Plader til lydabsorbering

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
comkean
Kaffedreng
Kaffedreng

Plader til lydabsorbering

Indlæg Skrevet: 4. nov 2016, 19:54

Beklager, hvis svaret ligger lige foran mig og jeg er for dum til at se det, men jeg er helt blank på det her emne.

Jeg laver YouTube-videoer og har indrettet et kontor i lejligheden til formålet. Jeg bruger en Blue Yeti og synes egentlig, at min lyd er fornuftig. Men den lyder lidt "hård" i min mening, og jeg kunne rigtigt godt tænke mig at opnå en mere "død" eller studieagtig lyd. Samtidig vil jeg gerne, at det kan gøres lidt stilet, uden at kontoret bliver belagt med lydabsorberende skum fra gulv til loft. Jeg har set én bruge sådan nogle plader her https://www.instagram.com/p/BLFgw2nDFkt ... pg8r&hl=da og jeg kunne rigtigt godt tænke mig at høre, om der er nogle, der har et bud på, hvor man kan købe dem eller noget lignende?
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Re: Plader til lydabsorbering

Indlæg Skrevet: 4. nov 2016, 20:29

De plader du linker til vil ikke dæmpe lavere mellemtone og nedefter. Dæmpning af frekvenser handler om masse, og de der par centimeter de plader er, vil kun dæmpe diskant.
Der er en ganske ligetil vejledning her:
viewtopic.php?p=398689#p398689

Bemærk at du også kan hænge dæmpning op i dit loft, som ikke nødvendigvis behøver at kunne ses i dine videoer, men stadig have en god virkning.

Hvis du er tændt på at bygge absorbere selv, så har vi flere lignende tråde. Og generelt en masse god læsning om emnet.

Du kan eventuelt linke til en eller flere af dine videoer, så vi kan vurdere dine nuværende resultater. :)
comkean
Kaffedreng
Kaffedreng

Indlæg Skrevet: 4. nov 2016, 21:04

Gerne, jeg kan bruge al jeres input :) Her er gårsdagens video - https://www.youtube.com/watch?v=T0irvuxjyUg
Det må egentlig gerne kunne ses i mine videoer, målet er at gøre det så¨pænt som muligt. Derfor er det også tæt ved udelukket at jeg forsøger at bikse noget sammen selv med mine 10 tommelfingre :)

Jeg havde lige overvejet at give dem her et kald - http://www.alpha-akustik.dk/alpha-puzzle - mest fordi jeg rigtigt godt kan lide deres design. Men ud fra det, du siger, lader det ikke til, at det er den rette vej at gå?
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 4. nov 2016, 22:09

Jeg syntes faktisk af kvalitet til youtube er det meget fed lyd du allerede har, der er ikke meget lyd af dit lokale som ellers ofte er problemet på mange optagelser. Dog kan situationen være en anden hvis der ikke er musik eller andre lyde i baggrunden, stilhed afslører meget.

Jeg så tidligere i dag at en havde nogle GIK accoustic paneler til salg herinde, de vil dæmpe rimelig jævnt, men alt efter om dit lokale tillader det kan du også hænge scenetæppe/molton op som et gardin rundt om din computer, det er sort-agtig og tager en del højfrekvens, samt forhindrer reflektioner.

EDIT: link -> viewtopic.php?f=21&t=71709

Eller scenetæppe med ophæng (kræver lige at du henter en håndfuld kroge i et byggemarked og kan rykke dem i loftet:
https://www.thomann.de/dk/stairville_mo ... n_216431_0
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 7 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 4. nov 2016, 23:53

comkean skrev:Jeg havde lige overvejet at give dem her et kald - http://www.alpha-akustik.dk/alpha-puzzle - mest fordi jeg rigtigt godt kan lide deres design. Men ud fra det, du siger, lader det ikke til, at det er den rette vej at gå?

Som du kan se på deres graf, så begynder dens virkning at aftage fra 2k og ned. De virker efter min mening temmeligt dyre iforhold til hvad du får.

Du kender ikke nogen der kunne tænkes at hjælpe med at bygge selv? Ellers er GIK panelerne Hald linker til en god idé.
comkean
Kaffedreng
Kaffedreng

Indlæg Skrevet: 5. nov 2016, 08:44

Christoffer I. N. skrev:Som du kan se på deres graf, så begynder dens virkning at aftage fra 2k og ned. De virker efter min mening temmeligt dyre iforhold til hvad du får.

Du kender ikke nogen der kunne tænkes at hjælpe med at bygge selv? Ellers er GIK panelerne Hald linker til en god idé.

Jeg kender desværre ikke nogen, som ved noget om det her. De GIK-paneler lyder som en super ide. Nu vil jeg jo ikke skambyde ham, men jeg aner ikke, hvor vi ligger henne prismæssigt. Er det helt galt i byen at lægge ud med 1500 kr?
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 5. nov 2016, 13:47

Når jeg kigger på billedet ligner det at de 4 sorte er 60x120cm 244, og de 3 røde er 60x120 242. Umiddelbart har de haft en nypris omkring 4000 kr.

Tilbage til "Studiebygning & Akustik"