Guitar Amp Isoleringsboks

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
John Moric
Forum Donator
Indlæg: 58
Sted: Sjælland

Re: Guitar Amp Isoleringsboks

Indlæg af John Moric »

Beier skrev:Det er nok billigere at betale en DSP-udvikler for at lave den ønskede lydeffekt/signalbehandling end at betale sig til en større bolig :-) . Nå, sørg til side.

Det kunne være sjovt at vide hvordan producenterne af DSP-effektbokse til guitar-lyd (TC Electronic med Tone Print, Fractal Audio , Kemper, Avid og hvem der ellers ser ud til a vide hvad de gør med DSP) vil tage imod en henvendelse om at få dem til at lave en bestemt lydeffekt. Altså hvis man giver dem et eksempel på den lyd man går efter, og forklarer man kun vil købe deres produkt, hvis det kan lave den slags lyd man har et eksempel på.

Jeg forestiller mig at man kan lave en optagelse af signalet direkte fra en guitar ind i en højimpedant (hi z) indgang (DI), og så afspille den rene lyd gennem det udstyr (effektenheder, forstærker, kabinet mikrofon) der giver den ønskede farvede lyd og optage den, og så gentage den "re-amping" med en effekt-enhed som laver noget lignende men ikke tilfredsstillende. Det ubehandlede signal gør det nemmere at vurdere hvad resten af signalvejen bidrager med, og ved både at have den valgte og den vragede lyd, bliver det tydeligere hvad der inde og uden for målskiven.

Det kunne da være skægt hvis én af producenterne bed på krogen. :-)

PS: På den anden side er det nu heller ikke tosset at lave et projekt hvor man kan lære lidt om akustik :-)
Ha ha, ja boligen bliver nok lige i overkanten at skifte ud for at få plads til en stor ISO cab til guitaren.

Jeg ved det ikke, men jeg kan forestille at det bliver en bekostelig affære at få udviklet noget dsp halløj. Jeg skal heller ikke den vej. For mig skal en elektrisk guitar virke så tæt på som muligt som en akustisk guitar. Man hiver en guitar ned, sætter den til, stemmer og så spiller man. Det skal ikke være så meget udenom ting og slet ikke besværligt.
(John =;-)

Medlemsavatar
John Moric
Forum Donator
Indlæg: 58
Sted: Sjælland

Indlæg af John Moric »

Nu skal i ikke misforstå at jeg ikke sætter pris på jeres feedback, for det gør jeg, men tråder er ved at løbe af sporet. Den er kommet til at handle om iso cab vs plugins lyd. Jeg skal ikke den vej for at spille guitar. Det er alt for omstændigt. Computeren bruger jeg når jeg har noget at optage. Ikke når jeg har et riff i hovedet. For mig at se er det den forkerte vej rundt at starte i studiet for at udvikle en ide. Det virker ikke for mig.

Jeg skal have bygget et ISO cab og jeg sætter pris på den feedback jeg kan få fra folk der har erfaring med at bygge eller brug af ISO cab.
(John =;-)

Medlemsavatar
Beier
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Aalborg

Indlæg af Beier »

Min erfaring med ISO-kabinetter er ca. nul (jeg har dog set et på en scene engang), så jeg kan ikke sige hvad der er vigtigst. Eller om mine strø-tanker kan gøre nytte. Det slår mig at det at bygget et lukket kabinet med to kamre, en højttaler-enhed ("driver") og mikrofon er at designe en ny elektro-akustisk effektenhed, der får sine egne unikke karakteristika.

Hvis man bruger skum eller mineraluld (som primært absorberer lyd), vil jeg forvente at det reflekterer en smule lyd. Det betyder at hvis man former en væg ind mod mikrofonen, der minder om en halvcirkel eller parabel med brændpunkt omkring mikrofonen-kapslens placering, så vil det øge andelen af interferens fra overflade-refleksionen. Det kan muligvis lyde dårligere end hvis man undgår et brændpunkt og lader materialerne bue den modsatte vej, altså med brændpunkter udenfor kassen.

