Ambitiøs amatør bygger det væk! (Muhligs rekreative grotte)

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
bmuhlig
Forum Donator
Indlæg: 10
Sted: Storkøbenhavn

Ambitiøs amatør bygger det væk! (Muhligs rekreative grotte)

Indlæg af bmuhlig »

Hej venner!
Lad mig anbefale at i finder jeres popcorn frem nu, så finder jeg min single malt whisky. Det her bliver ambitiøst og vildt. Og modigt.....!
Der skal bygges studie! Projektet er døbt "Muhligs rekreative grotte". :-D Jeg holder tråden opdateret med fremskridt i processen, og jeg anmoder venligst om, at i alle undervejs kommer med feedback og deler jeres tanker osv. Jeg har læst meget op på tingene her på forummet, og jeg må sige at det er spændende(om end lidt uoverskueligt), med alle de forskellige overvejelser i andre har gjort jer i jeres egne projekter! :)

Jeg har mest erfaring med livelyd og haft et hobbystudie derhjemme til selv at spille min egen musik.
Det har altid været en stor drøm at bygge et seriøst studie op som jeg gerne vil have det. Nu har jeg så sparet en masse penge op til det, og fundet et stort L formet kælder lokale i København på 110 kvm... Til at starte med vil jeg gerne lave det to delt med mixing rum og indspilnings rum.
Indretningen skal ikke nødvendigvis fylde alle 110 kvm. Men god plads giver jo selvsagt flere muligheder end mindre plads. :)

Hvor stort skal et alsidigt ambitiøst studie være? Der må være et punkt hvor man siger at hvis det bliver større end det her så er det "spild af penge" at bygge pr kvm. Jeg sigter ikke efter den billigste løsning, ej heller den dyreste. Jeg sigter efter den mellemting hvor man får mest for pengene.
Når studiet er færdigbygget vil et drømmescenarie evt. være noget ekstra plads til lager eller værksted eller hvad jeg nu kan finde på.

Der er tale om et L formet kælderlokale med pudsede vægge og betongulv/loft. Jeg tænker at bygge et indspilningsrum "i rummet", og "nøjes" med akustikregulering i mixrummet ved siden af. Der er en elektriker ovenpå hvorfor der ikke må larmes i dagtimerne. Derfor vil det være fedt at lave indspilningsrummet så godt isoleret, at det ikke høres ovenpå hos elektrikeren.

Jeg har ikke bygget et rigtigt studie før, så jeg er spændt på hvor meget jeg skal brænde nallerne og lære hen ad vejen...
Mit budget går ud på at gøre løsningerne så fornuftige for mig som muligt. Jo flere penge der går til indretningen jo mindre er der tilbage til andre ting. På den anden side siger man jo at en højttaler ikke er bedre end det rum den befinder sig i :)


Udfordringer og spørgsmål:


Størrelsen af studiet. Det bliver dyrt hvis studiet bliver bygget ud på alle kvm. Det bliver irriterende hvis det bliver bygget for småt. Hvad er jeres erfaringer med den ideelle størrelse?

Loftet. Hvor vigtigt er det for lyden at lave sænket loft i hele grotten? Når jeg laver nyt loft så kommer vinduerne i vejen fordi de i forvejen går hele vejen op til loftet... hvordan kan man løse det? Jeg tænker at lave loft i gips med perforerede huller og isolering ovenover.

Gulvet. Hvor vigtigt er det at lave et hævet gulv vs. at beholde beton gulvet og ligge tæpper ud? Jeg tænker at et isoleret gulv på strøer er vigtigt for lyden, det er mere behageligt, og det er godt for varmeregningen til vinter. Men hvor stor forskel er der når alt kommer til alt? Jeg påtænker at ligge strøer med isolering imellem og skrue plader ovenpå og så gulvtæppe øverst.

Billede

Billede

Billede

Billede

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Det ser rigtig spændende ud. Kan vi ikke få lidt af vide om den musik du skal indspille og høre lidt om dimensionerne på rummene?

Medlemsavatar
bmuhlig
Forum Donator
Indlæg: 10
Sted: Storkøbenhavn

Indlæg af bmuhlig »

@fred
Det store rum er 15 x 4,5 x 2,5.
Det lille rum er ca. 5 x 5 x 2,5.

Der skal arbejdes med elektronisk musik på computeren. Der skal også indspilles alle genrer, for mig selv, såvel som for andre kunstnere. Dog behøver der ikke være plads til et komplet symfoni orkester. Jeg vil gerne have plads til at lave live indspildninger på et 4-6 mands band. :)

Medlemsavatar
ask
Medlem
Indlæg: 123
Sted: København NV

Indlæg af ask »

Lofthøjden er en begrænsning, det bliver svært at få plads til kabeltræk og akustikregulering, for ikke at tale om flydende gulv, sænket loft og alt det andet gode der giver isolation.

Du får lige et par links til info og inspiration:
https://www.resolutionmag.com/wp-conten ... lement.pdf
https://www.resolutionmag.com/wp-conten ... t-2015.pdf

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Et stort geometrisk perfekt firkantet rum er jo nærmest worst case, så jo længere du kan komme væk fra det, jo bedre. Jo flere store tunge bløde ting som sofaer, bogreoler osv. du kan få plads til i samme rum, jo bedre bliver lyden.

Så hvis du har tænkt dig også at have et lager, kan du slå to fluer med et smæk: Kombinér studie og lager i ét stort rum i stedet for at adskille de to ting i hvert deres lille rum. Det giver bedre lyd.

Se f.eks. det her rum: Der er sikkert bedre akustik end mange lydstudier:
Billede
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
ask
Medlem
Indlæg: 123
Sted: København NV

Indlæg af ask »

Bogreoler er overvurderede rent akustisk, og når først rummet er dæmpet til en passende efterklangstid er det ikke helt så afgørende med dimensionerne længere, så selv om 5x5x2,5 er et halvdårligt udgangspunkt ændrer det sig meget hvis det skal være kontrolrum eller andet "dødt", så det ville ikke være min primære bekymring.

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Firkantede rum fungerer fint i studier, men man skal undgå kvadrater. Udover den lidt lave loftshøjde, er der dog gode muligheder i de lokaler, eftersom du selv bestemmer hvor du smider skillevæggen op i det store rum(hvis det var planen). På den måde kan man godt prøve at ramme den gyldne ratio i forhold til kontrolrummets dimensioner(se evt. denne video, hvor jeg mener Ian kommer nærmere ind på emnet:

Nyt svar