Diffusere på stativ og akustik dæmpning af studie

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
trueilla
Medlem
Indlæg: 126

Diffusere på stativ og akustik dæmpning af studie

Indlæg af trueilla »

Jeg er i gang med at flytte mit studie til et nyt lokale. Mål (L x B x H): 6m x 3,7 x 2,45. Alle vægge er gipsvægge, og gulvet er trægulv. Bagerst i højre hjørne er installeret et lille køkken, så desværre kan intet absorbering desværre placeres der.

Jeg har medbragt en masse broadband absorbers fra mit tidligere studie, 8 x (1m x 0,6m) terrænbat-paneler ala Højhus konstruktionen, samt 1 cloud (1,2m x 1 m) - overvejer at bygge én cloud mere til placering ved siden af. Jeg har allerede nu bygget bass-traps ala Højhus i 3 af hjørnerne og overvejer at bygge nogle flere broadband absorbers alt efter hvordan akustikken bliver i rummet. Alle absorbers er bygget af terrænbats.

Placering af mine broadband-absorbers, tænker jeg blir som følger: 2 på forreste væg bag monitors, 2 på hver side af mix position ved 1. reflektion, og så 1 på hver side, længere bag i rummet. Gulvet tænker jeg at beklæde med et stort arabisk tæppe (2m x 3m).

Derefter bliver næste punkt på dagsordenen, at jeg vil have bygget mig en diffuser bagerst i rummet. Problemet er at bagerst i rummet er døren/indgangen til lokalet, dermed kan jeg ikke placere en diffuser på bagvæggen. Så jeg tænker måske jeg skal bygge mig en diffuser, som jeg kan smide på et stativ eller noget i den dur og så placere den foran døren når der skal mixer. Jeg er bare bange for den bliver sindsyg tung og ulige fordelt i vægten.

Er der nogen som har succesfulde erfaringer med lige netop den metode med en diffuser på stativ, og måske en fremgangsmetode og materialebrug?

Og lyder det umiddelbart fornuftigt som jeg tænker at dæmpe rummet?

Mvh. Troels

Nyt svar