Jeg tænker at noget i stil med https://i.ytimg.com/vi/TX0tXhtc7mg/maxresdefault.jpg er mere slemt end parallelle flader, og at det nok er bedre at gøre reflekteret lyd diffus med krumninger som ende-fladen på http://www.akflightcases.com/wp-content ... 24x768.jpg og https://i.ytimg.com/vi/cbYqbDEV1g0/hqdefault.jpg

At dømme om hvad andre har skrevet om mineraluld versus skum her på Lydmaskinen, og anbefalingen af tunge stenuldsbatts, så er det godt at starte med 10 cm terrænbatts hele vejen rundt.

Jeg lurer på om det kan svare sig at bygge en dobbelt kasse, fremfor én kasse med lidt mere stenuld i? Er det nemmere at forudse stenuldens absorption?

Blandt de fotos man finder via Googles billedsøgning, er der mange eksempler hvor guitarkabinettet er klinet op til bagvæg og sidevæg, hvilket jo nok giver en anden lyd end et fritstående kabinet i et stort rum. Men Johns forslag med en højttaler-enhed på en plade der deler boksen op i to kamre vil jo nok virke mindst lige så godt, og gøre det let at justere portenes diameter og længde til en passende basgengivelse. Den slags tuning kan blive meget nyttig, evt. som akustisk 'low cut' hvis bassen er for kraftig.

Medlemsavatar
John Moric
Forum Donator
Indlæg: 58
Sted: Sjælland

Indlæg af John Moric »

Beier skrev:Min erfaring med ISO-kabinetter er ca. nul (jeg har dog set et på en scene engang), så jeg kan ikke sige hvad der er vigtigst. Eller om mine strø-tanker kan gøre nytte. Det slår mig at det at bygget et lukket kabinet med to kamre, en højttaler-enhed ("driver") og mikrofon er at designe en ny elektro-akustisk effektenhed, der får sine egne unikke karakteristika.
Ja der er ingen tvivl om at det vil give en anden lyd end mit nuværende kabinet.
Beier skrev:Hvis man bruger skum eller mineraluld (som primært absorberer lyd), vil jeg forvente at det reflekterer en smule lyd. Det betyder at hvis man former en væg ind mod mikrofonen, der minder om en halvcirkel eller parabel med brændpunkt omkring mikrofonen-kapslens placering, så vil det øge andelen af interferens fra overflade-refleksionen. Det kan muligvis lyde dårligere end hvis man undgår et brændpunkt og lader materialerne bue den modsatte vej, altså med brændpunkter udenfor kassen.

Jeg tænker at noget i stil med https://i.ytimg.com/vi/TX0tXhtc7mg/maxresdefault.jpg er mere slemt end parallelle flader, og at det nok er bedre at gøre reflekteret lyd diffus med krumninger som ende-fladen på http://www.akflightcases.com/wp-content ... 24x768.jpg og https://i.ytimg.com/vi/cbYqbDEV1g0/hqdefault.jpg

At dømme om hvad andre har skrevet om mineraluld versus skum her på Lydmaskinen, og anbefalingen af tunge stenuldsbatts, så er det godt at starte med 10 cm terrænbatts hele vejen rundt.
Jeg har også tænkt over det med buede sider. Jeg tænker at det kun har betydning for frekvenser som ikke absorberes og ikke er lave nok til at suse lige i gennem som bass. Jeg kan "bare" ikke lige finde ud af hvor lav en frekvens man skal ned på for at den ikke reflektereres men suser i gennem.
Beier skrev: Jeg lurer på om det kan svare sig at bygge en dobbelt kasse, fremfor én kasse med lidt mere stenuld i? Er det nemmere at forudse stenuldens absorption?
Det er en noget som jeg stadig grubler over. Tanken omkring dobbelt kasse er for at afkoble vibrationer fra driver. Men det har også den konsekvens at der er mindre plads til absorbering, men jeg tror til gengæld at det har stor betydning for hvor meget lyd der kommer ud af kassen.

