Ecophon Akusto wall C som "basstraps"

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Brugeravatar
RapIdo
Producer
Producer
Sted: Nørrebro

Ecophon Akusto wall C som "basstraps"

Indlæg Skrevet: 22. okt 2016, 19:02

Hej,

Jeg har en fået en bunke Ecophon akusto wall C, som jeg påtænker at evt. bruge i hjørnerne i studiet bag monitors fra gulv til loft.
Også til at dække et område der skal bruges til vokal inspilning (bag vokal artisten).
Er der nogle der kender disse paneler og ved om de er noget værd rent akustisk?
De er 40mm tykke. (se billede for absorptionkurve).
De virker meget komprimerede, og ikke super nemme at puste igennem som feks. Rockwool, men går ud fra det er beklædningen der blokerer luften lidt.

Jeg vil gå ud fra at man vil opnå aborption ved dybere frekvenser ved at montere dem dobbelt så man får 80mm tykkelse, men ved ikke om det holder i praksis?

Alt info og guidance vil være guld værd.
Vedhæftede filer
68178__440.jpg
68178__440.jpg (640.61 KiB) Vist 406 gange
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Re: Ecophon Akusto wall C som "basstraps"

Indlæg Skrevet: 22. okt 2016, 19:30

8 cm absorber og "dybere frekvenser" (som i lav mellemtone/øvre bass?) hænger ikke sammen. 10 cm terrænbatts med 10 cm luft bag virker effektivt ned til ca. 800 hz. Dobler du afstandene kan du halvere frekvensen, osv.
Brugeravatar
RapIdo
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 25. okt 2016, 11:43

Ok, så den absorptionkurve ecophon har lavet for moduler af denne type er helt i skoven?
Og vil du så mene at 2. styks stacket med 8cm luft bagved ikke ville kunne bruges som noget "broadbandabsorber"?
Ved godt at hvis man vil dæmpe ned til 1hZ skal man helst sidde omgivet af i 100km rockwool, sand, magma og halvdøde fladfisk, men hvor meget er nødvendigt?

Er der nogen der har prøvet disse moduler til studiobrug?
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 25. okt 2016, 12:39

Jeg har ikke selv prøvet dem. Jeg har selv afsluttet mine hjørne-traps med brugt kontor-rockfon der er 1-2 cm i tykkelse.
Som graferne viser, så vil virkningen aftage jo længere ned i frekvens du kommer, så selvfølgelig vil du få noget broadband virkning ud af det, især hvis de stackes.
Den beklædning du beskriver, og som også er vist på din tegning, er det stof-lignende eller noget halv-fast "plade" som man ser det¨på eksempelvis rockfon? Hvis det er fast er jeg ikke sikker på at stacking er så god en idé.
Brugeravatar
RapIdo
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 25. okt 2016, 13:17

Det er noget gråt flettet glasfibervæv. Minder lidt om neylon, og bagsiden er af glasfiber som på Rockfonpladerne.
EmilEmil
Bag pulten
Bag pulten
Sted: 2200

Indlæg Skrevet: 25. okt 2016, 13:54

Jeg ville ikke være bange for at bruge dem... De har været gratis og virker med garanti meget bedre end ingenting!

-Nu kan man ikke se om absorbtionskurven er målt når de er direkte monteret på en væg, eller med luft bag ved, men det ser da rimeligt fornuftigt ud.

Læg dem dobbelt og få så meget luft bagved som du kan overskue!

Tilbage til "Studiebygning & Akustik"