661/gl ... mm_9039067

Vil det sige, at jeg altid bør have døren lukket ind til mit musiklokale, og skal lufte ud inden jeg går derind? Er rummet i stand til at blive brugt til andet, eller vil det være skidt?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Fun fact, ISOVER og Rockwool fabrikkerne er begge placeret i Vamdrup.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har kun døren lukket derinde da jeg ikke ønsker kæledyr derinde, både så de ikke kratter i dæmpningen eller gør det umuligt for en evt. allergiker at indspille.

Men nej, hvis dit stof er rimelig lukket for partikler vil jeg ikke være nervøs, jeg oplever heller ikke øget behov for støvsugning, kun i starten til byggestøvet har lagt sig. :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Mit stof virker meget let (og åndbart), så det ved jeg ikke noget om :P

Jeg har fået sat begge vægge op, og har afprøvet at indspille, med forskellige resultater. Første gang jeg indspillede var der slet ingen rumklang. Anden gang lød min stemme utrolig flad, og tredje gang var der stadig en smule rumklang. Jeg gætter på det kommer an på hvor tæt jeg står på både mikrofon samt væggene? Det er jo ret svært at stille sig nøjagtigt det samme sted hver gang.

Sådan står min opsætning lige nu:

Billede

Grunden til det står sådan, er for at udnytte rummets plads. Men hvis det er en nødvendighed at de skal stå nøjagtigt bag hver deres væg må jeg gøre det.

Har heller ikke fået løftet dem, så de er tæt på loftet højde. Kan det også være problemet?

Er der en regel om hvor tæt man bør være på sine vægge? Som jeg har bemærket det gør det faktisk en stor forskel hvor tæt man står på mikrofon + vægge, så kunsten er jo faktisk at man skal ramme samme sted hver gang.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mike JezZ skrev:Har heller ikke fået løftet dem, så de er tæt på loftet højde. Kan det også være problemet?
Ja

Mike JezZ skrev:Er der en regel om hvor tæt man bør være på sine vægge? Som jeg har bemærket det gør det faktisk en stor forskel hvor tæt man står på mikrofon + vægge, så kunsten er jo faktisk at man skal ramme samme sted hver gang.
Der er vist ikke nogen decideret regel. Men ja, det betyder meget.

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Så problemet er ikke, at den ikke helt er dækket af en væg, men mere det at der er luft mellem reol og loftet?

Skal jeg helst hæve reolen, så den næsten rammer loftet, eller kan jeg lægge noget imellem reol og loft?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har tegnet en skitse i Paint, for at be eller afkræfte om det er sådan din situation er på nuværende tidspunkt.
ikea hack tråd.png
ikea hack tråd.png (6.47 KiB) Vist 2102 gange

Nyt svar