Ja, det er nemmere at beregne stenuldens absorption end en kasse af MDF plade. Om ikke andet, så i hvert tilfælde for mig.
Beier skrev: Blandt de fotos man finder via Googles billedsøgning, er der mange eksempler hvor guitarkabinettet er klinet op til bagvæg og sidevæg, hvilket jo nok giver en anden lyd end et fritstående kabinet i et stort rum. Men Johns forslag med en højttaler-enhed på en plade der deler boksen op i to kamre vil jo nok virke mindst lige så godt, og gøre det let at justere portenes diameter og længde til en passende basgengivelse. Den slags tuning kan blive meget nyttig, evt. som akustisk 'low cut' hvis bassen er for kraftig.
Det med port tuning havde jeg faktisk ikke tænkt over. Jeg har lavet de porte for at undgå at driveren både skal kæmpe med under-/overtryk mellem de to rum på samme tid. Men det giver mening når man tænker på højtalerdesign med bassrefleks.

Mit design er stærkt inspireret af Box of Doom til 10k kr. http://2.bp.blogspot.com/-mL8c7VqAPE0/V ... %2BBOD.jpg
(John =;-)

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

@John Moric: Nu ved jeg godt du ikke ville have tråden drejet i den retning. Det du beskriver er for mig der hvor de nuværende løsninger er blevet super gode - Axe, Kemper (og Line6's nyeste har jeg ladet mig fortælle). Til lige at få et riff indenbords, uden at involvere computeren.

Når det skal være sagt, er der bare noget fedt ved en forstærker der får lov til at spille, og til trods for jeg er supertilfreds for min Kemper glæder jeg mig rigtig meget til jeg flytter i hus her om 3 måneders tid så jeg kan få sat min forstærker op igen og fast have mine pedaler sat til.

Så jeg forstår vel egentlig godt hvor du kommer fra.
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
John Moric
Forum Donator
Indlæg: 58
Sted: Sjælland

Indlæg af John Moric »

AnotherDan skrev:@John Moric: Nu ved jeg godt du ikke ville have tråden drejet i den retning. Det du beskriver er for mig der hvor de nuværende løsninger er blevet super gode - Axe, Kemper (og Line6's nyeste har jeg ladet mig fortælle). Til lige at få et riff indenbords, uden at involvere computeren.
Jeg er ikke i tvivl om de er blevet bedre til at lave signal behandling. Jeg har selv haft multieffekt boards. På overflade er det smart, men net tak. Det er ikke noget for mig... ben there, done that.
AnotherDan skrev: Når det skal være sagt, er der bare noget fedt ved en forstærker der får lov til at spille, og til trods for jeg er supertilfreds for min Kemper glæder jeg mig rigtig meget til jeg flytter i hus her om 3 måneders tid så jeg kan få sat min forstærker op igen og fast have mine pedaler sat til.

Så jeg forstår vel egentlig godt hvor du kommer fra.
Ja, der er ikke meget der er bedre end en rør amp der sveder og en et cab der står og blafre. Man kan sige at jeg mister noget af det ved at lave et iso cab, men jeg kan jo sætte mig på kassen og mærke den. Nogenlunde som en trommeslager kan bruge ButtKicker.

Det bliver fedt med dit nye hus. Husk at få installeret noget ordenligt lys så det ikke i amp'en hvis du bruger rør.
(John =;-)

Medlemsavatar
scofield
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af scofield »

John Moric skrev:
scofield skrev:Jeg ville vente til Helix Native fra Line 6 kommer ud eller test en IR-loader evt med load fra fx Two Notes.
Jeg har kikket på Two Notes Live. Det er en dyr løsning.
Har du erfaring med at bygge en iso box ?
Ja (mht erfaring), og du har ret i at det sagtens kan lyde fedt, men min og andres pointe er at du kan få det til at lyde lige så fedt med en IR-loader, og det er langt lettere at bruge, mere fleksibelt og fylder ikke noget særligt.

