Hjælp til akustisk behandling af mit studie/kontor

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Hjælp til akustisk behandling af mit studie/kontor

Indlæg af Smittefar »

Jeg er på barsel, og det var faktisk tanken, at det skulle være et lille barselsprojekt at gøre noget ved akustikken i mit indspilnings- og mixerum (ikke fixerum) - Jeg har set videoerne om, hvordan man bygger bass traps, og jeg er nogenlunde klar til at kaste mig ud i at bygge nogle stykker baseret på den her terrænbatt

https://www.bauhaus.dk/energitilskudsva ... escription

SPØRGSMÅL - Jeg kunne faktisk godt tænke mig at hænge guitarer foran/på mine bass traps - Ville det fuldstændig ødelægge deres akustiske egenskaber? En (el)guitar må jo alligevel reflektere/sprede en del lyd. Rent praktisk ville jeg lave det ved, at den øverste liste på min bass trap blev lavet af et noget tykkere materiale, og jeg så skruede et guitar ophæng ind i det øverste træ.

Jeg har efter bedste evne målt og mit rum - både dimensioner og det nuværende akustiske respons.

Her har jeg sat dimensionerne og højttalerplaceringen ind i RoomEQWizard
Screenshot 2017-03-15 21.42.21.png
Screenshot 2017-03-15 21.42.21.png (106.57 KiB) Vist 1570 gange
Som I kan se, står mine højttalere (desværre) nærmest præcist midt i rummet, og jeg har en sub, der spiller bag mig (den er fasevendt) - Det er alt andet end optimalt, men det bliver svært, hvis jeg skal til at flytte meget rundt. Rummet er desværre også meget tæt på at være samme højde og bredde.

Pt kan jeg måle mig til det her akustiske respons med RoomEQWizard
Screenshot 2017-03-15 21.26.56.png
Screenshot 2017-03-15 21.26.56.png (144.86 KiB) Vist 1570 gange
Og bare for min egen fornøjelses skyld og for at relatere målingen ovenfor lidt mere til 'den virkelige verden', så har jeg lavet sinuslyde af alle de hvide tangenter med frekvenser under 1000 Hz. Det er ekstremt, så stor forskel der er på hvor højt jeg hører, de enkelte toner. Der er røde cirkler om A'erne
Tonerækken.png
Tonerækken.png (18.84 KiB) Vist 1570 gange
Det er godt nok vildt, at jeg hører 49 Hz 10 dB lavere end 61 Hz og 440 Hz A'et 15 dB lavere end G'et lige under.

Umiddelbart havde jeg forestillet mig at hænge 3-4 bass traps på væggen bag mig og tre på væggen til højre for mig. Er der nogen, der kan gennemskue, om jeg skal lægge energi i en cloud? Vil det hjælpe med disse bass traps? Er der andet, jeg skal gøre?
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg vil sige at hvis du alligevel går i kast med at lave traps, og har plads til en cloud, så gør det, det ændrer lyden rigtig meget, det kan evt bare være et dobbeltstørrelse bat med kæder til et par kroge i loftet.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det var også lidt det jeg tænkte - tak :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Anyone?

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Smittefar>
Det der RoomEQWizard som du har brugt... hvor kommer det fra? Er det noget man køber, er det noget der følger med noget andet man køber, eller er det noget free download software, eller hvad...?
Og hvad bruger du af mikrofon ved sådan en test?


Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Som Christoffer sagde er det gratis - Indlæringskurven er dog temmelig stejl - jeg synes, det er ret svært at bruge til noget fornuftigt. Jeg har brugt en Presonus PRM-1 målemikrofon til at lave målingerne med. Jeg må dog sige, at mit rums respons afviger så meget fra flat, at enhver mikrofon med omni-karakteristik ville være rigeligt god.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg kan ikke huske om RoomEQwiz har funktionen, men flere af dem har kalibreringsfiler til de mest kendte mics, så hvis man ikke planlægger at købe en målemikrofon kan man stadig lave en "nogenlunde" måling.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Præcis - Det kan godt være min rørkondensatormikrofon i omni mode stikker 2-3 dB af fra et ideelt response, men som det tydeligt kan ses på mine målinger, ville jeg være lykkelig, hvis det var 2-3 dB, jeg kæmpede med.

Men hvad siger I?

Skal jeg bare knalde nogle bass traps op og håbe på det bedste?

Er der nogen, der har nogen tanker om, om man ødelægger ideen med en bass trap, hvis man hænger en guitar foran?
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Smittefar skrev:Er der nogen, der har nogen tanker om, om man ødelægger ideen med en bass trap, hvis man hænger en guitar foran?
Jeg tror ikke sådan en guitar reflekterer så meget bund, så det burde ikke være et problem.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Giver mening

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar