Symfoniorkester skal spille i gymnastiksal i Struer

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Symfoniorkester skal spille i gymnastiksal i Struer

Indlæg af Mike-air »

http://www.dr.dk/nyheder/kultur/klassis ... idraetshal

Hva kan man egentlig gøre ved sådan en sal, som dæmper klangen? Og hva koster't?

Jeg har kun fantasi til at forestille mig nogle enorme basstraps...

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Symfoniorkestre spiller i gymnastiksale over hele landet - Sjællands Symfoniorkester rejser rundt og gør det hele tiden. Uden at noget gøres....

Det er selvfølgelig ikke optimalt, men jeg ville acceptere forholdene og gøre ganske lidt (måske hænge lidt tæpper op eller lignende - spare pengene kort og bruge dem til langtids-investeringer i lokalområdet.

Jeg ville i stedet lægge et program, der passer til salen og der er meget at vælge imellem:)

Det sjove er også, at langt de fleste steder er der minus akustik grundet de lofter, der er i stort set alle sportshaller i Danmark. Man spiller jo også koncerter i kirker - tag Grundtvigskirken i København og Sorø Domkirke - der accepterer man forholdene. Nu smider man temmelig sikkert masser af penge efter en akustiker, som tjener kassen sammen med dyre løsningens forslag.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Minus-akustik.. dæmper det så for meget, eller?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Nemlig....

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hvis det er en standard ting at symfoniorkestre spiller i gymnastiksale m.m. hvor der er dårlig akustik, så er det jo egentlig bare DR der lige skal koge lidt suppe på et eller andet. Er da helt enig i at der er mange andre brugbare ting man kunne bruge penge på end at betale en klogeåge udefra for at optimere en oplevelse der varer 1 dag :-)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Et godt stort publikum er et stykke af vejen.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det hjælper også.....

Medlemsavatar
scofield
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af scofield »

Gå tættere på kilden ind til det lyder fornuftigt, og forsøg at finde et sted hvor der også er nogle tidlige refletioner :-)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

scofield skrev:Gå tættere på kilden ind til det lyder fornuftigt, og forsøg at finde et sted hvor der også er nogle tidlige refletioner :-)
Vel lidt svært for publikum at gøre? Specielt hvis der er nummerede pladser?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg tænker stor mængde muslin/scenetæppe der hænges op, hvis der er troldtekt lofter er der nok ikke meget mere at gøre ved loftet, men alle vægge kan dæmpes.

Dæmper det skævt? ja
Prøver de at holde koncert i en gymnastikhal? ja
Lad os kalde det 1:1
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Bacher
Medlem
Indlæg: 1193
Sted: Sjælland

Indlæg af Bacher »

Et stort bagtæppe i Molton, så skal det nok gå fint...

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Nu er klassisk jo heldigvis en type musik der tåler en del rumklang. Ja, det forventes jo faktisk.
Ligesom kor godt kan lide kirker med meget rumklang.

Det gør jo nærmest den type musik unik rent akustisk set.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg synes det er lidt irriterende at det skal problematiseres af DDR o.a. (og her mener jeg ikke nogen i tråden).

Lyden er sikkert ganske ok til de klassiske koncerter. Uanset hvad, så er det ultimativt langt vigtigere, at musikken kom ud og bliver spillet lokalt, end at det død og pine skal centraliseres i storbyerne.

Til lykke til Struer for at få disse koncerter til byen!

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Joachip skrev:Nu er klassisk jo heldigvis en type musik der tåler en del rumklang. Ja, det forventes jo faktisk.
Ligesom kor godt kan lide kirker med meget rumklang.

Det gør jo nærmest den type musik unik rent akustisk set.
Well, der er forskel på klassisk og klassisk ... skal du spille ting der flytter sig harmonisk meget hurtigt, eller f.eks. en del nyere orkestermusik, så foretrækker de fleste orkestre en mere tør og kort akustik, omend stadig mere levende end rytmiske koncertsteder. Aarhus Domkirke har f.eks. en udklingningstid på 7 sekunder, og der er bare visse ting man ikke opfører derinde, hvis man gerne vil have at publikum får en god oplevelse.

Men jeg er meget enig med Gert, der på Facebook gav udtryk for at det i dette tilfælde mere handler om at komme ud at spille for nogen der ikke ellers ville have oplevet et stort orkester, og så må man lægge et program der tager hensyn til stedets levende akustik. Sværere er det heller ikke. Jeg har været til masser af symfonikoncerter i gymnastisksale i mine teenageår med f.eks. Sjællands Symfoniorkester, og havde de haft for fine fornemmelser til at spille på de steder, så havde vi bare ikke fået den oplevelse - og det ville have været synd.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev:Jeg synes det er lidt irriterende at det skal problematiseres af DDR o.a. (og her mener jeg ikke nogen i tråden).

Lyden er sikkert ganske ok til de klassiske koncerter. Uanset hvad, så er det ultimativt langt vigtigere, at musikken kom ud og bliver spillet lokalt, end at det død og pine skal centraliseres i storbyerne.

Til lykke til Struer for at få disse koncerter til byen!
DDR! Haha. Den skal jeg sku huske.

Ja, de er måske lidt for gode til at koge suppe på den slags. Og uvidende som jeg er, ville jeg da lige høre hvad der var op og ned indenfor det område.

Nyt svar