I den kirke hvor jeg spiller har vi en lavet en iso-boks der står ude bagved med en AC30 i, som så er miked op med lidt forskellige mikrofoner. Det lyder fedt, men jeg bruger det ikke for min Helix lyder lige så fedt :)

Mht prisen så ender det sikkert med at bliver lige så dyrt at bygge en fed iso-boks.

Medlemsavatar
John Moric
Forum Donator
Indlæg: 58
Sted: Sjælland

Indlæg af John Moric »

scofield skrev:
John Moric skrev:
scofield skrev:Jeg ville vente til Helix Native fra Line 6 kommer ud eller test en IR-loader evt med load fra fx Two Notes.
Jeg har kikket på Two Notes Live. Det er en dyr løsning.
Har du erfaring med at bygge en iso box ?
Ja (mht erfaring), og du har ret i at det sagtens kan lyde fedt, men min og andres pointe er at du kan få det til at lyde lige så fedt med en IR-loader, og det er langt lettere at bruge, mere fleksibelt og fylder ikke noget særligt.

I den kirke hvor jeg spiller har vi en lavet en iso-boks der står ude bagved med en AC30 i, som så er miked op med lidt forskellige mikrofoner. Det lyder fedt, men jeg bruger det ikke for min Helix lyder lige så fedt :)

Mht prisen så ender det sikkert med at bliver lige så dyrt at bygge en fed iso-boks.
Line6 Helix koster omkring 10K-11K kr. og et DIY iso-cab koster omkring 2K kr. at bygge. Jeg holder mig til iso-cab... men tak for feedback.
(John =;-)

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

Jeg har en færdigbygget ISO box du må købe, hvis det har nogen interesse...
Mvh. Martin
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
John Moric
Forum Donator
Indlæg: 58
Sted: Sjælland

Indlæg af John Moric »

Hej Martin

Nej tak eller tak for tilbudet. Hvad er dine erfaringer med iso box'en
(John =;-)

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Klaja skrev:Jeg har en færdigbygget ISO box du må købe, hvis det har nogen interesse...
Mvh. Martin
Billeder og pris?

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

the songcabinet skrev:
Klaja skrev:Jeg har en færdigbygget ISO box du må købe, hvis det har nogen interesse...
Mvh. Martin
Billeder og pris?
Jeg tænker 1500,-.
Kassen er samlet af 22mm MDF plade (skåret på savværk så alt er i vinkel) og isoleret med 10mm rockwool som er beklædt med sort stof.
Alle sidder er limet og skruet samt fuget indvendigt.
Kassen står på 4 solide og låsbare hjul (tror de er 10 mm)
Der er boret huller i bunden og i siden til kabler. Jeg kan eventuelt lukke den igen med plastisk træ, hvis det skulle være nødvendigt...

Du kan evt. kontakte mig på 4182 7757, hvis du er interesseret.

Mvh. Martin

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

John Moric skrev:Hej Martin

Nej tak eller tak for tilbudet. Hvad er dine erfaringer med iso box'en
Mine erfaringer er egentlig gode! Mit problem med boxen var, at man ikke kan dæmpe de dybe frekvenser tilstrækkeligt. Jeg bor i rækkehus og mit "studie" støder op til naboen. Samtidig fyldte den en ret stor del af mit lille lokale og det var træls...
Men man kan sagtens føre en normal samtale samtidig med, at man prygler en Marshall der er skruet helt på inde i boxen. Og de optagelser jeg fik lavet var nu også ret gode. Det afhænger selvfølgelig også af, hvilket udstyr man ellers har at gøre med...
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Default avatar
GuitarTech
Medlem
Indlæg: 47

Indlæg af GuitarTech »

Min ven har sådan en https://m.thomann.de/dk/randall_isolati ... 1497830743

Og for totalt at kvæle hvad der slipper ud af lyd, af hensyn til naboer, har han bygget en større kasse af MDF 22 millimeter som den står i.

Jeg tror faktisk han er interesseret i at sælge.
Min viden og hukommelse er rusten. Jeg er ikke up to date. Bær over med mine fejl.

Nyt svar