Monitors parallelt eller vinkelret på stort vinduesparti?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
andreasharbo
Medlem
Indlæg: 24

Monitors parallelt eller vinkelret på stort vinduesparti?

Indlæg af andreasharbo »

Hej!

Jeg har fået nyt studielokale, og vil høre jeg angående en teori jeg har.
Rummet er aflangt, og har et vinduesparti på den korte led.
Jeg har vedhæftet to billeder så er det lidt nemmere at forklare. Lamperne på billederne skal forestille monitors.
Der er umiddelbart ikke mulighed for den stor ombygning, eller tildækning af vinduerne.
stud.PNG
stud.PNG (344.61 KiB) Vist 1026 gange
stud2.PNG
stud2.PNG (429.46 KiB) Vist 1026 gange
Min teori er, at hvis monitors står parallelt med vinduespartiet, som på billede 1, vil de 'dårlige reflektioner' derfra, blive mere uniforme i rummet. Hvis monitors står vinkelret på, som på billede 2, vil de 'dårlige reflektioner kun komme fra den ene side. Det siger min intuition mig at det vil være ENDNU dårligere.

Hvad siger i?

vh
Andreas

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

På langs er næsten altid bedre end på tværs. Hvis du vil lave akustisk dæmpning i lokalet, hvilket jeg vil anbefale 1000%, så besværliggøres det en del når der spilles på langs. - så KUNNE det være man skulle spille på tværs og så have absorbere i IKEA reoler med hjul på foran vinduerne, som så kunne flyttes når man vil have lys og luft. Foruden de normale basstraps og absorbere på front, bag og sidevæg forståes :)
Microsoft Certified MCSA

Default avatar
andreasharbo
Medlem
Indlæg: 24

Indlæg af andreasharbo »

Okay, tak for input :)

Nyt svar